Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هر سال با فرارسیدن فصل برداشت زعفران این طلای سرخ، بازار دلالان و سودجویان رونق گرفته و کشاورز زحمتکش با همه سختی‌ها هیچ سودی از فروش زعفران ندارد چرا که دلال زعفران را با قیمت پایین و بعضا گل زعفران را از کشاورز خریداری می‌کند و چندین برابر قیمت در شهر‌های دیگر به فروش می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابطحی کارمند بازنشسته است و بخاطر علاقه‌ای که به کشاورزی دارد ۱۱ سال است مشغول کار کشاورزی شده است گفت: محصول زعفران دو بحث دارد یکی تولید و دیگری فرآوری، صادرات و بازگشت ارز است.

او افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان عدم تطابق هزینه و درآمد است. هزینه‌ها به‌شدت افزایش یافته، اکثر کشاورزان آب را با تانکر تهیه می‌کنند هزینه دست مزد، نهاده، کود همه با قیمت ارز آزاد چندین برابر شده است؛ اما متاسفانه قیمت زعفران از ۵ سال قبل که ازخود کشاورز حدود ۱۵۰۰ دلار و ۱۲۰۰ دلار خریداری می‌شد الان به ۲۰۰ دلار رسیده است. قیمت زعفران نسبت به ۵ سال گذشته اگر با قیمت گفته شده خریداری شود تازه به نصف رسیده است.‌

این کشاورز ادامه داد: در حال حاضر مشکل اساسی زعفران‌کاران چه خرد و چه کلان واقعی‌نبودن قیمت خرید زعفران توسط صادرکننده‌ها است. صادرکنندگانی که با ثبت پلاک‌های سوری در خارج از ایران تا ۶۰۰ دلار فروش دارند و حداقل ۳ تا ۴ هزار دلار این محصول را می‌فروشند.

ابطحی بیان کرد: دولت باید به‌جای فله‌ای صادرکردن زعفران آن را فرآوری کند. اگر محصول زعفران تبدیل و فرآوری شود، همان صادرکننده که می‌گوییم ۳ تا ۴ هزار دلار صادر می‌کند، می‌تواند ۱۲ هزار دلار درآمد داشته باشد.

بیشتر بخوانید

نخستین مرکز خرید حمایتی زعفران ایران در تربت حیدریه افتتاح شد

او تصریح کرد: از یک کیلو زعفران با استخراج رنگ اسانس که شرکت‌های اروپایی انجام می‌دهند؛ برای محصولات بهداشتی، آرایشی، غذایی، اما همین صادرات فله‌ای که می‌رود به اسپانیا، چین و امارات به نام زعفران قائنات گرمی می‌شود با بسته‌بندی شکیل اگر کاری که با رنگ‌های استخراج شده می‌شود با زعفران هم انجام شود قیمت زعفران می‌تواند ۳ تا ۴ برابر شود.

دو بعدی بودن مشکلات زعفران

حسنی یکی دیگر از کشاورزان زعفران کار گفت: مشکل زعفران دو بعد دارد، یکی کاشت، برداشت و صادرات است، در بحث کاشت و برداشت متاسفانه حمایتی از زعفران‌کار نشده است در شمال کشور، سازمان چای داریم، اما برای زعفران که صادرکننده اول جهان هستیم متولی مشخصی نداریم. حتی با وجود اینکه در شورای ملی هم مطرح شد، اما به هیچ عنوان کشاورز خرده مالک پوشش داده نمی‌شود.

او افزود: تا زمانی که نتوانیم در خارج از کشور یک بازاریاب فعال و یک شرکت از خودمان در کشور‌هایی مانند اسپانیا، پرتغال، داشته باشیم نمی‌توانیم مقابله کنیم و کاری برای زعفران انجام دهیم، به این دلیل که تجار خارجی، برای ما قیمت تعیین می‌کنند و خریدارند و تجار ایرانی تنها واسطه هستند و مافیای این جریان نمی‌گذارند این کار انجام شود. هیچ تشکل و سازمانی از زعفران‌کار حمایت نمی‌کند.

کشاورز زعفران کار ادامه داد: زعفران آب زیادی نمی‌خواهد آنچه امروز با آن روبه رو هستیم نبود سازمان و تشکلی است که از زعفران‌کار حمایت کند حتی شرکت تعاونی‌ها نیز کاری که به نفع کشاورز باشد انجام نمی‌دهند.

دستمزد کم کارگران زعفران کار

اقبالی یکی دیگر از کشاورزان گفت: قیمت کارگران گران است و زعفران ارزان، در حال حاضر با تانکر زمین‌های زعفران را آبرسانی می‌کنیم، دست مزد هر کارگر سال گذشته با صبحانه، ناهار و شام روزی ۱۲۰ تومان بود؛ امسال این قیمت به ۲۰۰ تومن هم می‌رسد.

زحمات زیاد کشاورز و سنگ اندازی تعاونی ها

قلی‌زاده یکی‌دیگر از کشاورزان گفت: مشکلات زیاد است و حق با کارگر؛ اگر به کشاورزان وام بلاعوض بدهند و کود مناسب نیز برای زمین‌هایمان دهند عملکرد زعفران نیز بهتر می‌شود. دولت باید از زعفران‌کاران حمایت کند، تعاونی‌ها همکاری نمی‌کنند و تنها به دنبال سنگ‌اندازی هستند، از طرفی هزینه کارگران زیاد است البته حق با کارگر است چرا که ما زعفران را به صورت فله‌ای می‌فروشیم؛ چون جایی برای فروش نداریم. تجار، بازرگانان، سنگ‌اندازی می‌کنند و سود به جیب بازرگانان تاجر می‌رود و تنها زحمات برای کشاورز است.حمایت‌ها باید با پشتوانه باشد نه روی کاغذ.

بسته بندی های زعفران 

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: شرکت‌های بسته‌بندی صادرات زعفران برای هر یک گرم زعفران ۵ نوع بسته بندی دارند و حال، این بسته بندی‌ها را با کشور اسپانیا که مهد صادرات زعفران به کشور‌های مختلف است، مقایسه و بررسی کنید.بسته بندی ایران با اسپانیا را  قطعا تایید خواهید کرد که بسته بندی‌های ایران به مراتب بهتر از بسته بندی‌های اسپانیا است.

او افزود: در تمام ایران نمی‌توانید یک محصول را پیدا کنید که از کشاورز تا آن طرف آب ۵ درصد تفاوت داشته باشد؛ یعنی قیمتی که از کشاورز خریداری می‌شود تا قیمتی که در آنجا به فروش می‌رسد ۵ درصد اختلاف دارد البته به غیر از هزینه‌های حمل و بسته‌بندی که انجام می‌شود. زعفران را از کشاورز خریداری می‌کنیم و پس از بسته بندی فرآوری می‌کنیم و در اقصی نقاط دنیا با سود ۵ درصد می‌فروشیم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: ۴۵۰ تن تولید زعفران داریم، اما ۱۰۰۰ تن ظرفیت بسته بندی داریم، ۶۰ واحد صادر کننده و ۶۰ واحد آزمایشگاهی داریم که نمی‌توانید در سایر محصولات کشاورزی پیدا کنید.

میری بیان کرد: زعفران را به صورت فله صادر نمی‌کنیم بلکه زعفران را از یک دهم گرم تا ۵۰۰ گرم صادر می‌کنیم، قبول داریم که زعفران از ایران که صادر می‌شود و در بعضی کشور‌ها مجدد بسته‌بندی می‌شود و علت این اتفاق بی‌ثباتی قیمت زعفران است چرا که هر روز به خاطر بالا و پایین رفتن دلار و تورم، قیمت ثابت و مشخصی نداریم.

او تصریح کرد: کشوری که از ایران زعفران خریداری می‌کند و ابتدای سال به مشتری‌های زعفران ایران می‌گوید من زعفران شما را تامین می‌کنم آن هم با قیمتی ثابت آیا ما می‌توانیم چنین پیشنهادی به خریداران بدهیم ما حتی برای یک هفته هم نمی‌توانیم قیمت ثابتی ارائه دهیم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران تاکید کرد: در جلساتی که با مسئولین داشتیم بار‌ها گفتیم قیمت زعفران را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهند، اما با پشتوانه‌ای که به کشاورز هم کمکی شود نه اینکه روی برگه؛ قیمت زعفران ارزان است و کشاورز دارد زیان می‌بیند و چاره‌ای ندارد پیاز را کاشته و الان مجبور است با برداشت زعفران کلی ضرر کند.

میری با بیان این مطلب که به هر قیمتی که نه روی کاغذ بلکه قیمت با پشتوانه و حمایتی باشد زعفران را می‌فروشیم قیمتی که صادر کننده را مجاب کند، اظهار کرد: سال گذشته گفتند هزار میلیارد تومان می‌دهیم شما زعفران را با فلان قیمت بخرید ما هم قبول کردیم یک هفته خرید کردیم به بالاتر از قیمت آن‌ها خریدیم، اما بعد از گذشت یک سال هنوز یک ریال به کسی داده نشده است.

او افزود: از وزارتخانه‌ها، نمایندگان مجلس و متولیان امور تقاضا داریم به کشاورز خدمت و از او حمایت کنند و زعفران را قیمت‌گذاری کنند به این معنا که با شروع برداشت زعفران تا پایان سال زراعی برداشت زعفران را از کشاورز و با یک قیمت حمایتی خریداری کنند و ما نیز به همان قیمت زعفران را می‌فروشیم تا به ثبات در بازار برسیم به این صورت دیگر کسی در بازار‌های خارج نمی‌تواند ارزان‌تر بفروشد چرا که قیمت ثابت خریداری شده و نوسان ندارد و در بازار جهانی نمی‌تواند رو دست کسی بلند شود و ارزان‌تر یا گران‌تر بفروشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام//ف.ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زعفران ایرانی بازار سرمایه دلالان زعفران کاشت زعفران برداشت زعفران زعفران کار بسته بندی ها قیمت زعفران شورای ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۵۴۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت

دلار امروز در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس بدون تغییر ۴۴ هزار و ۱۹۸ تومان و در بخش حواله ۴۱ هزار و ۲۶۸ تومان کشف قیمت شد.

به گزارش فارس، همچنین یورو امروز در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۷ هزار و ۲۳۲ تومان معامله شد، اسکناس درهم امارات ۱۲ هزار و ۳۴ تومان ارزش‌گذاری شد.

بررسی میدانی بازار ارز در میدان فردوسی نشان می‌دهد، دلار آزاد امروز توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۶۱ هزار و ۲۶۰ تومان قیمت گذاری شده است؛ معاملات دلار در بازار غیررسمی طی یک ماه گذشته نوسانی بوده است، در جریان معاملات امروز نرخ دلار در بازار کاهش یافته است.

* کاهش ۲۳ هزار تومانی قیمت طلا در بازار

امروز در میدان فردوسی سکه طرح قدیم با افت ۹۵۰ هزار تومانی به نرخ ۳۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان داد و ستد شد، همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با کاهش یک میلیون و ۴ هزار تومانی به قیمت ۴۱ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان معامله شد و حباب آن کاهش یافته است.

امروز حباب سکه امامی به ۷ میلیون و ۱۰۹ هزار تومان و حباب سکه بهار آزادی به ۴ میلیون و ۱۶ هزار تومان رسید؛ نیم سکه در بازار به نرخ ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد شد، ربع سکه به قیمت ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه یک گرمی به نرخ ۶ میلیون و ۶۰۰ تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان در هر گرم قیمت‌گذاری شد، همچنین امروز هر مثقال طلای ۱۸ عیار، ۱۵ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان نرخ‌گذاری شد؛ نرخ طلای آب شده نیز هر مثقال ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است. هر گرم طلا امروز با کاهش ۲۳ هزار تومانی روبرو شد.

در حال حاضر هر اونس طلا (معادل ۳۱.۱۳۲گرم)، با کاهش ۳ صدم درصدی به نرخ ۲۳۳۸ دلار قیمت گذاری شده است.

دیگر خبرها

  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • آخرین وضعیت بازار طلا و سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی