Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: قزوین را بدون شک باید یکی از قطب‌های تولید مرغ در سطح کشور دانست. تا جایی که این استان در سال گذشته به نسبت سال ۹۸ با افزایش ۲۰ هزار تنی ظرفیت، بیش از ۱۰۰ هزار تن مرغ را در سال تولید و روانه بازار کرده است.

اما امروز بازار مرغ در قزوین به یک پدیده تبدیل شده است تا جایی که هرچند وقت نوساناتی شدید، بازار را تکان داده و عرضه مرغ در استان کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که مدیران استان بارها تأکید دارند که عرضه مرغ در استان بیش از تقاضا است و مشکلی در این حوزه وجود ندارد اما با همه، ضمن کمبود جدی مرغ در استان در برهه‌های مختلف، شاهد وجود مرغ‌هایی از استان‌های زنجان و گیلان با قیمت‌های متفاوت هستیم.

حتی فاطمه خمسه، رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین مدتی پیش در خبری که از سوی روابط عمومی آن سازمان منتشر شد گفت: مجموع جوجه‌ریزی مرغداری‌های گوشتی استان در نیمه اول سال جاری به بیش از ۱۵ میلیون و ۵۴۰ هزار قطعه رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۶ درصد افزایش داشته است.

از سویی درحالی‌که قیمت مرغ مصوب در بازار استان قزوین هر کیلو ۲۴ هزار ۹۰۰ تومان برآورد شده است اما مرغ شرکت‌های گیلانی با قیمت هر کیلو ۲۸ هزار تومان و مرغ شرکت‌های زنجانی با ارزش هر کیلو ۳۲ هزار تومان در بازار قزوین مشاهده می‌شود.

توزیع کافی نیست

رحمانی یکی از مرغ فروشان بازار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، عرضه کم مرغ در برهه‌های مختلف را علت اصلی نوسان بازار می‌داند تا جایی که وی عنوان می‌کند که در شرایطی که فروش روزانه ما بیش از ۴۰۰ کیلو است، در روزهای اخیر مقدار دریافتی ما به ۵۰ کیلو نیز رسیده است.

در شرایطی که فروش روزانه ما بیش از ۴۰۰ کیلو است، در روزهای اخیر مقدار دریافتی ما به ۵۰ کیلو نیز رسیده است

این گفته رحمانی در حالی بیان می‌شود که حمیدرضا عزتی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قزوین با رد توزیع کم مرغ در سطح بازار عنوان می‌کند روزانه بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ تن مرغ که از قضا بیش از نیاز استان است در مرغ فروشی‌های استان توزیع می‌شود.

اما اسدی یکی از تولیدکنندگان مرغ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با نظر معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قزوین موافق نیست. وی معتقد است تصمیم‌گیری‌های نابجا و عدم شبکه توزیع مناسب، بازار مرغ در استان قزوین را دستخوش تغییر و تحول می‌کند.

وی عنوان می‌کند: یکی از تصمیم‌های اشتباه، تخصیص سهمیه‌های سه‌ماهه جوجه یک‌روزه و عدم تخصیص ۱۰۰ درصدی این سهمیه است.

ساختار عرضه و تقاضا در بازار برهم خورده است

این مرغدار معتقد است: این نوع برنامه‌ریزی ساختار عرضه و تقاضا را در بازار بر هم زده و باعث می‌شود در مقاطع خاصی شاهد کاهش عرضه باشیم.

وی ادامه می‌دهد: طبیعتاً در این شرایط اثر روانی کمبود مرغ باعث شکل‌گیری صف‌های طولانی می‌شود و این امر نیز مشکلاتی را که هر روز در بازار شاهد هستیم به وجود خواهد آورد.

در آمار جوجه‌ریزی استان قزوین تغییری وجود نداشته است، سامانه سازمان جهاد کشاورزی تغییراتی داشته ولی این تغییرات در تولید ما وقفه یا تغییری ایجاد نکرده است

این گفته‌های اسدی در حالی است که عزتی با بیان اینکه تولید در استان تغییری نداشته است، تأکید می‌کند که طی دو ماه گذشته ۱.۵ میلیون قطعه مرغ در استان قزوین تولید شده و ما علاوه بر تأمین نیاز استان قزوین معین استان‌های هم جوار نیز در این موضوع بوده‌ایم.

وی با رد کاهش جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها بیان کرد: در آمار جوجه‌ریزی استان قزوین تغییری وجود نداشته است، سامانه سازمان جهاد کشاورزی تغییراتی داشته ولی این تغییرات در تولید ما وقفه یا تغییری ایجاد نکرده است و نسبت تولید ما در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته روند مثبت و رو به بالایی را نیز طی کرده است.

همچنین فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در خبری عنوان کرده بود: مجموع جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، بیش از ۶ درصد افزایش یافته است که این امر نشان‌دهنده پایداری تولید مرغ در سطح استان است.

اما عزتی یکی از مشکلات مرغ در استان قزوین را مربوط به تفاوت قیمت مرغ در قزوین با استان‌های هم‌جوار می‌داند.

تفاوت قیمت در استان قزوین با مثلاً استان تهران زیاد است و ممکن است همین تفاوت موجب شکل‌گیری خروج غیر قانون مرغ از استان قزوین باشد

عزتی با بیان این نکته که میزان ۱۱۰ تن مرغ بیش از نیاز روزانه استان قزوین است، گفت: ما انتظار داریم که با این میزان تحویل مرغ به استان هیچ کمبودی در استان وجود نداشته باشد با این حال بیشتر مشکلات مرغ استان قزوین به تفاوت قیمت این محصول با استان‌های هم جوار بازمی‌گردد.

وی اضافه کرد: تفاوت قیمت در استان قزوین با مثلاً استان تهران زیاد است و ممکن است همین تفاوت موجب شکل‌گیری خروج غیر قانون مرغ از استان قزوین باشد که لازم است دستگاه‌های نظارتی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر به نظر می‌رسد عمده‌ترین مشکل در بازار مرغ قزوین مربوط به شبکه توزیع و ساختار تصمیم‌گیری درون جهاد کشاورزی است.

عدم برنامه‌ریزی مناسب و عدم توان برای همراه سازی مرغداران از یک‌سو و عدم نظارت بر روند توزیع در تعامل با دستگاه‌های دیگر را باید از عوامل اصلی این وضعیت بازار دانست.

روند بازار، روندی نامناسب است و مردم انتظار دارند با تغییر دولت و تغییر در نحوه تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی، در تأمین حداقل نیازهای خود با مشکل روبرو نباشند.

کد خبر 5329631

منبع: مهر

کلیدواژه: مرغ قزوین جهاد کشاورزی قزوین ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا شیراز خطبه های نماز جمعه کرمانشاه واکسن کرونا سیدابراهیم رئیسی ایلام گرگان شیوع کرونا عکس استانها نیروی انتظامی جهاد کشاورزی استان قزوین جهاد کشاورزی استان قزوین استان قزوین مرغ در استان تفاوت قیمت جوجه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۲۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی متلاشی شد

سینا بنی اسد گفت: پس از انجام یکسری اقدامات فنی و اطلاعاتی مشخص شد، یک شبکه توزیع مواد مخدر صنعتی به سرکردگی یک زن و شوهر اقدام به تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه می کنند.

وی افزود: فورا دستورات قضایی لازم برای دستگیری اعضای این باند صادر شد. 

دادستان عمومی وانقلاب ماهان تصریح کرد: سرانجام در یک عملیات هماهنگ، نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان، پس از اخذ دستورات قضایی با ورود به کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در حاشیه شهر ماهان، موفق به کشف و ضبط بیش از کشف ۳۶ کیلو مواد مخدر شامل شیشه، هروئین و بیش از ۵۰ کیلوگرم پیش سازهای موادمخدر صنعتی ازسوداگران مرگ شدند.

وی ارزش ریالی مواد مخدر کشف شده در این عملیات را بیش از ۷۰میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در این رابطه یک واحد منزل مسکونی پلمب و ۲ متهم بازداشت و دستورات قضایی لازم برای دستگیری سایر اعضای این باند که شناسایی شده اند، صادر شده است.

بنی اسد با اشاره به اینکه طبق ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر، مجازات های سنگینی در انتظار سوداگران مرگ وجود دارد، گفت: عزم دستگاه قضایی در برخورد با سوداگران مرگ مرتبط با مواد مخدر جدی است و به تولیدکنندگان و فروشندگان مواد مخدر هشدار می دهیم که هیچ گونه اغماضی در برخورد با این جرائم وجود ندارد.

 وی افزود: با همکاری مردم و سایر نهادهای مسئول، تلاش برای پاکسازی جامعه از آلودگی مواد مخدر دوچندان خواهد شد.

دادستان عمومی وانقلاب ماهان گفت: از تمامی شهروندان می‌خواهیم که در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مشکوک، بدون تردید موضوع را با پلیس در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟
  • متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان
  • شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد
  • شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی متلاشی شد
  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف
  • توزیع بیش از ۳۵ میلیون لیتر مواد سوختی در بین روستائیان استان قزوین
  • برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان
  • چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی
  • ماهانه ۴۰ هزار تن مرغ مازاد باید از سطح بازار جمع آوری شود
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل