Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان کردستان گفت: استان کردستان با داشتن زیستگاه‌ها و منابع آبی متنوع و فراوان، مأمنی مناسب برای پذیرایی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در ماه‌های سرد سال است.

شهاب محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هر سال، با شروع فصل پاییز و آغاز سرما بسیاری از پرندگان برای فرار از زمستان‌های سرد و حفظ بقای خود از عرض‌های شمالی کره زمین به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند؛ در واقع تغییرات آب و هوایی و کمبود غذا باعث شده که مهاجرت برای بسیاری از گونه‌های پرندگان، به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی آن‌ها تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدی ادامه داد: مهاجرت‌ها در بیشتر اوقات از راه‌ها و مسیرهای معینی صورت می‌گیرد و بیشتر طول سواحل و مسیر بادهای مخصوص مسیر مهاجرت پرندگان را تعیین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی خاص و شرایط آب و هوایی مناسب ایران و به طبع آن استان کردستان، موجب گشته که این سرزمین در مسیر مهاجرت‌های مختلف قرار گیرد؛ ایران در دو ناحیه پروازی پرندگان مهاجر واقع شده است که شامل مسیر پروازی آفریقایی- اوراسیایی و آسیای مرکزی که البته بیشترین گونه‌های مهاجری که از ایران عبور می‌کنند در مسیر پروازی آسیای مرکزی هستند.

محمدی تصریح کرد: تالاب بین‌المللی زریوار و سدهای کردستان از جمله وحدت و آزاد سنندج، شهیدکاظمی سقز، گلباغ بیجار، گاوشان کامیاران و سنگ سیاه قروه، قوچم دهگلان و سیازاغ دیواندره مهم‌ترین منابع آبی کردستان بوده و گونه‌های مختلف پرندگان مانند فلامینگو، لک لک‌ها، باکلان‌ها، کاکایی‌ها، ماهی خورک‌ها، سسک‌ها، چرخ ریسک‌ها، عقاب ماهی گیر، حواصیل خاکستری و سفید، درنای معمولی، پلیکان، اردک سیاه کاکل و قو نیز از جمله مهمانان این منابع آبی است.

وی عنوان کرد: در سرشماری دی ماه سال گذشته پرنده گان مهاجر آبزی و کنار آبزی در 15 منبع آبی استان کردستان بیش از 14 هزار 200 قطعه پرنده از میان 19 خانواده پرندگان از جمله کشیم‌ها، باکلان‌ها، پرستوی دریایی، حواصیل‌ها، لک لک‌ها، مرغابی‌ها و قوش‌ها با 61 گونه شمارش شده است.

رضائی اضافه کرد: بیشترین جمعیت پرنده مریوان با حدود 7 هزار و 500 قطعه شمارش شده و بیشترین تنوع با 41 گونه در تالاب بین المللی زریوار بوده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کردستان تأکید کرد: پروانه شکار پرندگان آبزی تاکنون در استان صادر نشده و این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و ضروری است که شکارچیان برای جلوگیری از انتقال بیمار و رعایت قانون از هرگونه شکار و صید غیر مجاز خودداری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی استان کردستان منابع آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۹۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود

محمد اله‌بخش در حاشیه بازدید از مزارع پرورش ماهی مشگین شهر در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با مشارکت بخش خصوصی بزرگترین سایت پرورش ماهی استان اردبیل در شهرستان مشگین شهر ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با هدف شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آبزی پروری شهرستان مشگین شهر و رفع موانع سرمایه‌گذاری و ارائه راهکارهای کارشناسی بازدیدهای مستمری را با حضور مسئولان ذیربط از این مزرعه پرورش ماهی انجام می دهیم.

مدیرکل شیلات استان اردبیل بیان کرد: نخستین مزرعه پرورش ماهی سردآبی استان با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در منطقه ییلاق قجل آسیا بخش مشگین شهر مورد احداث و بهره برداری قرار می گیرد.

اله‌بخش ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» تمام تلاش خود را در راستای ایجاد جهش واقعی در امر تولید آبزیان به کار خواهیم بست و در این راستا صدور موافقت نامه اصولی برای پرورش ماهیان سردآبی به ظرفیت ۵۰۰ تن در شهرستان مشگین شهر نمونه بارزی از اقدامات عملی و متناسب با تحقق شعار سال است.

مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: با حمایت دولت و سرمایه گذاران شرایط و ظرفیت‌های لازم برای آبزی پروری در استان اردبیل و شهرستان‌های آن فراهم شده است.

اله‌بخش از تامین زیرساخت‌های لازم برای احداث مزارع پرورش ماهی در استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: زیرساخت‌های مناسبی از محل وجود منابع آبی متعدد در صنعت آبزی‌پروری استان وجود دارد که با حمایت از سرمایه گذاران این صنعت، می‌توان میزان تولید و پرورش آبزیان را در استان ارتقا داد.

کد خبر 6088789

دیگر خبرها

  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی