Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱.ماهی‌هایی که دارای درصد جیوه بالا هستند: 

به گزارش اقتصادآنلاین ، جیوه یک عنصر بسیار سمی است که بیشتر در آب‌های آلوده وجود دارد. وارد شدن مقدار زیادی از جیوه به بدن ضرر زیادی دارد، می‌تواند سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن را به خطر بیندازد و همچنین باعث ازکارافتادن کلیه‌ها شود. 

در کودکان مشکلات جدی‌تری را ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازآنجاکه در دریا‌های آلوده یافت می‌شوند، ماهی‌های بزرگ دریایی جیوه زیادی جمع می‌کنند، بنابراین بهتر است از مصرف ماهی‌هایی که دارای جیوه زیاد هستند در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید. 

ماهی‌هایی که دارای جیوه بالا هستند شامل: 

• کوسه 

• اره‌ماهی

• شاه خالی

• ماهی‌تن

اما باید بدانید که همه ماهی‌ها جیوه ندارند. مصرف ماهی کم جیوه، در دوران بارداری بسیار سالم و مفید است و طبق گفته سازمان غذا و دارو این ماهی‌ها می‌توانند تا سه بار در هفته خورده شوند. 

ماهی‌های کم جیوه شامل: 

• ماهی سالمون

• تیلاپیلا 

• ماهی قزل‌آلا

۲-ماهی نپخته یا خام:

خوردن ماهی که به طور کامل پخته نشده است می‌تواند عفونت‌های ویروسی، باکتریایی یا انگلی مانند نورو ویروس، ویبریو و سالمونلا ایجاد کنند. برخی از این عفونت‌ها فقط ممکن است برای مادر ضرر داشته باشد و باعث کم‌آبی بدن و ضعف شوند. اما سایر عفونت‌ها ممکن است عواقب جدی یا حتی کشنده‌ای برای کودک داشته باشد. 

۳. گوشت نپخته، خام و فرآوری شده:

برخی از موارد مشابه در مورد ماهی خام، گوشت نیم‌پز را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. خوردن گوشت نپخته یا خام خطر ابتلا به چندین باکتری یا انگلی از جمله توکسوپلاسما، E. coli، لیستریا و سالمونلا را افزایش می‌دهد. باکتری‌ها ممکن است سلامتی کودک شما را تهدید کنند و احتمالاً منجر به تولد نوزاد مرده یا بیماری‌های عصبی شدید، از جمله ناتوانی ذهنی، نابینایی و صرع شوند.

 درحالی‌که بیشتر باکتری‌ها در سطح کل قطعات گوشت یافت می‌شوند، باکتری‌های دیگر ممکن است در رشته‌های عضلانی باقی بمانند. برخی از گوشت‌های کامل - مانند فیل، سیروئین، یا ریبای گوشت گاو، گوشت بره و گوساله - ممکن است در صورت پخته نشدن، بی‌خطر باشند. 

بااین‌حال، این تنها زمانی اعمال می‌شود که تکه گوشت کامل یا بریده نشده باشد و کاملاً از خارج پخته شود. گوشت‌های خرد شده، از جمله گوشت گوسفندی، همبرگر، گوشت چرخ‌کرده، و مرغ، هرگز نباید به‌صورت خام یا نیمه‌پخته مصرف شوند؛ بنابراین آن همبرگر‌ها را فعلاً روی کوره نگه دارید. 

هات‌داگ، گوشت ناهار و گوشت غذا‌های خوشمزه نیز نگران‌کننده است که گاهی اوقات برای افراد باردار تعجب‌آور است. این نوع گوشت‌ها ممکن است در هنگام پردازش یا نگهداری به انواع باکتری‌ها آلوده شوند. زنان باردار نباید از فرآورده‌های گوشتی فرآوری شده استفاده کنند مگر اینکه قبل از گرم‌شدن مجدد آن‌ها دوباره گرم شوند. 

۳- گوشت نیم‌پز شده یا خام:

خوردن گوشتی که به طور کامل پخته نشده است یا خام است، خطر ابتلا به چندین باکتری از جمله: توکسوپلاسما، لیستریا و سالمونلا را افزایش می‌دهد. این نوع باکتری‌ها ممکن است سلامت کودک شما را تهدید کند و حتی منجر به مرگ نوزاد شود یا بیماری‌های عصبی شدید، از جمله ناتوانی ذهنی و نابینایی شود. برخی از گوشت‌ها، مانند گوشت گاو، بره و گوساله اگر به طور کامل پخته نشوند خطر کمتری دارند. اما گوشت‌های خرد شده مثل گوشت گوسفندی، همبرگر، گوشت چرخ‌کرده، هرگز نباید به‌صورت خام یا نیم‌پز استفاده شوند‌. 

۴. تخم‌مرغ خام:

تخم‌های خام می‌توانند به باکتری سالمونلا آلوده شوند. علائم عفونت‌های سالمونلا شامل تب، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال است. بااین‌حال، در موارد نادر، ممکن است عفونت باعث گرفتگی رحم شود و منجر به تولد زودرس یا تولد نوزاد مرده شود. 

غذا‌هایی که معمولاً حاوی تخم‌مرغ خام هستند عبارتند از: 

• تخم‌مرغ کمی خرد شده

• تخم‌مرغ آب پز

• سس هلندی

• سس مایونز خانگی

• چند سس سالاد خانگی

• بستنی خانگی

• بستنی کیک خانگی

بیشتر محصولات تجاری حاوی تخم‌مرغ خام با تخم‌مرغ پاستوریزه تهیه می‌شوند و مصرف آن بی‌خطر است. بااین‌حال، برای اطمینان باید همیشه برچسب را بخوانید. برای اینکه در سمت امن باشید، اطمینان حاصل کنید که همیشه تخم‌مرغ را کاملاً بپزید یا از تخم‌مرغ پاستوریزه استفاده کنید. آن زرده‌های فوق‌العاده آبریزش و مایو خانگی را پس از اولین تولد کودک ذخیره کنید

تخم‌مرغ‌های خام دارای باکتری به نام سالمونلا هستند. علائم عفونت‌های سالمونلا شامل: تب، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال است. اگر مادری دچار عفونت سالمونلا باشد، گرفتگی رحم را به وجود می‌آورد که باعث تولد زودرس یا تولد نوزاد مرده می‌شود. 

غذا‌هایی که معمولاً دارای تخم‌مرغ‌های خام هستند عبارتند از: 

• سس مایونز

• انواع سس‌های سالاد

• بستنی

• کیک

۵-انواع گوشت:

گوشت دارای آهن، ویتامین B۱۲، ویتامین A، روی، سلنیوم و مس است. همه این ویتامین‌ها برای کودک لازم و ضروری هستند اما مصرف زیاد ویتامین A در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از حد ویتامین A در سه ماه اول بارداری باعث ناهنجاری‌های مادرزادی و سقط جنین شود.

۶- کافئین:

اگر شما به نوشیدن قهوه، چای، نوشابه عادت دارید و از آن‌ها استفاده می‌کنید باید بدانید که در دوران بارداری باید مصرف مواد کافئین‌دار را به حداقل برسانید. کافئین خیلی سریع جذب بدن می‌شود و به‌راحتی به جفت منتقل می‌شود که این رشد جنین را محدود می‌کند و خطر ابتلا به وزن کم هنگام تولد را افزایش می‌دهد. 

۷_جوانه‌های خام: 

جوانه‌های خام مانند یونجه، شبدر، تربچه و ماش ممکن است به باکتری سالمونلا آلوده باشند. محیطی که این بذر‌ها به جوانه تبدیل می‌شوند، مرطوب است به همین دلیل محیطی ایده‌آل برای رشد انواع باکتری است و ازآنجایی‌که نمی‌توان آن‌ها را شست باکتری‌های آن از بین نمی‌روند. به همین دلیل به مادران باردار باید از خوردن جوانه خام خودداری کنند. اما باید بدانید که خوردن جوانه‌های پخته شده ضرری ندارد. 

۸-مواد غذایی شسته نشده: 

سطح میوه‌ها و سبزیجات شسته نشده یا پوست نگرفته شده ممکن است به چندین باکتری و انگل آلوده باشد مانند توکسوپلاسما، سالمونلا و لیستریا هستند که می‌توانند از طریق خاک یا دست خوردند به وجود بیایند.

 نوزادی که در رحم مادر به باکتری توکسوپلاسما آلوده شده باشد، در هنگام تولد هیچ علامتی از بیماری ندارد. اما بعداً در طول دوران زندگی‌اش ممکن است به معلولیت ذهنی یا نابینایی دچار شود. پس به یاد داشته باشید زمانی که باردار هستید میوه‌ها و سبزیجات را به طول کامل با آب و صابون بشورید یا آن‌ها را پوست بکنید تا بتوانید خطر ابتلا به انواع عفونت را به حداقل برسانید. 

۹-شیر، پنیر و آب غیرپاستوریزه:

شیر خام، پنیر غیرپاستوریزه شامل مجموعه‌ای از باکتری‌های مضر از جمله: لیستریا، سالمونلا و کمپیلوباکتر می‌باشند. همین امر در مورد آب غیرپاستوریزه که آلوده به باکتری است صدق می‌کند. این باکتری‌ها می‌توانند به طور طبیعی وجود داشته باشند یا در اثر آلودگی هنگام جمع‌آوری یا ذخیره‌سازی ایجاد شوند‌. پاستوریزاسیون مؤثرترین راه برای ازبین‌بردن هرگونه باکتری مضر است، بدون اینکه در ارزش غذایی آن محصول تغییری ایجاد شود. 

۱۰ الکل: 

در دوران بارداری از مصرف الکل به‌طورجدی خودداری کنید، زیرا باعث سقط جنین و تولد نوزاد مرده می‌شود. حتی خوردن مقدار کمی از آن می‌تواند بر رشد مغز کودک تأثیر منفی بگذارد و همچنین باعث تغییر شکل صورت و نقص قلبی شود. 

۱۱ غذا‌های بی‌ارزش مثل چیپس و پفک و. . .

شما در دوران بارداری باید تا جایی ممکن است از غذا‌های مغذی استفاده کنید. شما به مقدار زیادی از مواد ضروری مثل پروتئین، فولات، کولین و آهن نیاز دارید. به همین دلیل باید از مواد غذایی که هیچ خاصیتی ندارند به‌شدت دوری کنید. 

پربیننده ترین مواجه قطعی دنیا به ویروس جدید " X" شناسایی یک ویروس عفونی در حال ظهور در ژاپن سرعت انتقال کرونا در هوا در حال افزایش است علت فراموشی های ناگهانی چیست؟ آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۷/۱۳)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دوران بارداری دوران بارداری تولد نوزاد مرده خطر ابتلا باکتری ها عفونت ها گوشت ها ماهی ها تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۳۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشیدنی‌های سرشار از آهن

آفتاب‌‌نیوز :

کم‌خونی فقر آهن یکی از مشکلات شایع به‌خصوص در بانوان و کودکان است که تغذیه صحیح و گنجاندن منابع آهن در رژیم غذایی روزانه می‌تواند تاثیر خوبی در پیشگیری از این مشکل داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی اسموتی‌های آهن دار می‌پردازیم.

اسموتی اسفناج

این اسموتی علاوه بر کمک به تامین آهن، نقش مهمی در تامین دیگر ویتامین‌ها و موادمعدنی ضروری دارد. اسموتی اسفناج همچنین سرشار از فیبرها، پروتئین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که برای سلامت عمومی ضروری هستند. برای تهیه اسموتی اسفناج چند برگ اسفناج تازه را با یک موز، مقداری شیر بادام و کمی عسل در مخلوط‌کن بریزید. افزودن چند خرما نیز به غلظت اسموتی و طعم دلچسب‌تر آن کمک می‌کند. این نوشیدنی ویتامینه برای تحریک سطح انرژی بدن در طول روز عالی است و در پیشگیری از کمبود آهن نیز تاثیر خوبی دارد. 

اسموتی چغندر

چغندر یکی از سبزیجات بسیار مغذی است، زیرا مقدار فراوانی آهن، منیزیوم و فولات دارد که نقش مهمی در حفظ سلامت عمومی خواهند داشت. نوشیدن منظم یک لیوان آب چغندر تازه می‌تواند در افزایش دریافت آهن موثر باشد و از طرفی بخش مهمی از ویتامین‌ها و املاح ضروری برای عملکرد مطلوب بدن را نیز تامین می‌کند. برای تهیه این اسموتی، مقداری چغندر را با هویج و در صورت تمایل سیب در مخلوط‌کن بریزید. کمی آب یا شیرنارگیل نیز اضافه کرده و این نوشیدنی را میل کنید.

آب سیب

آب سیب یکی از بهترین نوشیدنی‌های سرشار از آهن است که به تقویت سلامت و پیشگیری از کمبود‌های غذایی از جمله آهن کمک می‌کند. آب سیب همچنین سرشار از دیگر ویتامین‌ها و موادمعدنی مانند ویتامین C و پتاسیم است که در بهبود سلامت عمومی بدن تاثیرگذار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • معدوم سازی ۳۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی در اهواز
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین