Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@08:05:58 GMT

دیابت نوع ۲ می‌تواند عامل ژنتیکی داشته باشد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۸۲۴۰۴

دیابت نوع ۲ می‌تواند عامل ژنتیکی داشته باشد؟

آفتاب‌‌نیوز :

بسیاری از انواع ژنوم انسان با دیابت نوع ۲ در ارتباط است، اما از آنجا که بیشتر آن‌ها در ژن‌هایی که پروتئین‌ها را کد می‌کنند، قرار ندارند، مشخص نیست که چگونه آن‌ها می‌توانند باعث بیماری شوند. در حال حاضر یک تیم بین المللی از جمله محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH)، منبعی را برای کمک به کشف تاثیر این گونه‌های ژنتیکی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش مدیکال اکسپرس، این کار که در گزارشات سلولی توضیح داده شده است، بر این نکته متکی است که ناهنجاری‌هایی در گروه‌های سلول‌های پانکراس به نام جزایر که هورمون‌های تنظیم کننده قند خون را تولید و آزاد می‌کنند، باعث ایجاد دیابت نوع ۲ می‌شود. متاسفانه به دست آوردن نمونه‌هایی از جزایر انسانی بسیار دشوار است. برای غلبه بر این چالش دانشمندان اسپانیا، بلژیک، ایتالیا، سوئد، فنلاند، انگلیس و آمریکا با هم متحد شدند تا بیش از ۵۰۰ نمونه جزایر انسانی از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و بدون آن را دریافت و داده‌های ژنومی و بیان ژن را از آن‌ها استخراج کنند. این نمونه‌ها با استفاده از این داده‌ها، محققان چیزی را که TIGER نامیده‌اند (برای منبع ژنوتیپ جزیره پانکراس انسانی برای بیان بافت) بیان کردند.

این تحقیق نیاز به جمع آوری و بررسی حجم عظیمی از اطلاعات داشت که با استفاده از منابع ابر رایانه و روش‌های آماری جدید امکان پذیر شد.

تجزیه و تحلیل TIGER نشان داد انواع ژنتیکی خاصی در جزایر بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بیان ژن‌های خاص را کنترل می‌کند. تاکنون، ۳۲ ژن جدید شناسایی شده است که ممکن است در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش داشته باشد.

جوزپ مرکادر نویسنده و محقق در MGH می‌گوید: این منبع برای شناسایی ژن‌هایی که ممکن است با انواع ژنتیکی مرتبط با دیابت نوع ۲ در ارتباط باشند بسیار مفید خواهد بود. دانستن ژن پشت یک ارتباط ژنتیکی معین اولین قدم برای شناسایی اهداف دارویی احتمالی یا درک بهتر فیزیولوژی انواع مختلف دیابت است.

داده‌های TIGER در دسترس عموم بوده و به راحتی از طریق پورتال وب TIGER در اختیار جامعه تحقیقاتی دیابت قرار می‌گیرد.

لورنا می‌گوید: ما مفتخریم که اکنون می‌توانیم این حجم از داده‌ها را بدون نیاز به تخصص محاسباتی یا بیوانفورماتیکی در اختیار همه محققان در زمینه دیابت نوع ۲ قرار دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دیابت بیماری های ژنتیکی دیابت نوع ۲ داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۲۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت ثبت‌ نام در آزمون استخدامی معلمان ویژه بشاگرد و جزایر هرمزگان

مهلت ثبت‌ نام در آزمون استخدامی معلمان ویژه بشاگرد و جزایر هرمزگان تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از هرمزگان، محمد قویدل با اشاره به تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون استخدامی معلمان ویژه بشاگرد و جزایر استان تا دهم اردیبهشت جاری، اظهار کرد: امتیاز ویژه ثبت‌نام در این آزمون برای افراد دارای سوابق نهضت سوادآموزی، حق‌التدریس و خرید خدمات آموزشی است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان افزود: به منظور تأمین نیروی انسانی ماندگار در مناطق خاص و صعب‌العبور (سخت گذر) استان برای نخستین بار در کشور سهمیه‌ای خاص به منطقه بشاگرد و جزایر استان اختصاص داده شد و از بین جوانان تحصیل کرده این مناطق ۲۵۰ نفر معلم به منطقه بشاگرد و ۵۰ نفر به جزایر استان شامل ابوموسی، لاوان، لارک، هنگام و هندورابی اختصاص داده شده است که ثبت‌نام در این آزمون از روز پنجشنبه سی‌ام فروردین آغاز شد.

وی ادامه داد: مهلت ثبت‌نام متقاضیان که تا پایان هشتم اردیبهشت سال‌جاری بود، تمدید شده است و علاقه‌مندان تا دهم اردیبهشت فرصت دارند تا با مراجعه به سایت مرکز جهاد دانشگاهی به آدرس hrtc.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

قویدل ادامه داد: کارت شرکت در آزمون از روز دوشنبه چهاردهم خردادماه روی درگاه مرکز جهاد دانشگاهی قرار خواهد گرفت و آزمون نیز در روز پنجشنبه هفدهم خرداد در بشاگرد و برای سهمیه جزایر در بندرعباس برگزار خواهد شد.

کد خبر 748701

دیگر خبرها

  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • خلیج فارس دریایی راهبردی در دنیای ارتباطات است
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • تمدید مهلت ثبت‌ نام در آزمون استخدامی معلمان ویژه بشاگرد و جزایر هرمزگان
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • چرا برخی از دوقلوها یکی چپ‌دست دیگری راست‌دست هستند
  • درمانگاه تخصصی دیابت، طب کار و رادیولوژی دیجیتال همدان افتتاح شد