Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی نواحی ایران، دامون شش‌بلوکی در گفتگو با ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران مطرح کرد: یکی از اتفاقات مهم جشنواره امسال، ایجاد سامانه‌ای بود که هنرمندان اطلاعات خود را در آن بارگذاری می‌کردند و این موضوع خودش منجر به ایجاد یک بانک اطلاعاتی از هنرمندان موسیقی نواحی ایران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیدوارم این سامانه در سال‌های آینده تکمیل شود زیرا با اینکه هدف از ایجاد این سامانه ثبت نام در جشنواره بود اما رزومه هنرمندان و سازهای تخصصی آنها نیز ثبت شد که خودش می‌تواند یک آرشیو غنی در این حوزه باشد. خوشبختانه پژوهشگران موسیقی هر منطقه نیز برای ثبت اطلاعات هنرمندان در این سامانه همکاری کردند تا استادان پیشکسوت که دسترسی به اینترنت برای آنها مقدور نیست، ثبت نام شوند.

عضو هیات انتخاب جشنواره همچنین گفت: حدود ۲۰۰ اثر به جشنواره رسید و اتفاق خوبی بود زیرا تقریبا از تمام مناطق ایران اثر داشتیم و البته به شخصه معتقدم استفاده از واژه داوری برای انتخاب این آثار مناسب نیست زیرا هر منطقه‌ای ارزش‌های موسیقی خودش را دارد؛ اما انتخاب آثار بر اساس محورها و اولویت‌های تعریف شده در جشنواره صورت گرفت.

وی افزود: موضوع اصلی جشنواره امسال «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران» بر اساس محورهای سنت، اصالت و آفرینش‌های درون قومی و بین قومی تعریف شده بود و باعث شده بود طیف بیشتری از هنرمندان بتوانند در این رویداد شرکت کنند. انتخاب آثار هم بر اساس این تعریف صورت گرفت و اگر اثری انتخاب نشد دلیل بر ضعف آن هنرمند نیست بلکه اولویت ما در انتخاب موضوع جشنواره بوده است.

شش‌بلوکی اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در انتخاب برای ما مهم بود، حضور چهره‌های شاخص موسیقی نواحی در جشنواره محسوب می‌شد که در رشته هنری خود استاد هستند اما به هر دلیلی فرصت حضور روی صحنه را نداشتند. ما امسال چهره‌های جدید با توانایی‌های بالا را شاهد خواهیم بود. چهره‌هایی که تازه‌کار نیستند اما آن‌طور که باید دیده نشدند. ما در بعضی مناطق ایران تنوع ساز و رپرتوار گسترده‌ای داریم مثل استان خراسان که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب آن تنوع رپرتوار وجود دارد. ما سعی کردیم از تمام پتانسیل این استان استفاده کنیم. درست است که استفاده از همه ظرفیت‌ها در توان یک جشنواره در سال نیست اما جشنواره امسال رنگ‌آمیزی خوبی دارد و سعی کردیم از هر رپرتوار یک نماینده داشته باشیم.

شش‌بلوکی‌اضافه کرد: بعضی مناطق استقبال بیشتری از جشنواره کردند و در برخی مناطق آثار کمتری داشتیم که دلیلش میزان جاری بون موسیقی در زندگی روزمره اقوام است. مثلا در بین مردم تربت جام موسیقی همیشه جاری است اما در برخی نقاط مرکزی ایران پسران راه پدران را ادامه ندادند و موسیقی در زندگی روزمره‌شان کمرنگ شده است. به هر حال ما در زمینه موسیقی نواحی ایران پتانسیل‌های زیادی داریم و می‌توانیم در طول سال جشنواره‌های متعددی برگزاری کنیم. ایران به تنهایی به اندازه یک قاره تنوع موسیقایی دارد و ما می‌توانیم بخش بین‌المللی به جشنواره اضافه کنیم. حتی می‌توانیم در زمینه گردشگری موسیقی حرف داشته باشیم.

شش‌بلوکی تاکید کرد: موسیقی نواحی صرفا یک ژانر نیست بلکه در دل خودش ادبیات شفاهی، ‌تاریخ شفاهی و آیین‌های مهمی را جای داده است که شناسنامه یک قوم است و تقویت آن، ‌ تقویت فرهنگ است.

کد خبر 5322976 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران جشنواره موسیقی نواحی ایران موسیقی نواحی درگذشت چهره ها فتحعلی اویسی فیلم کوتاه فیلم سینمایی برنامه تلویزیونی تئاتر ایران اسکار خارجی زبان کارگردان تئاتر برنامه رادیویی سی و چهارمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان بازیگر سینما حضور هنر ایران در جهان جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان حسینیه مهر موسیقی نواحی ایران شش بلوکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۱۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج پایان یافت

دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی که به مناسبت هفته سنه برگزار شد، امروز با معرفی برترین‌ها به ایستگاه آخر رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی شهرداری سنندج، برگزاری دومین جشنواره ملی عکاسی در سنندج یکی از برنامه‌های شاخص هفته سنه بود که با حضور ۵۰ نفر از عکاسان برجسته از استان‌های مختلف کشور به صورت اردو محور در یک بخش با موضوع بناهای تاریخی سنندج، مستندنگاری و طبیعت و فضای گردشگری سنندج برگزار شد و امروز به کار خود پایان داد.

عکاسان مطرح ملی و بین‌المللی برای شرکت در این جشنواره رزومه خود را از بیست‌وهفتم فرودین تا سوم اردیبهشت جاری به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و در نهایت این جشنواره در روز ششم اردیبهشت ماه کار خود را آغاز کرد که امروز با معرفی برترین‌ها به ایستگاه آخر رسید.

در مجموع ۲۴۷ نفر از عکاسان مطرح در کل کشور رزومه خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کرده بودند و براساس تصمیم‌گیری تیم داوری متشکل از پنج داوران بومی و غیربومی مطرح کشور ۵۰ نفر از عکاسان شرکت کننده که بهترین و بالاترین رزومه را ارائه کرده بودند انتخاب و در این فستیوال یک هفته‌ای با هم به رقابت کردند.

۳۵ نفر از شرکت کنندگان در این جشنواره از استان های مختلف، آذربایجان شرقی، ارومیه، سیستان و بلوچستان، تهران، همدان، خوزستان، اراک، مشهد، مازندران بودند که دارای رزومه ملی و بین‌المللی هستند.

کد خبر 749405

دیگر خبرها

  • این فیلم بیش از حد برخاسته از جهان شخصی نیست
  • دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج پایان یافت
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • ساخت فیلم «عشق آباد» با محوریت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن
  • میزگرد تخصصی مهر گیلان برگزیده جشنواره در مسیر انتخاب شد
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • نشست خبری اولین جشنواره بین المللی فیلم دینی رضوان
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس