Web Analytics Made Easy - Statcounter

زینب رحیمی| گروه چهارمحال و بختیاری| شیعه رسم دارد در مناسبات مذهبی در حرم‌های اهل بیت(ع) عرض ارادت کند شاید اینگونه مکان‌ها شهد نوکری را بهتر به جان ما می‌نشاند.

همه ساله میلیون‌ها نفر برای زیارت امام مهربانی‌ها در شام شهادتش راهی مشهد می‌شوند و می‌گویند دور از وطن افتاده‌ای و غریب الغربایی، اما با من بگو کدام غریبی است که هر ساله میلیون‌ها زائر دارد که برای زیارتش فرسنگ‌ها راه را طی می‌کنند و خستگی‌ها را به جان می‌خرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما دو سالی است که ویروس کرونا این سفرها را با محدودیت مواجه کرده و به این غربت امام خوبی‌ها دامن زده است و همین امر باعث رونق گرفتن خادم‌یاری در شهرها و استان‌های مختلف شده است.

خلاصه اینکه ویروس هم نتوانسته نوکری کردن را از شیعه بگیرد فقط نوعش کمی فرق کرده است همه این‌ها را گفتم تا برسم به اولین بانوی خادم رضوی در چهارمحال و بختیاری کسی که برای نوکری امام رضا(ع) به حضرت عباس(ع) متوسل می‌شود و یوق نوکری را برجان می‌پذیرد.

فرزانه گنجی، از سال ۹۵ پیگیر خادمی حرم امام رضا(ع) می‌شود و از سال ۹۶ خادم رسمی حرم می‌شود، همچنین از سال ۹۷ با سمت مسئول امور بانوان و خانواده خدمت رضوی استان کارش را آغاز می‌کند.

این خادم امام رئوف ماجرای علاقه‌مند شدن به خادمی را اینگونه برایم شرح داد؛ همه ساله در ایام اربعین توفیق حضور در کمپ پاکستان و افغانستان در کربلا را داشتم که یکی از این سال‌ها که در موکب در حال خدمت رسانی به زائران بودم گروهی از خادمان امام رضا(ع) به موکب آمدند.

خادمی برای امام رضا(ع) را با دل شکسته از حضرت عباس(ع) گرفتم

هنگامی که این کاروان به سمت حرم حرکت کرد من هم بنا بر عشقی که به امام هشتم و خادمانش داشتم کل مسیر از موکب تا حرم را همراهشان رفتم تا اینکه به حرم حضرت عباس(ع) رسیدیم، یکی از خادمان که متوجه حضور من شده بود از بنده پرسید:« شما هم می‌خواهی وارد حرم بشی؟» و من با اشتیاق گفتم بله.

 بدون تفتیش و همراه با کاروان به داخل حرم رفتیم، داخل حرم دلم شکست و روبه ضریح علمدار کربلا گفتم آقاجان خادمی برای همه هست فقط من لیاقت ندارم! و با اشک و دل شکسته خادمی امام رئوف را از باب‌الحوائج خواستم.

داخل حرم دلم شکست و روبه ضریح علمدار کربلا گفتم آقاجان خادمی برای همه هست فقط من لیاقت ندارم! و با اشک و دل شکسته خادمی امام رئوف را از باب‌الحوائج خواستم

در همین مراسم زمزمه‌هایی در مورد «طرح خادم‌یاری رضوی» شنیدم که با این طرح من و امثال من نیز شانس خادمی پیدا می‌کردند.

سامانه راه‌اندازی شد و من جزء اولین بانوانی بودم که از استان برای خادمی علی ابن موسی ‌الرضا(ع) پیش قدم شدم.

 گزینش، مصاحبه و آزمون حرم شناسی یک به یک انجام شد و در نهایت ۲ نفر از استان در آزمون نهایی خادمی شرکت کردند و بنده جزء ۱۲۰ نفر پذیرفته شده از میان ۴۰۰ شرکت کننده معرفی شدم.

حکم نوکری با ارزش‌ترین حکم عمرم شد

بعد از قبولی در آزمون نوبت تهیه لباس خادمی بود که یک روز کامل در مشهد چرخیدم تا همه موارد لازم را هم آماده کردم، نامه معرفی را تحویل دفتر خادمان حرم دادم و حکم خادمی را دریافت کردم، این حکم سند نوکری من بود و با ارزش‌ترین حکم عمرم شد، دقایقی با چشم پراشک حکمی که دنیایم را زیرورو کرده بود نگاه می‌کردم و بی‌اختیار بوسه‌ بارانش می‌کردم.

اشتیاق برای خادمی

بالاخره روز اولین شیفتم فرا رسید، واحد خواهران بست حر آملی، آن زمان ساعت شیفت‌ها با اکنون فرق داشت مثلا ۷ تا ۹ صبح اولین شیفت و یک ساعت و نیم بعد از آن دومین شیفت به حساب می‌آمد و بعد از نماز ظهر شیفت عصر شروع می‌شد که روز اول من از شدت شوق و اشتیاقم یک روز کامل یعنی از ۷ صبح تا ۱۱ شب را شیفت ایستادم.

خادمی که باب جدیدی از خادمی را گشود

دقیق یادم هست که ایام شهادت امام رضا(ع) بود و من به یک روز شیفت هم قانع نشدم و چهار روز شیفت ماندم و همین خدمت سبب آشنایی بیشتر با دوستان خادم و اطلاع از طرح امور بانوان شد که منجر به ایجاد «کمیته امور بانوان و خانواده رضوی» در استان شد.

هرچه فعال‌تری باشی به امام نزدیک‌تری

گنجی می‌گوید: در واحد انتظامات حرم در بیرون بست‌ها و داخل صحن‌ها خدمت‌رسانی می‌کنم، نحوه تقسیم‌بندی خادمان در حرم بستگی به فعال بودن افراد دارد. یعنی اگر فرد فعال باشد شیفت‌های داخل صحن‌ها به او داده می‌شود که بنده از شیفت پنجم توفیق خادمی در صحن آزادی را دریافت کردم و شیفت رواق امام خمینی در صبح شهادت امام رضا(ع) که مصادف با روز جمعه و قرائت دعای ندبه بود یکی از بهترین شیفت‌هایم به حساب می‌آید.

ماجرای دخترکی که شفا گرفت

این خادم جوان یکی از خاطراتش در زمان خادمی در حرم را اینگونه برایم تعریف کرد: تازه حکم خادمی را تحویل گرفتم اما هنوز قطعی نشده بود، برای نماز در صحن آزادی نشسته بودیم ناگهان حرکت سیل عظیمی از جمعیت همراه با خادمان توجهم را جلب کرد، خادمان با صدای بلند می‌گفتند:« خانم یاالله، پاشو‌ پاشو، له نشی، خانم یا الله» مات و مبهوت به دنبال علت این این ماجرا بودم که دختر ۷ ساله‌ای را روی دست خادمان دیدم و شنیدم این بچه نابینا با لطف امام رضا(ع) شفا گرفته و مردم به دنبال او بودند تا تکه‌ای از لباسش را به عنوان تبرک برای بیمارانشان ببرند.

هر بار که امام را صدا کنم جوابم را می‌دهد

گنجی در پاسخ به سوالم که آخرین توسلی که به امام رضا (ع) برای حل مشکلی داشتید کی بوده لبخند ملیحی که نشانگر رابطه صمیمی دوطرفه بین عاشق و معشوق بود، گفت: هر موقع امام مهربانی را صدا کنم جوابم را می‌دهد.

گنجی در پاسخ به سوالم که آخرین توسلی که به امام رضا (ع) برای حل مشکلی داشتید کی بوده لبخند ملیحی که نشانگر رابطه صمیمی دوطرفه بین عاشق و معشوق بود، گفت: هر موقع امام مهربانی را صدا کنم جوابم را می‌دهد

 

چند روزی است که برای شهادت امام رضا(ع) درگیر تهیه چادر برای برپایی موکب‌‌ شده‌ام که صبح امروز برای دریافت چادرها به هلال احمر مراجعه کردم، مدارک زیاد و طی کردن راه طولانی را برایم در نظر گرفته بودند، ناامید و خسته داشتم از اداره خارج می‌شدم که در راهرو چشمم به عکس گنبد افتاد و طبق معمول همیشه با عکس صحبت کردم.

 از مشکلات این راه برای آقا گفتم و خداحافظی کردم، هنوز یک دقیقه نگذشته بود که آقایی دنبالم آمد و گفت مشکل حل شده می‌توانید چادرها را به امانت ببرید.

امام رضا(ع) به نوکرانش انرژی می‌دهد

از این خادم جوان در مورد سختی‌های خادمی پرسیدم که اظهار داشت: خادمی اصلاً سختی ندارد، شاید فشار کار زیاد باشد و یا گره‌ای بر کارم افتاده باشد اما سختی ندیدم. بارها هم که زمین بخورم امام رضا(ع) انرژی مضاعف برای بلند شدنم می‌دهد.

مثلا قبل از برگزاری این موکب‌ها حال جسمی مناسبی نداشتم، در حدی که حرکت هم برایم سخت بود، اما صبح یکی از روزها توسل به امام داشتم و از خودش مدد خواستم تا برای این برنامه انرژی لازم را به من عطا کند و باعث شد منی که حال خوبی نداشتم از صبح تا ۹ شب بیرون باشم و همه کارهای لازم و مجوز گرفتن‌ها انجام شود.

 مسئول امور بانوان و خانواده خدمت رضوی استان در پاسخ به این سوال که خادمی تنها به خدمت در حرم ختم می‌شود؟ ادامه داد: خادمیاری تنها خدمت در حرم نیست، کانون‌های که در امور بانوان راه‌اندازی شده خدمت به مادران نیازمند و قشرهای مختلف را در دستور کار خود قرار داده که این نوع فعالیت‌ها نیز نوعی خادمی محسوب می‌شود.

خادم امام(ع) باید ویژگی‌های امام(ع) را داشته باشد

گنجی در مورد ویژگی‌های یک خادم، گفت: خادم در درجه اول باید دارای اخلاق عالی و مردمی باشد، صبور و با حوصله باشد و نشانه‌هایی از امام رضا(ع) را دارا باشد.

همچنین خدمت به مردم محروم و شاد کردن دل نیازمندان از مهمترین ویژگی‌های یک خادم است که باعث می‌شود بتوانیم طوق نوکری را با خود بکشیم.

این خادم جوان آخرین جمله‌اش را خطاب به امام مهربانی‌ها داشت و همانگونه که بغض خود را فرو می‌برد، گفت: امام رضا جان بدون شما پوچم.

و حالا من در پایان این گفت‌وگو آرام با گوشه چادرم اشکم را پاک می‌کنم و زیر لب این شعر معروف مرحوم زیرک‌کار را زمزمه می‌کنم: هر که هستم، هر که بودم بر کسی مربط نیست/ بر امام مهربان خود پناه آورده‌ام...

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

 

منبع: فارس

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری شهادت امام رضا خادم امام مهربانی امور بانوان امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۵۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی جشن‌های دهه‌ کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، اسحاق معبود مژدهی عصر سه‌شنبه در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه کرامت در گیلان در رشت اظهار کرد: این سه کاروان از روز ۲۲ اردیبهشت وارد گیلان می‌شوند و تا یکم خرداد در این استان حضور می‌یابند.

وی افزود: این خادمان در طول مدت حضور خود در هر ۱۷ شهرستان و در مجموع در ۸۰۰ نقطه گیلان حاضر خواهند شد که یکی از کاروان‌ها در مناطق محروم و سخت‌گذر استان حضور خواهد یافت.

وی ادامه داد: دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان، حضور در گلزار شهدا، دیدار با برخی از خانواده‌های شهدا، دیدار با بیماران و سرکشی از زندانیان و همچنین حضور در مدارس گیلان و نواختن زنگ دهه کرامت از مهمترین برنامه های کاروان های خادم حضرت امام رضا (ع) در این استان است.

مسئول کانون جوانان رضوی گیلان بیان کرد: همچنین آیین استقبال از خادمان حضرت امام رضا(ع ) عصر پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت انجام می‌شود که این استقبال در میدان صیقلان رشت آغاز و سپس به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه اخری(س) خواهر گرامی حضرت امام رضا(ع) انجام می‌شود.

معبودمژدهی خاطرنشان کرد: همچنین برنامه ویژه دیگر این دهه, جشن بزرگ میلاد حضرت امام رضا(ع) است که ۳۰ اردیبهشت ماه از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه در پیاده راه فرهنگی میدان شهدای ذهاب رشت برپا می شود که سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر در این مراسم حضور یافته بودند.

وی در خاتمه گفت: جشن زیر سایه خورشید, ویژه دهه کرامت, مردمی است و هیچ بودجه دولتی دریافت نمی کنیم البته برخی از نهادها همچون شهرداری به این مراسم ها کمک می کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توزیع ۱۰۰ بسته معیشتی در سپیدان
  • تجلیل از ۸۰ خادم قرآنی در امام زاده نرمی اصفهان
  • امام (ره) به ایران و ایرانی و اسلام هویت داد
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند / جایگاه معلم و ارزش علم آموزی از منظر امام رضا(ع)
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
  • برپایی جشن‌های دهه‌ کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی
  • مصاحبه پذیرفته شدگان در آزمون بهزیستی استان برگزار می شود
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)