Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@05:11:50 GMT

مهار منفی بافی با مهارت مدیریت «گفتگوی درون»

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۵۰۴۳

مهار منفی بافی با مهارت مدیریت «گفتگوی درون»

گروه خانواده: اگر می خواهید به چشم بهم زدنی دوست و آشنا از اطرافتان پراکنده شوند، خودتان هم حوصله خودتان را نداشته باشید چه برسد به دیگران، فقط کافی است مدتی تا می توانید روی افکار منفی متمرکز شوید، فقط همین. تقریباً واکنش صد درصد افرادی که این جملات را می خوانند این است که: این دیگر چطور پیشنهاد بیهوده ای است! از نظر آن ها این پیشنهادها فقط می تواند از سینه یک فرد بدذاتِ بدخواه بیرون آمده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر اما کمی صبر کنید، ماجرا روشن خواهد شد. ما خیلی وقت ها همین کم لطفی را درباره خود انجام می دهیم، در طول روز بارها غرق در افکار منفی می شویم و بی امان به آن بال و پر می دهیم و می گوییم این موضوع ارادی و دست خودمان نیست. یقه سختی زمانه، بدی دیگران و اقبال را می گیریم و خودمان را کنار می کشیم و می گوییم: اگر این ها اصلاح شوند از جانمان سیر نشده ایم که انقدر فکر و خیال کنیم.

واقعیت اما این است؛ ما مالک و مدیر افکار خودمانیم. با مدیریت تفکر می توانیم شرایط بهتری برای خود رقم بزنیم حتی در میان تمام مشکلات و سختی هایی که  داریم اما وقتی خود را تحت تاثیر و ناتوان می بینیم برای شرایط منفی دعوت نامه می فرستیم حتی وقتی زندگیِ نسبتاً خوب و آسوده ای داریم. صحبت از تلاش برای دستیابی به مهارت «گفتگوی درونی» مثبت،  سازنده و اثربخش و رهایی از گفتگوی منفی درونی ذهنی است اما چه باید کرد؟

افکار منفی =از کار و زندگی افتادن

دیده اید، یک وقت هایی که اتفاقی بد در زندگی مان افتاده وقتی دور و بَرِمان خلوت بوده یا حتی وسط انبوه کارهای تلنبار شده مدام موتور ذهنمان روشن می شود و فکر پشت فکر، خیال پشت خیال... شروع می کنیم به حرف زدن توی ذهنمان با خودمان بی آنکه لب و دهانمان تکان بخورد. این را محکوم می کنیم، آن را بازخواست می کنیم، فلانی را خائن می بینیم و بهمانی را دوبهم زن، آن یکی عمداً آن کار را انجام داده تا ناراحت شویم و این یکی اصلاً درست بشو نیست که نیست! دریا دریا حرف می زنیم با خودمان؛ کلی حرف های منفی. به خودمان که می آییم از ما چیزی نمانده جز تن و ذهنی بی رمق، وجودی زخم خورده و ناامید که گویی جفای زمین و زمان به تنش نشسته و حالا باید به کوهی از مسئولیت های انباشته شده اش برسد. این همان «گفتگوی منفی درونی» است. جریان سیال فکری افکار منفی که به مرور هرچقدر به آن ادامه و جهت بدهیم به باورهای منفی تبدیل می شود. باور منفی هم رفتار ما را می سازد. به مرور به خودمان می آییم و می بینیم اطرافیان از ما می پرسند: «فلانی خودت هیچ خبر داری این روزها چقدر تلخ شده ای؟!» این حرف معمولاً هم برایمان سنگین تمام و سرآغاز مشاجره با افراد می شود به مرور اطرافیان از پیرامون ما پراکنده می شوند اما چرا؟

وقتی آیینه ذهن خطرناک می شود

احساسات درونی ناسالم و منفی مانند اضطراب، عصبانیت، افسردگی و... به خودی خود آنقدر ناراحت کننده نیستند که حسی که ما به آن داریم. برای درک این موضوع بهتر است از یک مثال کمک بگیریم. فرض کنیم در خانه یا محیط اداره یک منظره وجود داشته که ما از آن لذت می برده ایم اما فردی که حس خوبی به او نداریم یک تابلو در آن محدوده نصب و به عبارت بهتر، دید ما را کور می کند. ما با دیدن آن عصبانی می شویم حتی فکر می کنیم تعمدی در این کار هست. فکرهای منفی بعدی برای مقابله به مثل یا تنش به ذهنمان می رسد. اگر کمی واکاوی در افکار و گفتگوهای منفی درونی خود کنیم، ما از خود فرد یا آن تابلو متنفر و خشمگین نیستیم افکار آزاردهنده ی از دست دادن منظره دلخواه، نادیده گرفته شدن حق ما و احتمال عمدی بودن ماجرا و سوءظن ماست که خشم و ناکامی را در ما تقویت می کند. بنابراین رشته ای افکار منفی آزارمان داده که ما به آن بال و پر داده ایم نه خود آن اتفاق. این ساده ترین تعریف برای شناخت افکار منفی است. اینکه بدانیم بیش از خود هر چیز «تصویر»، «ترسیم» و «تجسم» ذهنی منفی ما از آن ماجرا اوقات ذهن و افکارمان را تلخ کرده. داشتن این خط کش و قدرت تشخیص کمک می کند، مواقعی که ذهنمان درگیر گفتگوهای منفی درونی می شود، واقع بینانه بپذیریم که این خود ماییم که خود را آزار می دهیم نه آن فرد یا موضوع چون به درستی از عهده مدیریت افکارمان برنیامده ایم. بارها در زندگی ما اتفاقات ناخوشایندی رخ داده که با دید مثبت و افکار مثبت درونی توانسته ایم برداشت های مثبتی از آن داشته باشیم. به عبارتی همان جمله معروف «در هر شری خیری نهفته» را ببینیم و از آن گردنه سخت زندگی موفق عبور کنیم. اینجا یک اتفاق تلخ مسلّم را مدیریت کرده ایم چون قبل از آن توانسته ایم افکارمان را مدیریت و مثبت کنیم. یادمان نرود، با فکر منفی نمی توان مثبت زندگی کرد.

هوس رطب در قطب جنوب!

احتمال بسیار زیاد بیشتر ما درباره قانون «جذب» که این سال ها درباره اش کتاب ها و مقاله های متعددی منتشر شده و طرفداران خاص خود را دارد، شنیده ایم. قانونی که می گوید مثبت و قوی فکر کنید تا به هر چیزی می خواهید برسید. این قانون البته همیشه و همه جا مصداق ندارد و در برخی مواقع کمی سورئالیستی برداشت می شود؛ افرادی تن آسا و کم کار که فقط می خواهند با فکر کردن به جایی برسند نه کار و زحمت! یا افرادی که واقعیت ها و شرایط زندگی خود را درک نمی کنند و اهداف غیرواقع بینانه برای خود ترسیم می کنند و صورتی که زیرساخت لازم برای تحقق آن را فراهم نکرده اند یا از اساس انجام آن کار ممکن نیست. اهل فن در نقد این فکر می گویند: فلانی در قطب نشسته و رطب خرماپزان می خواهد. جمع اضداد و نشدنی ها را. با این حال کاربرد این قانون نسبی تنها برای اتفاقات خوب نیست. همان طور که انسان های واقع بین با استفاده از این قانون و تمرکز، هدف خود را مشخص و برای رسیدن به آن تلاش می کنند و به آن می رسند افراد منفی باف هم به مرور با غلبه گفتگوی منفی درونی و تبدیل آن به باور، رفتارهای منفی از خود بروز می دهند. دیگران را از اطرف خود پراکنده می کنند. این افراد با منفی بافی و سوءظن، حسادت، خشم، برداشت منفی از هر ماجرا حتی مثبت ترین ماجراها! دایره ای دور خود رسم می کنند و ناخواسته به دیگران هشدار منفی و بازدارنده می دهند. کسی رغبت نمی کند با فردی که شکاک است شام بخورد. هم صحبتی با آدمی که فکر می کند مدام در حال دروغ گفتن به اوییم، اصلاً حس خوبی نیست. کسی که در هر معامله گمان می کند دعوت او به همکاری و شراکت برای سرکیسه کردن اوست و لاغیر و بجای بستن یک قرارداد حقوقی قابل دفاع و محکم که راه سودجویی دیگران را ببندد، مدام به این و آن اتهام می زند شریک مالی مناسبی نیست که کسی دلش بخواهد با او سهیم شود. حلقه رابطه این فرد با دیگران هر روز تنگ تر از قبل و به مرور اوضاع بدتر از قبل می شود فرد منزوی، پرخاشگر و... می شود. علاج این واقعه منفی بسیار ساده است؛ گرفتن ترمز افکار منفی.

خوشبختانه خدا هست همیشه...

افراد منفی نگر و آنهایی که مدام گفتگوی ذهنی منفی درون خود دارند، متاسفانه جزو ناکام ترین افراد جهانند. معمولاً قصاص قبل از جنایت می کنند. یعنی روح و روان خودشان را پیش از آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد به چالش می کشند برای مثال فردی که استرس دارد شغلش را به دلیل حجم وظایف محوله  و ناکامی در انجام آن یا دیگر مسائل مانند اضافه شدن یک نیروی کاری جدید یا... از دست بدهد، پیشاپیش در ذهن خود روزهایی را که برای تامین خرج خانه، پرداخت اجاره خانه یا هزینه مدرسه فرزندان، هزینه خرید دارو دچار مشکل و اخراج شده، تصور می کند. در صورتی که شاید در واقعیت، ماجرا به نحوی دیگر رقم بخورد. اوضاع بهتر پیش برود. قانونِ کار کمی تغییر کند تا کارمندان برای انجام وظایفشان درمانده نشود. شاید نیروی جدید کاری به بهترین و موثرترین دوست او تبدیل شود. یک گفتگوی ساده، شفاف و صادقانه او با مدیر بخش مربوطه اوضاع را برایش فراهم کند و...

 متاسفانه افراد منفی باف در حوزه معنویت درون و خودسازی هم رشد خوبی ندارند. گفتگوی منفی غالب در ذهنشان سبب کمرنگ شدن آرامش، معنویت، رعایت حقوق الناس در ذهنشان و کمی توکلشان می شود. درست است که تلاش و پشتکار افراد بسیار مهم و تعیین کننده اما در نهایت روزی رسان عالم خداست. گرداننده عالم به تمام ابعاد زندگی او واقف و توکل به او مایه آرامش است. ثمره آرامش هم چیزی نیست جز شوق دوباره کار، فعالیت بیشتر و انگیزه قوی تر. فرد منفی باف اما متاسفانه خواب طبیعی خود را از دست می دهد. لذت زندگی را نمی چشد. نمی تواند روی موضوعات تمرکز کند و متاسفانه نخستین ترکش تنش ها و گفتگوهای منفی درونی او بر تن عزیزان و خانواده او می نشیند؛ به نخستین کسانی که پرخاش می کند آنهایند.

به افکار منفی ایست بدهیم...

حالا باید چه کرد؟ تربیت ذهن. گفتگوی مثبت باید جایگزین گفتگوی منفی درونی شود. اینجا یک نکته اهمیت بسیار زیادی دارد، تفکر مثبت با خوش خیالی یا افراط در مثبت اندیشی بسیار متفاوت است. خوش خیالی نان و آب نمی شود و خوش باوری بیش از حد حتی آسیب زننده است. برای مدیریت گفتگوی درونی و تقویت مثبت اندیشی کارهای ساده ای می توان انجام داد. سرگرمی موردعلاقه کوچکی داشته باشید مثل رنگ کردن نقاشی، نوشیدن دمنوش موردعلاقه تان، قدم زدن در مسیری که دوست دارید، رسیدگی به گیاهان یا صحبت کردن با کسی که حس خوبی در شما ایجاد می کند.

به محض اینکه افکار منفی سراغتان آمد به جای آغاز گفتگوی منفی درونی یکی از این کارها را انجام دهید. خودتان را به کاری مشغول کنید تا ذهن و جسم شما از آن فکر دور شود. حتی می توان از تکنیک نوشتن و پاک کردن استفاده کرد. افکار به ذهن آمده را بنویسید و با نوشتن جملات معکوس زیر آن، ذهن را به مثبت اندیشی عادت دهید.

حرف شنوی خوب خودت باش!

اگر گفتگوی منفی درونی ادامه داشت و انجام دادن این کارها فایده نداشت یا تاثیر، راه های دیگری هم هست؛ مدیریت گفتگوی درونی و تمرین برداشت منصفانه از شرایط. خود را به جای افراد مقابل قرار دهید و تلاش برای تقویت نگاه مثبت داشته باشید. با خودتان حرف بزنید در مواقعی که خانه خلوت است حتی می توانید این گفتگوی ذهنی را به گفتگوی بیرونی با خود تبدیل کنید. از خودتان بپرسید چرا می ترسید، تنفر دارید  یا سوءظن و کینه دارید؟ به خودتان بگویید اگر تصورم اشتباه باشد یا قضاوت به ناحق کرده باشم چه؟ اگر تصورتان بنابه شواهد قوی درست باشد چه کار باید انجام داد؟ این مرحله حساس است برای خودتان شرایط سفت و سخت بگذارید که: حق ندارم پاسخ بدی را با بدی بدهم چون بیشتر از همه خودم آسیب می بینم یا: حتماً یک راه مثبت و سازنده وجود دارد. اگر این راه ها قبلاً جواب نداده وقت آن رسیده که تمرکز و تعامل خود را با آن فرد به مثبت ترین شکل ممکن به حداقل برسانیم. این شیوه خودگفتگویی شاید اوایل سخت باشد اما در صورت استمرار به زودی ما را به مدیریت افکار، مثبت اندیشی ایده آل و تعامل اجتماعی سازنده می رساند. این همان تبدیل تهدید افکار منفی به فرصت مثبت زیستن است.

/انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیریت مهارت تنش منفی بافی منفی نگری مثبت اندیشی گفتگوی منفی درونی مثبت اندیشی افکار منفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۵۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتباه‌ترین تصور برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند | این فیلم را حتما ببینید

به گزارش همشهری آنلاین، زمستان سال گذشته حمید پیروی، نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران از روند افزایشی خودکشی در کشور خبر داد و این که در ۱۴۰۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۷.۴ نفر اقدام به خودکشی و فوت کرده‌اند. به گفته این او عوامل مختلفی هم در میل، تصمیم و اقدام به خودکشی افراد دخیل بوده؛ از مسائل اقتصادی گرفته تا اختلالات روانشناختی، اما مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از کسانی که خودکشی کردند، هنگام اقدام به خودکشی، افسردگی داشتند.

روانشناسان می‌گویند ایده‌ خودکشی می‌تواند زمانی شکل بگیرد که فرد احساس کند دیگر قادر به کنار آمدن با یک وضعیت طاقت‌فرسا نیست. این مسئله می‌تواند از مشکلات مالی، مرگ یکی از عزیزان، پایان یک رابطه یا ابتلا به یک بیماری صعب‌العلاج ناشی شود. همچنین اختلالات و بیماری‌های روحی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی یا سوء مصرف الکل هم می‌تواند منجر به شکل‌گیری افکار خودکشی شوند. آنها تاکید می‌کنند اگر افکار خودکشی دارید و برای آن برنامه ریزی کرده‌اید، پیش از هر اقدامی با یک یا چند نفر از نزدیکان یا دوستانتان صحبت کنید و اگر کسی را نداشتید با یک روانشناس یا مرکز درمانی در ارتباط باشید.

توصیه جدی آنها این است که اگر در اطراف‌تان کسانی هستند که افکار خودکشی را بیان می‌کنند با همدلی به او گوش دهید و با ایجاد حس دلگرمی او را تشویق به کنید که با یک فرد متخصص در ارتباط باشد.

جردن پیترسون، روان‌شناس بالینی، نویسنده و منتقد فرهنگی اهل کانادا در گفت‌وگویی که درباره توصیه به افرادی که قصد خودکشی دارند، به نکات جالبی در این باره اشاره کرده که در ادامه می‌توانید آن را ببینید.

پیترسون در بخشی از صحبت‌هایش در این فیلم یک توصیه عجیب برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند کرده است، این که اگر افسرده هستید و فکر می‌کنید با نبودتان به دیگر لطف می‌کنید، در حقیقت چنین نیست و واقعیت ندارد. در اطرافتان کسانی را دارید که شما را دوست دارند و اگر شما جان خودتان را بگیرید، به احتمال زیاد هیچ وقت آدم سابق نخواهند شد. آنها تا آخر عمر خودشان را شکجه می‌دهند و همیشه به این فکر می‌کنند که اگر کاری انجام داده‌ بودند، عزیزشان از دست نمی‌رفت. شما افسرده هستید و فکر می‌کنید با گرفتن جانتان به آنها لطف می‌کنید. در حالی که چنین نیست و به همین دلیل در اکثر جوامع خودکشی جرم محسوب می شود چون پیامدهای فاجعه‌باری بر جای می‌گذارد.

این در حالی است که نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران هم پیشتر در این باره گفته «با هر مرگ ناشی از خودکشی در میان بازماندگان و کسانی که در معرض خبر خودکشی قرار می‌گیرند، ۱۳۵ تا ۱۸۰ نفر تحت تاثیر مشکلات روانشناختی قرار می‌گیرند. برخی از کسانی هم که اطلاعات خودکشی دیگران به آنها می‌رسد، ممکن است در معرض خودکشی تقلیدی قرار بگیرند.»

بیشتر بخوانید

جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف جزئیات مهم از فوت دکتر پرستو بخشی ؛ قتل، خودکشی یا...؟ خودکشی با روح آدم چه می کند؟ ۵ گام مهم برای مداخله در خودکشی

این در حالی است که مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران هم ۵ توصیه‌ را برای مواجهه با افراد دارای افکار خودکشی ارائه داده است.

۱. به دنبال نشانه‌های خودکشی باشید. از جمله این نشانه‌ها صحبت کردن یا تحقیق درباره مرگ، احساس ناامیدی، اضطراب، افسردگی و عدم تحمل است.

۲. همدلی کنید و حرف‌های آنها را بشنوید. فرد را قضاوت نکنید. با دلسوزی گوش دهید و به احساسات آنها ارج نهید.

۳. به صورت مستقیم درباره خودکشی سوال بپرسید. به نحوی سوال بپرسید که پاسخی صادقانه به شما بدهد. از هر علامتی که متوجه شده‌اید به عنوان بخشی از سوال استفاده کنید. روراست باشید. پرسیدن درباره خودکشی باعث خودکشی نمی‌شود.

۴. خطر را دور کنید. حذف دسترسی به اقلام مورد استفاده برای خودکشی یک رویکرد مبتنی بر شواهد برای جلوگیری از خودکشی است. اگر پاسخ مثبت به خودکشی داده‌اند، از آنها بپرسید: «آیا برنامه‌ای دارید؟ آیا به آن وسایل دسترسی دارید؟» دسترسی به داروها، طناب، چاقو و... را محدود و منع کنید.

۵. همراه با فرد مورد نظر با اورژانس اجتماعی برای پیشگیری از خودکشی تماس بگیرید. اگر فرد حاضر به دور کردن لوازم و ایمن شدن نیست، او را تنها نگذارید و تا حضور اورژانس در کنار او باشید.

کد خبر 847880 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها بهداشت روانی سلامت خبر مهم خودکشی

دیگر خبرها

  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • اشتباه‌ترین تصور برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند | این فیلم را حتما ببینید
  • ۸ نکته درباره‌ افکار و خطاهای شناختی/ چطور خشم خود را کنترل کنیم؟
  • مهار آتش در هتل محدوده میدان ولیعصر تهران و آخرین وضعیت مسافران آن
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید
  • رشد بخش مسکن از منفی ۳.۸ در سال ۱۳۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال گذشته
  • رشد بخش مسکن از منفی ۱۳.۸ در سال ۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال ۱۴۰۲
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود