Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اجرای طرح «غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» با رویکرد ساختاری، پیشگیرانه و فعال خبر داد. خبرگزاری میزان-به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در نشست کمیته اجرایی طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری که با حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی ۵ استان پایلوت طرح برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس مطالعه‌ای بین المللی، ۵ درصد از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص هستند و ۱۵ درصد دانش آموزان نیز دارای مشکلات یادگیری و توجه ناشناخته هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: بسیاری از دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه نمی‌کنند و از سپهر خدمات مداخله ای، بی بهره هستند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که در حوزه جامعه شناسی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دو رویکرد ساختاری و سبب شناسانه وجود دارد، گفت: رویکرد ساختاری مبتنی بر پیشگیری است و رویکرد سبب شناسانه، مبتنی بر درمان است.

وی افزود: طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری دارای رویکردی ساختاری، پیشگیرانه و فعال است و شناسایی به موقع نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری و مداخلات بهنگام موجب کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از گسترش مشکلات این نوآموزان به مقاطع دیگر تحصیلی می‌شود.

حسینی با بیان این که رویکرد حال حاضر مشکلات یادگیری رویکردی سبب شناسانه است گفت: در حال حاضر مشکلات یادگیری دانش آموزان پس از ورود به مدرسه شناسایی می‌شود و این دانش آموزان به ۷۹۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: شناسایی دیرهنگام دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری موجب خروج برخی از این دانش آموزان از نظام و تعلیم و تربیت، افزایش اضطراب، افزایش شکست‌های مکرر تحصیلی و تاثیر آن بر شخصیت دانش آموزان، آشفتگی در کارکرد و ساختار خانواده و درماندگی آموخته شده می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر این که همه این‌ها ضرورت یک مداخله پیشگیرانه را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: طرح غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری با هدف مداخله پیشگیرانه شده است و فلسفه وجودی کار مورد تأیید تمامی متخصصین قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اجرای دقیق و به دور از شتاب زدگی طرح گفت: استفاده از نظرات منتقدین طرح غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری موجب باروری آن شده است و رسیدن به اشتراکات ذهنی درون سازمانی نیز مهم‌ترین عامل پیشرفت این طرح است.

حسینی افزود: در مرحله اول طرح به صورت پیش پایلوت در پنج استان فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و البرز با غربالگری ۳۰ نوآموز و همچنین استفاده از ۳۰ دانش آموز مراکز مشکلات ویژه یادگیری اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: رفع اشکالات سامانه سیدا برای پیش دبستانی‌ها، وجود پایگاه‌های سنجش پیش دبستانی در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها و ترغیب خانواده‌ها و مدیران مراکز پیش دبستانی از جمله مؤلفه‌های اثر گذار در طرح غربالگری نوآموزان دارای مشکلات یادگیری است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: پس از شناسایی باید شیوه‌نامه مداخلات شناختی و توان‌بخشی برای نوآموزان در معرض مشکلات برای خانواده‌ها، مربیان مدیران مراکز پیش‌دبستانی نیز تدوین شود.

وی با اشاره به این که یکی از بسته‌های تحولی سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، «بسته تحولی غربال و مداخله بهنگام برای نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» است، گفت: افزود: طراحی و محاسبه ویژگی‌های روان سنجی چک لیست غربال نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری و طراحی و بررسی محتوایی مداخله توان بخشی شناختی برای نوآموزان در معرض مشکلات ویژه یادگیری دو برنامه اصلی این بسته تحولی است.   بیشتر بخوانید: لایحه رتبه بندی موجود ابهامات و تناقضات زیادی دارد   انتهای پیام/ برچسب ها: غربالگری حسینی نوآموزان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: غربالگری حسینی نوآموزان غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی طرح غربالگری نوآموزان دارای مشکلات یادگیری مشکلات ویژه یادگیری پیش دبستانی آموزان دارای دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۲۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 تقویت یادگیری، هدف تغییر در نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی

ایسنا/خراسان شمالی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، هدف از تغییر سوالات امتحانات نهایی را تقویت یادگیری دانش آموزان و بهبود آموزش‌ها دانست.

محسن زارعی، ۱۶ اردیبهشت ماه در اختتامیه دومین جشنواره طراحی سوال در بجنورد با بیان اینکه ارتقاء سطح ارزشیابی منجر به تغییر در یادگیری می‌شود، اظهار کرد: این تغییر، هماهنگ با بهبود فرآیند آموزش رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه یادگیری، در زمان خلق دانش از سوی دانش آموز رخ می‌دهد، افزود: محتوای از پیش تعیین شده، مانعی برای یادگیری است.

وی تاکید کرد: پیش از این، کنار گذاشتن کتاب به دانش آموز تحمیل می‌شد و منبع آزمون‌ها به جزوه و سوالات پرتکرار تنزل می‌یافت و دانش آموز به‌جای یادگیری، به دنبال کسب مهارت تست زنی بود.

زارعی، هدف از تغییر روند طراحی سوال و سطح آزمون‌ها را تقویت و تعمیق یادگیری در دانش آموزان عنوان و خاطرنشان کرد: شاخص‌ها نشان داده که سوالات امتحانات نهایی سال گذشته، استاندارد و مناسب بوده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: برای ۱۰۸ عنوان درسی، جدول نمونه سوالات، اهداف، چارچوب‌ها و شاخص‌های طراحی سوالات آزمون نهایی تدوین شده و امسال براساس این چارچوب‌ها، امتحانات نهایی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  •  تقویت یادگیری، هدف تغییر در نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان
  • وزیر آموزش و پرورش: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم/ ما به قله نزدیک شده ایم
  • وزیر آموزش و پرورش: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم
  • یک درصد آسیب های اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • یک درصد آسیب‌های اجتماعی رفتار‌های «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • کارنامه تحولی آغازی برای اجرای سند تحول بنیادین است
  • هشدار درباره افت درسی و ترک تحصیل دانش‌آموزان
  • یک درصد آسیبهای اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز