Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

میزان زباله ماهانه تهران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش داشته است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مردم با تفکیک زباله‌ها توانسته‌اند از میزان زباله‌های جمع‌آوری شده کم کنند یا مصرف مواد غذایی آنها کم شده است؟

ماهانه در تهران ۱۵۹ هزار و ۵۱۰ تن پسماند تر در سال جاری جمع آوری می‌شود که این رقم نسبت به پسماند تولیدی ماهانه در سال ۹۸، ۱۲ هزار و ۴۲۰ تن کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر جعفری، معاون برنامه‌ریزی سازمان پسماند درباره میزان پسماندهای تهران می‌گوید: «در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ به طور میانگین روزانه پنج هزار و ۳۱۷ تن پسماند تر در تهران جمع کردیم.»

او ادامه می‌دهد: «در سال ۹۹، روزانه پنج هزار و ۶۱۸ تن بوده این در حالی بود که در سال ۹۸ این حجم از پسماند روزانه پنج هزار و ۷۳۱ تن بوده است که روندی کاهشی یوده.»

کاهش پسماند به دلیل کاهش مصرف مواد غذایی
اما آیا مصرف مواد غذایی مردم کم شده است؟ جعفری می‌گوید: «این موضوع نیاز به بررسی دارد و نمی‌توان گفت که کاهش پسماند به دلیل کاهش مصرف مواد غذایی مردم بوده است.»

البته مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در این مورد می‌گوید: «به نظرم کاهش پسماند رابطه تنگاتنگی با کاهش مصرف برخی از مواد غذایی دارد. این موارد نشان‌دهنده این است که قدرت خرید مردم کم شده.»

این کارشناس می‌گوید: «چنین وضعیتی قابل انتظار بود وقتی طی سال‌های اخیر رشد اقتصادی کم شد و تعداد زیادی افراد طبقه متوسط به زیر خط فقر سقوط کردند. بنابر این قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن مصرف مواد غذایی مردم کم می‌شود.»

پیش از این بارها کارشناسان اقتصادی دیگر از کاهش قدرت خرید مردم گفته بودند. سال گذشته نیز محسن هاشمی، رئیس وقت شورای شهر تهران گفته بود: «از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی نداریم. ما شاهد کاهش ۸۵ درصدی ارزش پول ملی بودیم. این یک انفجار است. تورم ۳۰۰ درصدی را تجربه کردیم. تمام فشار روی نرخ بیکاری آمده است. آثارش را در تولید زباله هم می‌بینیم. از طرفی کاهش تولید زباله خوب است اما از طرفی نشان دهده وضعیت معیشت مردم است.»

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌ای شهریورماه ۱۴۰۰ به ۴۳٫۷ رسید. ضمن اینکه قیمت برخی مواد خوراکی غذایی مانند برنج، مرغ، ماهی، گوشت گاو و … درشهریور سال جاری بیش از ۵۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته گران‌تر شده است.

کاهش سرانه مصرف کالاهای اساسی
اخیرا وزارت کار گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن مصرف گوشت و برنج مردم در دهه ۹۰ نصف شده. آنطور که در این گزارش آمده مصرف لبنیات نیز کاهش داشته است.

موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی پژوهشی نیز در دوران شیوع کرونا (اواخر سال ۹۸ و ۹۹) انجام داده که بر اساس آن بیش از ۷۶ درصد بیکارشده‌ها مجبور به کاهش هزینه‌های مواد خوراکی خود و خانواده‌ها شده‌اند.

روایت‌هایی نیز نشان از کاهش مصرف موادغذایی دارد. یکی می‌گوید یک سال است گوشت نخریده و آن یکی می‌گوید نه توان خرید گوشت دارد و نه حتی جایگزین کردن لبنیات.

حسن می‌گوید: «با این گرانی‌ها درآمدم به خرید گوشت و برنج به اندازه کافی نمی‌رسد. اول ماه کمی برنج و… می‌خرم که آنهم به آخر ماه نمی‌رسد. گوشت را هم که حذف کرده‌ایم.»

مریم نیز می‌گوید بیش از دو سال است که نتوانسه‌اند گوشت بخرند. تهیه برنج هم برایشان سخت شده است.»

با همه این اوصاف معاون برنامه‌ریزی سازمان پسماند با تاکید بر اینکه این موضوع باید بررسی شود، ادامه می‌دهد: «گفته شده آماری که از کاهش سرانه مصرف برخی مواد غذایی منتشر شده، به دلیل بسته شدن تالارهای پذیرایی بوده.»

جعفری می‌گوید: «طرح کاپ و مدیریت پسماند از مبدا را اجرا کردیم. پسماندهای حجیم را وارد آرادکوه نکردیم. برخی هم خودجوش زباله‌های تر و خشک را در خانه جدا می‌کنند که این باعث کاهش میزان پسماند می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «پسماندهای خشک جمع آوری شده در تهران، در سال ۱۴۰۰ روزانه ۴۶۸ تن است. این پسماندها شامل شیشه نوشابه، بطری آب معدنی، قوطی کنسرو، کاغذ و هر چیزی که قابل بازیافت باشد، می‌شود.»

گفتنی است پسماند تر هم ، شامل باقی مانده مواد غذایی، سبزیجات و به طور کلی پسماندی که در سطل زباله خانه‌هاست و فسادپذیر باشد، می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: زباله تهران مصرف مواد غذایی کاهش مصرف قدرت خرید سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۷۸۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی

اسدالله عباسی امروز (شنبه ۸ اردیبهشت) بمناسبت هفته زمین پاک در آیین اهدای (کارت شهریار) همیار پسماند در شهر لاهیجان حضور یافت و با دانش‌آموزان فعال در حوزه تفکیک زباله از مبدا گفتگو صمیمی داشت.

 استاندار گیلان در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران نقش آموزش در مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا را بسیار مهم برشمرد و اظهار کرد: برگزاری چنین مراسماتی با مشارکت شهرداری و آموزش و پرورش، بسیار در مدیریت پسماند و آموزش به دانش آموزان دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه خانواده و دانش آموزان باید مسئله تفکیک زباله از مبدا را جدی گرفته و آن را اجرایی کنند، گفت: تفکیک زباله از مبدا یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش تولید زباله و مدیریت پسماند در گیلان است که با تلاش دولت سیزدهم در گیلان و با اقدامات صورت گرفته توسط فرمانداران، بخشداران و دهیاران در تمامی شهرستان‌های استان، هم‌اکنون بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ روستا در این استان موفق شدند تفکیک زباله از مبدا را آغاز و اجرایی کنند.


نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر لزوم توجه به  خطرات زیست محیطی در صورت عدم رعایت تفکیک زباله از مبدا و مدیریت پسماند بیان کرد: باید فرهنگ مدیریت پسماند را در بین دانش آموزان و خانواده‌های ایرانی جا انداخت، زیرا اگر آنان بدانند که انجام چنین کاری چه میزان در کاهش مشکلات زیست محیطی مفید است قطعا به انجام آن روی خواهند آورد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود