Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی این روزها فضای مجازی پر شده از تحویزهای مختلفی که توسط افرادی که گاه حتی تحصیلات آکادمیک هم ندارند، منتشر می‌وند و مردمی که به علت مستاصل شدن به این سایت‌ها پناه می‌آورند و آنچه نباید بشود، می‌شود.

صفحات اینترنتی را ورق می‌زنم؛ می‌گردم و می‌گردم؛ صفحات مختلف با نام‌های مختلف و جذب کننده که هر کدام تزی در مورد امور پزشکی و درمان‌ها دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از رژیم‌های گیاهی می‌گود و دیگری داروهای لاغری معرفی می‌کند و آن دیگری ورزش‌هایی که معتقد است در چند روز اندامتان را متناسب می‌کند.

به گزارش ایسنا، توصیه‌های مختلف طب سنتی ایرانی نیز که جای خود را در بین صفحات مختلف دارد؛ عکس نوشته‌هایی که معلوم نیست علمی است یا خیر و گاهی حتی متوجه اعتبار یا عدم اعتبار آن نمی‌شوی و  چه بد است این هجوم بی رحمانه مطالب تردیدآمیز آن هم در مورد سلامتی؛ مهم‌ترین هدیه خداوندی.

طب سنتی ایرانی یا پزشکی سنتی ایران، یکی از قدیمی‌ترین اشکال طب سنتی و گونه‌ای از پزشکی جایگزین است که بر اساس اخلاط چهارگانه  است. برخی از محققان بر این باورند که تلاش‌ها برای احیای طب سنتی ایران در سال‌های اخیر دو نگرش اصلی را شکل  داده که شامل؛ پزشکی مبتنی بر شواهد و کلاهبرداری است.

در حالی که بسیاری از دانشگاهیان از اندازه‌گیری‌های علمی مبتنی بر شواهد استفاده می‌کنند، اما همچنان یک جریان شبه علمی در آکادمی‌های مدرن ایران وجود دارد. این جریان توسط افراد ناآگاه و بیشتر برای سودجویی به مردمی تحمیل می‌شود که گاهی از درمان‌های مختلف نتیجه نگرفته و به دنبل درمان با اغراق‌های بی اعتبار هستند.

تصویرهای بسیار از زوایای مختلف یک فرد قبل و پس از لاغری  همچنین تاثیر داروها بر روی پوست فردی دیگر نشان از افزایش بی محابای فعالیت در این حوزه از پزشکی دارد که گاهی افسارگسیخته و به نظر می‌رسد بدون نظارت در فضای مجازی پخش می‌شود.

لطفا دقت کنید؛ یک شبه لاغر نمی‌شوید

فاطمه دختر ۲۵ ساله‌ای است که با سفارش دادن پکیج لاغری از یکی از سایت‌های گیاهان دارویی در سودای حداقل کم کردن ۲۰ کیلو برای عروسی‌اش بود و قولش را داده بوند که در مدت دو ماه به وزن ایده آل می‌رسی. او بسته را خریداری می‌کند و با استرس فراوان دو ماهی مصرف می‌کند، اما با تعجب فراوان بعد از دو ماه کلیه هایش عملکرد مطلوبی ندارند؛ وقتی درد امانش را می‌برد به پزشک متخصص شهرش مراجعه می‌کند و پزشک به او می‌گوید اگر یک ماه دیگر ادامه می‌دادی کار کلیه‌هایت به دیالیز می‌رسید چراکه این داروها برای سن و وضعیت بدن تو مناسب نیست.

حال او چند کیلویی لاغر شده و در عروسی‌اش به وزن ایده آلش نزدیک است، اما باید داروهایی مصرف کند تا کلیه‌هایش که پیش از این سالم بود به حالت عادی برگردد و این همان درد جهل است؛ دردی که اکنون راه گریزی از آن نیست.

مهنوش دختر دیگری است که با گشتن بسیار در صفحات اینستاگرامی به صفحه‌ای برمی‌خورد که تضمین لاغری و روشن شدن پوست را می‌دهد. از بازخورد مردم در آن صفحه به آن اعتماد می‌کند و چند دارو سفارش می‌دهد؛ حال با گذشت مدت سه ماه نه تنها تغییری در او حاصل نشده که پولش هم بر باد رفته است. نظیر مهنوش‌ها و فاطمه‌ها در جامعه ما بسیارند که گاهی نبود آگاهی درست از فضای مجازی و سایت‌ها آنان را در دام کلاهبرداری‌ها می‌اندازد.

گیاهانی با قابلیت جذب گردشگر اما در زباله دان!

محسن پویان، پژوهشگر گیاهان دارویی و مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی به ایسنا می‌گوید: ۸۰ درصد طب سنتی روی گیاهان می‌چرخد، اما آگاهی از آن با نظر متخصصان این امر باید صورت گیرد.

وی افزود: اعمال یداوی هم در طب سنتی ایرانی جایگاه ویژه ای دارد که شامل بادکش درمانی، حجامت، زالو درمانی یا ماساژ درمانی است که سبب خون رسانی بهتر به بدن می‌شود؛ گرچه در ایران برخی از متخصصان طب نوین با طب سنتی مخالفت می‌کنند، اما برخی از متخصصان طب نوین، طب سنتی را قبول دارند و هر کدام را در جایگاه خود مفید می‌دانند.

پویان با بیان اینکه دیدگاه مردم نیز با یکدیگر تفاوت دارد و برخی موافق و برخی مخالف هستند، ادامه داد: در ایران ۱۳ سال است که تخصص طب سنتی ایرانی در دانشگاه‌های پزشکی کشور تدریس می‌شود و طبق آیین نامه‌های وزارت بهداشت، متخصصان طب سنتی یا پزشکان عمومی که دوره‌های ۲۰۰ ساعته را گذرانده‌اند، می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

وی ادامه داد: با وجود صدها نوع گیاه دارویی که در خاک خراسان جنوبی می‌رویند و گاهی در دنیا نظیر ندارند، یک شبکه تبلیغاتی برای معرفی محصولات خود نداریم؛ در حالی که این شبکه در بسیاری از کشورها وجود دارد؛ درصوتی که اگر این پتانسیل در هر کشوری بود از آن ارزآوری داشت و یا برای جذب توریست بهره می‌برد، اما ما هیچ کاری انجام نمی‌دهیم.

نمی‌توان به سرنوشت طب سنتی دلخوش کرد

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه متاسفانه استراتژی خاصی برای حرکت در یک مسیر مشخص نداریم و سلیقه‌ای کار می‌کنیم، اظهار کرد: سالانه صدها تن از گیاهان دارویی دور ریخته می‌شود و به طور مثال نهایت استفاده از گیاهی مثل خارشتر علوفه دام است؛ در حالی که اگر تبدبل به فرآورده‌های دارویی شده و صادر شود می‌تواند برای بیماری‌های سنگ کلیه و التهاب مجاری ادراری موثر باشد.

پویان ادامه داد: حقیقت این است که تا زمانی که تفکرها تغییری نکند، نمی‌توان به سرنوشت طب سنتی دلخوش کرد؛ چراکه با وجود اینکه خراسان جنوبی مهد گیاهان دارویی است هنوز در کشور هم جایگاهی برای درمان با این گیاهان ندارد؛ چه برسد به جهان.

در راه اندازی عطاری‌ها باید محتاط بود

مریم نواب‌زاده، یک متخصص و مدرس طب ایرانی نیز به ایسنا گفت: امروزه در تلاشیم با تلفیق طب سنتی ایرانی و طب نوین به بیماران کمک کنیم و سعی خود را برای تغییر سبک زندگی انجام دهیم.

وی ادامه داد: حال در کنار آثار و نتایج طب سنتی افرادی نیز هستند که در علم طب سنتی در حال مداخله‌اند؛ سودجویان و شیادانی که از وضعیت بیمار بدون داشتن هیچ گونه تحصیلات و تخصص در این زمینه، سوء استفاده می‌کنند.

این متخصص و مدرس طب ایرانی معتقد است در راه اندازی عطاری‌ها باید محتاط بود و به هر فردی این مجوز را نداد و افزود: اگر هر فردی این مجوز را داشته باشد به خود اجازه تجویزهای بدون احتیاط را هم خواهد داد و با گسترس این امر دیگر نمی‌توان آسیب‌های جسمی و روحی را کنترل کرد.

نواب زاده اظهار کرد: اکنون با توجه به موانع پیش‌روی طب سنتی ایرانی، طب سنتی ایرانی راه طولانی را در پیش دارد و مستلزم تحقیقات و پژوهش‌های فراوان و صرف مدت زمان بسیاری است.

ضرورت توجه به طب سنتی در کالبد آکادمیک

وی با بیان اینکه توجه کنیم که بسیاری از افرادی که نیاز به جراحی داشتند توانسته‌اند با روش‌های طب سنتی بهبود یابند، تصریح کرد: طب سنتی ایرانی را نمی‌توان در صفحات مجازی یا در عطاری و نه در نزد افراد ناآگاه یافت؛ به هر حال از طب سنتی ایرانی نمی‌توان به راحتی گذشت چراکه یک تمدن است.

این متخصص و مدرس طب ایرانی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود بیش از قبل به این علم در دانشگاه‌ها پرداخت تا زمینه گسترش فعالیت افراد ناآگاه کاهش یافته و افرادی با گذراندن تحصیلات آکادمیک به این عرصه وارد شوند.

برخورد با فعالیت‌های مجرمانه مجازی 

سرهنگ علی محمد پور، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه با تمام نشانگاه‌های اینترنتی بدون مجوز فروش و تبلیغ دارو برخورد می‌شود، افزود: اغلب سایت‌های فروشنده دارو و کالاهای بهداشتی اقدام به کلاهبرداری از خریداران کرده و یا کالاهای فاقد مجوز، تاریخ گذشته و غیرقانونی را عرضه می‌کنند.

وی اظهار کرد: افراد سودجو با استفاده از نیازهای مختلف درمانی افراد جامعه، مطالبی همچون لاغری سریع، درمان‌های پوستی و… با قیمت ارزان و اخذ مجوز های قانونی و بهداشتی که بصورت تقلبی است را در سایت خود قرار می‌دهند؛ این در حالی است که برابر آمار موجود اغلب این سایت‌ها اقدام به کلاهبرداری از خریداران کرده و یا دارو و کالاهای بهداشتی فاقد مجوز، تاریخ گذشته و غیر قانونی را عرضه می‌کنند که به بهای به خطر انداختن سلامتی انسان تمام می‌شود.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: شهروندان هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

شغل پزشکی با توجه به اینکه با جان انسان ها در ارتباط بوده و انجام جرم در این حوزه دارای آثاری است که به هیچ عنوان قابل جبران نیست، از جمله مهم ترین پرونده‌ها در محاکم است.

در قانون، هرگونه مداخله غیرمجاز در امور پزشکی مجازات دارد و براساس ماده ۳ قانون مربوط به مقرر های امور دارویی و  پزشکی و مواد خوردنی و آشامیدنی؛ هر فردی با عدم داشتن پروانه رسمی به امور پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، فیزیوتراپی و مامایی اشتغال ورزد یا بدون پروانه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به تاسیس یکی از موسسه های پزشکی مصرح در ماده ۱ کند یا پروانه خود را به دیگری واگذار یا پروانه دیگری را مورد استفاده قرار دهد، بلافاصله محل کار آن‌ها به دست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعطیل و به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۳ سال و پرداخت جریمه نقدی از ۵ میلیون تا ۵۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد و در صورت تکرار به حبس از ۲ تا ۱۰ سال و پرداخت جریمه از ۵ میلیون تا ۱۰۰ میلیون ریال یا دو برابر قیمت داروهای مکشوفه (هر کدام که بیشتر باشد) محکوم خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی طب سنتی ایران طب سنتی ایرانی گیاهان دارویی طب سنتی ایران خراسان جنوبی فضای مجازی سایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۰۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال

ایسنا/خراسان شمالی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی از تحویل ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال خبر داد.

دکتر سعید کریمی در حاشیه افتتاح و کلنگ زنی پروژه های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از اهداف وزارت بهداشت این است که بیماران در استان‌های خود درمان شوند و کمتر به استان‌های اطراف مراجعه کنند، اظهار کرد: تحویل تخت‌های بیمارستانی تازه تاسیس یکی از اقداماتی است که در این راستا  در حال انجام است.

وی گفت: بنای این وزارت خانه بر این است تا ۲۵ هزار تخت بیمارستانی بسازد که تاکنون ۱۶هزار تخت بیمارستانی طی دو سال گذشته تحویل داده شده و ۹۰۰۰ تخت نیز تا شهریورماه امسال تحویل می شود.

وی در ارتباط با ماندگاری پزشکان در بیمارستان های دولتی و مناطق محروم‌ نیز بیان کرد: تعداد نیروهای متخصص در گذشته کم شده بود که به سرعت در حال تزریق نیرو هستیم و در همین راستا برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بسته هایی تعریف شده است.

دکتر کریمی افزود: برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم‌ روزانه مبلغ یک و نیم میلیون تومان هزینه می شود.

وی با اشاره به اینکه قبل از این دولت پزشکان در حال خارج شدن از بخش دولتی و جذب در بخش خصوصی بودند، ادامه داد: یکی از علل این امر تعریف سقف برای پرداختی به پزشکان بوده است که اکنون این سقف برداشته شده و پزشکان دوباره در حال جذب شدن در بخش دولتی هستند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر علاوه بر اینکه پزشک از بدنه دولتی خارج نشده،۱۸۰۰ پزشک متخصص نیز به بدنه دانشگاه های علوم پزشکی افزوده شدند.

وی در ارتباط با ساخت تجهیزات پزشکی نیز اظهار کرد: هم اکنون ۸۵ تا ۹۰ درصد تجهیزات بیمارستانی، ساخت داخل کشور است.

به گفته دکتر کریمی، تحویل تجهیزات بیمارستانی از دیگر اقداماتی است که عدالت و تعالی نظام سلامت را در کشور اجرایی کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • تحویل ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم