Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رحمت الله باقری، رئیس اداره جنگل کاری و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان در جلسه بررسی اجرای طرح زراعت چوب در بخش شهداد که با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه و بخشدار شهداد برگزار شد، گفت: هدف از اجرای طرح ملی توسعه زراعت چوب، تامین چوب مورد نیاز کشور، اشتغال زایی، کاهش واردات چوب و کاستن فشار وارده بهره برداری از جنگل‌های شمال کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: افزایش نرخ ارز و ممنوع شدن برداشت چوب از جنگل های کشور باعث شده که زراعت چوب دوباره فعالیت اقتصادی شود و استقبال خوبی از آن شده است که این مهم از طریق کاشت گونه‌هایی که سریع رشد می کنند و چوبده هستند،  نظیر ارقام اکالیپتوس در مناطق مستعد استان در دست انجام است.

باقری تصریح کرد: با توجه به طولانی بودن زمان کشت و زراعت چوب، کشت تلفیقی پیشنهاد می‌شود به طوری که در بین درختان چوب می‌توانند صیفی جات یا گیاهان دارویی بکارند تا بتوانند هزینه‌های تولید خود را مدیریت کنند.

او بیان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده بهره برداران از طرح زراعت چوب، ۹۰ میلیون تومان سود خالص در هر هکتار کسب می‌کنند که این مبلغ تنها مربوط به زراعت خود چوب است و شامل کشت و در آمد‌های جانبی نمی‌شود.

باقری گفت: زراعت چوب هزینه چندانی ندارد و تنها نیازمند اندکی خاک ورزی (به آن دسته تلاش‌های مکانیکی که برای بهم زدن خاک برای آماده‌سازی آن برای پرورش گیاهان کشاورزی انجام می‌گیرد خاک ورزی می‌گویند) و نگهداری است و در هر هکتار برای ۲تا ۳ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۰ تا ۱۲ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

او افزود: با توجه به ظرفیت بهینه نهالستان‌های استان، هر ساله نهال‌های استاندارد و با کیفیت اوکالیپتوس در این نهالستان‌ها تولید و در قالب طرح زراعت چوب بین متقاضیان دولتی، شرکت‌های خصوصی و عموم مردم توزیع می‌شود.

رئیس اداره جنگل کاری و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان بیان داشت: در این خصوص، در سال ۱۳۹۹ سطحی معادل ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های مستعد استان در قالب طرح زراعت چوب اجرا شد و طی امسال با توجه به ظرفیت بالای استان این سطح به ۴۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت.

 حجت الاسلام احمد الله وردی، امام جمعه بخش شهداد نیز در این جلسه گفت: در بخش محروم شهداد شاهد زراعت‌های محدود با سود دهی کم هستیم که با توسعه زراعت چوب و با توجه به مراحل عملیات کاشت، نگهداری و برداشت سهل‌تر نسبت به سایر زراعت‌های در حال انجام درآمد بیشتری نصیب مردم محروم شهداد می‌شود.

رضا اعتماد، بخشدار شهداد ضمن استقبال از اجرای طرح زراعت چوب در بخش شهداد گفت:  در صورت اجرای این طرح جوانان و افرادی که به دلیل نداشتن اشتغال و نبود درآمد مجبور به مهاجرت شده اند به شهداد باز خواهند گشت .

او  با توجه به ظرفیت بخش شهداد برای اجرای طرح زراعت چوب، خواستار حمایت مسئولان از این طرح در دوران اقتصاد مقاومتی در قالب پرداخت تسهیلات و بسته‌های تشویقی شد.

انتهای پیام/ م 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زراعت چوب منابع طبیعی و آبخیزداری قاچاق چوب اجرای طرح زراعت چوب بخش شهداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۵۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین جعفری روز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان، گفت: تقویت شرکت های دانش بنیان ضروری است و مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت و هدفمند شود تا خلق ثروت از دانش صورت گیرد.

وی با بیان اینکه از ماموریتهای مهم حوزه تحقیقات کشاورزی موضوع دانش بنیان کردن و ارتقای بهره وری در این بخش است،افزود: همچنین ماموریت اصلی همکاران ما در مراکز تحقیقاتی باید حل مشکلات اساسی حوزه کشاورزی استان باشد و با همراهی و تقویت بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف بخش کشاورزی کمک کنند.

جعفری با اشاره به اهمیت چشم انداز سند امنیت غذایی، گفت: در این سند که با همکاری و مشارکت بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید، محققان و صاحبنظران تنظیم شده، بهره وری از سایر منابع پایه از جمله کاهش مصرف آب در تولیدات کشاورزی مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه یافته های تحقیقاتی و انتقال دانش باید به عرصه کشاورزی نفوذ کند و مراکز تحقیقاتی باید بتوانند این انتقال را تقویت کنند.، افزود امنیت غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد و بستری برای همه امنیت ها به شمار می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این مراسم به اهمیت نقش دانش در ارتقای بهره وری در حوزه کشاورزی اشاره و تاکید کرد: اتفاقات خوب و بسیار مهمی از ابتدای انقلاب در بخش کشاورزی رقم خوده است و باید اتفاقات خوبی نیز در آینده در این بخش رقم بخورد.

روح اله حسنی تصریح کرد: حوزه کشاورزی از خصوصی‌ترین بخشهای اقتصادی است و نقش دانش در ارتقای بهره وری در این حوزه اهمیت ویژه ای دارد.

حسنی با بیان اینکه انتقال علم و دانش باید در راهبرد افزایش محصولات سالم مورد استفاده قرار گیرد، افزود: نقش تحقیقات در عرصه هایی از جمله حوزه گندم بسیار اثرگذار است و باید فرمول های افزایش تولید به دست کشاورزان برسد و نقش بخش خصوصی در این موضوع می تواند موثر باشد.

در این مراسم از زحمات نادر عباسی رئیس پیشین مرکز تحقیقات، قدردانی و محمدرضا عظیمی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان معرفی شد.

کد خبر 6093814

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران