Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@06:13:40 GMT

پیام اقتدار و عقلانیت

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۸۹۷۸

پیام اقتدار و عقلانیت

برای پی بردن به اهمیت بیانات اخیر فرمانده کل قوا در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح و دلایل انجام رزمایش فاتحان خیبر، ابتدا باید مروری مختصر بر تحولات یک‌سال اخیر در حوزه‌ی قفقاز داشته باشیم. سال گذشته پس از ۴۴ روز جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ، -با وساطت روسیه- توافقی بین این دو کشور منعقد شد که در نتیجه‌ی آن، هفت شهر متعلق به جمهوری آذربایجان که در اشغال ارمنستان بود، آزاد و قرار شد مسئله‌ی حاکمیت در قره‌باغ به مرکزیت شهر خانکندی نیز متعاقباً از طریق مذاکره و در چهارچوب مقررات حقوقی حل‌وفصل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق بند نهم همین توافق‌نامه، آذربایجان قصد احداث کریدوری برای اتصال نخجوان به خاک کشورش را داشت. ساخت «دالان زنگِ‌زور» آشکارا به‌معنای ایجاد تغییر ژئوپولیتیک در مرزهای شمال‌ غربی ایران بود. طولانی‌شدن مناقشه‌ی قره‌باغ و همچنین اصرار جمهوری آذربایجان و برخی کشورهای ذی‌نفع برای احداث این راه ترانزیتی که -با عبور از مرزهای مشترک ایران و ارمنستان- باکو را به نخجوان متصل می‌کرد، از نقشه‌ای پنهان برای تغییر مرزهای این دو کشور پرده برداشت. بر مبنای توافق‌نامه‌ی آتش‌بس، قرار بود نیروهای باکو و ایروان از ادامه‌ی پیشروی‌ها خودداری کنند؛ امّا در ماه‌های گذشته، آذربایجان در مناطق مورد مناقشه اقدام به پیشروی و نقض توافق‌نامه کرد. در ادامه‌ی همین اختلافات اوّایل شهریور امسال، نیروهای آذربایجان بخشی از مسیر جاده‌ای جنوب به شمال ارمنستان را مسدود کردند؛ اتفاقی که کامیون‌های حمل کالایی را که از ایران وارد ارمنستان شده بودند، متوقف و مسیر زمینی تجارت کالا بین دو کشور را مختل کرد.

از طرفی دیگر، احداث چنین دالانی، مسیر ترانزیتی برخی از کشورهای ذی‌نفع از مناقشات قره‌باغ را بدون نیاز به عبور از مرزهای سرزمینی ارمنستان یا ایران مستقیماً به عمق آذربایجان، سواحل خزر و پس از آن به کشورهای آسیای میانه خواهد گشود. اقدامی که به‌دنبال آن مرز زمینی ایران با ارمنستان حذف و ایران از مسیر مهم حمل‌ونقل بین‌المللی در شمال‌ غرب کنار گذاشته می‌شود. با این تفصیل یکی از هدف‌های برگزاری رزمایش فاتحان خیبر در مرزهای شمال‌ غربی، ارسالی پیغامی صریح و از موضع عقلانی به ماجراجویان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود که سعی در کمرنگ‌کردن نقش ژئوپولیتیک جمهوری اسلامی ایران داشتند.

جمهوری اسلامی ایران همواره با موضعی اصولی از تمامیت ارضی کشورهای همسایه حمایت‌کرده و با تغییر مرزهای جغرافیایی که ارتباط مستقیمی با حاکمیت ملی کشورها دارد، مخالف بوده است. ایران معتقد است که هرگونه تغییر در مرزهای بین‌المللی منجر به شکل‌گیری مناقشه‌های جدید بین کشورها و زمینه‌ساز حضور نامشروع عناصر بیگانه، فرامنطقه‌ای و گروه‌های تروریستی در منطقه می‌شود. رهبر انقلاب سال گذشته درباره‌ی درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان متذکر شدند که «دو طرف به مرزهای بین‌المللیِ کشورها تعدّی و تجاوز نکنند و مرزهای بین‌المللی بایستی محفوظ باشد و تروریست‌ها هم بایستی در نزدیکی مرزهای ما مستقر نشوند.» ۱۳۹۹/۰۸/۱۳ همچنین رهبر انقلاب در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح، به ارتباط مستقیم نقش امنیت در پیشرفت‌های اقتصادی کشورها اشاره کردند و «امنیت» را زیرساخت اساسی همه‌ی فعالیت‌های اقتصادی، علمی، سلامت و بهداشت، سیاسی و خدماتی در یک کشور دانستند.

* دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران 
* منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR

کد خبر 1562235

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محسن پاک آیین جمهوری آذربایجان قره باغ ارمنستان بین المللی قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۸۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای استان آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد احمدی در تشریح این خبر اظهار کرد: مرزداران با اشراف اطلاعاتی و تشدید کنترل مسیرهای عبور کالای قاچاق در نوار مرزی، طی عملیات دقیق و منسجم موفق شدند تعداد ۴ هزار و ۶۵۰ عدد ایمپلنت دندان، ۲۱۰ لیتر پولیش خودرو، و چندین قلم کالای قاچاق دیگر را کشف کنند.

وی افزود: کارشناسان ارزش ریالی کالاهای کشف شده را ۱۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال برآورد کردند، که در این عملیات ۳ نفر متهم دستگیر و ۲ دستگاه خودرو نیز توقیف و با تشکیل پرونده قضائی تحویل مراجع ذی صلاح شدند.

کد خبر 6089856

دیگر خبرها

  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • طرح انسداد مرزهای شرقی کشور آغاز شد
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • کشف ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای استان آذربایجان غربی
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ