Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پیش از شیوع کرونا سالانه افزون بر سه میلیون زائر و مسافر از مبادی زمینی، ریلی و هوایی به مشهد مقدس سفر می‌کردند که حدود ۵۰۰ هزار نفر آنان زائران پیاده روز‌های آخر ماه صفر بودند.

طی سال‌های اخیر با اوج گیری شیوع کرونا سفر زائران به مشهد بویژه در مناسبت‌های مذهبی و ایام پایانی ماه صفر با ممنوعیت‌هایی همراه شد که در حال حاضر با توجه به زرد شدن وضعیت مشهد از نظر شیوع کرونا حضور زائران حضرت امام رضا (ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای پیشگیری از شیوع این ویروس در کلانشهر مشهد که طی روز‌های پایانی ماه صفر و سالروز شهادت امام مهربانی‌ها پذیرای خیل عظیم زائران اهل بیت (ع) از سراسر کشور است، تمهیدات بهداشتی و درمانی مختلف اندیشیده شده است.

محمد علی کیانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد  گفت: تمامی مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان‌ها و پایگاه‌های اورژانس این دانشگاه برای خدمت رسانی مطلوب به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در آمادگی کامل هستند.

او افزود: از تمامی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی خواسته می شود برای کسب فیض در روز‌های پایانی ماه صفر، نسبت به رعایت توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا توجه لازم داشته باشند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشی واجب و ضروری است ادامه داد: اگر فردی علائم مشکوک به کرونا دارد یا در تماس با فرد بیمار بوده است موارد مربوط به خودقرنطینگی و ماندن در خانه را رعایت کرده و از حضور در برنامه‌ها و مراسم مذهبی و خارج از منزل خودداری کند.

مراقب موج ششم شیوع کرونا در عزاداری‌ها باشیم

مهناز مزدوریان عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در روز‌های پایانی ماه صفر خطر موج ششم شیوع کرونا به شدت احساس می‌شود لذا مردم باید در این روز‌ها مراقبت بیشتری در همه مکان‌ها به خصوص در محل‌های برگزاری مراسم سوگواری داشته باشند، زیرا با کوچکترین غفلت موج جدید شیوع این ویروس از راه می‌رسد.

او  افزود: تزریق واکسن کرونا کمک بزرگی به حفظ سلامت فرد دریافت‌کننده واکسن می‌کند، ولی این افراد نیز باید مراقبت لازم را داشته باشند و تصور نکنند که تزریق واکسن ایمنی ۱۰۰ درصد در آنان ایجاد می‌کند.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بخش‌های مربوط به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها نسبت به هفته‌های گذشته روند کاهشی تعداد بستری و فوتی و روند افزایشی بهبودی و ترخیص بیمار را داشته‌اند، اما نباید نسبت به این موارد خوشبین باشیم و تصور کنیم دیگر هیچ خطری ما را تهدید نمی‌کند.

مزدوریان بیان کرد: تجربه‌های گذشته نشان داده است که با کوچکترین سهل‌انگاری موج جدید شیوع ویروس کرونا از راه می‌رسد و سخت‌ترین شرایط در طول ۲۰ ماه گذشته را در موج پنجم شیوع این ویروس تجربه کردیم و امیدواریم دیگر شاهد چنین روز‌هایی نباشیم.

غربالگری زائران در مبادی ورودی مشهد

محمدحسن درخشان مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت:  برنامه غربالگری مسافران مشکوک به کرونا در مبادی ورودی این شهر همگام با روز‌های پایانی ماه صفر اجرا می شود.

 او افزود: کارشناسان بهداشتی در مبادی ورودی مشهد با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری این شهر مستقر می‌شوند و ضمن ارائه آموزش‌های مرتبط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، افراد مشکوک به کرونا نیز تحت غربالگری قرار می‌گیرند.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: علاوه بر پایانه مسافربری، راه آهن و فرودگاه، مسیر‌های ورودی مشهد از سوی قوچان، ورودی جاده کلات در بلوار ۲۲ بهمن، ورودی سرخس در جاده میامی و بلوار حر، ورودی از سوی نیشابور به مشهد و ورودی طرقبه و شاندیز توسط کارشناسان بهداشتی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

درخشان بیان کرد: کارشناسان بهداشتی به کاروان‌ها آموزش‌های لازم ارائه می‌کنند و اگر با موارد مشکوک مواجه شدند تست کرونا از آنان گرفته می‌شود.

او تصریح کرد: در ایام پایانی ماه صفر بیش از ۲۵۰ تیم بازرسی شامل ۵۰۰ کارشناس بهداشت محیط بطور مستقیم و با جدیت بر فعالیت اماکن، مهمانپذیرها، مسافرخانه ها، مراکز پذیرایی و اقامتی و امکان تفریحی در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نظارت دارند.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: تهیه بروشور آموزشی کرونا با تاکید بر علایم خطر، تهیه و ارسال پیام‌های پیشگیری از کرونا، ارسال پیام و تیزر ۳۰ ثانیه‌ای در فضای مجازی، انجام واکسیناسیون در شبکه روستای مراکز و خانه‌های بهداشت، انجام مراقبت از مادران باردار و سالمند و اطلاع رسانی لازم در خصوص بیماری و تقویت و تشدید غربالگری تلفنی مادران باردار و ارجاع آنان به مراکز درمانی از دیگر اقدامات طی دهه آخر ماه صفر برای کنترل بیماری کووید ۱۹ است.

سلامت و امنیت ۲ مولفه اصلی در میزبانی از زائران

حمید موسوی سرپرست فرمانداری مشهد هم سلامت و امنیت را ۲ مولفه اصلی در پذیرش و میزبانی از زائران حضرت امام رضا (ع) در مشهد عنوان کرد و گفت: شیوه نامه‌های بهداشتی مطابق نظر ستاد ملی مقابله با کرونا در هتل‌ها و مهمانسرا‌های زیر نظر میراث فرهنگی به صورت کامل اجرا می‌شود.

او افزود: از طرفی در مراکز اسکان اضطراری نیز ناظران بهداشتی به صورت مقیم حضور دارند و بر رعایت حداکثری توصیه های بهداشتی نظارت می‌کنند.

سرپرست فرمانداری مشهد ادامه داد: توزیع ۳۰۰ هزار ماسک بهداشتی طی روز‌های جاری بین زائران حرم مطهر رضوی و همچنین زائران پیاده در مشهد پیش بینی شده است.

موسوی بیان کرد: ۱۵ موکب در جاده قدیم نیشابور به مشهد و هشت موکب یا ایستگاه صلواتی نیز در جاده چناران به مشهد در حال خدمت رسانی به زائران بارگاه منور حضرت امام رضا (ع) هستند.

بیشتر بخوانید

امام رضا (ع)، غریبی که تمام غربا را در آغوش مهربان خود کشیده است+ فیلم


آماده باش اورژانس ۱۱۵ در ایام سوگواری

 علی یزدانی رئیس مرکز خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۲۴۷ پایگاه فعال شهری و جاده‌ای اورژانس ۱۱۵ با حدود ۲۶۷ آمبولانس فعال در محدوده زیرپوشش دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی مشهد، سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و تربت‌جام، به صورت شبانه روزی برای خدمات رسانی آمادگی کامل دارند.

او  استقرار آمبولانس‌‏ در حاشیه جاده با تاکید بر جاده‌های اصلی منتهی به مشهد به منظور ارائه خدمات بهینه به زائران و مسافران، آماده باش پایگاه‌های اورژانس مشهد و افزایش توان لجستیک آن‌ها با استقرار آمبولانس در میدان‌های اصلی شهر و مسیر‌های تردد هیأت‌های مذهبی و کاروان‌های پیاده منتهی به حرم مطهر رضوی و آمادگی نیرو‌های پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ در اطراف حرم مطهر رضوی با همکاری دارالشفای حضرت امام رضا (ع) را از تمهیدات اندیشیده شده در این ایام برشمرد.

رئیس مرکز خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برای روز‌های پایانی ماه صفر پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس و چهار فروند بالگرد اورژانس هوایی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی مشهد، نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و گناباد جهت ماموریت‌های درون شهری و برون‌شهری، آماده‌باش اورژانس‌های ۵۴ بیمارستان استان خراسان رضوی و فعالیت‌های شبانه‌روزی بخش‌های بالینی و اتاق‌های عمل و تامین کادر پزشکی و پرستاری و تجهیزات و ملزومات موردنیاز، فعالیت شبانه‌روزی مرکز پایش مراقبت‌های درمانی دانشگاه و هماهنگی جهت پذیرش و انتقال بیماران از مراکز درمانی استان در نظر گرفته شده است.

یزدانی بیان کرد: از تمامی عزاداران خواسته می شود با رعایت کامل نکات بهداشتی، ایمنی کامل را در محل‌های اسکان و برگزاری مراسم مورد توجه قرار دهند تا دچار آسیب نشوند.

هر سال همزمان با دهه پایانی ماه صفر زائران پیاده از اقصی نقاط کشور به سوی مشهد حرکت می‌کنند که پارسال و امسال به سبب شیوع کرونا از تعداد آنان کاسته شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//م.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهادت امام رضا ع زائران رضوی محدودیت های کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز های پایانی ماه صفر حضرت امام رضا شیوع کرونا روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۴۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با اعضای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ضمن تأکید بر ضرورت حمایت ملی از زیرساخت‌های استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد اظهار کرد: برای صیانت از هویت مشهد که منتسب به امام مهربانی‌ها است، شایسته است که تمامی برنامه‌ها به‌ویژه برنامه‌هایی که با حضور زائران و کیفیت سفر آنان ارتباط دارد متناسب با هویت امام هشتم (علیه‌السلام) باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه دولت مهم‌ترین جریانی است که می‌تواند از پیک‌های زیارتی مشهد گره‌گشایی کند، افزود: در ایام نوروز و ایام سوگواری دهه آخر صفر از تمام کشور زائر به مشهد می‌آید که با توجه به تشرف میلیونی این حجم از زائران نیاز به داشتن نگاه ملی و حمایت دولتی نسبت به زیرساخت‌های این شهر بیشتر احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه ضروری است تا نواقصی که در مسیر حمل‌ونقل جاده‌ای زائران وجود دارد برطرف شود، ادامه داد: مساله حمل‌ونقل از جمله عرصه‌های حیاتی و حساس زندگی مردم است. چه حمل‌ونقل هوایی و چه ریلی و جاده‌ای، عمده خانواده‌ها برنامه‌ریزی برای چگونگی رسیدن به مقصد خود در یک سفر را از جمله محورهای تصمیم‌گیری خود در نظر می‌گیرند و در این میان، تردد جاده‌ای از اولویت نخست برخوردار است.

علم الهدی با اشاره به نادیده گرفته شدن حضور میلیونی زائران و ترددهای چشمگیر در جاده‌ها در تصمیم‌گیری‌های وزارت راه و شهرسازی افزود: در این راستا ضروری است تا تأمین منابع مالی آزادراه حرم تا حرم هر چه سریع‌تر انجام شود. این جاده که پیرامون آن تلاش‌های بسیاری در حال انجام است همچنان به مرحله اجرا نرسیده است که این موضوع باعث شده رسیدن زائر امام رضا (ع) به مشهد مقدس با گرفتاری و سختی همراه باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به‌ضرورت ایمن‌سازی جاده‌های استان خراسان رضوی ابراز کرد: یکی از نقاط حادثه‌خیز استان جاده سبزوار به شاهرود است که بیشترین تصادفات جاده‌ای نیز در آن رخ می‌دهد، در این خصوص نیز باید راهکاری از سوی وزارت و راه شهرسازی اتخاذ شود تا دیگر شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم.

وی با انتقاد از نا به سامانی وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی در ایام پیک مسافری خاطرنشان کرد: متأسفانه در این ایام که مسافران زیادی قصد تشرف به مشهد الرضا (علیه‌السلام) را دارند، برخی از شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت‌های مسافربری را افزایش می‌دهند و یا در حمل‌ونقل ریلی که وسیله تشرف قشر متوسط جامعه است زائران برای تهیه بلیت با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند که گاهی درخواست‌ها برای اضافه کردن یک رام قطار فوق‌العاده نیز در این خصوص بی‌نتیجه مانده است.

کد خبر 6090361

دیگر خبرها

  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • ضرورت تسهیل مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • راه اندازی ۲ دستگاه تصویربرداری پیشرفته در بیمارستان‌های امام رضا (ع)
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی به مناسبت هفته سلامت
  • همایش پیاده روی در یاسوج
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود