عمو عزت با اندوه دوری از تئاتر رفت
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۳۷۸۷۲
یک کارشناس حوزه فرهنگ و روزنامه نگار در پی درگذشت عزت الله مهرآوران نوشت:"جامعه ایرانی اگرچه عزت الله مهرآوران را در این دو دهه اخیر و به ویژه در چند سال گذشته با تلویزیون شناخت اما او پیش و بیش از هرچیز یک هنرمند درست و درمان تئاتر بود."
سید محمد طباطبائی در متنی با عنوان اندوه دوری از تئاتر که در اختیار ایسنا گذاشت، نوشت:"درگذشت هنرمندان پیشکسوت و با سابقه در یک سال و نیم گذشته بر اثر کرونا، تلخکامی پشت تلخکامی برای جامعه هنری کشور پدید آورده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جامعه ایرانی اگرچه عزت الله مهرآوران را در این دو دهه اخیر و به ویژه در چند سال گذشته با تلویزیون شناخت اما او پیش و بیش از هرچیز یک هنرمند درست و درمان تئاتر بود؛ عنوانی که در این سالهای اخیر کمتر با آن شناخته میشد. کما اینکه نشان درجه یک هنریاش نیز در رشته تئاتر و ادبیات نمایشی بود. نه فقط ادبیات نمایشی که او در تئاتر کارگردان و بازیگر قابلی هم بود. در چند دوره جشنواره تئاتر فجر، آن زمانی که جشنواره تئاتر فجر دروازهاش مثل حالا اینچنین فراخ و حضور در آن اینطور آسان نبود حضور به یادماندنی داشت.
چه وقتی در "مرگ یزدگرد" بهرام بیضایی برای گلاب آدینه بازی کرد، چه زمانی که برای زنده یاد انوشیروان ارجمند یا آتیلا پسیانی روی صحنه رفت. عزت الله مهرآوران یک هنرمند باسابقه، شناخته شده، با سواد و خوب تئاتر بود. چه کارهایی که روی صحنه برد و چه نمایشنامههایی که نوشت و از او منتشر شده است. درد دارد که بسیاری و رسانهها نیز، حتی بعد از مرگش هم او را فقط به بازی در نقش کوتاهی در آژانس شیشهای یا مرد عوضی و حتی بسیار بیشتر به سریال هیولا و لیسانسهها و ... میشناسند. نه اینکه آثار سینمایی و تلویزیونی او درخور نباشد، موضوع این است که هیچ کس خاستگاه و خواستگاه مهرآورانِ عزیز را مورد توجه و اشاره قرار نداد. او در زندگیاش خواسته و خاستگاه خود را تئاتر میدانست و به ویژه در تلویزیون تنها به اجبار روزگار و شرایط حضور مییافت اگرچه در این اجبار هم کم نمیگذاشت و بسیار درخشان و ماندگار ظاهر میشد. از نقشی فرعی، شخصیتی اصلی و محوری و ماندگار خلق میکرد. این اما موجب نمیشد که غم دوری از تئاتر را فراموش کند. وقتی حرف تئاتر پیش میآمد چنان با شور و حرارت سخن میگفت که گویی عاشقی از عشق سخن میگوید. آخر این سخنانِ پرحرارت اما آهی بود و افسوسی. میگفت اگر مستاجر نبودم یک روز هم در تلویزیون کار نمیکردم، کار من نوشتن و تئاتر است. نه اینکه تلویزیون را دوست نداشته باشد، نه، تئاتر را و به ویژه نوشتن را جور دیگری دوست داشت. اما تئاتر و به ویژه نوشتن که آب و نان ندارد تا بتوان با آن زندگی کرد یا حتی زنده ماند.
حالا برای این حرفها دیر است اما او قرار بود «ابریشم بانو» را دوباره کار کند، قرار بود نمایشنامهای منتشر نشده را روی صجنه ببرد، قرار بود چندین نمایشنامه منتشر نشدهاش را برای انتشار، بازنویسی نهایی کند، آری قرار بود پایان بدهد به این دوری از تئاتر اما نشد که نشد و شد حسرتی مانده بر وجود نازنیناش.
روی سخن با مدیران هنری و تئاتر مملکت است، مدیران گذشته، حال و پس از این؛ از عزت الله مهرآوران گذشت، عمو عزتِ عزیز ما رفت، با اندوه دوری از تئاتر. به فکر ماندهگان باشید؛ هنرمندان عزیزی که به اجبار شرایط اقتصادی یا هر دلیل دیگری سالهاست روی صحنه نرفتهاند. باور کنید اگر کمی از بودجه برنامهها و فعالیتهای بیاثر و بیثمر، از هزینههای جشنوارههای موضوعی و مناسبتی کاسته و بودجهای برای حمایت از تولید اثر توسط هنرمندان پیشکسوت تئاتر به ویژه استادان این حوزه درنظر بگیرید برای هنرمندان باسابقه انگیزه و برای جوانترها امید آفریدهاید. فردا عزت الله مهرآوران به خاک سپرده میشود اما او بر دلش غصه دارد. او دو سال دنبال سرمایه و بودجهای برای اجرای تئاتر بود و نشد. شاید جوابیه بیاید که او درخواستی نداشته تا به آن رسیدگی شود، آری او درخواستی نداشت، ساختار مدیریتی باید از او درخواست میکرد."
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: عزت الله مهرآوران عزت الله مهرآوران دوری از تئاتر اما او سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۳۷۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این صدا برای بچههای ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
عَبِد آتشانی آهنگساز، بازیگر، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «بامانی» که طی روزهای گذشته اولین کنسرت موسیقی تئاتر کودکان و خردسالان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، در گفتوگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این پروژه موسیقایی که با حمایت معنوی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران روی صحنه رفته است، بیان کرد: عبارت «بامانی» که برای فعالیت های گروه موسیقی مان انتخاب کردیم مشتمل و برگرفته از سه واژه «بابا»، «مامان» و «نی نی» است که همین موضوع به خودی خود موید تمرکز و توجه ما روی گروه سنی کودک و خردسال است که بتوانیم با زبان موسیقی و نمایش علاوه بر اجرای یک فضای کمتر تجربه شده در ایران و ایجاد یک فضای سرگرم کننده برای کودکان ایران، مفاهیم تربیتی و آموزشی را در قالب یک کنسرت ارایه دهیم.
وی که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف تئاتری و تلویزیونی مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت های زیادی را در عرصه آهنگسازی و بازیگری انجام داده، درباره انگیزه برگزاری کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک گفت: در این سال ها همواره به این موضوع فکر می کردم که ای کاش شرایطی فراهم می شد تا آن دسته از خردسالان و کودکانی که با والدین خود به کنسرت های پاپ و سنتی می روند، فضایی را پیش روی خود داشته باشند که کنسرت هایی ویژه گروه سنی آنها وجود داشته باشد. مسیری که متاسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و آثار موسیقایی که در حوزه کودک اجرا می شوند اغلب مرتبط با جُنگ های شادی است که یک دستگاه کیبورد روی صحنه و پلی بک خوانی هم محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد. شرایطی که می تواند در قالبی منسجم تر با یک ارکستر کامل به گوش بچه های ایران برسد.
این آهنگساز و بازیگر تاکید کرد: موضوعی که به آن اشاره کردم برای من بسیار مهم بود زیرا همواره دغدغه این را داشتم و دارم که بتوانم به سهم خودم در عین اینکه موسیقی سرگرم کننده ای را به گوش مخاطب برسانم، مفاهیم تربیتی و تعلیمی را با موسیقی سالم و غیرمخرب هم تولید کنم. مسیری که بچه ها در قالب یک کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک سازها را روی صحنه ببینند، با گروه بخوانند و در عین تعامل شنونده یک موسیقی کامل باشند. فرآیندی که بسیار هم مشکل است و تا همین جا هم ما را با مشکلات زیادی روبهرو کرده است. اتفاقا در تدارک اجرایی کردن چنین رویکردی بودم که به پیشنهاد سعید ذهنی رییس انجمن صنفی موسیقی تئاتر تصمیم گرفتم برخی از آثارم در حوزه آثار نمایشی مرتبط با تئاتر کودک را تنظیم و برای اجرای زنده آماده کنم. اتفاقی که بسیار هم جذاب شد و ما را وارد مسیری کرد که بتوانیم مجموعه کنسرت هایی را با گروه «بامانی» اجرا کنیم.
آتشانی ادامه داد: مجموعه کنسرت های ما ابتدا در تالار هنر و سپس در پردیس تئاتر شهرزاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. مسیری که در هم جواری تئاتر و موسیقی علاوه بر خلق لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای کودکان عزیز، مشتمل بر انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از جمله «بازیافت»، «احترام به بزرگ ترها» و مواردی از این دست بدون شعار و کلیشه های رایج شد و توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم بزند.
این بازیگر و خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از والدین برای حضور در این کنسرت ها تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکردهایی که در این کنسرت ها به دنبال آن هستم، معرفی سازهای ایرانی و اساسا موسیقی ایرانی به مخاطبان است. البته آنچه ما در این کنسرت ها ارایه دادیم، عمدتا متمرکز بر موسیقی پاپ بود اما در این مسیر تلاش کردیم با اضافه کردن سازهای ایرانی و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران به تدریج نقش پررنگ تری را برای معرفی سازهای ایرانی طراحی کنیم. از این رو در کنسرت های پیش رو تلاش می شود که مجموعه برنامه هایی به صورت کاملا زنده و مبتنی بر سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که مطمئنم میتواند با استقبال بچه ها مواجه شود.
وی در پایان با تاکید برنقش مولفه های آموزشی و تربیتی در این کنسرتها گفت: در این اجراها تعامل، خنده و سرگرمی، پذیرش مفاهیم تربیتی، همراهی کودکان و مسایلی از این دست برای ما حرف اول را می زند و چه قدر خوب که در این چند کنسرت شاهد تحقق چنین رویکرد تعامل گرایانه ای بودیم. موضوع مهمی که آرزو می کنم روزی بتوانم برای همه بچه های سرزمینم آن را اجرا کنم. مسیری که هیچ پلی بکی در آن وجود ندارد و آنچه روی صحنه اجرا می شود همچون قلب راستین و پاک بچه ها اجرای واقعی از موسیقی است که ساز در آن مهم ترین نقش را دارد. مسیری که امیدوارم بتوانم در گام های بعدی آن را پخته تر، سنجیده تر و منسجم تر اجرا کنیم. شرایطی که اگرچه هنوز هیچ اسپانسر و حامی ندارد اما باور دارم به مدد قلب پاک کودکان سرزمینم و نیتی که داریم می تواند مسیر روشنی را برای ما ترسیم کند.
کد خبر 6090425 علیرضا سعیدی