Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@13:29:47 GMT

آیا واکسنی که عوارض ندارد، بی‌اثر است؟

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۰۲۸۶

آیا واکسنی که عوارض ندارد، بی‌اثر است؟

یک متخصص ویروس‌شناسی در خصوص چگونگی بروز عوارض در بدن پس از دریافت واکسن توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایمنا، آذرخش آذران اظهار کرد: گاه نظراتی در خصوص بروز نیافتن عارضه پس از تزریق برخی واکسن‌ها مطرح می‌شود و برخی این گونه تصور می‌کنند که واکسن بی اثر است و حتی نسبت به واقعی بودن واکسن تردید می‌کنند؛ این در حالی است که میزان بروز عوارض پس از دریافت واکسن به سیستم ایمنی فرد بستگی دارد و نباید انتظار داشته باشیم همه افراد پس از دریافت واکسن دچار عارضه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عوارض ممکن است ۱۲ ساعت تا هفت روز پس از دریافت واکسن بروز پیدا کند، اما در برخی افراد نیز هیچ عارضه‌ای رخ نمی‌دهد.

این متخصص ویروس‌شناسی تصریح کرد: بروز یا عدم بروز عارضه، به دو عامل دیگر شامل وزن و جنسیت فرد نیز بستگی دارد؛ هر چه وزن فردی بیشتر باشد عارضه کمتری تجربه خواهد کرد و زنان نیز پس از دریافت واکسن، عوارض بیشتری تجربه می‌کنند؛ بنابراین وزن پایین و جنسیت مونث می‌تواند موجب بروز عارضه بیشتری شود.

وی با اشاره به اظهار نظرهای غیر کارشناسی در خصوص انواع واکسن میان عامه مردم افزود: اینکه برخی واکسن‌ها عوارض کمتری نسبت به دیگر انواع واکسن دارند به هیچ وجه به معنی کم اثر بودن واکسن نیست؛ به عنوان مثال واکسن سینوفارم از ویروس کشته‌شده تولید شده است که عوارض این نوع واکسن‌ها نسبت به واکسن‌های دیگر کمتر است.

آذران در خصوص تزریق دُز مورد نیاز واکسن برای زنان و مردان، گفت: دُز تزریقی واکسن برای زنان و مردان یکسان است و دستورالعملی مبنی بر تزریق متفاوت آن در دو جنس نداریم.

باورهای غلط در مورد عوارض واکسن

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تغییر زمان عادت ماهانه پس از تزریق واکسن گفت: این موضوع اصلاً نکته نگران‌کننده‌ای نیست. عادت ماهانه مسأله‌ای است که کوچک‌ترین استرسی که شاید به آن توجه هم نکنیم می‌تواند زمان آن را تغییر دهد؛ بنابراین تأخیر در عادت ماهانه ممکن است به دلیل استرس ناشی از شرایط شیوع کرونا اتفاق افتاده باشد.

آذران در خصوص مطالبی که در مورد بروز ناباروری پس از دریافت واکسن نشر داده می‌شود، گفت: تاکنون داده‌ای در خصوص وقوع ناباروری پس از تزریق واکسن ارائه نشده است.

وی در خصوص چگونگی فراهم کردن محیط برای تأثیرگذاری بیشتر واکسن در جامعه، گفت: مشارکت همه گروه‌های سنی در واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، محیط را برای تأثیرگذاری بیشتر واکسن فراهم می‌کند.

این متخصص ویروس‌شناسی افزود: در ایران واکسیناسیون برای گروه سنی ۱۲ سال به بالا در حال انجام است و اگر همه مردم در امر واکسیناسیون مشارکت کنند، تأثیر واکسن بیشتر خواهد شد و از جهش‌های بیشتر ویروس جلوگیری می‌شود.

وی گفت: واکسیناسیون باید برای همه گروه‌های سنی سریع‌تر انجام شود تا ویروس از چرخش بیفتد. مشاهده می‌شود که بسیاری از افراد پس از دریافت دُز اول واکسن نیز به کرونا مبتلا شده‌اند که این مساله به علت وجود ویروس در جامعه است؛ بنابراین اگر واکسیناسیون با سرعت انجام شود از احتمال ابتلاء به کرونا پس از تزریق دُز اول جلوگیری می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 527794

منبع: ایمنا

کلیدواژه: واکسن کرونا اثربخشی واکسن کرونا اثربخشی واکسن های کووید ۱۹ اثربخشی واکسن اسپوتنیک اثر بخشی واکسن سینوفارم واکسنی که عوارض ندارد بی اثر است شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پس از دریافت واکسن پس از تزریق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۰۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم  آغاز ادغام تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان که در پایگاه ضمیمه مرکز خدمات جامع سلامت نجفی گل شهرستان بیرجند برگزار شد  با اشاره به اهمیت تزریق واکسن پنوموکوک در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک مثل عفونت مغز و ریه گفت: در استان خراسان جنوبی همزمان با استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و بوشهر، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت سراسر استان تزریق واکسن آغاز شد.

شایسته با بیان اینکه این واکسن از سن دو ماهگی و در سه نوبت دوماهگی، ۴ ماهگی و یک سالگی به کودکان استان تزریق خواهد شد.، افزود: بخش اول واکسن از وزارت بهداشت تحویل و در مراکز بهداشت سراسر استان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه هر سال حدود ۴۰۰۰۰۰ کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت ابتلا به بیماری پنوموکوک جان خود را از دست می‌دهند، گفت:  کودکانی که به انواع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و زنده می‌مانند، اغلب مبتلا به عوارض فلج دائمی، ناشنوایی یا آسیب‌های مغزی می‌شوند و استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) سبب سینوزیت، مننژیت، اوتیت مدیا، پنومونی، عفونت خون و سایر بیماری‌ها می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با واکسیناسیون کودکان از میزان بروز این عفونت‌ها در سنین بالاتر (سالمندان، بیماران قلبی ریوی مزمن، نقائص سیستم ایمنی) به علت کاهش مواجه شدن با بیماری کاسته خواهد شد همچنین واکسیناسیون با کاستن از بار بیماری سبب کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع  در مراکز درمانی کشور شده و از گسترش مقاومت دارویی در کشور نیز جلوگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان