Web Analytics Made Easy - Statcounter

مخاطبین الف درباره یادداشت «آیا «اشتباه از من بود»، کافی است آقای ظریف؟!» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید: 

*‏تا وقتی من به عنوان شهروند معمولی بابت کوچکترین اشتباهات رانندگی ایم ظرف کمتر از یک دقیقه جریمه می شم ولی امثال ظریف با اشتباهات شون که بارها هم بهش تذکر داده شد، مردم کشوری رو بدبخت می کنند و راحت می چرخن و از همه هم طلبکارند، عدالت در این کشور اجرایی نشده!

*مگه همه اين دوستان كه الان سركار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتقاد نداشتند كه برجام سرار ننگ بوده و بد است الان هم كه معلوم شد بدتر از بد است. پس چرا يك نامه ساده نمي زنند تا از برجام خارج شويم و برگرديم به قبل از برجام، چرا هنوز دنباله اجراي برجام بدونه هيچگونه اصلاح در متن هستند و بارها گفتند برجام بايد كاملا اجرا شود بدونه اينكه چيزي به ان اضافه يا كم شود.

*برجام بد است تیم مذاکره کننده هم غیر حرفه ای بودند و نتایج برجام هم هیچ. مجلس انقلابی هم که قبلا آن را آتش زدند. پس چرا می خواهید به همان برجام برگردید و از امریکا می خواهید همان تعهدات را بپذیرد.

*(پاسخ به کامنت بالا)برجام طوری منعقد شده که نه می توانیم از اون خارج شویم و نه می توانیم در اون بمانیم یعنی به یک بازی دو سر باخت برای ایران تبدیل شده است.

*ما کورکورانه یا حمایت می‌کنیم یا نقد، الان ظریف خودش میگه اشتباه کردم طرفداراش میگن ظریف بیجا کرد گفت اشتباه کردم ...اشتباه نبوده اصلا. چقدر تهوع آوره این تعطیلی عقل

*سلام فرض کنیم ظزیف اشتباه کرد چرا مجلس نخونده تصویب کردند درست نیست همه کاسه ها را سر یک انسان بشکنیم

*تاریخ هیچ موقع از کسانی که در مقابل زورگویان و دشمنان سر خم کنند و... کشور را واگذار کنند خوب نگفتند در آینده هم نمی گویند

*این بدعت بسیار بدی است که وقتی یک جناح حاکم میشود میخواهد جناح رقیب را نابود کند. اما بدانید که دنیا گرد است . آسیاب به نوبت.انصاف به خرج دهید

*برجام حتی اگر به طور کامل هم تحریمها را لغو نکرده باشد لیکن همون مقداری هم که رفع کرد اضاع اقتصاد مملکت را کلی بهبود بخشید و مردم بخاطر همون مقدار با رای بالاتر به روحانی رای دادند...

*(پاسخ به کامنت بالا)برای ساده لوحان که دلار در 4 سال اول ثابت نگه داشت ولی تورم دو رقمی در کشور بود خوب جواب داد برای رای دادن مجدد و بعد رها کردن آن فنر تا بیایی بعدا از علیه نظام بحرفی

*با برجام هیچکدام از تحریمهای بانکی و پولی و مالی لغو نشدند و اقتصاد مملکت قفل شد و بسیاری از کارخانجات در 4 سال اول دولت روحانی تعطیل شدند.

*در مورد شخص و شخصیت آقای ظریف کاری ندارم اما در ماموریت برجامی ش متاسفانه بسیار ضعیف عمل کرد. خطوط قرمز نظام را رعایت نکرد و به انتقادهای دلسوزان توجه بایسته ای نکرد.

*اصل مذاکره و قرارداد برجام برای رفع مشکل معیشت مردم بود . شاخص های اقتصادی قبل و بعد از برجام بیانگر شکاف بیشتر طبقاتی و افزایش ضریب جینی از ۳۴/. به ۴۰۴/. و تنزل جایگاه اقتصادی ایران از رتبه ۱۸ به رتبه ۲۴ جهانی است وضعیت تورم مسکن و خودرو و مواد غذایی و مایحتاج عمومی را که دیگر نیاز به بیان نیست .

***

«استراتژی هزار خنجر علیه ایران، عوامل و راهکارهای آن» عنوان یکی از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*الان و در شرایط فعلی همه مردم کوچه و بازار از نیات پلید استکبار در مرزهای شمالی اگاهند مهم این بود که در جنگ قره باغ احساسی قومی مذهبی عمل نکنیم بلکه در راستای منافع ملی خود را عمل کنیم که همانا که منافع قومی ومذهبی مان نیز حفظ و حراست میشد

*در شرایط فعلی دشمن به سیم آخر زده است و از هر اقدامی علیه ایران کوتاهی نمی‌کند و تا سرحد ناجوانمردی و ظلم، ملتی را در تحریم قرار داده است. تنها راه شکست تحریم‌ها مقاومت است و اگر با دشمنان مذاکره کنیم نشان از تأثیرگذار بودن تحریم‌ها دارد و تقاضاهای دیگری از ما خواهند داشت. اگر دشمنان بدانند تحریم‌ها در مواضع جمهوری اسلامی ایران تغییری نداشته پیشنهاد مذاکره می‌دهند و شرایط ما را می‌پذیرد

*پر شمارترین واژه به کار رفته در ادبیات مسئولان کشور واژه «دشمن» است.

*ایکاش بتونیم کمی به خودمون زحمت بدیم و تاریخ بخونیم تا دلایل دشمنی شیاطین و اوباش رو با ایران بفهمیم نیاز نیست به تاریخ باستانی و قصه‌های راست و دروغ کورش و ......... مراجعه کنید اگه با دقت و هوشیاری و بی‌ غرض ، تاریخ معاصر رو نگاه کنید به دلایل دشمنی بی پایان شیاطین و اراذل و اوباش پی میبرید

*سرگرم شدن به دشمن خارجی ؛ ذهن ما را از تمرکز بر دشمن داخلی منصرف میکند

*در حال حاضر ايران تنها كشوري است كه با ظلم و غارت ملت ها مخالف است و از آن حمايت نميكند و تنها كشوري است كه كولي مجاني به اسراييل غارت گر و كودك كش و غاصب (مركز فرماندهي شياطين) نمي دهد به همین خاطر دشمن دارد

*چرا از پیاده روی اربعین و تشییع سردار سلیمانی درس نمی گیرید ؟؟ مردم ما بارها به شما نشان داده اند که با کفر و ظلم سازش نمی کنند مثل کشورهای دیگر برده و بنده و غلام حلقه به گوش و گاو شیر ده نمی شوند

*اگر در جنگ قره باغ دولت ایران ضعف و انفعال نشان نمی داد اکنون دولت باکو اینقدر گستاخ نمی شد و قصد تصرف بیشتر خاک ارمنستان را نداشت.

*هیچ استراتژی یا هزار خنجر جدیدی وجود نداره. همان یک خنجر یا استراتژی چند سال اخیر یعنی قطع درامد دلار نفتی برای انها پیروزی کامل است. یه نگاه به وضع اقتصاد ایران بکنید. فقط در سه سال اخیر تولید ملی ایران از بالای ۶۰۰ میلیارد دلار به زیر ۱۹۰ میلیارد دلار رسیده و با توجه به عدم سرمایه گذاری نرخ استهلاک در ایران منفی و هر روز وضع تولید و اقتصاد ایران ناگوار تر خواهد شد. خنجر از این تیزتر و کارا تر؟!

*ضعیف که باشی ( مثل ارمنستان ) یکی پیدا میشه ( مثل آدربایجان ) که قورت ات میده و مرزهاتو ازت میگیره و رفیقت روسیه هم که باشه فقط وایمیسه نگات میکنه

*با این استدلال چرا دولت و نظام به سوی مردم که قدرت اصلی کشور است حرکت نمی کنند. اگر قرار است ایران پایدار بماند، مردمش باید پای کار بایستند، یکپارچکی داخلی تنها راه نیافتادن به حالت ضعیفی است که به آن اشاره کرده اید.

*هزار خنجر واقعی فساد مسئولین و مدیران دولتی میباشد.

***

مطلبی با عنوان «عاقبت تبعیض: فاجعه فرار مغزها به سوی رشته های پزشکی» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*وقتی ک برای رشته ای ک خوندیم ارزشی قائل نمیشن نمیتونی کار مربوط بهش و پیدا کنی حقوق خوب نداری مجبور میشی بری تو رشته های پزشکی. 

*فک‌نکنم کسی که پزشکی بخونه باید اصلا به مغز نیاز داشته باشه چون خیلی از رشته های مهندسی اسون تره فقط به یک دلیل پزشک در کشور ما خیلی با ارزش شده اونم اینکه توسعه و صنعت شده صفر و بازار مهندس خوابیده و‌همه مردم مریض و بیمارن و دکترا هم تا دلشون بخواد از مشکلات مردم و درد و بیماری پول می چاپونن از اب گل الود ماهی می گیرن رشته پزشکی هیچی نیست جز اینکه بتونی از سوالات چرت کنکور عبور کنی

*کشورهای صنعتی قدرتمندترین کشورهای دنیای امروز هستن اما متاسفانه مملکت ما تو صعنت عقب مانده ترین کشور دنیاست. توی همچین کشوری مهندسی به کار نمیاد اخه . من خودم مهندسی خوندم ده برابر بقیه رشته ها فشار های روحی روانی محاسابات و یادگیری نرم افزار های مختلف و یاد گرفتیم ولی یک دهم بقیه امید به کار نداریم .

*مشکل اصلی واساسی تر که موانع زیادی را ایجاد میکنه بایستی از بین برود وان تخریب دیوار بین" خودی"و"غیر خودی "است

*خیل عظیم فارق التحصیلان و متخصیصن رشته های فن اوری اطلاعات به راحتی و در عرض چند هفته بسیار کوتاه و با حقوق های چند ده برابری جذب شرکت های خارجی اروپایی و آمریکایی و کانادایی می شوند، شدت مهاجرت نیروهای متخصص مسولین را متعجب نمی کند؟

*بحث اینجاست که یک شخص علاقه خودشو در چیزی غیر از پزشکی میبینه و چه بسا خیلی بیشتر از یه پزشک هم درس بخونه و زحمت بکشه ولی چرا به اون جایگاهی که باید نمی رسه؟؟ در حد پزشکان که بی خیال، در حد استاندارد هم نمیرسه

*قانون تعارض منافع بخصوص در وزارت بهداشت هرچه زودتر باید تصویب شود. با بودن پزشکان در مدیریت وزارت بهداشت امیدی به حل مشکلات سلامت کشور نیست.

*هیچ کجا دنیا مثل ایران نیست الکی نگویید در دنیا حداکثر حقوق یک پزشک در اوجش نهایت 5 نهایت نهایتش 10 برابر حقوق متوسط هست ولی در ایران به 50 تا 100 برابر هم می رسد و برای پزشکان خاص خیلی بیشتر هم هست .

*اصلا چیز کوچکی نیست بازی با جان مردم و درد و رنج کشیدن از بیماریها که هزینه های بسیار سنگین درمان هم این رنج را چندبرابر می کند چرا مثلا در یک شهر 300 هزار نفری تعدا دمتخصص ها و پزشکان باید اینقدر کم باشد بطوری که در بعضی تخصص ها به 5 نفر هم نمی رسد و دربقیه هم کمتر از 10 نفر هستند چرا ؟

*خیلی از کشورهای پیشرفته ، اقتدار و سرآمدی خود را مرهون نیروی انسانی و مدیریت کارآمد می دانند . عمده این کشورها منابعی مثل نفت ویا گاز ودیگر مواد معدنی را دارا نمی باشند . ۳۳ سال از پایان جنگ می گذرد ، دراین مدت حتی سعی نکردیم مدلهای موفق وتجربه کشورهای دیگر را مورد مطالعه قرار دهیم و برای کشورمان برنامه های بلند مدت تدوین واجرا کنیم . وضعیت فعلی کشور ، حاصل روزمرگی در امور جاری کشور است .

منبع: الف

کلیدواژه: رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۳۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند

به گزارش قدس خراسان، سکینه سادات پاد صبح امروز در هشتاد و دومین اجلاس مدیران پرستاری کشور که در هتل توریست توس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه پیگیر موضوعات صنفی اصناف مختلف بوده‌ام و نسبت هر وزارتخانه را با حقوق مردم به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهم، اعتراضات و دغدغه‌های صنفی پرستاران برای من مسئولیت مضاعفی ایجاد کرده بود.

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی بیان کرد: چون عضو کمیته بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ هستم در سفرهای استانی که در این زمینه انجام دادم با مردم گفت‌وگوهای زیادی انجام دادم، در این سفرها به سراغ یکی از بیمارستان‌های هر شهر نیز می‌رفتم و بیشتر با پرستاران گفت‌وگو می‌کردم، نامه‌هایی از پرستاران به من رسید که باعث شد بررسی بیشتری در زمینه مشکلات و دغدغه‌های جامعه پرستاری انجام دهم.

وی تصریح کرد: پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند و حلقه میانی بین پزشک و بیمار و بین بیمار و خانواده بیمار هستند، اگر این حلقه میانی نباشد این خلأ قابل پر شدن نیست اما به نسبت مهم بودن نقش پرستار، توجه ویژه‌ای به این قشر از جامعه صورت نگرفته است.

پاد افزود: دغدغه من برای رسیدگی به حقوق پرستاران این جهت بیشتر شد که حقوق طیف وسیعی از جامعه هنگامی ادا و رعایت می‌شود که حقوق پرستاران رعایت شود، یعنی اگر پرستار بتواند متناسب با جایگاه و منزلتش به حقوق خود برسد، کل نظام سلامت کشور منتفع می‌شود.

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: بعد از انجام تحقیق و بررسی لازم در زمینه حقوق پرستاران، مشکلات شما را با وزیر بهداشت مطرح کردم، یکی از موضوعاتی که در این دیدار مطرح شد، این بود که چرا مقنن ما در قوانینی مانند جوانی جمعیت و مرخصی زایمان برشی تخصصی‌تر و مبتنی بر عدالت برای جامعه پرستاران و پزشکان مطرح نکرده است.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب تأکید کرده‌اند که باید در همه قوانین پیوست عدالت وجود داشته باشد، گفت: وزیر بهداشت نیز در این جلسه در رابطه با مشکلات پرستاران، موضوع امور استخدامی و سایر موارد ملاحظاتی را مطرح کرد که منطقی بود، چرا که در زمینه حقوق پرستاران فقدان عنصر قانونی داریم، بنابراین به این جمع‌بندی رسیدیم که باید به سراغ یک لایحه کامل حقوقی برای تضمین حقوق مادی و معنوی پرستاران برویم.

پاد یادآور شد: نامه‌ای در زمینه حقوق پرستاران همراه با توجیهات و استدلالات منطقی و قانونی تهیه و تقدیم رئیس جمهور کردم و در فاصله چهار روزه جناب رئیس جمهور دستور دادند که این موضوع باید تا احقاق حقوق پرستاران دنبال شود و بنده را نیز برای مشارکت در پیشبرد این طرح مأمور کردند. در ادامه وزیر بهداشت نیز در زمان کوتاهی دستوراتی را صادر کردند و در این زمینه جلساتی را با معاون پرستاری وزارت بهداشت داشتیم.

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با اشاره به اینکه جلساتی در این باره تشکیل شده و پیگیر نتایج جلسات هستم، عنوان کرد: سازمان جهانی بهداشت در تعریفی که از پرستار دارد او را شخصیتی مستقل معرفی می‌‎کند و لایحه‌ای که در وزارت بهداشت در حال نگارش هستیم، می‌تواند معرف شخصیت مستقل پرستار نیز باشد.

وی ادامه داد: خیلی از کارهای مهارتی و تخصصی را پرستاران می‌توانند انجام دهند و ارجاع به پرستاران می‌تواند هزینه‌های درمان را برای مردم کاهش دهد، این موضوع در راستای مأموریت بنده که صیانت از حقوق مردم است، بسیار حائز اهمیت است.

پاد یادآور شد: با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۳۵ کمبود پرستاران در دنیا به بیش از ۹ میلیون می‌رسد، اگر گام‌هایمان را برای اصلاح امور این قشر سریع‌تر نکنیم در آینده با چالش‌های جدی روبرو می‌شویم.

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با اشاره به تمایل قابل توجه صنف پرستاران به مهاجرت، افزود: چرا که احساس می‌کنند شاید عدالت در نظام پرداختی کشورهای دیگر بهتر است، مهاجرت خلاف شرع و قانون نیست و تصمیمی است که پرستار برای معیشت و آینده زندگی خود می‌گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین هنگامی که مسئله این است باید به سمت حل مسائل معیشتی جامعه پرستاران و ایجاد عدالت در پرداخت‌ها حرکت کنیم.

پاد تأکید کرد: قانون نوشتن به تنهایی مهم نیست بلکه مهم داشتن ضمانت اجرایی قانون است و از این جهت قول می‌دهم که در این لایحه ملاحظات لازم را در نظر بگیریم تا یک قانون متروک و غیرقابل اجرا نشود.

عدالت در سلامت؛ دسترسی آسان و ارزان مردم به خدمات با کیفیت

معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز در این مراسم اظهار کرد: اکنون در دنیا ۲۸ میلیون کادر پرستاری داریم اما نیاز دنیا به کادر پرستاری براساس برآورد سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰ انجام داده، ۳۴ میلیون است.

عباس عبادی با بیان اینکه مفهوم عدالت در سلامت به معنای دسترسی آسان و ارزان مردم به خدمات با کیفیت در حوزه سلامت است، ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت بر گسترش خدمات مراقبتی و سلامت از حوزه پرستاری تأکید دارد و این موضوع به دلیل تعریفی است که از عدالت در سلامت وجود دارد.

وی یادآور شد: سهم سلامت در درآمدهای ناخالص کشورها بسیار متنوع است و میانگین این شاخص در دنیا هشت درصد است، در کشورهایی مانند آمریکا بیش از ۱۱ درصد و در کشور ما در سال‌های گذشته این شاخص متفاوت بوده و بین سه تا پنج درصد متغیر بوده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: در دوره کرونا که به حوزه سلامت توجه ویژه‌ای صورت گرفت این شاخص افزایش یافت و اکنون بین سه تا چهار درصد سهم ما از درآمد ناخالص ملی در حوزه سلامت است.

عبادی با بیان اینکه سال‌ها قبل محور توسعه پایدار را انسان سالم در نظر گرفته بودیم، گفت: حوزه سلامت نقش محوری در توسعه کشورها دارد چرا که منابع انسانی به عنوان یک شاخص کلیدی در توسعه هر کشوری لحاظ می‌شود.

وی با بیان اینکه انسان سالم در ابعاد چهارگانه سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف می‌شود، عنوان کرد: شاید در ۱۰۰ سال گذشته آن چیزی که موجب نگرانی جامعه بشری بود، سلامت جسمانی بود به همین خاطر همه سازوکارهای نظام سلامتی به سمت و سوی سلامت جسمانی برنامه‌ریزی می‌شد اما بعد از توسعه تکنولوژی کم‌کم موضوع سلامت روان، اجتماعی و معنوی نیز مورد اقبال قرار گرفت.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: امروزه در کنار سلامت جسمانی، سلامت روانی و اجتماعی از موضوعاتی است که باید به درستی به آنها پرداخته شود، چرا که در زمینه سلامت روان در دنیا در مرز بحران قرار داریم و به طور طبیعی کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست.

عبادی خاطرنشان کرد: با توجه به معنای عدالت در سلامت برای شاخص‌هایی همچون در دسترس بودن و ارزان بودن با موانعی مواجه هستیم، به دلیل اینکه مافیاهایی در حوزه سلامت رسوخ کرده‌‎اند چرا که حوزه سلامت صنعت بزرگی است که گردش مالی زیادی دارد.

وی با بیان اینکه خیلی از موضوعاتی که در موضوع سلامت گفته می‌شود جزو نیازهای واقعی نیست و نیازی القایی است، عنوان کرد: مصرف بیش از حد دارو، ارجاع مردم برای انجام خیلی از فرآیندهای تشخیصی و درمانی که اصلاً نیاز و ضرورتی ندارد و بحث زیبایی و توجه به تن نیز که در سال‌های اخیر خیلی رونق پیدا کرده است که نیاز به ریشه‌یابی اجتماعی و روانی دارد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت یادآور شد: خوشبختانه یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی توسعه شبکه‌های بهداشت و استفاده از ظرفیت‌های مردمی بوده که در دولت سیزدهم سرلوحه کارها قرار گرفته است، پروژه شبکه‌های بهداشت، خانه سلامت و استفاده از نیروهای بومی برای ارائه خدمت از جمله کارهای خوب در ایران است.

عبادی اضافه کرد: برآیند اتفاقاتی که در دهه ۷۰ و ۸۰ در زمینه اولویت دادن درمان به بهداشت رقم خورد سبب ایجاد وضعیت کنونی ما شده است، که بار مالی زیادی را تأمین می‌کنیم و با وجود رشد در برخی از شاخص‌ها اما در بعضی شاخص‌های دیگر عقب‌ماندگی داریم.

وی با بیان اینکه یکی از روش‌هایی که کشورهای توسعه‌یافته از آن بهره گرفته‌اند، استفاده از نیروهای چندکاره است، افزود: در آموزش‌هایی که در حوزه علوم پزشکی داریم، پرستاران این قابلیت را دارند که در همه حوزه‌های پیشگیری مشارکت کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: میانگین استفاده از دستگاه‌های تشخیصی در ایران بیش از اتحادیه اروپاست در حالی که ما واردکننده این دستگاه‌ها از کشورهای اروپایی هستیم، این موضوع نشان می‌دهد که ما در به‌کارگیری نیروی انسانی نیاز به بازنگری داریم.

عبادی بیان کرد: ظرفیتی که در پرستاری به طور عام و خاص در ایران وجود دارد می‌تواند خیلی از خلأهای مراقبتی و درمانی را پوشش دهد، اما ظرفیتی که ما اکنون از آن استفاده می‌کنیم در حد بیماران بیمارستانی است، بنابراین مردم جامعه از خدمات پرستاران محروم هستند.

وی یادآور شد: سال‌هاست که مراقبت پرستاری در منزل در دنیا به عنوان یک صنعت معرفی شده است، هرچند که در کشور ما این خدمات پیشینه بیش از دو دهه دارد اما سرعت توسعه آن قابل توجه نبوده تا همه مردم از آن بهره‌مند شوند. خوشبختانه در دولت سیزدهم در برنامه هفتم توسعه به این موضوع به شکل خاص اشاره شده است که بعد از تصویب بتوانیم پوشش بیمه خدمات پرستاری در منزل را انجام دهیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان کرد: در حوزه درمان و مراقبت پرستاران و بخشی از همکاران مامایی ۲۳۰ هزار نفر در مراکز بیمارستانی هستند که این میزان نسبت به جمعیت ۵۵۰ هزار نفری کارکنان وزارت بهداشت جمعیت قابل توجهی است.

عبادی با بیان اینکه رضایت گروه پرستاری می‌تواند ویترینی برای نظام سلامت باشد و می‌تواند باعث رضایت مردم شود، اظهار کرد: رضایت و کرامت این گروه می‌تواند کرامت را به گیرندگان خدمت منتقل کند و به طور طبیعی نارضایتی و ناامیدی این گروه می‌تواند اثرات منفی ایجاد کند.

خدمت پرستاری یک لحظه هم قابل قطع شدن نیست

وی خاطرنشان کرد: نبود گروه پرستاری در ارائه خدمت می‌تواند کل شاکله نظام سلامت را از هم بپاشد و شاید نگرانی که رئیس‌جمهور نسبت به این موضوع داشتند و از یک دهه گذشته نیز دغدغه مقام معظم رهبری نیز بود به همین دلیل است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: نگران این هستیم که مردم دچار کمبود خدمات مراقبتی شوند، این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد، چرا که به لحاظ اقتصادی بار زیاد مالی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند و به لحاظ روانی نیز تاب‌آوری اجتماعی را دستخوش تغییراتی می‌کند.

عبادی متذکر شد: مراقبت تسکینی از موضوعاتی است که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است و آئین‌نامه آن سال‌ها قبل تصویب شده بود اما تنها یک مرکز مراقبت تسکینی در مشهد داریم، در آینده نه چندان دور با توجه به بسته شدن پنجره جوانی جمعیت و افزایش نرخ سالمندی برآوردهای اقتصادی نشان می‌دهد که ممکن است در این زمینه تاب‌آوری نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: حسب نیاز سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی در آموزش عالی پذیرش دانشجو داریم که از این تعداد ۱۵ هزار نفر به طور سالانه در رشته پرستاری از طریق کنکور سراسری پذیرش می‌شوند. در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز به جز دکترای آموزش پرستاری، ۱۳ رشته کارشناسی ارشد پرستاری داریم که سه رشته در این زمینه مربوط به کودکان است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان کرد: در دنیا نسبت جمعیت پرستاران به لحاظ جنسی ۹۰ درصد بانوان و ۱۰ درصد آقایان هستند اما این میزان در ایران متفاوت است و ۷۵ درصد از پرستاران بانوان و ۲۵ درصد آقایان هستند.

عبادی با بیان اینکه خدمت پرستاری یک لحظه هم قابل قطع شدن نیست، گفت: رشته پرستاری شغل بسیار سخت و منضبطانه‌ای با شیفت‌های نامتعارف و کار کردن در روزهای تعطیل است، انضباطی که در حوزه پرستاری وجود دارد اگر در حوزه پزشکی بود اکنون خیلی از مسائل و مشکلاتمان کمتر بود.

خبرنگار: فریده خسروی

دیگر خبرها

  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت نظام سلامت در قاره آفریقا
  • اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای همکاری در تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت در قاره آفریقا
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش