Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@00:10:38 GMT

کمپرسور هوا چگونه کار می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۲۹۹۱۲

کمپرسور هوا چگونه کار می‌کند

کمپرسور هوا چیست و چگونه کار می کند در این مقاله ما در مورد اجزا اصلی، انواع کمپرسور، و نحوه کارکرد کمپرسور هوا و... توضیح می دهیم.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام صنایع واکیوم پارس، کمپرسور هوا دستگاهی است که از پمپ مکانیکی برای مکش، فشرده سازی و ذخیره هوا استفاده می‌کند. هوای فشرده شده را می‌توان به نحو دلخواه به کار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارخانجات و شرکت‌ها از کمپرسور برای راه‌اندازی ماشین‌آلات و ابزارهای سنگین استفاده می‌کنند. قدرت بالا و تطبیق‌پذیری یکی از مزایای اصلی کمپرسور هوا است که بکارگیری آن را در هر صنعتی ممکن می‌کند.
صنایع پارس وکیوم اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات صنعتی مانند پمپ وکیوم و کمپرسور هوا در خاورمیانه است که سال‌ها تجربه و نوآوری را در قالب محصولاتی نوین و باکیفیت به هموطنان عزیز ارائه می‌دهد. تمامی محصولات parsvacuum.com دارای استانداردهای جهانی بوده و نیازهای شما را به بهترین شکل ممکن برطرف خواهند کرد.

اجزاء اصلی کمپرسور هوا

اجزاء اصلی کمپرسور هوا عبارت‌اند از:

محرک

دو نوع محرک در کمپرسورهای باد وجود دارد: تسمه‌ای و مستقیم. محرک تسمه‌ای از یک تسمه برای فعال‌سازی پمپ سیستم استفاده می‌کند. در محرک مستقیم، موتور مستقیما به میل لنگ کمپرسور متصل می‌شود. محرک تسمه‌ای مقرون به صرفه‌ترین گزینه است، در حالی که سیستم‌های مستقیم امکان طراحی دستگاه‌های کوچک‌تر با نگهداری کمتر را فراهم می‌آورند.

پمپ

پمپ از انرژی محرک برای جذب و فشرده‌سازی هوا استفاده می‌کند که در نهایت از طریق یک لوله به مخزن ذخیره هدایت می‌شود.

مخزن ذخیره سازی

مخزن ذخیره سازی به شما اجازه می‌دهد که در مواقع عدم فعالیت موتور نیز از کمپرسور استفاده کنید. این مخازن به چک سوپاپ مجهز هستند تا هوای فشرده شده را از برگشتن به سمت دیگر باز دارند. 

نحوه کارکرد کمپرسور هوا

کمپرسورهای پیستونی رواج زیادی در میان صنایع مختلف دارند. در زمان شروع چرخه فشرده‌سازی، پیستون به سمت پایین کشیده شده و دریچه ورود هوا باز می‌شود. خلاء ایجاد شده توسط این مکش، هوا را به داخل محفظه فشرده‌سازی می‌کشاند. هنگامی که پیستون به پایین‌ترین حد خود می‌رسد، دریچه ورودی بسته شده و فرایند فشاری شروع می‌شود. در زمان مناسب، دریچه تخلیه در طرف دیگر باز می‌شود و هوای فشرده شده را آزاد می‌کند. بسته به یک مرحله ای یا دو مرحله‌ ای بودن دستگاه، می‌توان هوا را تا حدودی خنک کرد. یکی از معایب اصلی کمپرسور پیستونی متناوب بودن جریان هوا است.
نسل بعدی این دستگاه‌ها کمپرسور اسکرو است. این دستگاه دارای یک قسمت هواکش است که قلب دستگاه به حساب می‌آید. این قسمت دارای لوب بریده شده در یک محفظه خاص است که هوا از طریق آن‌ها جریان می‌یابد. همچنین محور محفظه به یک موتور الکتریکی حرکتی متصل می‌شود. این موتور لوب‌ها را می‌چرخاند و باعث به وجود آمدن خلاء در محفظه هوا می‌شود. این کار یک ضربه را به دریچه ورودی وارد کرد که با توجه به مقدار خلاء ایجاد شده باز می‌شود و هوا را جذب می‌کند. سپس هوا در امتداد لوب‌ها عبور می‌کند یا در مخزن ذخیره‌سازی برای استفاده نهایی تخلیه می‌شود. 

تفاوت کمپرسورهای هوای بدون روغن و روغنی

کمپرسور هوای روغنی از مواد سیال برای پوشاندن دیواره‌ها و مجاری داخل سیلندر استفاده می‌کنند. این روغن همچنین مهر و موم هیدرولیکی را در میان روتورها برای انتقال انرژی مکانیکی به وجود می‌آورد.
اما در کمپرسورهای بدون روغن، پروانه‌های نر و ماده با زمان‌بندی خاصی تنظیم می‌شوند تا در زمان حرکت با همدیگر برخوردی نداشته باشند. اگرچه در این کمپرسورها هم از روغن استفاده می‌شود، اما تفاوت این است که از قسمت هوای فشرده جدا شده و کارکرد آن بدون روغن نیز صورت می‌گیرد. فشرده‌سازی بدون روغن انجام می‌شود و همین امر کمپرسور بدون روغن را قادر می‌سازد تا برای بکارگیری در بیمارستان‌ها و صنایع غذایی گزینه‌ای ایده‌آل باشد، چرا که هیچ خطری از لحاظ آلودگی محیط ندارند.

میزان فشار (CFM) کمپرسور هوا

زمانی که صحبت از تغدیه کمپرسور هوا به میان می‌آید، معمولا آن را از نظر اسب بخار بررسی می‌کنیم. با این حال، روش‌های متعددی برای تعیین میزان فشار دستگاه‌های فشرده‌سازی هوا وجود دارد. برای محاسبه حجم و میزان فشرده‌سازی هوا توسط کمپرسور دستگاه، از واحد فوت مکعب در دقیقه یا (CFM) استفاده می‌کنیم. در حال حاضر نمی‌توان میزان ورود هوا به سیلندر را تعیین کرد، چرا که بستگی زیادی به رطوبت، باد و دمای محیط پیرامون دارد.

نحوه جابجایی هوا در کمپرسور هوا

آشنایی با این نکته که کمپرسور چگونه هوا را در داخل خود جابجا می‌کند، در زمان خریداری آن‌ها بسیار به کار شما خواهد آمد. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، مکانیزم‌های دخلی زیادی در داخل کمپرسورها رخ می‌دهد تا میزان ایده‌آلی از فشار در اختیار شما قرار گیرد. دو شیوه اصلی برای جابجایی هوا در این دستگاه‌ها به صورت زیر است:

جابجایی پویا

جابجایی پویا روشی است که هوا را با استفاده از پروانه با تیغه‌های چرخان به داخل محفظه وارد می‌کند. سرعت و انرژی تولید شده توسط حرکت مداوم این پروانه باعث فشرده سازی هوا با سرعتی قابل توجه است. این روش برای کمپرسورهای صنعتی بسیار کارآمد است، چرا که سرعت زیادی دارد و حجم زیادی از هوا را تولید می‌کند.

جابجایی مثبت

این روش بیش از مورد اولی رواج دارد، چرا که هوا را مستقیما به داخل محفظه می‌کشاند. در این مرحله، دستگاه حجم محفظه را کاهش داده و هوا را از این طریق فشرده می‌سازد. هوای فشرده شده در نهایت به مخزن ذخیره سازی منتقل شده و در آنجا برای استفاده‌های بعدی قابل دسترسی خواهد بود.
خریداری یک کمپرسور جدید می‌تواند چالش‌های زیادی را برای هر کدام از ما به وجود آورد. این امکان را در اختیار دارید که مشخصات مورد نظر را در اختیار کارشناسان پارس وکیوم قرار دهید تا پس از بررسی محصولات موجود، گزینه مناسب به شما معرفی شود.
انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کمپرسور کمپرسور هوا مخزن ذخیره سازی هوای فشرده شده کمپرسور هوا دستگاه ها بدون روغن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۹۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • یک عده غیر فوتبالی در سال ۸۰ خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را متوقف کردند
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • ایمن سازی سراهای پرخطر بازار
  • طرح ایمن سازی مدارس در شهر جورقان
  • (تصاویر) «شاهزاده هودونگ» جومونگ ۳ در کلاس فشرده عاشقی!
  • تصاویر دوره فشرده آموزش زبان فارسی اسرائیل!
  • بومی سازی قالب پنجره
  • استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان
  • هفته سلامت فرصتی برای پاس داشتن سلامتی
  • خرید انواع کمپرسور دانفوس Danfoss  از مایاکول