Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توافق انجام شده میان روستاییان و اداره منابع طبیعی استان قزوین از این پس شوراهای روستایی به عنوان ضابط منابع طبیعی، بر نحوه بهره برداری از مراتع نظارت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ در جلسه ای که با حضور لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، اعضای شورا و نیز عده ای از اهالی روستای «یرک» از توابع الموت شرقی برگزار شد،  اعضا به راه حلی مشترک برای حل اختلاف بین اهالی این روستا با اداره منابع طبیعی رسیدند که این رویکرد می تواند به عنوان روشی مناسب و اجرایی برای حل بیشتر مشکلات روستائیان با اداره منابع طبیعی مورد استفاده در سایر روستاها نیز قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه، اهالی و اعضای شورای اسلامی روستا مشکلات خود را با مسئولان منابع طبیعی استان قزوین مطرح کردند و خواستار حل مشکل بهره برداری از مراتع خود شدند.

نمایندگان اهالی روستا اعلام کردند: تعداد زیادی از بهره برداران که در فهرست دریافت کنندگان پروانه چرای دام قرار دارند فوت کرده و یا ترک دامداری کرده اند ولی کسانی که تعاونی تشکیل داده اند در ردیف افراد دارای «پروانه چرا» قرار ندارند و از نظر اداره منابع طبیعی نمی توانند از مراتع استفاده کنند لذا از سال گذشته تاکنون این افراد به عنوان متخلف در چرای دام غیر مجاز به دادگاه معرفی شده اند.

اهالی روستای یرک همچنین گفتند: می‌خواهیم در روستای خود زندگی کنیم؛ شهدای روستاهای ما ۸ سال جنگیدند و شهید شدند که ما بتوانیم در خاک خود آرامش داشته باشیم و از مسئولان انتظار داریم این آرامش را بر هم نزنند.

در ادامه لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: متاسفانه به طور مستمر با درخواست هایی از سوی روستاییان مواجه می شویم که در خصوص منابع طبیعی و چرای دام خود مشکلاتی دارند و خواستار حل وفصل آن هستند.

وی افزود: درخواست و پیشنهاد ما این است که شورای روستا تعداد دام روستائیان را در یک گزارش جدید اعلام کند و با این کار پروانه های چرای جدیدی به نسبت تعداد دام افراد صادر شود.

سیاهکلی با اشاره به بازدیدهای خود از سایر روستاهای بخش‌های تابعه و بیان مشکلات مشابه از سوی روستائیان، افزود: این مشکل فقط مختص ساکنان روستای «یرک» نیست بلکه در سفر اخیر به روستای «ساختمان» در طارم و «آقچری» در بخش مرکزی آبیک نیز این مطالبات وجود داشت.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: باطل کردن پروانه به بهانه اینکه یک روستایی در «یرک» دام و یا گوسفندی ندارد، درست نیست و بررسی این موضوع باید به شوراهای همان روستا که اطلاعات دقیقی از وضعیت زندگی افراد دارند واگذار شود. 

در ادامه قاسم زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با تشکر از نماینده قزوین در خصوص توجه به موضوع بهره برداری از مراتع و مشکلات بهره برداران گفت: مبنای قانونی بهره برداری از مراتع ماده ۳ قانون اصلاح قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور و قانون اصلاح تبصره یک ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ و آیین نامه اجرایی آن و همچنین شیوه نامه ابلاغی مربوطه است.

وی بیان کرد: بر این اساس نحوه ممیزی مرتع، شناسایی بهره برداران ذیحق، تمدید و صدور پروانه چرا، عوارض قانونی و بهره مالکانه و حقوق دولتی، وظایف و تکالیف بهره برداران، شرایط ابطال پروانه چرای دام، نحوه انتقال اختیارات ناشی از پروانه چرای دام و تهیه طرح مرتعداری بخوبی تبیین و مشخص شده و در راستای آن در هر شهرستان هیئت ممیزی مرتع مستقر شده و در اداره کل منابع طبیعی و سازمان مرکزی نیز کمیسیونی جهت رسیدگی به اعتراضات وجود دارد.

قاسم زاده اظهارداشت: در یک سال گذشته ۴۵ درصد از پرونده‌های اختلاف بین روستائیان و منابع طبیعی کاهش یافته و این نتیجه تلاش‌های صادقانه نمایندگان و همکاری مردم برای حل و فصل این موضوعات است.

در این جلسه مصوب شد اداره منابع طبیعی نسبت دام و مرتع را اعلام و کنترل کند و ما بقی امور به شورای روستا واگذار شود و شورا به عنوان ضابط منابع طبیعی ناظر بر نحوه بهره برداری از مراتع باشد.

به نر می رسد با اجرایی شدن این روش بتوان امیدوار بود بخشی از مشکلات روستاییان با دستگاههای دولتی حل و فصل شده و رضایتمندی مردم مناطق محروم که معیشت آنها از طریق دامداری و مرتعداری است نیز جل شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس شورای بهره برداری از مراتع اداره منابع طبیعی منابع طبیعی شورای اسلامی بهره برداران چرای دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۹۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان

سید عباس مینایی در بازدید از کانال‌های شبکه بهره برداری آب مغان اظهار کرد: در سال جدید عملیات لایروبی زهکشی باکس یک به طول ۱۶ کیلومتر با بر آورد هزینه تقریبی ۱۵۰ میلیارد ریال شروع شده و در حال اجرا است.

او افزود: با توجه به مشکلاتی که ممکن بود در برداشت آب و هدایت آب به کانال مغان داشته باشیم، شرکت بهره برداری و زهکشی مغان فرآیند رسوب برداری را آغاز کرد.

مدیر امور منابع آب مغان همچنین به اقداماتی نظیر جاده سازی و شن ریزی (جاده سرویس) به طول ۳۳ کیلومتر، گریدر زنی به طول ۲۵ کیلومتر و عملیات خاکی از قبیل کانال انحرافی رگلاتور ۲، زهکش زیرزمینی پمپاژ ۳، کالورت ۱۵ کیلومتر ۱۹ به مساحت ۳۸۰ هزار متر مکعب اشاره کرد و گفت: برنامه‌ها و طرح‌های در دست اجرا با هدف اصلاح شبکه و در راستای رضایت‌مندی بهره‌برداران و کشاورزان اجرا می‌شود.

مینایی با اشاره به کمبود آب در منطقه مغان تصریح کرد: از کشاورزان درخواست داریم که در راستای بهبود وضعیت توزیع و تحویل آب نهایت همکاری و همیاری را با عوامل شبکه داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال تنش آبی سال‌های قبل تکرار نشود و تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا آبیاری را به نفع زارعین مدیریت کنیم.

مدیر امور منابع آب مغان با اشاره به همکاری تنگاتنگ امور منابع آب مغان با سایر دستگاه‌های متولی، بیان کرد: در راستای رعایت الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات پرآب بر، هرگونه قرارداد آبیاری و توزیع آب به زارعین منوط به معرفی‌نامه کتبی جهادکشاورزی با درج عنوان نوع کشت است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • سازمان برنامه موظف به نظارت جدی بر نحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • بهره‌برداری از طرح‌های مختلف همزمان با روز شوراها در بوشهر
  • ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید