Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- دبیر انجمن روغن نباتی ایران خاطر نشان کرد: تردیدی نیست که با حذف ارز ترجیحی قیمت کالاهای اساسی از جمله روغن ۱۰۰ درصد افزایش را تجربه خواهند کرد.

داریوش محمودی  درباره پیامدهای حذف یارانه 4200 تومانی بر کالاهای اساسی و تاثیر آن بر قیمت روغن نباتی، گفت: دولت پیشین با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان برای واردات کالاهای اساسی از جمله روغن، ارز ترجیحی در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه افراد خاصی توانستند از این ارز استفاده ‌کنند، افزود: در عمل این یارانه به‌دست مصرف‌کننده واقعی نرسید. فساد و رانت ایجاد شده حاصل از ارز چند نرخی در نهایت تعادل بازار را برهم زد از این‌رو برای بازگشت آرامش به بازار نیازمند تک نرخی کردن ارز هستیم.

به گفته محمودی، تردیدی نیست که با حذف ارز ترجیحی قیمت کالاهای اساسی از جمله روغن 100 درصد افزایش را تجربه خواهند کرد.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه ارز 4200 تومانی محل سوءاستفاده قرار گرفت، خاطر نشان کرد: حذف این ارز امکان واردات برای تاجران بیشتری را فراهم خواهد کرد و کارخانه‌داران بدون واسطه می‌توانند اقدام به واردات کنند و دیگر گرفتار تشریفات تخصیص ارز نخواهند شد.

محمودی با اشاره به اقدامات انجمن روغن نباتی برای حذف ارز 4200 تومانی، افزود: سال گذشته برای رییس جمهور پیشین تاثیرات ارز ترجیحی بر بازار روغن، را در یک گزارش جامع و کامل تشریح کردیم اما متاسفانه در آن برهه زمانی قدرت تصمیم گیری برای حذف ارز دولتی فراهم نبود.

وی با اشاره به تجربه کمبود روغن در کشور، خاطر نشان کرد: مردم برای تامین نیاز خود حاضر به خرید روغن گران بودند اگر گران شود باز هم مردم می‌خرند.

این فعال اقتصادی پیشنهاد داد: دولت برای حمایت از طبقه ضعیف جامعه بن خرید کالای اساسی در نظر بگیرد تا مردم بتواند از طریق این بن‌ها مابه التفاوت قیمت کالاها را پرداخت کنند. اعطای یارانه در همه جای دنیا از سوی دولت مرسوم و متداول است در کشورهای پیشرفته دنیا دولت هزینه درمان را متقبل می‌شود اما از سوی دیگر هزینه پزشک و دارو آزاد است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از نیاز ما در بخش روغن در کشور تهیه و تامین می‌شود، تصریح کرد: توان تولید ما در بخش روغن خام کمتر از 10 درصد است و برای تامین این نیاز ملزم به واردات هستیم.

به گفته دبیر انجمن روغن نباتی ایران، روغن پالم از مالزی، روغن آفتابگردان از اوکراین و روسیه و روغن سویا از کشورهای آمریکای جنوبی وارد می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به میزان مصرف سالیانه روغن در کشور، تصریح کرد: یک میلیون و 400 هزار تن روغن در سال مصرف می‌کنیم که از این میزان یک میلیون و 200 هزار تن وارد می‌شود.

محمودی با اشاره به لزوم واردات دانه روغنی به‌صورت آزاد، گفت: ما واردکننده دانه روغنی و روغن خام هستیم. کنجاله دانه روغنی بعد از استحصال قابلیت استفاده برای دام را دارد.


 ایلنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کالاهای اساسی ارز ترجیحی روغن نباتی حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۹۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره‌سازی ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در لرستان

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: از ابتدای سال تا کنون ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در سردخانه‌های استان ذخیره‌ شده است.

سید عماد شاهرخی امروز (۱۶ اردیبهشت ماه) در جلسه تنظیم بازار استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه سال گذشته بویژه در روزهای پایانی سال نه‌تنها کمبودی در زمینه تامین کالاهای اساسی نداشتیم بلکه در بعضی کالاها مانند مرغ مازاد نیاز استان هم تولید داشتیم، اظهار کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه تا کنون دو میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است که پیش‌بینی می‌کنیم به چهار میلیون قطعه برسد که ۳۰  درصد نیاز استان است.

وی به موجودی کالاهای اساسی هم اشاره کرد و افزود: اکنون ۱۹۸۴ تن برنج، ۴۲۴ تن شکر، ۲۰ تن گوشت قرمز منجمد، ۱۵۰۰ تن گوشت مرغ منجمد، ۱۳ هزار تن ذرت وارداتی، ۲۴۰۰ جو وارداتی، ۵۰۰۰ تن کنجاله سویا وارداتی و ۶۲ هزار تن گندم موجودی کالاهای اساسی استان است.

شاهرخی بیان کرد: فروردین ماه امسال 8۷۱۷ بازرسی از نان و سایر اقلام در استان انجام و منجر به تشکیل ۸۶۰ پرونده شده است.

به گفته او، ارزش ریالی تخلفات انجام‌شده دو میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قیمت کالاهای اساسی؛ گوشت چند شد؟ +جدول
  • بازگشت برنج و روغن به لیست کالاهای مشمول ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی
  • این دو کالای اساسی مشمول ارز ترجیجی شد
  • برنج و روغن به لیست کالاهای مشمول ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی برگشت
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • بازگشت برنج و روغن به لیست کالاهای مشمول ارز ترجیحی
  • برنج و روغن به لیست کالاهای مشمول ارز ترجیحی برگشت
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • ذخیره‌سازی ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در لرستان
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است