Web Analytics Made Easy - Statcounter

«بهزاد لایقی» روز جمعه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر گرم شدن اقلیم بر وضعیت آب‌های ایران، افزود: تغیر اقلیم موجب افزایش دمای آب در خلیج فارس و عمان شده است و تراز آب در دریای عمان و خلیج فارس تا سالی دو سانتی متر افزایش یافته است که از جمله پیامدهای آن فرسایش نواحی ساحلی در نوار جنوبی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی فرسایش اکوسیستم منطقه ساحلی را از دیگر پیامدهای افزایش آب دریاها دانست و گفت: افزایش دمای آب به جانداران فشار می آورد و هم گیاهان آبی را در معرض انقراض قرار می‌دهد و شرایط زندگی را سخت تر می‌کند.

لایقی همچنین به وضعیت دریای خزر اشاره کرد و گفت: عمده تاثیر تغییر اقلیم در خزر، کاهش بارندگی در حوزه آبریز خزر است که منجر به آن شده است تا تراز آب خزر کم شده و پس روی آب دریا را داشته باشیم. این وضعیت می‌تواند در دهه‌های آتی به تغییر اکوسیستم دریا منجر شود.

مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور به طوفان حاره‌ای شاهین که در هفته گذشته به ایران رسید اشاره کرد و گفت: توفان حاره‌ای روی اقیانوس هند تشکیل می‌شود و در شمال اقیانوس هند رشد پیدا می‌کند و به سمت کشور عمان یا پاکستان می رود. اما یکبار در سال ۸۶ سابقه داشته که وارد دریای عمان شده است و راهش را به سمت ایران ادامه داده است و اکنون بعد از ۱۴ سال مجدد به ایران رسیده است که این وضعیت هم می‌تواند مربوط به تغییر اقلیم و ناشی از گرم شدن آب‌های سطح اقیانوس باشد.

لایقی ادامه داد: افزایش دمای آب، هوای سطح اقیانوس را سبک می‌کند و وقتی این اتفاق بیفتد هوا صعود می‌کند و لایه کم فشار رشد پیدا می‌کند و توسعه می یابد و سرعت وزش باد در اطرفش زیاد می‌شود و شکل حلقه‌ای به خود می‌گیرد و ابرهای طوفان‌زا که بارش شدید دارد ایجاد می شود.

به گفته لایقی طوفان حاره‌ای تا زمانی که از آب گرم روی دریا تغذیه می‌کند مرتب رشد می‌کند و رشد آن وقتی متوقف می‌شود که وارد خشکی شود و منبع تغذیه از اقیانوس قطع شود.

مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به افزایش دمای هوا و احتمال کوتاه شدن فاصله زمانی طوفان‌های حاره‌ای، گفت: از مدل‌های پیش بینی برای ردیابی طوفان‌ها استفاده می‌کنیم از ۴ روز قبل از شکل گیری طوفان حاره‌ای شاهین هم هشدارهای سازمان هواشناسی شروع شد. ابزار پایش طوفان تصاویر ماهواره‌ای است که رصد کردیم ضمن اینکه یکی دیگر از ابزارها رادار هواشناسی با برد مناسب است که می‌تواند مسیر طوفان را رد یابی کند. اکنون رادار هواشناسی لازم را در سواحل عمان نداریم.

به گزارش ایرنا، کشور ما در چند سال اخیر دو نمونه از توفان‌های حاره‌ای را تجربه کرده است، یکی توفان «گونو» در سال ۱۳۸۶ که به سواحل چابهار رسید و تا نزدیکی تنگه هرمز و جاسک نیز اثرات خود را بر جا گذاشت که بر اثر آن بارش شدیدی در نزدیکی جاسک رخ داد، دیگری توفان «فِت» در سال ۱۳۸۹ بود که در دریای عمان اثر خود به جای گذاشت و بارش شدید و وزش باد آن به سواحل عمان یعنی چابهار هم رسید.  

بر اساس نتایج برخی مطالعات اقلیمی، افزایش سطح آب دریاها اجتناب ناپذیر است و سناریوهای مختلف اقلیمی مقادیر متفاوتی را برای آن پیش بینی کرده اند.  به عنوان نمونه،  طبق سناریویی که معتقد است میانگین دمای کره زمین سه درجه سانتیگراد از زمان پیش از انقلاب صنعتی افزایش می یابد، بین ۲ تا ۴ متر سطح آب دریاها بالا خواهد آمد، در حالی که محدودکردن گرم شدن زمین به ۱.۵ درجه به میزان قابل ملاحظه ای این سرعت را کاهش می دهد که در نتیجه آن ۱.۵ متر یا کمتر از آن افزایش سطح آب دریاها را تا سال ۲۳۰۰ خواهیم داشت.

برچسب‌ها پاکستان دریای عمان اقیانوس هند عمان خلیج فارس سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان دریای عمان اقیانوس هند پاکستان دریای عمان اقیانوس هند عمان خلیج فارس سازمان هواشناسی سازمان هواشناسی افزایش دمای دریای عمان خلیج فارس آب دریاها حاره ای سطح آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۰۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی

دانش ما از اعماق اقیانوس‌ها اگر از دانش ما درباره دیگر سیارات منظومه شمسی کمتر نباشد، بیشتر هم نیست. ما بیش از ۸۰ درصد از مناطق آبی زمین را هنوز ندیده‌ایم و نقشه‌ای از آن‌ها نداریم. دریا‌ها و اقیانوس‌ها همچنان یکی از جبهه‌های ناشناخته علم هستند. به همین علت، تقریباً هر کاوش دریایی منجر به اکتشافات جدید و شگفت‌انگیزی می‌شود.

به گزارش دیجیاتو، در این مقاله، به معرفی برخی از حیرت‌انگیزترین اکتشافات دریایی در سال‌های اخیر می‌پردازیم. بسیاری از این اکتشافات درباره جانوران و گیاهان ساکن اعماق تاریک آب‌ها هستند. اما اکتشافات دریایی به گونه‌های حیات محدود نمی‌شوند. بسیاری از خصوصیات زیستگاه‌های آن‌ها، از ساختار‌های زمین‌شناسی بستر اقیانوس گرفته تا جریان‌های آب، همچنان راز‌هایی پنهان برای ما هستند.

گونه‌های جدید جانوران اعماق دریا

در فوریه سال ۲۰۲۴، گروهی از دانشمندان مؤسسه «اقیانوس‌شناسی اشمیت» به کمک ربات‌ها به کاوش کوه‌های دریایی جنوب شرقی اقیانوس آرام، در نزدیکی سواحل شیلی پرداختند. آن‌ها از یک ربات زیردریایی استفاده کردند که می‌تواند تا عمق ۴۵۰۰ متری آب برود. این ربات قابلیت نقشه‌برداری از بستر دریا را نیز دارد.

این ربات توانست از بیش از ۱۰۰ گونه پیش‌تر دیده‌نشده عکس‌برداری کند. این گونه‌ها متعلق به دسته‌هایی مانند مرجان‌های اعماق دریا، اسفنج‌های شیشه‌ای، توتیای دریایی، دوجورپایان و خرچنگ‌های اسکات بودند.

یک گونه خرچنگ اسکات

یک گونه ماهی ناشناخته از سرده Chaunax

یک گونه ماهی مرکب شلاقی بسیار نادر

در یکی از این تصاویر، یک ماهی قرمز درخشان از سرده Chaunax در عمق ۱۳۸۸ متری دیده می‌شود. تصویری از یک خرچنگ اسکات چشم‌تیله‌ای روی یک مرجان در عمق ۶۶۹ متری و نیز تصویری از یک ماهی مرکب شلاقی بسیار نادر در عمق ۱۱۰۵ متری نیز از دیگر تصاویر جالب این کاوش بودند.

کشف یک گونه جدید عروس دریایی در عمق ۷۰۰ متری

با پیشرفت ربات‌ها و وسایل کنترل از راه دور، کاوش‌های رباتیک روزبه‌روز رایج‌تر می‌شوند و اکتشافات دریایی هیجان‌انگیزتری انجام می‌دهند.

در سال ۲۰۲۱، دانشمندان اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) یک گونه ناشناس عروس دریایی را در عمق ۷۰۰ متری کشف کردند. این جانور دایره‌ای و قرمز متعلق به رسته Poralia است.

خوک باربی در اقیانوس آرام

اخیراً پژوهشگران موزه تاریخ طبیعی بریتانیا به بررسی گونه‌های ساکن عمق ۴۰۰۰ متری مناطق شرقی و گرمسیری اقیانوس آرام پرداختند.

در این کاوش، گونه‌های عجیب و ناشناخته‌ای کشف شدند. یکی از جالب‌ترین این گونه‌ها، یک خوک دریایی ناشناس بود که رنگ صورتی گرم و پا‌هایی کوچک داشت. آن‌ها این جانور ناشناس را «خوک باربی» نامیده‌اند.

جانوران ترسناک اعماق اقیانوس

هرقدر از سواحل و سطح دریا فاصله بگیریم، جانوران عجیب‌تر و ترسناک‌تری را می‌بینیم. در سال ۲۰۲۲، دانشمندان مؤسسه پژوهشی موزه ویکتوریای استرالیا توانستند در نقاط دوردست اقیانوس هند تعداد فراوانی از این جانوران را کشف کنند. بسیاری از این ماهی‌ها احتمالاً گونه‌هایی جدید و ناشناس هستند که در عمق پنج کیلومتری و در نزدیکی آتشفشان‌های بستر دریا زندگی می‌کنند.

در میان این گونه‌های ناشناس، یک مارماهی کور با پوست ژلاتینی وجود داشت که برخلاف اکثر ماهی‌های تخم‌گذار، ماهی‌هایی جوان می‌زاید. یکی از نکات جالب این مارماهی چشمان تکامل‌نیافته آن است.

گوی طلایی مرموز

در سپتامبر ۲۰۲۳، پژوهشگران NOAA یک گوی طلایی مرموز را در عمق ۳۳۰۰ متری خلیج آلاسکا یافتند. تحلیل‌های اولیه نشان می‌داد که این گوی طلایی منشأ زیستی دارد. آن‌ها با استفاده از یک دستگاه کنترل از راه دور این گوی طلایی را از محل خود برداشتند.

عرض این شیء ۱۰ سانتی‌متر بود و ظاهراً به یک سنگ چسبیده بود. وقتی دانشمندان آن را از سنگ جدا کردند، گوی ذوب شد و یک حالت خمیری پیدا کرد.

دانشمندان درباره ماهیت این گوی اختلاف‌نظر دارند؛ برخی آن را پوسته یک تخم می‌دانند و برخی می‌گویند که یک نوع اسفنج است. رنگ این گوی نیز یک راز است. از آنجایی‌که نور طبیعی به این عمق نمی‌رسد، تعیین این که چرا جانداران رنگ‌های مختلف دارند، دشوار است.

بزرگ‌ترین گیاه دنیا

در سال ۲۰۲۲، دانشمندان دریافتند که علف‌های دریایی در بستر خلیج کوسه در استرالیا درواقع یک گیاه است. این گیاه که «پوزیدونیا استرالیایی» یا علف هرز نواری نام دارد، مساحتی به وسعت ۲۰۰ کیلومتر مربع را پوشانده است.

کلان‌شهر ماهی‌ها

در سال ۲۰۲۲، دانشمندان در اعماق دریا در نزدیکی ساحل قطب جنوب، ناحیه‌ای شامل ۶۰ میلیون لانه یخ‌ماهی کشف کردند. این لانه‌ها ناحیه‌ای به بزرگی یک شهر کوچک را می‌پوشانند و در نقطه‌ای قرار گرفته‌اند که ماهی‌ها بتوانند از یک جریان آب گرم بهره‌مند شوند.

کشف ده‌ها هزار آتشفشان در اعماق دریا

در سال ۲۰۲۳، پژوهشگران یک نقشه جامع از بیش از ۱۹۰۰۰ آتشفشان اعماق دریا‌ها منتشر کردند که بسیاری از آن‌ها اخیراً کشف شده‌اند. داده‌های ماهواره‌ای و همچنین داده‌های کشتی‌ها و زیردریایی‌های پژوهشی به کشف این آتشفشان‌ها کمک کرده است. پژوهشگران می‌گویند که احتمالاً هزاران ساختار مشابه ناشناخته در بستر اقیانوس‌ها وجود دارد.

بسیاری از این آتشفشان‌ها همچنان فعال هستند و گرما و مواد مغذی وارد محیط دریا می‌کنند. به همین علت، معمولاً کاوش‌های اعماق دریا‌ها در نقاط آتشفشانی منجر به کشف زیستگاه‌هایی بسیار غنی و متنوع می‌شود.

کشف فسیل بزرگ‌ترین حیوانی که تابه‌حال روی زمین زیسته است

در سال ۲۰۲۳، باستان‌شناسان فسیل یک جانور غول‌پیکر به نام «پروکتوس کولوسوس» (Perucetus colossus) را در صحرای پرو کشف کردند که زمانی در دریا‌ها می‌زیست.

این فسیل ۴۰ میلیون سال قدمت دارد و متعلق به یک جانور دریایی است که احتمالاً تا ۲۰۰ تن وزن داشت. پروکتوس متعلق به یک گروه منقرض‌شده از نهنگ‌ها به نام باسیلوسورید‌ها (Basilosuarids) است. این حیوان سنگین‌ترین حیوان کشف‌شده تا به امروز است.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • زیباترین تصاویر از خلیج فارس | ببینید
  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس
  • آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای
  • «دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد