Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@07:48:23 GMT

سایبان پارچه ای راهکاری هوشمندانه در دنیای معماری

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۷۳۷۷

سایبان پارچه ای راهکاری هوشمندانه در دنیای معماری

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، سایبان پارچه‌ای دارای تاریخچه‌ای طولانی در گذر زندگی بشری است. در واقع این سازه‌های چادری نمونه اولیه از ساختارهای ساختمانی هستند که تا به امروز استفاده از آن‌ها ادامه یافته است. در حال حاضر آلاچیق‌های چادری به عنوان بخشی از معماری مدرن به شمار می‌آید و طرح‌های خلاقانه آن‌ها همواره چشم نواز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایبان پارچه‌ای معمولاً از ترکیب چهارچوب فلزی، کابل‌های نگهداری و برزنت ساخته می‌شود. پارچه مهمترین بخش در چنین سازه‌هایی بوده و اغلب از جنس بسیار سبک، انعطاف پذیر و قابل حمل تولید می‌شود.

معماری این سازه‌ها اغلب با به کار گیری مصالح نوآورانه و توسعه طرح‌های خلاقانه و کاربردی همراه است. به همین منظور از آن‌ها برای ایجاد نمایی چشم نواز و زیبا و در عین حال کارآمد بهره می‌گیرند. در مقاله پیش رو به بررسی خواص پارچه مناسب سایبان و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

ساختارهای قابل اجرا توسط پارچه سایبان کدام‌اند؟

در یک سایبان پارچه‌ای می‌توان فرم‌های نامحدودی به کمک بازی با پارچه و کابل‌های نگهدارنده ایجاد نمود. به طور کلی با این مصالح می‌توان سازه‌های کششی سبک وزن، پنوماتیک و ساختارهایی بدون نقش باربری برای پارچه طراحی نمود. اما در بیشتر این فرم‌ها پارچه سایبان خود نیز بخشی از سازه بار بر است.

کاربردهای سایبان پارچه‌ای چیست؟

سایبان پارچه‌ای در اغلب مواقع به جهت ایجاد سایه در طول روز و در محیط‌های روباز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به طور جزئی‌تر می‌توان آن را در مکان‌های زیر به کار گرفت:

پوشش استخرهای روباز

ایجاد المان‌های شهری

ایجاد سایبان در فضاهای باز نظیر حیاط منازل و ویلاها

ایجاد سازه‌های موقف و دائمی مانند نمایشگاه‌ها

تفکیک کننده فضاهای وسیع به جهت ایجاد بخش‌های مختلف در یک نمایشگاه

ایجاد نمای مدرن برای ساختمان‌ها و بناها

چرا از سایبان پارچه‌ای استفاده می‌کنیم؟

سایبان پارچه‌ای در کشورهایی با آب و هوای گرم و یا مناطق پر بارش کاربرد زیادی دارد. در کشورهای گرمسیر نیاز به سایه در معماری چالشی بزرگ است که اغلب طراحان را دچار مشکل می‌کند. سایبان چادری راهکاری ارزشمند در این شرایط است. به طوری که علاوه بر ایجاد سایه مورد نیاز در طول روز، نمای زیبایی به شهر و محیط خواهد بخشید.

دیگر کاربرد سازه‌های چادری در مناطقی با سطح بارش زیاد است. پارچه سایبان معمولاً از جنس ضد آب تولید می‌شود. به همین منظور در برابر نفوذ آب ناشی از باران و برف به خوبی مقاومت خواهد نمود. اینجاست که نصب سازه‌های پارچه‌ای در محیط‌های بارانی و برفی ایده‌ای عاقلانه و کاربردی به شمار می‌آید.

انواع مدل‌های پارچه سایبان

امروزه پارچه‌های مختلفی برای تولید و ساخت سایبان چادری به کار برده می‌شود. هر یک از این پارچه‌ها با توجه به متریال خود دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی هستند. به طوری که هنگام انتخاب پارچه سایبان ابتدا ویژگی‌های آب و هوایی محیط نصب را در نظر گرفته و با توجه به آن پارچه مناسب را تهیه می‌کنند. در ادامه برخی از پارچه‌های رایج در ساخت سایبان را با هم بررسی می‌کنیم:

۱. پارچه‌های PVC-PES

پارچه‌های تهیه شده از PVC-PES طول عمر نسبتاً بالایی در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال دارند. این پارچه‌های مقاومت کششی مناسب و انعطاف پذیری زیادی داشته و به راحتی توسط کابل‌های نگهدارنده فرم دهی می‌شوند.

مقاومت مناسب در برابر آتش سوزی و خراشیدگی ناشی از اشیا نوک تیز از دیگر ویژگی‌های این مدل پارچه سایبان است. امروزه مدل‌های شفاف PVC-PES هم در بازار وجود داشته و با توجه به نیازهای محیط می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. در نهایت باید بگوییم هزینه خرید این پارچه‌ها بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.

۲. پارچه‌های فایبر گلاس پوشیده از PTFE

دیگر پارچه‌هایی که در صنعت سایبان و آلاچیق چادری رایج هستند، مدل‌های فایبر گلاس پوشیده از PTFE می‌باشند. این پارچه‌ها از دوام بالایی برخوردار بوده و جایگزین مناسبی برای PVC-PES خواهند بود. به طوری که حدود ۲۰ تا ۴۰ سال عمر می‌کنند. استحکام کششی نسبتاً خوبی نیز دارند، اما ضریب الاستیسیته آن‌ها کم بوده و انعطاف پذیری بالایی ندارند. هزینه خرید این مدل پارچه‌ها بالا بوده و گران قیمت به شمار می آیند. البته باید بدانید که امکان چاپ بر روی آن‌ها نیز وجود ندارد.

۳. پارچه‌های های فویل ETFE

امروزه پرکاربردترین مدل سازه پارچه‌ای از جنس فویل ETFE ساخته شده است. این مدل پارچه در واقع نوعی فویل پلاستیکی است که قابلیت رنگ آمیزی و چاپ تبلیغات را دارد. طول عمر آن در حدود ۲۵ تا ۳۵ سال بوده و از دوام مناسبی برخوردار است. ضمن این که در زمره مصالح ارزان قیمت نیز به شمار می‌آید.

دیکسون، ارائه دهنده انواع پارچه سایبان در ایران

مجموعه دیکسون، فروشگاهی جامع و کامل از انواع پارچه سایبان است. این فروشگاه با داشتن سابقه طولانی در حوزه فروش پارچه برزنت و سایبان یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها در ایران به شمار می‌آید.

آدرس سایت: www.dickson.ir

تلفن‌های تماس: ۰۲۱۴۴۵۴۵۰۹۶ - ۰۲۱۴۴۵۴۶۳۳۵

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5328498

منبع: مهر

کلیدواژه: سایبان کسب و کار دکوراسیون منزل کسب و کار کتاب های کمک درسی طراحی سایت روابط عمومی کاشت نهال و درخت اندروید حکاکی صنعت پوشاک وکیل دادگستری قهوه شامپو آنتی باکتریال آموزش آنلاین گروه خودروسازی سایپا سایبان پارچه ای شمار می آید پارچه سایبان پارچه ها ویژگی ها سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۷۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حواشی دنیای فوتبال

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، از حضور قطعی مهدی طارمی تا پیوستن سرمربی فاینورد به لیورپول را در بسته حواشی فوتبال جهان مشاهده کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • حواشی دنیای فوتبال
  • توقیف تریلر حامل ۶۰ میلیارد پارچه قاچاق در بروجرد
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • خرید ساک دستی ۵۰ عددی آماده
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • آغاز پروژه گازرسانی به میجان از توابع جبالبارز
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری