Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@15:54:47 GMT

چشمان گریان خادمان در سوگ شهادت مولا

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۱۲۶۲۸

چشمان گریان خادمان در سوگ شهادت مولا

در شب شهادت حضرت رضا(ع)، خادمان آقا نائب‌الزیاره میلیون‌ها دل بی‌قرار شدند و آیین خطبه‌خوانی را برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، امشب صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی بار دیگر پناهگاه دل‌هایی بود که غم‌انگیزترین شب هر سال خود را پیش رو داشتند. گرد هم آمدن در شبی که باید خطبه شهادت آقا و مولایمان خوانده شود، تلخ‌تر از همه شب‌های دیگری است که خادمان حرم تجربه می‌کنند؛ به ویژه آنکه جای خالی اجتماع عظیم عزاداران در حرم هم دلتنگی خادمان را بیشتر کرده و مسئولیتشان را بیشتر، چرا که باید نائب‌الزیاره میلیون‌ها عاشق و دلداده حضرت رضا(ع) هم باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امشب به سنت هر ساله، آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا‌(ع)، در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد و تنها جمع محدودی از خادمان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در آن حضور یافتند.

در کنار این خادمان سوگوار، جمعی از مسئولان و شخصیت‌ها همچون آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی؛ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی و برخی مسئولان کشوری و لشکری نیز حضور داشتند و مراسم عزاداری و خطبه‌خوانی شب شهادت را برگزار کردند.

در این مراسم، تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی شهادت حضرت رضا(ع) را به همه عاشقان ایشان تسلیت گفت و مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) نیز در رثای امام، مرثیه‌خوانی کردند.

حاج علی ملائکه، مداح و ذاکر اهل بیت(ع) در این آئین معنوی، نوای دلدادگی سر داد و حال و هوای مراسم را امام رضایی کرد. قرائت خطبه شب شهادت امام رضا(ع) که شامل اقرار به یگانگی ذات اقدس پروردگار، حمد و ستایش خداوند و نثار درود و رحمت به رسول اکرم(ص) و سلام و صلوات بر ائمه معصومین(ع) است، توسط حجت‌الاسلام و المسلمین غفاری قرائت و با نوای حاج رضا نبوی همراه شد.

پس از پایان خطبه‌خوانی، خادمان این آستان ملکوتی در صفوفی منظم، با لاله‌های شمع افروخته و چشمان اشک‌بار، گرداگرد صحن انقلاب حرکت کردند و همنوا با مرثیه سرایان به عزاداری و سوگواری پرداختند. در این مراسم ولی‌الله کلامی؛ شاعر آئینی کشورمان نیز در مدح و ثنای هشتمین امام شعرخوانی کرد و سپس حاج مهدی رسولی؛ مداح  و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به زبان فارسی و آذری به مرثیه‌سرایی و ذکر مصیبت پرداخت.

خطبه‌خوانی یک آئین سنتی است که بر اساس وقفنامه علیشاه حاکم وقت خراسان در ۱۱۶۰ هجری قمری همه ساله در شب شهادت حضرت امام رضا (ع) و شب عاشورای حسینی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. این آئین معنوی در دو نوبت یکی در شب شهادت حضرت سید الشهدا(ع) و دیگری شب آخر ماه صفر و سالگرد شهادت حضرت ثامن الحجج(ع) در حرم مطهر رضوی اجرا می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خطبه خطبه شب شهادت امام رضا ع حرم مطهر رضوی شهادت حضرت خطبه خوانی شب شهادت امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۲۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت

حجت الاسلام خسرو‌جردی در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، گفت: محور اصلی برنامه‌های دهه کرامت موضوع نشاط اجتماعی، زیست عفیفانه و بسط خدمت کریمانه است.

نماینده آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ۳۵۰ برنامه محوری در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است، بیان کرد: از جمله ویژه‌ترین برنامه‌ها می‌توان به برگزاری دومین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) اشاره کرد.

نماینده آستان قدس رضوی با بیان اینکه درصددیم کیفیت و محتوای فرهنگی جشن‌ها را تقویت کنیم، عنوان کرد: در استان‌های مختلف کشور برنامه‌هایی با محوریت خدمات اجتماعی خواهیم داشت.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نیز در این جلسه گفت: به مناسبت دهه کرامت بزرگترین اجتماع دختران و جشن تکلیف دختران در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام عرفاتی با اشاره به اینکه در تهران حدود ۵ هزار نفر خادمیار رضوی خواهیم داشت، افزود: همچنین تجمع خادمیاران رضوی در مصلای امام علی (ع) آستان مقدسه برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی آستان قدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تاکید کرد: برنامه شاخص ما نیز برنامه ویژه دختران و مادران است که همراه با یکدیگر وارد حرم مطهر حضرت عبدالعظیم می‌شوند که ان‌شاءالله بتوانیم پیوند خانواده ناب را اجرا کنیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • حال و هوای مسجد کوفه- محراب شهادت مولا امیرالمومنین(ع)
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • حماسه پورحمیدی با چشمان گریان (عکس)
  • گزیده ای از خطبه های نماز جمعه شهرهای آذربایجان غربی