Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرگل صحاف، مدیرکل بهزیستی استان امروز در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت و روان اظهار داشت: سلامت بیشتر در حیطه وظیفه بخش بهداشت و درمان است به طوریکه یک طیف فقدان بیماری معرفی میشد که در حال حاضر تعریف آن تغییر یافته است و به یک تعریف گسترده رسیده است. 

وی با بیان اینکه  اختلال روانی شامل تغییر در تفکر و خلق و هیجان و‌اختلال کارکرد زندگی فرد است، گفت: بهداشت روان نیز شامل شناخت توانایی و مدارا با استرس‌های اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه بهداشت روان بر همگان نیاز است و اگر نباشد عملکرد جامعه با اختلال روبه‌رو خواهد شد، گفت: بیماری‌های افسردگی، اسکیزوفرنی، دو قطبی و مصرف الکل از جمله شایع‌ترین بیماری‌های بهداشت روان است که در ایران افسردگی و اضطراب شیوع بیشتری دارد. 

وی افزود: برای بررسی پرونده از کارافتادگی یک کمیسیون از کارافتادگی وجود دارد که ۳۲ درصد از کارافتادگی و اعصاب و روان بود. 

صحاف بیان داشت: بهزیستی یک معاونت پیشگیری دارد که ۳۵۷ روانشناس و ۶۰۹ مرکز فعال دولتی و غیردولتی ۱۷۰ مرکز مثبت زندگی است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر ۱۷۱ مرکز مشاوره وجود دارد که در طول یکسال گذشته ۹۸ هزار و‌۸۰۲ مورد مشاوره انجام گرفته است که ۳۵ هزار و ۸۲۴  مورد حضوری و ۶۱ هزار و ۹۷۰ مورد از طریق تلفن بود. 

طلاق در ۵ سال آول زندگی اتفاق می افتد

مدیرکل بهزیستی استان یادآور شد: در طول سال گذشته ۳۳ هزار نفر آموزش مهارت زندگی از طریق مجازی آموزش دیده‌اند چراکه طبق بررسی بیشترین میزان طلاق در پنج سال اولیه زندگی است. 

وی با اشاره بر اینکه ۴ هزار و ۲۰۰ مورد مشاوره طلاق انجام گرفته است که میانگین سازش ۱۵/۵ درصد بود. 

صحاف گفت: مشاوره در چند سطح عمومی تخصصی و‌ سلامت روان و‌مراکز غیردولتی انجام می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه در ۶ ماه گذشته ۱۵ هزار تماس به خط ۱۲۹ داشتیم، گفت: مداخلات در انواع مشکلات از جمله خودکشی، همسر آزاری، کودک آزاری و بیماری‌های روانی انجام گرفته است. 

 انزوا، ترس، عدم اطمینان و آشفتگی اقتصادی در خانواده‌ها

مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه بعد از کرونا شاهد انزوا، ترس، عدم اطمینان و آشفتگی اقتصادی در خانواده‌ها بودیم، گفت: افزایش ساعت مشاوره به صورت حضوری و آنلاین از خدمات این روزهاست. 

وی خاطرنشان کرد: یک‌قسمت دیگر شامل افراد بیماران روانی است که آنها هم حق زندگی دارند که خدمات گشتزدت نگهداری موقت، شبانه‌روزی، ارائه خدمات در منزل برای آنهاست.

صحاف گفت: ۷ مرکز نگهداری بیماران روانی، سه مرکز توانبخشی ارائه خدمات در منزل و پنج مرکز ارائه خدمات در منزل وجود دارد. 

مدیرکل بهزیستی استان بیان کرد: یک مرکز موقت نگهداری افراد طیف اوتیسم داریم مه البته  هدف این است که این بیماران در خانه نگه داشته باشند ولی خانواده‌ها نیاز به تجدید قوا دارند از این‌رو چند ساعتی فرزند خود را در این مرکز می‌گذارند. 

وی افزود: یک‌مرکز نگهداری شبانه داریم که یک فرد بیمار حداکثر ۴ ماه می‌تواند در این مراکز بماند. 

۵۱۷۸ بیمار روانی در آذربایجان‌شرقی

صحاف با اشاره بر اینکه در کنار مراکز نگهداری بیماران روانی مزمن خانه‌های یک چهارم راه و یک دوم راه نیز وجود دارد، گفت: بیماران روانی بعد از بهبود نسبی که بتوانند یک‌ چهارم کارهای خود را انجام دهند به مرکز یک‌چهارم راه منتقل می‌شوند و اگر بتوانند ۵۰درصد کارهای شخصی را انجام دهند به مراکز یک دوم راه منتقل می‌شوند.

وی گفت: پنج هزار و‌۱۷۸ پرونده افراد بیماری روانی وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه بیماری اوتیسم یک‌ شاخص اساسی در ایجاد بیماری روانی مزمن است که اگر پنج سال طلایی کودک رد شود، احتمال بهبودی سخت‌تر می‌شود، گفت: پنج نگهداری طیف اوتیسم وجود دارد که کارهای شناخت رفتاری، گفتار درمانی  و انواع بازی در این مجموعه‌ها انجام می‌کیرد. 

فعالیت ۳ مرکز اشتغال برای افراد صعب الاشتغال

وی یادآور شد: سه مرکز اشتغال برای افراد صعب الاشتغال وجود دارد تا برای بیماران روانی مزمن که توانایی انجام هر کاری را ندارند در این مراکز آموزش دیده و‌حتی حق‌الزحمه هم دریافت می‌کنند. 

صحاف متذکر شد: خدماتی برای خانواده محوری بیماران روانی بستری در خانه نیز تعیین شده است. 

 تمام بیماران روانی در روستا شناسایی شده است

وی به نوع دیگر خدمات در روستاها اشاره کرد و گفت: تمام بیماران روانی در روستا شناسایی شده است. 

مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: تشخیص افراد دارای معلولیت و بیماران روانی جزو ‌وظایف  کICF است که در این راستا  ۳۳۴ نفر بیمار روانی در ۶ ماه سال جاری تایید شده است. 

وی گفت: در مراکز شبانه روزی ۵۴۵ نفر پذیرش وجود دارد. 

صحاف گفت: خانواده‌ها این بیماران روانی را فراموش نکنند و‌ اگر در خانه شرایط نگهداری دارند بیمار خود را به خانه ببرند.  


انتهای پیام/۶۰۰۲۷

منبع: فارس

کلیدواژه: عدم اطمینان آذربایجان شرقی ترس انزوا مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی فارس تبریز تاثیر روانی کرونا در خانواده ها طلاق مهارت زندگی بیماران روانی مشاوره طلاق از کارآفتادگی مدیرکل بهزیستی استان بیماران روانی خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۲۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران در مراسم تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت گفت: در جوامع چالش‌هایی پیش می‌آید که با ایثار و از جان گذشتگی می‌توان آن را پشت سر گذاشت. 

حمید صاحب افزود: ارائه خدمت بدون ایثار و گذشت میسر نبود و جان بر کفان سلامت خدماتی را ارائه کردند که بی بدیل بود و مردم و خاطره جمعی آنان هرگز این ایثار را فراموش نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: به این ایثار افتخار می‌کنیم. هویت ما همین ایثار و از خود گذشتگی‌ها است. ما همه هویت و شخصیت خود را از این ایثار می‌گیریم. در این راستا در شهرداری و وزارت بهداشت این پیمان را می‌بندیم که مسیر شهدای سلامت را دنبال کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: در دوران کرونا که بسیاری به دنبال حفظ خود از این بیماری منحوس بودند، کادر درمان با ایثار خود به دیگران امید به زندگی دادند. 

علیرضا اولیایی‌منش با اشاره به اینکه مقصد همه‌ما باید عاقبت به خیری باشد، شهدای مدافع سلامت را نمونه بارز این عاقبت به خیری دانست و افزود: حضور ایثارگرانه کادر درمان با منش پهلوانانه سبب شد این بار پهلوانانی را بشناسیم که در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) در کنار هم آرمیده‌اند تا یادمان بماند که چه ایام و روزگاری را پشت سر گذاشته‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه کادر درمان بر اساس قولی که برای دفاع و حراست از سلامتی مردم داده بودند تا آخرین لحظه در جبهه سلامت خدمت کردند و گوهر جان خود را در این راه هدیه کردند، افزود: شهدای مدافع سلامت با صداقت در جبهه سلامت خدمت کردند. این نعمت بزرگی است که شهدای ما عاقبت به خیر شدند. در زمانه سخت مانند دوره کرونا  تشخیص‌ها سخت می‌شود و امتحان‌های الهی عیار مردانگی و پهلوانی را نشان می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ایثار کادر درمان در دوره کرونا بی نظیر بود، ادامه داد: در دوره‌ای که روزانه ۷۰۰ فوتی داشتیم برخی شهدای مدافع سلامت حاضر نبودند از بیمارستان خارج شوند و حتی به دیدار خانواده خود نرفتند. اما بدون اینکه خانواده و عزیزان خود را ببینند به شهادت رسیدند که چنین ایثاری بی نظیر است.

اولیایی‌منش با قدردانی از شهرداری تهران در حوزه سلامت در برپایی مراسم بزرگداشت مدافعان سلامت اظهار داشت: آنطور که باید و شاید از شهدای مدافع سلامت تجلیل نشده است. امیدواریم افتخار خادمی خانواده شهدای سلامت را داشته باشیم.

اخگرپور شهردار منطقه ۱۹ نیز گفت: شهدای مدافع سلامت بودند که نزدیکتر از هر برادر و خواهری در دوران کرونا در کنار بیمار بودند و در راستای سلامت جامعه تلاش کردند. ما باید این شهدا را تکریم و یاد آنان را پاس بداریم.

در این مراسم با اهدای لوح از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • قمه‌کش‌های ارومیه دستگیر شدند + جزئیات