Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@07:06:34 GMT

تلاش جدید آمریکا برای مقابله با روسیه

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۹۷۵۱

تلاش جدید آمریکا برای مقابله با روسیه

به گزارش جماران، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با هدف تقویت اتحاد با کشورهای تحت فشار روسیه و قدردانی از مشارکت آنها در جنگ دو دهه‌ای در افغانستان روز یکشنبه به منطقه دریای سیاه سفر کرد.

آستین قرار است پیش از شرکت در اجلاس حضوری وزرای دفاع ناتو در بروکسل، از گرجستان ، رومانی و اوکراین دیدن کند. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا پیش از سفر وزیر دفاع ضمن تایید این برنامه به خبرنگاران گفت: «ما به کشورهایی که در خط مقدم تجاوز روسیه هستند اطمینان می‌دهیم که در کنار آنها هستیم و این اتحاد را تقویت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

هر سه کشور از متحدان ناتو به شمار می‌روند. رومانی عضو کامل این پیمان است و گرجستان و اوکراین از شرکای ناتو به شمار می‌روند. هر سه کشور نیز در حاشیه دریای سیاه قرار دارند، جایی که روسیه به دنبال افزایش نفوذ خود و جلوگیری از گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو است. روسیه شبه جزیره کریمه را اشغال کرده و نیروهای خود را در مناطق جدا شده از گرجستان یعنی آبخازیا و اوستیای جنوبی مستقر کرده است. علاوه بر این مسکو از جدایی‌طلبان اوکراین حمایت می‌کند.

به گزارش یورونیوز، آستین همچنین قرار است در این سفر از شرکای آمریکا برای مشارکت و حمایت در فرآیند حضور دو دهه‌ای این کشور در افغانستان قدردانی کند. آقای آستین در گرجستان با «ایراکلی گاریباشویلی» نخست وزیر این کشور و همچنین وزیر دفاع گرجستان ملاقات خواهد کرد. تفلیس امیدوار است این سفر به پیشبرد فرآیند پیوستن این کشور به ناتو منتهی شود. دیوید زالکالیانی وزیر خارجه گرجستان روز چهارشنبه در این خصوص گفت: «ما انتظار داریم این جلسات بر تعمیق بیشتر همکاری‌ها، مسائل امنیت منطقه‌ای و روند الحاق گرجستان به ناتو متمرکز باشد.»

وزیر دفاع آمریکا در اوکراین هم با «ولودومیر زلنسکی» رئیس جمهوری و «آندری تاران»، وزیر دفاع این کشور دیدار خواهد کرد. موضوع عضویت اوکراین در ناتو هم از محورهای این ملاقات‌ها خواهد بود.

در رومانی آقای آستین با «کلاوس یوهانیس» رئیس جمهوری و «نیکولائون سیوکا» وزیر دفاع گفتگو می‌کند.

هرچند ایالات متحده می‌خواهد حمایت‌های خود را از هر سه کشور افزایش دهد اما در عین حال مشکلات توسعه دموکراتیک و همچنین فساد در این کشورها از چالش‌های پیش‌روی آمریکا خواهد بود.

در گرجستان ده‌ها هزار معترض این هفته در خیابان‌های پایتخت در اعتراض به دستگیری میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهوری سابق و رهبر کنونی مخالفان به خیابان‌ها آمدند. این در حالیست که ساکاشویلی تا ماه قبل در اوکراین حضور داشت و بعد از بازگشت به گرجستان بلافاصله دستگیر شد.

از سوی دیگر در خصوص اوکراین، غرب این کشور را تحت فشار گذاشته تا در مقابل کمک‌هایی که به کیف می‌کند فساد گسترده‌ای را که در این کشور وجود دارد، متوقف کند.

مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا می‌گوید: «اعتقاد ما این است که تقویت نهادهای دموکراتیک باعث ایجاد مقاومت بیشتر در برابر نفوذ روسیه و دخالت‌های خارجی خواهد شد. کمک‌های ما در واقع بسیار بر جنبه‌های خاصی از اصلاحات نهادی که برای ناتو ضروری است تمرکز دارد. این هم در مورد گرجستان و هم در خصوص اوکراین صدق می‌کند.»

آستین هفته را در مقر ناتو در بروکسل به پایان می‌رساند. جایی که روابط با ایالات متحده در دوران دونالد ترامپ با این سازمان مخدوش شده بود. بر همین اساس یکی از ماموریت‌های آقای آستین تلاش برای بهبود روابط با ناتو خواهد بود. مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت: «آستین تعهد ایالات متحده به این پیمان را تقویت می‌کند و همچنین در دیدار خود با اعضای این سازمان، برای سازگاری نظامی برای مقابله با تهدیدات آینده پافشاری خواهد کرد. ناتو باید به توانایی بازدارندگی خود برای ماموریت دفاعی و بازدارندگی ادامه دهد.»

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا روسیه و آمریکا لوید آستین افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا وزیر دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۹۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلژیک از سود دارایی مسدود شده روسیه اف-۱۶ به اوکراین ارسال می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، الکساندر دکرو نخست وزیر بلژیک جمعه در کنفرانس خبری مشترکی با «لودوین ددوندر» وزیر دفاع این کشور با اعلام این خبر گفت که بروکسل سود دارایی‌های مسدودشده را برای کمک به دفاع اوکراینی‌ها در مقابل روس‌ها صرف خواهد کرد.

ایالات متحده و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین مسدود کرده‌اند که بیشتر آنها در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شوند.

تعداد جنگنده‌هایی که بروکسل به اوکراین می‌دهد، مشخص نیست اما وزیر دفاع بلژیک گفت که انتقال اف-۱۶ به کی‌یف «بزودی» انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارسال این جنگنده‌ها تا پایان سال جاری میلادی انجام می‌شود، افزود که این اقدام امنیت بلژیک را در مخاطره قرار نخواهد داد.

حاجه لحبیب وزیر خارجه بلژیک نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بلژیک با ارسال اف-۱۶ و کمک مالی بیشتر به تقویت توان دفاعی اوکراین کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کمک به اوکراین به معنای «حفاظت از خودمان است» افزود: اوکراینی‌ها برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی خود به کمک نیاز دارند. ۹۷ درصد حملات روسیه ساختمان‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد.

در همین حال، مادرید جمعه اعلام کرد که اسپانیا موشک‌های پاتریوت به اوکراین می‌فرستد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین به تازگی به اعضای ناتو گفت که کی‌یف برای مقابله با حملات هوایی روسیه به حداقل هفت سامانه «پاتریوت» یا سایر سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی نیاز دارد و از آنها خواست کمک‌های نظامی خود را برای اوکراین افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • بلژیک از سود دارایی مسدود شده روسیه اف-۱۶ به اوکراین ارسال می‌کند
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است