Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روند مذاکرات تهران و ریاض گفت: مذاکرات ایران و عربستان از اردیبهشت ماه گذشته و با نظارت دولت عراق بین دو هیئت سیاسی ایرانی و سعودی در بغداد آغاز شد و در طول پنج ماه گذشته، پرونده‌های مهمی در دستور کار مذاکرات قرار گرفت و بررسی شد، تحولات سوریه، عراق، لبنان، افغانستان، شورای همکاری خلیج فارس و در نهایت جنگ عربستان علیه یمن از جمله مسائلی بودند که در این مذاکرات مورد بحث قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مذاکرات تهران و ریاض را رو به‌ جلو و موفق است، در نخستین گام طرف عربستانی آمادگی خود را برای از سرگیری همکاری‌های دیپلماتیک بین ایران و عربستان اعلام کرد و پیش‌بینی می‌شود سفارتخانه‌های دو کشور در آینده نزدیک در تهران و ریاض بازگشایی شود. ضمن اینکه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم در سفر به لبنان و سوریه ابراز امیدواری کرد مشکلات ایران و عربستان حل شود.

همکاری با کشور‌های منطقه، دستور کار مهم دولت رئیسی است

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد:  بهبود روابط با ریاض، در چارچوب سیاست کلی دولت سیزدهم برای بهبود روابط با همسایگان قابل تفسیر و ارزیابی است. همکاری با کشور‌های منطقه از جمله عربستان برای حل برخی بحران‌های منطقه‌ای یک دستور کار مهم برای دولت آقای رئیسی است و این دولت برخلاف دولت گذشته که به روابط با غرب اهمیت می‌داد سعی دارد با کشور‌های پیرامونی ایران مخصوصا کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس رابطه متوازنی داشته باشد. اگر چه مذاکرات ایران و عربستان در دولت دوازدهم شروع شده، ولی روند مذاکرات در این دولت سرعت گرفته و تاکنون برخی از مشکلات حل شده است.

هانی زاده با اشاره به مسائلی که بین تهران و ریاض حل نشده است، اظهار کرد: موضوع یمن از جمله مسائل پیچیده‌ای است که هنوز دو کشور درباره آن به تفاهم لازم نرسیده اند؛ عربستان سعی می‌کند بدون دادن کوچک ترین امتیازی به مردم یمن و دولت این کشور جنگ را به پایان ببرد، اما این موضوع قابل پذیرش نیست، چراکه باید مشخص شود که دولت آینده یمن توسط چه گروهی اداره خواهد شد.

ریاض احساس می‌کند که در انزوا قرار گرفته است/ تغییر دولت در بغداد تاثیری بر توقف یا تداوم مذاکرات ایران و عربستان ندارد

وی درباره انگیزه‌های بغداد برای وساطت بین تهران و ریاض، گفت: همه دولت‌های گذشته و دولت فعلی عراق تلاش کردند تا اختلافات ایران با آمریکا و عربستان بر مسائل داخلی عراق تاثیر نگذارد. دولت مصطفی الکاظمی تلاشش بر این است که حداقل در حوزه منطقه‌ای، اختلافات ایران و عربستان کاهش پیدا کند تا عراق صحنه تقابل بین دو کشور نباشد. ایران در بین مردم عراق نفوذ معنوی دارد، ولی عربستان از طریق دلار‌های نفتی بین برخی طوایف عراقی تلاش دارد تا علیه ایران جریان‌سازی کند.

کارشناس مسائل منطقه درباره دلایل تغییر رویکرد ریاض نسبت به تهران، توضیح داد: عربستان در روابط با آمریکا دچار چالش شده است. در گذشته، ریاض به خاطر برخورداری از چتر حمایتی دونالد ترامپ، نقش تخریبی در منطقه ایفا کرد و حتی در تقابل با ایران، در برجام هم کارشکنی و دولت ترامپ را به تحریم حداکثری علیه جمهوری اسلامی تشویق کرد. علاوه بر این ریاض سعی کرد با تشکیل یک جبهه عبری عربی علیه ایران، جایگاه منطقه‌ای تهران را تضعیف کند، ولی برنامه هایش به نتیجه نرسید.

هانی زاده ادامه داد: با روی کار آمدن دولت دموکرات جو بایدن که نسبت به حاکمیت عربستان نگاه مثبتی ندارد، ریاض احساس می‌کند که در انزوا قرار گرفته است. علاوه بر این پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی به لحاظ حقوق بشر یک چالش جدی برای دولت عربستان تلقی می‌شود و دولت بایدن به خاطر این موضوع و موضوعات دیگر، نگرش مثبتی به عربستان و حاکمیت این کشور مخصوصا شخص بن سلمان ولیعهد عربستان ندارد. ریاض، چون احساس انزوا می‌کند به سمت جمهوری اسلامی تمایل پیدا کرده و درخواست این کشور و سیگنال مثبت به دولت عراق برای میانجی‌گری به این دلیل است و تغییر دولت در بغداد تاثیری بر توقف یا تداوم آن ندارد.

عربستان از آمریکا ناامید شده است

وی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده که عربستان در رابطه با ایران به صورت تاکتیکی عمل می‌کند و هیچ وقت سیاست مستقل و پایداری در رابطه با جمهوری اسلامی بر اساس منافع مشترک نداشته، تصریح کرد: هر گاه حزب جمهوری‌خواه در آمریکا پیروز شود چتر حمایتی واشنگتن نسبت به ریاض افزایش پیدا می‌کند و هرگاه دموکرات‌ها قدرت را در دست داشته باشند، عربستان احساس ضعف می‌کند. به نظر می‌رسد که عربستان از آمریکا ناامید شده و خروج ناگهانی این کشور از افغانستان برای عربستان بسیار نگران کننده بود. ریاض احساس می‌کند که نقش واشنگتن در منطقه کاهش و نقش ایران افزایش یافته است و به همین دلیل سعی می‌کند حداقل به صورت مقطعی با ایران به تفاهم برسد.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای صدمه زدن به سیاست خارجی دولت سیزدهم، گفت: تمام تلاش رژیم صهیونیستی بر این است که یک کمربند ناامنی و یک جبهه گسترده از اقلیم کردستان عراق تا کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس و تا جنوب قفقاز ایجاد کند و ایران را به لحاظ امنیتی محاصره کند و نقش رژیم صهیونیستی در تخریب مناسبات ایران با کشور‌های منطقه حتی جمهوری آذربایجان یکی از نمونه‌های بارز آن است.

عربستان نگاه منفی نسبت به رژیم صهیونیستی را حفظ کرده است

وی افزود: حتی نفوذ گروه‌های تروریستی در افغانستان، جنوب قفقاز، سوریه و عراق نتیجه همکاری مشترک رژیم صهیونیستی با برخی رژیم‌های منطقه مثل امارات و بحرین است. نفوذ رژیم صهیونیستی در آذربایجان، امارات و بحرین پررنگ شده، ولی ریاض به دلیل جایگاهی که در میان کشور‌های اسلامی و عربی دارد، هنوز روابطش با تل‌آویو به سطح قابل قبولی نرسیده و اجازه نمی‌دهد که رژیم صهیونیستی خیلی در سیاست‌گذاری عربستان دخالت کند. اگرچه رژیم صهیونیستی روی امارات و بحرین کاملاً تاثیرگذار است، ولی عربستان نگاه منفی نسبت به رژیم صهیونیستی را حفظ کرده و خیلی تحت تاثیر فضای تقابل تل آویو و تهران قرار نگرفته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان و ایران سید ابراهیم رئیسی همسایگان منطقه کارشناس مسائل منطقه کشور های منطقه ایران و عربستان رژیم صهیونیستی تهران و ریاض منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۱۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ساله زمانبر است، گفت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود و در چند سال متمادی درگیر تورم بالای ۴۰ درصد بود اما دولتِ مردمی تمام این‌ها را ساماندهی کرد، نرخ تورم و رشد نقدینگی را به شدت کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، با اشاره به سخن‌پراکنی برخی رسانه‌ها که با بیان عباراتی همچون «دولت کجاست؟» سعی در کمرنگ نشان دادن دستاوردهای دولت سیزدهم داشتند، گفت: آن‌ها که می‌گویند نقش دولت کجاست باید به این اقدامات توجه داشته باشند. تورم کشور در فروردین ماه وارد کانال ۳۰ درصد شد، این در حالی است که در سال گذشته نیز شاهد کاهش تورم بودیم و اما کاهش آن به کانال ۳۰ درصد دستاورد 

آواربرداری از خرابی ۱۰ساله زمانبر است

وی با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ساله زمانبر است، تصریح کرد: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود و در چند سال متمادی درگیر تورم بالای ۴۰ درصد بود اما دولتِ مردمی تمام این کارها در ۲ سال و نیم انجام داد، نرخ تورم به میزان قابل توجهی کاهش یافت، رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت از بیش از ۴۰ درصد به ۲۴ درصد رسید.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه نیم نگاهی به این دستاوردها نشان می‌دهد که دولت نقش سیاستگذاری و اجرایی خود را به خوبی انجام می‌دهد، بیان داشت: سیاست‌های تبیین شده با همین رویکرد فعلی در حوزه‌های اقتصادی و بین‌المللی و با قوت در حال پیش رفتن است. نمونه آن سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکاست که اتفاق بسیار مهمی است پاکستان یکی از همسایگان مهم ماست که پیوندهای فرهنگی بسیار و ناگسستنی با یکدیگر داریم. در پاکستان شاهد استقبال بی‌نظیر از رئیس‌جمهور بودیم که این نیز پیام مهمی به همگان مخابره کرد.

قادریم در تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و اعمال کنیم

خلجی افزود: پروژه عظیمی که در سریلانکا رقم خورد نیز نشان داد که جمهوری اسلامی این توان را دارد که در حوزه تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و حتی اعمال کند.

اعلام کرد: در طول ۲ تا سه هفته گذشته اقدامات بسیار مهمی در سطح ملی و بین‌المللی انجام دادیم که اینها به اتکا پشتوانه مردم بوده است، شما دیدید که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای با اتکا به ظرفیت مردم و به اعتماد و پشتوانه مردم در مقابل زورگویی و جریان سلطه با اقتدار ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه اقدام نیروهای مسلح کشورمان بسیاری از مناسبات و تحلیل‌های مرتبط با موضوعات بین‌المللی را تغییر داد، افزود: تمام دنیا، اعم از دوست و دشمن پیام پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردند و این نتیجه یک انسجام و وحدت کلمه است که امروز در ارکان مختلف نظام وجود دارد و به حمدالله دولت نقش مهمی در کمک به همه این مباحث دارد.

خلجی تصریح کرد: در همین ایام که شرایط بین‌المللی دستخوش تغییراتی بود، رئیس جمهور به استان سمنان رفتند؛ این موضوع حاکی از این است که همه چیز در حال تدبیر است و بعد استقبال مردم را می‌بینید و ادامه پیدا کردن سفر ایشان از یک روز به دو روز و ادامه سفر به شهرستان دامغان، یک پیام روشنی برای همه طرف‌ها داشت. در بسیاری از کشورها با اتفاق کمترین مسائل امنیتی سفرها را لغو می‌کنند اما اینجا در اوج اقتدارآفرینی ارکان نظام علیه دشمن، آیت الله رئیسی به توسعه و پیشرفت استان سمنان و کشور توجه دارند و لذا تمام سفرهای از قبل پیش‌بینی شده مطابق برنامه انجام می‌شود.

مردم پشتوانه نظام هستند

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت افزود: درهمین ایامی که جمهوری اسلامی اراده کرد که پاسخ دشمن را قاطع و اثربخش بدهد، بسیاری از مسافرت‌های مسئولان و سران کشورها لغو شد. اینها همه پیام است و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی مطابق فرمایش حضرت آقا از نظر ساخت درونی نظام و ظرفیت‌های بزرگ و اعتمادی که نظام به پشتوانه مردم دارد کارها در حال جلو رفتن است.

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • درخواست بلینکن از چین در رابطه با ایران و کره شمالی