Web Analytics Made Easy - Statcounter

«عماد یاغی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان در تشریح دلایل و عوامل حوادث اخیر لبنان در منطقه «الطیونه» در بیروت در گفت‌وگو با خبر نگار ایلنا به پرسش‌های مطرح‌شده در این‌باره پاسخ گفت: 

چه گروه‌هایی در تظاهرات روز پنجشنبه شرکت کردند و خواسته آنها چه بود؟

حزب‌الله و جنبش امل از حامیان خود خواستند تا با تظاهرات مسالمت‌آمیز به سمت کاخ «العدل» در چهارراه «الطیونه» حرکت کنند و مخالفت کامل خود را با ادامه پرونده تحقیق درباره انفجار بندر بیروت با مسئولیت قاضی «طارق بیطار» اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نخبگان و مقام‌های علمی، حقوقی، فرهنگی و اتحادیه‌ها در این تظاهرات شرکت کردند، اما تظاهرات با شلیک گلوله به غیرنظامیان غیرمسلح توسط گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» (نیروهای لبنانی) مواجه شد.

یک روز پیش از تظاهرات  شاهد فراخوان اعضای نیروهای لبنانی بودیم که از طرفداران خود می خواستند از طریق شبکه های اجتماعی با این تظاهرات مقابله کنند. من از باب احترام به روند تحقیقات، زمان را به دستگاه قضای مدنی و نظامی لبنان برای افشای عاملان این حوادث واگذار می‌کنم و امیدوارم این زمان زیاد طول نکشد.

با توجه به اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه عاملان تیراندازی به تظاهرکنندگان عناصر حزب القوات اللبنانیه بوده‌اند، اهداف آنها را از دست زدن به چنین اقدامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تظاهرات یک حق مشروع در چارچوب اصل آزادی بیان است که توسط قانون اساسی لبنان تضمین شده است، اما متأسفانه برخی می‌خواستند گذشته بد و سابقه‌های ننگین خود را برای ما تداعی کنند و عناصر حزب القوات اللبنانیه از طریق یک برنامه مدون و با عزم و اراده قبلی، جنایتی مرتکب شدند که چندین شهید و زخمی برجای گذاشت، قربانیان بی‌گناهی که هم و غم آنها عدم سرسپردگی لبنان به خارج از کشور بود.  

عناصر القوات اللبنانیه وارد منطقه الطیونه و عین الرمانه شدند که از نظر سیاسی اکثریت این منطقه فالانژیست هستند. آنها می‌خواستند با یک تیر دو هدف را نشانه‌گیری کنند. هدف نخست، انتخاباتی، پوپولیستی و فرقه‌ای با تحریک مسیحیان بوده است که سعی کردند تظاهرات دو حزب شیعی انصار الله و امل را  به گونه‌ای ضد مسیحی نشان دهند که خشک و تر را می‌سوزاند و حق مسیحیان را فرو می بلعد. آنها با چنین ترفندی می‌خواستند خود را مدافع مسیحیان آن هم در عمق خانه‌هایشان جلوه دهند. 

هدف دوم از ایجاد آشوب و تیراندازی، اجرای برنامه‌های آمریکا برای سوق دادن فرقه شیعه به جنگ است، اما آگاهی رهبران حزب الله و جنبش امل این وضعیت را مهار و از کشور محافظت کرد و آن را از آتش فتنه‌ای که آمریکا به دست مزدوران لبنانی برافروخته بود، دور کرد. 

تأثیر چنین خرابکاری‌هایی را بر دولت لبنان و آینده این کشور چگونه می‌بینید؟

درباره دولت لبنان باید بگویم که دوره قبل از ۱۴ اکتبر با دوره پس از آن متفاوت است و عدم اتخاذ تصمیم قاطع برای متوقف کردن قاضی البیطار، بازرس قضایی ممکن است کشور را به ناکجا سوق دهد و کل دولت را منفجر کند. صحبت درباره تفکیک قوا بی‌فایده است و احزاب هنوز دست روی انتصاب‌های قضایی می‌گذارند.

عملکرد حزب‌الله را در کنترل وضعیت ایجاد شده پس از تظاهرات و مهار دسیسه‌های خارجی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

من می‌خواهم بر سعه صدر صبر رهبری حزب‌الله تاکید و آن را تحسین کنم؛ رهبری که لبنان را چیزی جز وطن برای همزیستی همه فرزندان کشور در سایه فشارهای موجود نمی‌داند. 

تکرار اتهام علیه حزب‌الله به تحریک آمریکا درباره ترور «رفیق حریری»، نخست‌وزیر پیشین لبنان یا صرف دسیسه برای متهم کردن این حزب یا هر تشکل مخالف با روند تحقیق در پرونده انفجار بندر بیروت هیچ‌کس را فریب نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد که دشمن اسرائیلی نه تنها در آن سوی مرزها، بلکه در ذهن و وجود برخی وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تیراندازی الطیونه القوات اللبنانیه حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۵۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران

کمیسیون اروپا، از توافق کمک مالی یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به لبنان که قرار است به جلوگیری از افزایش پناهجویانی که از این کشور به مقصد اروپا عزیمت می‌کنند بیانجامد خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، به منظور جلوگیری از هجوم پناهجویان از سوریه که در حال حاضر در لبنان زندگی می کنند، کمیسیون اتحادیه اروپا به این کشور وعده کمک مالی به ارزش حدود یک میلیارد یورو را داده است. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز گذشته پس از گفتگو با نجیب میقاتی، نخست وزیر پیشبرد امور لبنان و نیکوس کریستودولیدیس، رئیس جمهور قبرس، در بیروت اعلام کرد که این پول از امسال تا سال 2027 در دسترس خواهد بود.

وی اعلام کرد که آنها روی همکاری خوب در جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و مبارزه با جرایم قاچاق حساب می کنند. به منظور حمایت از این کشور در مدیریت مهاجرت، اتحادیه اروپا متعهد شده است که مسیرهای قانونی به اروپا را باز نگه دارد و پناهندگان را از لبنان به اتحادیه اروپا اسکان دهد.

این پول همچنین برای حمایت از نیروهای مسلح لبنان و سایر نیروهای امنیتی استفاده خواهد شد. فون در لاین گفت: «این در درجه اول مربوط به ارائه تجهیزات و آموزش برای اداره مرز است. علاوه بر این، این کمک‌ها برای تقویت سیستم‌های بهداشتی، آموزشی و اجتماعی در لبنان در نظر گرفته شده است.

دولت قبرس به‌ویژه اخیراً از تعداد فزاینده پناهجویان سوری از لبنان انتقاد کرده و خواستار اقدام اتحادیه اروپا شد. حدود 4000 مهاجر از ابتدای سال شمارش شده است - در سه ماهه اول سال قبل تعدا آن ها تنها 78 نفر بودند.

اخیراً اتحادیه اروپا همچنین در راستای سیاست‌های ضد مهاجرت خود در ماه مارس قرارداد مشارکتی 7.4 میلیارد یورویی را با قاهره منعقد کرده است که بر اساس آن مصر در ازای دریافت کمک اتحادیه اروپا، مهاجرت غیرقانونی به سمت اروپا را محدود خواهد کرد. مدل‌های این توافق، توافق‌های بحث برانگیز مهاجرت و اقتصادی با ترکیه و اخیراً با تونس و موریتانی است. انتقادهای شدیدی از سوی سازمان‌های پناهجویان به این گونه توافقات اتحادیه اروپا وجود دارد.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین وعده داد که به چگونگی کارآمد کردن کمک اتحادیه اروپا از جمله با تسهیل رویکرد ساختارمندتر برای بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری توجه کند.

لبنان حدود 210 هزار فلسطینی و 1.5 میلیون آواره سوری را در خود جای داده است. این موضوع این نگرانی را به وجود می‌آورد که بی‌ثباتی در منطقه سبب شود موجی از مهاجران از طریق جزیره قبرس به سمت اروپا راه بیفتد.

کریستودولیدس، رئیس‌جمهوری قبرس از رهبران اتحادیه اروپا خواسته است که ارزیابی مجدد مناطق به اصطلاح امن در سوریه را به منظور تسهیل بازگشت مهاجران و پناهندگان بررسی کنند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان روز پنجشنبه با تشکر از کریستودولیدس برای میانجیگری در این توافق، اذعان کرد: «مشکلاتی که در مرز قبرس مشاهده می‌شود تنها یک نمونه از اتفاقاتی است که در صورت عدم رسیدگی به این مشکل ممکن است رخ دهد».

مفقود شدن بیش از 50 هزار پناهنده خردسال در اروپا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستگیری عاملان تیراندازی در علی آباد کتول
  • معاون دبیرکل حزب‌الله: مقاومت لبنان آماده جنگ است اما آن را نمی‌خواهد/ بر اساس داده‌ها، صهیونیست‌ها ناتوان هستند و علاقه‌ای به جنگ ندارند/ مقاومت نیز منفعتی در جنگ گسترده نمی‌بیند
  • شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد
  • اعتراضات دانشجویان آمریکا و اروپا نشانه شکاف عمیق درون کشور‌های غربی است
  • آیت الله نورمفیدی: اعتراضات دانشجویان آمریکا و اروپا نشانه شکاف عمیق درون کشور‌های غربی است
  • قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران
  • بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است
  • آمریکا پنج فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله لبنان تحریم کرد
  • اختصاص کمک یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به لبنان برای مهار موج مهاجران
  • آمریکا ۵ فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله لبنان تحریم کرد ؛ ۲ صرافی و ۲ شرکت در لبنان و امارات