Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرگزاری فارس، قیمت گندم در بازارهای جهانی امروز هم 1.5 دلار در هر اونس افزایش یافت تا دولتمردان به اهمیت توجه به محصولات اساسی به ویژه گندم پی ببرند.امروز هر بوشل گندم در بازارهای جهانی به قیمت 742.75 دلار رشد کرد.

قیمت گندم در روزهای گذشته تقریبا روزانه رشد دارد و از ابتدای امسال تاکنون 50 درصد در بازارهای جهانی رشد کرده و روند افزایشی قیمت باز هم ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش قیمت تقریبا در همه محصولات اساسی وجود دارد به طوری که خوراک دام هم که ایران بیش از 70 درصد در تامین آن وابسته است نیز مرتب رشد قیمت دارد.

امروز قیمت ذرت که یکی از سه محصول اصلی خوراک دام است، 2.5 دلار افزایش داشت، کنجاله سویا هم 10.5 دلار با رشد قیمت مواجه شد. امروز در بازارهای جهانی دانه های روغنی هم که ایران بیش از 90 درصد در تامین آن وابسته به واردات است نیز رشد داشتند به طوری که سویا که از آن روغن استحصال می شود بیش از یک دلار و گیاه کانولا بیش از سه دلار رشد قیمت داشت.

 کشورها به تولید این محصولات اساسی بیش از پیش اهمیت می دهند و حتی کشورهای صادر کننده محصولات اساسی صادرات خود را محدود کرده اند تا بیش از گذشته تامین داخل در اولویت باشد.

وجود پروتکل های شدید صادراتی در دوران کرونا، اولویت دادن کشورها به تولید داخل و نیز خشکسالی و کاهش تولید سه دلیل اصلی هستند که تامین کالاهای اساسی را سخت تر کرده است.

در این میان ایران که سابقه خودکفایی در گندم را داشت، امسال مجبور است 6 میلیون تن گندم وارد کند. به اذعان کارشناسان دو عامل تعیین قیمت پایین خرید تضمینی از سوی دولت و خشکسالی عامل کاهش تولید امسال شد.

دولت امسال تنها توانست 4.5 میلیون تن از کشاورزان گندم تولید کند که نیاز کشور بیش از 10 میلیون تن است.

دولت سیزدهم نرخ گندم برای سال آینده را 7500 تومان تعیین کرده که نسبت به سال گذشته در هر کیلو 3 هزار تومان رشد داشته است و این امیدواری بین کشاورزان تقویت شده که کشت این کالای اساسی را بیشتر کنند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: گندم رشد دلار افزایش قیمت محدودیت صادرات افزایش خوداتکایی بازارهای جهانی محصولات اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۲۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی

قیمت جهانی طلا در روز جمعه (۲۶ آوریل) کاهش یافت و با توجه به تمرکز سرمایه‌گذاران به داده‌های کلیدی تورم ایالات‌متحده برای نشانه‌هایی در مسیر نرخ بهره فدرال رزرو، برای کاهش هفتگی تعیین شد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۳۳۱ دلار و ۱۵ سنت رسید. قیمت‌ها تقریباً ۱۰۰ دلار آمریکا نسبت به بالاترین رکورد تاریخ ۲۴۳۱ دلار و ۲۹ سنت در ۱۲ آوریل کاهش یافته است که ناشی از آشفتگی ژئوپلیتیکی است. هر اونس طلای آمریکا بدون تغییر به ۲۳۴۳ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت شمش در هفته ۲.۵ درصد کاهش یافته است.

اقتصاد ایالات‌متحده در سه ماهه اول با کمترین سرعت خود در نزدیک به دو سال اخیر رشد کرد اما افزایش تورم انتظارات فدرال رزرو را برای کاهش نرخ بهره قبل از سپتامبر تقویت کرد. اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو حاکی از آن است که بانک مرکزی عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد. نرخ‌های بالاتر جذابیت نگهداری طلای بدون بازده را کاهش می‌دهد.

داده‌ها نشان داد که واردات خالص طلای چین از طریق هنگ‌کنگ در ماه مارس ۴۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. جی پی مورگان اظهار کرد که هدف اوج طلا ۲۶۰۰ دلار آمریکاست. شرکت نیومونت از برآوردهای وال‌استریت برای سود سه ماهه اول پیشی گرفت زیرا بزرگترین معدن طلای جهان از تولید قوی، قیمت‌های بالاتر و هزینه های عملیاتی پایین‌تر بهره‌مند شد.

طبق گزارش رویترز، بانک مرکزی ژاپن قرار است پیش‌بینی کند که تورم در سال‌های آینده نزدیک به هدف دو درصدی خود باقی خواهد ماند و آمادگی خود را برای افزایش نرخ‌ها از نزدیک به صفر نشان می‌دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۷.۴۰ دلار در هر اونس رسید، پلاتین ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۹۱۹ دلار و ۹۰ سنت رسید، در حالی که پالادیوم با ۱.۱ درصد افزایش به ۹۸۴ دلار و ۷۳ سنت رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد