Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیر علنی امروز نمایندگان با میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور وضعیت کلی اقتصادی و بودجه را ترسیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست میرکاظمی مشکلات موجود از جمله کسری بودجه ۱۴۰۰ و راه های جبران آن را توضیح داد. همچنین موضوع کالاهای اساسی و راهکار تامین آن و مشکلات این حوزه در ابتدای تحویل دولت سیزدهم ذکر شد.

وی ادامه داد: وضعیت انرژی و معضلات موجود در حوزه برق و گاز و نفت نیز توضیح داده شد و رئیس سازمان برنامه بودجه درباره برخی قراردادهای انرژی از جمله با پاکستان و ترکمنستان توضیحاتی داد. گفته شد در حدود ۱۱ هزار مگاوات کمبود تولید برق داریم که با برنامه ریزی ها باید حل شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در نشست غیرعلنی امروز موضوع بدهی‌های دولت به بانک مرکزی و صندوق توسعه هم مطرح شد. مجموع هزینه های دولت گذشته در پنج ماه اول امسال بیش از ۵۰ درصد از تنخواه و اوراق مالی بوده و تقریباً همه اوراق قانونی بودجه ۱۴۰۰ و تنخواه هزینه شده است.

حجت الاسلام میرتاج‌الدینی در ادامه توضیحات خود بیان کرد: رشد اقتصادی در چند دهه گذشته روند نزولی داشته و باید تغییرات اساسی صورت گیرد. تورم فزاینده‌ای در سال‌های گذشته مشاهده کردیم که متاسفانه تابستان امسال به ۴۷ درصد رسید. فاصله طبقاتی و بی عدالتی با توجه به ضریب جینی بیشتر شده و از ۳۶ درصد به ۴۰ درصد رسیده است. این مسئله نشانه نامتوازن بودن مؤلفه‌های اقتصاد است. سهم استانها در تولید ناخالص کشور هم ناعادلانه بوده است و در برخی مناطق با فقر مضاعف روبرو هستیم.

وی یادآور شد: باید به سمت متوازن شدن درآمدها در کشور پیش برویم. میرکاظمی درباره اینکه چه کسی باید مقصر یا پاسخگوی این وضعیت باشد، گفت که پاسخ روشنی نداریم. همچنین افزود که ما حتماً باید برای خروج از وضعیت کنونی، روند فعلی را با اصلاح ساختار بودجه، تغییر دهیم. کشور ناگزیر از اصلاح ساختار بودجه است و حتما بودجه ۱۴۰۱ را اصلاح خواهیم کرد و البته، بودجه اصلاح شده را به مجلس خواهیم فرستاد.

این نماینده گفت: قالیباف در پایان نشست غیرعلنی تاکید کرد که نیازمند اصلاح در حوزه اقتصاد از جمله اساس ساختار بودجه هستیم. رئیس مجلس یادآور شد با همکاری دولت بر مشکلات می‌توان فائق آمد. قالیباف اظهار کرد که در نیمه دوم امسال باید نسبت به اصلاح ساختار بودجه اقدام کرد و هماهنگی ها باید پیش از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ صورت بگیرد.

حجت الاسلام میرتاج‌الدینی اضافه کرد: رئیس مجلس بر تغییر و اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس تأکید داشت تا بررسی بودجه با مشکلات زیادی روبرو نشود و این تغییرات با برنامه های بالادستی از جمله برنامه هفتم توسعه منطبق باشد. چراکه با این رویه به عملکرد تنها ۳۰ درصدی در برنامه ششم توسعه می‌رسیم؛ در نتیجه باید برنامه محور عمل کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس یازدهم صحن علنی بودجه ۱۴۰۰ رئیس سازمان برنامه ساختار بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۰۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی از ۲ چهره خارجی حاضر در صحن علنی امروز مجلس ایران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که ایسنا روایت کرده، در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی دو نفر از نمایندگان پارلمان جمهوری غنا با حضور در جایگاه مهمانان صحن مجلس از نزدیک در جریان سازوکار قانونگذاری و همچنین فعالیت‌های مجلس ایران قرار گرفتند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900937

دیگر خبرها

  • قالیباف: دست لابی‌های پنهان را در مجلس یازدهم بستیم
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • شوک بزرگ به کمیته المپیک در سال المپیک!
  • اتفاق عجیب در صحن علنی مجلس /نمایندگان به جداول بودجه دسترسی ندارند!
  • برگزاری نشست کارگروه ورزش حزب موتلفه و کمیته ملی المپیک
  • جلسه علنی نوبت عصر مجلس پایان یافت
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه
  • عکسی از ۲ چهره خارجی حاضر در صحن علنی امروز مجلس ایران
  • اختصاص اعتبار ۱۵۰۰ میلیاردی برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور
  • جلسه علنی نوبت صبح مجلس پایان یافت/ عصر امروز؛ ادامه بررسی بودجه