Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل قادری فر مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست خبری از تنظیم هوشمند بازار محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: در حوزه تولید، تأمین و توزیع محصولات کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه هستیم به طوری که کشاورزان ما در شرایط دشوار بهترین و باکیفیت‌ترین محصول را تولید می‌کنند، اما هنگام توزیع و فروش آن با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: رسالت اصلی سازمان تعاون روستایی، تنظیم گری هوشمند بازار محصولات کشاورزی است؛ چرا که واسطه گری و دلالی مشکل اصلی زنجیره تامین، تولید و توزیع است.

قادری فر ادامه داد: علی رغم آنکه کشاورزان بحث تنش گرانی بذر، نهاد، سم و کود را دارند، اما با کیفیت‌ترین محصول را تولید می‌کنند که متاسفانه دغدغه فروش را دارند و در نهایت حاصل دست رنج شان به پایین‌ترین قیمت خریداری و با قیمت‌های بالایی به دست مصرف کنندگان می‌رسد که با هوشمند سازی و ایجاد زنجیره تولید این مشکلات مرتفع خواهد شد. به عنوان مثال جنوب کرمان قطب مهم پیاز در جیرفت است، اما هر کیلو محصول از کشاورزان با نرخ ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان خریداری می‌شود، درحالی که مصرف کننده کمتر از ۷ تا ۸ هزار تومان نمی‌خرد که این امر نشان می‌دهد که عدم زنجیره موجب شده تا سود‌های سرشاری به جیب دلالان رود.

قادری فر ادامه داد: با هوشمند سازی زنجیره تامین، شبکه بزرگی از تشکل‌های روستایی را در سراسر کشور داریم که با توانمندی این شبکه و آموزش لازم می‌توان کشاورزی صنعتی و مدرن را ارتقا داد، ضمن آن که رویکرد امنیت غذایی به عنوان یکی از راهبرد‌های وزیر جهاد در دولت سیزدهم محقق می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه توانمندسازی تشکل‌ها در جای جای کشور راهی برای گذر از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی پیشرفته است، بیان کرد: فارغ التحصیلان دانشگاهی زیادی، در حوزه کشاورزی داریم که باید کاری کنیم تا بخش کشاورزی به عنوان بخش مولد و پایدار جایگاه رشد و نمو و ارتقای استفاده از نخبگان باشد. در همین راستا فردا نمایشگاهی با حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپی برگزار می‌شود که در این نمایشگاه آخرین دستاورد‌های بخش کشاورزی معرفی خواهد شد.

او با بیان اینکه اقتصاد کشاورزی یکی از ارکان امنیت ملی کشور است، گفت: توجه به اقتصاد کشاورزی می‌تواند یکی از ارکان توسعه اقتصادی کشور باشد؛ چرا که در شرایط تحریم که خام فروشی نفت بلای اقتصاد کشور است، اما بخش کشاورزی می‌تواند جایگاه مهمی داشته باشد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه در بسیاری از حوزه‌ها به بخش کشاورزی توجه کافی نشده است، گفت: توریسم کشاورزی در کشور ما اصلاً وجود ندارد و ما با این همه تنوع اقلیمی و جاذبه‌های کشاورزی در حوزه گردشگری کشاورزی کاری انجام نداده ایم و این برنامه‌هایی است که در دستور کار ما قرار دارد و می‌خواهیم آن را اجرا کنیم.

او با اشاره به اینکه دستورالعمل خرید حمایتی زعفران ۱۴۰۰ دیروز توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد، افزود: بر این اساس ما زعفران صادراتی نگین را با پایه قیمتی ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنیم.

قادری فر ادامه داد: از دوشنبه هفته قبل خرید زعفران را در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی شروع کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نقایصی که در حوزه دسته بندی، صنایع تکمیلی و زنجیره توزیع زعفران وجود دارد، بیان کرد: ۹۴ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود در حالی که سهم بازار ما کمتر از ۵ درصد است و به همین جهت امسال، سال پایانی خرید انفعالی این محصول خواهد بود و برای سال آینده ما برنامه‌هایی در حوزه بهبود صنایع بسته بندی، صنایع تکمیلی و توزیع طلای سرخ خواهیم داشت.

در ادامه این نشست علیرضا جاوید عرب شاهی، مدیر مرکز ارتباطات، امور مجلس و استان های سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به اینکه ۸ هزار تعاونی در کشور داریم، گفت: به زودی تمامی فرایندهای ما الکترونیکی می‌شود که این مسئله موجب افزایش رضایت تولیدکنندگان و پیگیری و نظارت بیشتر از سوی سازمان خواهد شد.

عرب شاهی با تاکید بر شفافیت یکپارچه سازی سامانه‌ ها بیان کرد: یکپارچه سازی سامانه ها از جمله اولویت های سازمان مرکزی است که در ذیل هوشمندسازی اتفاق می افتد.

عربشاهی در پایان تصریح کرد: پایه و اساس اقتصاد کشور روستاهاست که اگر توزیع درآمد عادلانه شود، مهاجرت معکوس می شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزرات جهاد کشاورزی زعفران ایرانی صادرات زعفران تعاون روستایی سازمان مرکزی بخش کشاورزی وزیر جهاد قادری فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۳۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات

ایسنا/خراسان رضوی مدیر برق مه‌ولات از آغاز طرح نهضت «تولید محصول سبز با برق سبز» در این شهرستان خبر داد.

مهدی مشفق امروز، ۸ اردیبهشت در کمیته راهبری نهضت تولید محصول سبز با برق سبز این شهرستان اظهار کرد: تولید محصول سبز با برق سبز با هدف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و همچنین پیرو ابلاغیه مقام عالی وزارت نیرو در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک به منظور تأمین برق چاه‌های کشاورزی در مه‌ولات آغاز شده است.

وی افزود: لزوم مدیریت بار در روزهای اوج بار تابستان سال ۱۴۰۳ و همچنین ضرورت حمایت از تولید پایدار محصولات کشاورزی از دیگر اهداف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی در شهرستان است.

مدیر برق شهرستان مه‌ولات بیان کرد: مه‌ولات یکی از شهرستان‌های پیشتاز در حوزه نصب و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی بوده و تاکنون ۵۲ نیروگاه خورشیدی انشعابی به ظرفیت ۵۰۰ کیلووات در شهرستان برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با مشارکت بسیج سازندگی نصب شده است.

وی گفت: پس از ابلاغ مصوبه مقام عالی وزارت نیرو و با توجه به اهمیت و فوریت موضوع نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی، بلافاصله جلسه‌ای فوری در محل فرمانداری با حضور فرماندار محترم شهرستان و جهاد کشاورزی تشکیل و مصوبه و روش اجرایی ابلاغی تشریح شد.

 مشفق افزود: لازم است متقاضیان و کشاورزان، به همکاران مدیریت برق شهرستان از صبح روز شنبه مورخه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مراجعه تا راهنمایی لازم برخوردار و مقدمات انجام فرآیند آغاز شود.

وی اظهار کرد: به این منظور مقرر شده با هدف انسجام‌بخشی و هم‌افزایی فعالیت‌های این نهضت، کمیته راهبری این نهضت با حضور فرماندار، معاون هماهنگی امور عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی فرمانداری در شهرستان و با حضور مدیر و کارشناسان اداره جهاد کشاورزی، مدیر و کارشناسان مدیریت برق شهرستان تشکیل و به صورت هفتگی نشست‌های خود را برگزار کرده تا مسیر راهبری طرح تا قبل از آغاز روزهای پیک تابستان ۱۴۰۳ هموار و این طرح اجرایی شود.

مدیر برق شهرستان مه‌ولات در اولویت قرار گرفتن بازدید از ساختگاه‌های درخواستی کشاورزان متقاضی و تهیه فهرست مربوطه و تکمیل فرم بازدید اولیه، برآورد ظرفیت احداث نیروگاه خورشیدی هر کشاورز و راهنمایی لازم به این قشر و نیز انجام تبلیغات محیطی درباره این نهضت و در تمامی ساختمان‌های اداری به‌ویژه مدیریت برق و جهاد کشاورزی شهرستان را ضروری دانست.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای نهضت نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی گامی مؤثر در راستای کاهش ناترازی‌های تابستان و تولید پایدار محصولات کشاورزان برداشته تا رضایت این قشر ایثارگر نیز تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: ۹۱۱ مشترک از کل مشترکین شهرستان مه‌ولات را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد که بیشترین مصرف برق این شهرستان را در سال گذشته معادل ۷۱ درصد از کل مصرف برق مشترکین شهرستان را داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • خرید حمایتی مرغ به هزارتن در روز رسید