Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین نجابت نماینده ادوار مجلس درگفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه طبق سخنان مقام معظم رهبری، ملت ایران و نیروهای نظامی کشور تحمل هیچ‌گونه تعارضی را ندارند، گفت: همانطور که رهبر انقلاب در فرمایشات خود آورده‌اند، حتی تهدیدات را به طور جدی پاسخ می‌دهیم. ما حق خود می‌دانیم که اگر نیروهای خبیث رژیم اشغالگر قدس یا عناصر و عوامل نیابتی آنها مثل داعش نزدیک مرزهای ما شوند با آنها مقابله می‌کنیم؛ ولو اینکه آن‌سوی مرزها باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این موضوعات اصلا با کسی تعارف نداریم. علت این برخورد ما نیستیم، علت رفتار طرف مقابل است. فرض کنید اسرائیل، حزب‌الله یا حماس را بمباران و گلوله‌باران می‌کند با این استدلال که برایشان تهدیدساز هستند؛ وقتی با چنین جانورهایی مواجه هستیم طبیعی است که زیر بار حرف زور یا تهدید نخواهیم رفت.

مسئله مرزی باید دیپلماتیک حل شود

نجابت با بیان اینکه عواملی مثل داعش یا رژیم اشغالگر برای ایران عددی نیستند، تصریح کرد: خط برای ما ترسیم شده و دوران بزن در رو به پایان رسیده است، اگر یکی بزنند 10 تا می‌خورند؛ البته این درمورد تجاوز است ولی در فرمایشات رهبری دو بار تاکید شده است که حتی اگر تهدید شویم و حس تهدید داشته باشیم، حتما پاسخ خواهیم داد.

نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه ما دوستانی در منطقه داریم که آنها را بی‌امان تحت فشار قرار داده یا مورد حمله قرار می‌دهند، عنوان کرد: ایران کشوری است که تجاوز یا تعرض نکرده و جنگی را شروع نمی‌کند؛ ولی در مجموع فرمایشات رهبر انقلاب این نکته هم آمده که باید از مظلومان عالم دفاع کنیم و وقتی همه این مولفه‌ها را کنار هم بگذاریم تکلیف ما مشخص است. بنابراین با کسی که نسبت به ملت ایران و دوستان ما دچار خطا شود برخورد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهمی که در بیانات اخیر مقام معظم رهبری آمده این است که مسئله مرزی باید با فعالیت‌های سیاسی حل شود و این یعنی ما به مرحله‌ای از اقدام و برخورد نرسیدیم. اما نقشه راه ما به وضوح روشن است.

مسئله شمال‌غرب یک نمایش است

نجابت با بیان اینکه در مسئله آذربایجان یا ترکیه بیشتر با یک نمایش مواجه هستیم تا واقعیت، اظهار کرد: آذربایجان نیرویی ندارد و ترکیه با معضلات و مشکلات بسیاری درگیر است و اقداماتشان بیشتر نمایشی است. وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند این شرایط باید با فعالیت‌های سیاسی حل شود، یعنی باید دیپلماتیک موضوع را پیگیری کرد و همه این پیام را به خوبی دریافت خواهند کرد. خط جمهوری اسلامی کاملا روشن و در دیپلماسی دنیا معنادار است و منابع دیپلماتیک دنیا، موضع ایران را می‌دانند و آن را درک می‌کنند.

نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که مسامحه در مقابل تحرکات شمال‌غرب چه تبعاتی اقتصادی برای کشور خواهد داشت؟ عنوان کرد: به هرحال اگر بخشی از راه‌های زمینی ما بسته شوند، این هزینه خواهد داشت؛ هرچند مقصود از هزینه، صرفا بحث ریالی نیست و این موضوع ابعاد دیگری نیز دارد. البته ما از طریق دریای خزر با اروپا ارتباط داریم و می‌توانیم این ارتباط را با روسیه و گرجستان و سایر نقاط حفط کنیم.

ایجاد اختلاف بین کشورها، فتنه غربی‌هاست

وی با تاکید بر اینکه تغییر مرزها معنادار صورت گرفته و با هدف ایجاد آشوب و فتنه است، اظهار کرد: ممکن است این موضوع عوارض آنی و بلافاصله سنگینی نداشته باشد، اما عوارض ماندگار خواهد داشت. این شیوه غرب است که همیشه در یک منطقه، استخوان لای زخم قرار داده و بین چند کشور ایجاد فتنه می‌کند؛ سرنخ این موضوع باید همینجا سوزانده شود.

نجابت ادامه داد: باید چشم فتنه در همان ابتدا کور شود و به همین دلیل است که ما به تغییر مرزها حساسیت نشان می‌دهیم. البته ارکان جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که با این مسائل کم یا زیاد نمی‌شود، این موضوع بوی فتنه می‌دهد و به همین دلیل باید جلوی آن گرفته شود.

نماینده ادوار مجلس درباره انعقاد یک پیمان امنیتی و نظامی با ارمنستان توضیح داد و گفت: از گذشته قرارها و پیمان‌هایی با ارمنستان داشته‌ایم که از این طریق ایران و ارمنستان و یونان بر سر مسائلی معاهداتی را امضا کرده‌اند که آنها هنوز برقرار است و به نظر می‌رسد نیازی به پیمان دیگری نیست.

باید اول غائله و فتنه مدیریت شود

وی بیان کرد: البته وقتی رهبران جمهوری آذربایجان متوجه این مسائل نیستند و نمی‌فهمند ما چه باید بکنیم، رهبر ایران در داستان قره‌باغ بهترین موضع را اتخاذ کردند. این ناسپاسی است که اردوغان فراموش کند در کودتای ترکیه به کجا پناه آورد و چه کسی نجاتش داد. وقتی متوجه اینها نباشند شاید باید معاهدات جدیدی در نظر گرفته شوند.

نجابت انعقاد پیمانی جدید با ارمنستان را در شرایط فعلی غیرضروری دانست و گفت: وسط چنین شرایطی موضوع پیمان یا معاهدات جدید ضرورتی ندارد و می‌تواند به مراحل بعد موکول شود. بهتر است در حال حاضر غائله را مدیریت کرد تا فتنه فروکش کند و غیر از این هر اقدام غیرضروری باید با حساب و تدبیر بسیار دقیقی انجام بگیرد.

کد خبر 5322819

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری حسین نجابت قفقاز ترکیه رجب طیب اردوغان مقام معظم رهبری جمهوری آذربایجان قره باغ شمالغرب کشور ارمنستان حسین امیر عبداللهیان حسین امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی لبنان افغانستان وزارت امور خارجه ایران جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده امریکا روسیه مسکو حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی برجام مقام معظم رهبری نماینده ادوار مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۷۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند.

به گزارش مشرق، با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را بدرقه کرد.

بر اساس گزارش رسانه ها، هیچ یک از مقامات چینی به بدرقه وزیر امور خارجه آمریکا را در فرودگاه پکن نرفتند و فقط نیکلاس برنز سفیر آمریکا در چین رئیسش را بدرقه کرد.

آنتونی بلینکن اخیراً به چین سفر کرد ولی از همان دقایق اولیه حضور او در چین باعث سردرگمی کارشناسان شد. به ویژه، گارلند نیکسون، کارشناس علوم سیاسی، در مصاحبه با ایزوستیای روسیه اشاره کرد که بسیار می‌گوید که وزیر امور خارجه به شانگهای وارد شد، نه به پکن.

این موضوع به دلیل عدم اهمیت سفر بلینکن برای رسانه‌های چینی بود که پوشش چندانی به عمل نیاوردند.

نیکسون خاطرنشان می‌کند که یک پروتکل دیپلماتیک می‌تواند نشان دهنده عدم احترام مناسب به هیئت آمریکایی باشد. این کارشناس تاکید می‌کند که پروتکل دیپلماتیک برای چین بسیار مهم است و این کشور از آن برای بیان اظهارات سیاسی استفاده می‌کند.

علاوه بر این، در فیلم ملاقات بلینکن پس از ورود به چین، بینندگان متوجه شدند که مراسم به اصلاح استقبال از او بدون پروتکل‌های دیپلماتیک یعنی بدون فرش قرمز و یک هیئت بزرگ استقبال کننده چینی برگزار شد.

به نظر می‌رسد مقامات چینی می‌دانستند بلینکن با چه هدفی به این کشور سفر کرده است. چرا که او در دیدار با همتای چینی خود طبق معمول زبان تهدید و امر و نهی علیه پکن را اتخاذ کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر خبرها

  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • بازدید رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از پایانه مرزی آذربایجان شرقی
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله - آغبند
  • اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان