Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پایگاه آمریکایی در تحلیلی خروج آمریکا از منطقه غرب آسیا را یکی از دلایل گرایش ایران و عربستان سعودی به مذاکرات مستقیم دانسته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، یک رسانه آمریکایی در تحلیلی خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) را محرک مذاکرات مستقیم میان ایران و عربستان سعودی دانسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایگاه اینترسپت در این تحلیل، سیاست‌های دولت سابق آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» که منافع رژیم‌هایی مانند عربستان سعودی، ترکیه و اسرائیل را در اولویت قرار داده بود یکی از دلایل «سیاست خارجی مبتنی بر خشونت» این رژیم‌ها توصیف کرده است.

اینترسپت نوشته است: «این هدیه ترامپ به شریکان خارجی باعث تسریع استعمارگری اسرائیل در کرانه باختری و اورشلیم (بیت‌المقدس) شد؛ جنگ تحت حمایت ترکیه میان آذربایجان و ارمنستان را به همراه داشت و موجب تشدید عملیات بمباران ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن و کشته شدن هزاران غیرنظامی شد.»

این رسانه نوشته حال که ترامپ رفته و آمریکا در حال خروج از منطقه است نشانه‌هایی از بهتر شدن اوضاع مشاهده می‌شود.

در روز‌های گذشته رسانه‌ها گزارش داده‌اند ایران و عربستان سعودی چهارمین دور از گفتگو‌های خود در بغداد را برگزار کرده‌اند و در آستانه توافقی برای بازگشایی کنسولگری‌ها در مشهد و جده هستند.

بعد از آنکه گزارش‌هایی از اولین دور گفتگو‌های دو طرف برگزار شد «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با تلویزیون سعودی با لحنی کم‌سابقه از در آشتی‌جویی درآمد.

وی در آن مصاحبه گفت: «ایران کشور همسایه ما است و تمام چیزی که ما خواستار آن هستیم داشتن رابطه‌ای خوب و ویژه با این کشور است. ما نمی‌خواهیم ایران در وضعیت دشواری قرار داشته باشد. بر عکس، می‌خواهیم آن‌ها پیشرفت کنند و می‌خواهیم تلاش کنیم منطقه و دنیا به سمت رفاه حرکت کند.»

اینترسپت نوشته چنین اظهارات و لحن آشتی‌جویانه‌ای در چهار سال قبل از هیچ یک از طرف‌ها به گوش نمی‌رسید و برعکس، در آن زمان به نظر می‌رسید دو کشور در آستانه یک درگیری آشکار قرار دارند.

اینترسپت نوشته است: «احتمال گشایش در روابط ایران و عربستان نشان می‌دهد که چک سفید آمریکا به برخی از کشور‌ها چقدر جلوی پیشرفت در روابط میان کشور‌ها را می‌گیرد.

در ادامه این مطلب آمده است: «به عبارت دیگر، خروج فزاینده آمریکا از خاورمیانه به عنوان هژمون نظامی، احتمال شکل‌گیری نظامی پایدار را ایجاد می‌کند که بر اساس آن کشور‌ها خودشان به تنهایی مذاکره کنند.»

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی هستند.

نخستین دور گفتگو‌ها میان ایران عراق حدود پنج ماه پیش در بغداد برگزار شد و از ان زمان به بعد، این شهر صحنه چندین دور گفت‌وگوی دیگر میان تهران و ریاض بوده است.

این دیدار‌ها در شرایطی برگزار می‌شوند که عربستان سعودی در تلاش است خودش را از باتلاق جنگی چند ساله در یمن خارج کند. این جنگ به کشته و زخمی شده ده‌ها هزار نفر منجر شده، اما هیچ یک از اهداف ریاض را برآورده نکرده است.

بغداد ماه پیش میزبان یک کنفرانس منطقه‌ای با حضور سران کشور‌های عربی و مقام‌های ارشد چندین کشور از جمله وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی بود. این نشست، نقش بغداد به عنوان میانجی جدید در منطقه را تحکیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مذاکرات ایران و عربستان جنگ یمن دشمنی عربستان دونالد ترامپ جو بایدن ایران و عربستان ایران و عربستان سعودی کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۴۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود

مهدی عقیل، استاد دانشگاه و نویسنده لبنانی با بیان اینکه آنچه در شب ۱۳ و ۱۴ آوریل رخ داد، یک نقطه عطف استراتژیک در سطح قواعد بازدارندگی یا قواعد درگیری در خاورمیانه بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران از صبر استراتژیکی که از سال ۲۰۱۰ پیشه کرده بود به بازدارندگی استراتژیک یا بازدارندگی فعال منتقل شد.

دریافت 52 MB

خبرنگار: منصوره حسنی / تدوینگر: حمیدرضا برزگر 

دیگر خبرها

  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟