Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@00:49:00 GMT

گردشگری مذهبی ضرورتی مغفول مانده در فارس و شیراز

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۳۵۵۱۶

گردشگری مذهبی ضرورتی مغفول مانده در فارس و شیراز

ایسنا/فارس وجود اماکن مذهبی و پیشینه انجام آئین‌ها و مناسک دینی، ظرفیتی مناسب محسوب می‌شود که با برنامه‌ریزی برای رونق بخشیدن به آن، می‌توان به اقتصاد جامعه هدف، کمک شایانی داشت.

شهر شیراز و استان فارس به واسطه وجود اماکن مذهبی و آثار و جاذبه‌های مربوط به دوران پس از اسلام، دارای ظرفیت‌های مناسبی برای توجه به گردشگری مذهبی و برنامه‌ریزی برای تسهیل و توسعه آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ظرفیتی که تا پیش از سفر مقام معظم رهبری به شیراز و اطلاق "حرم سوم اهل بیت(ع)" به این شهر، کمتر مد نظر قرار گرفته بود و طی سال‌های پس از آن هم علیرغم بیان نقطه نظرات جسته و گریخته از سوی مسئولان در بخش‌های مختلف، چندان به آن پرداخته نشده است.

این در حالیست که اکثر گردشگرانی که به شیراز و فارس سفر می‌کنند، جاذبه‌های مذهبی و دینی این شهر و استان را در برنامه بازدیدهای خود گنجانده و عموما از حضور در این اماکن و اطلاع دقیق از پیشینه و ارزش تاریخی و مذهبی و دینی آن، استقبال می‌کنند.

به گزارش ایسنا، علیرغم آنکه در سال‌های اخیر، مبحث گردشگری مذهبی و لزوم توجه به آن، بیش از گذشته مورد توجه و دقت مسئولان قرار گرفته و حتی متولیان مستقیمی در بخش‌های مدیریت دولتی به آن اختصاص داده شده است، همچنان  گردشگری مذهبی، امری مغفول در فارس و شیراز محسوب می‌شود.

مدیر گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز با تاکید براینکه حرم سوم اهل‌بیت(ع) یک فرصت برای تسهیل و توسعه گردشگری است، پرداختن به اقدامات زیرساختی با هدف توسعه گردشگری مذهبی در شهر شیراز را با توجه به قرارداشتن حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، یک ضرورت دانست.

امیرحسین حکمت‌نیا در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تعریف مسیر گردشگری از مبادی ورود به استان و شهر شیراز تا زیارتگاه‌ها یک الزام در زمینه تسهیل و توسعه گردشگری مذهبیست، شیراز را یکی از شهرهای دارای جاذبه برای جذب گردشگران مذهبی از داخل و خارج کشور توصیف کرد.

حکمت‌نیا با بیان اینکه شهر شیراز با داشتن سومین حرم اهل بیت از ظرفیت های خوبی در حوزه گردشگری زیارتی برخوردار است، افزود: حرم شاهچراغ(ع) به عنوان نگین فعالیت‌های فرهنگی فارس، امکانی مناسب و اثر گذار در زمینه رونق گردشگری این استان است.

مدیرگردشگری و زیارت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر جایگاه استان فارس و نامیدن شیراز به عنوان حرم سوم اهل بیت(ع)، بر اهمیت و ضرورت استفاده از ظرفیت های گردشگری زیارتی حرم‌های مطهر و بقاع متبرکه شیراز و فارس خصوصا حرم مطهر احمدبن موسی(ع)، تاکید و خاطرنشان کرد: نامگذاری شیراز به عنوان حرم سوم اهل بیت، مسئولیت مدیران و دستگاه‌های مختلف در رابطه با حرم مطهر را دوچندان کرده است.

وی بیان کرد: متاسفانه به گردشگری مذهبی در شیراز و فارس آنگونه که باید پرداخته نشده است، در صورتی که با تدوین و اجرای برنامه هدفمند در کنار گردشگری تاریخی و طبیعی، با معرفی اماکن مذهبی می توان به اقتصاد پایداری در این حوزه دست یافت.

حکمت‌نیا اضافه کرد: گردشگری مذهبی تنها به زیارت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و دیگر حرم‌های مطهر ختم نمی‌شود و در برگیرنده معرفی و فراهم شدن زمینه بازدید و آشنایی با آثار ارزشمند تاریخی دینی، تکایا، مدارس دینی، آداب و رسوم مذهبی، موقوفات و سنت‌های حسنه موجود و معماری دوران اسلامی و ... هم خواهد بود.

وی گفت: از آن جایی که بقاع متبرکه و آستان امامزادگان موجود در استان فارس نیز می‌تواند در گردشگری مذهبی نقشی بسزا ایفا کند، باید با تعریف مسیرهای گردشگری، برای گردشگران از زمان ورود به استان و شهر شیراز برنامه‌ای مدون داشت تا زمینه رونق این بخش از صنعت گردشگری فراهم شود.

حکمت‌نیا خاطرنشان کرد: شیراز یکی از کانون های پایدار برگزاری مراسم های دینی و مذهبی در ایام مختلفی مانند ایام محرم و رمضان است که بسیاری از این آئین‌ها، ثبت شده و دارای جذابیت‌های مناسبی برای جلب گردشگران محسوب می‌شود.

رئیس اوقاف منطقه سه شیراز، نیز با بیان اینکه گردشگری مذهبی محور مهمی برای توسعه صنعت گردشگری در فارس است، افزود: پتانسیل های گردشگری فارس باعث شده تا مسافری که با هردیدگاهی وارد ایران می شود حتما به شیراز  هم سفر کرده و از جاذبه های آن دیدن کند.

حجت‌الاسلام میثم حسینی خاطرنشان کرد: اکثر قریب به اتفاق مسافرانی که به فارس و شیراز سفر می‌کنند حتما بازدید از بناهایی نظیر مسجد نصیرالملک به عنوان یکی از چهار مسجد مهم تاریخی فارس، بازدید دارند؛ لذا استفاده از ظرفیت موجود برای کمک به توسعه گردشگری مذهبی، اهمیت فراوانی دارد.

حسینی اضافه کرد: علاوه بر مسجد نصیرالملک، مساجد و بناهای مختلفی از دوران اسلامی در شیراز وجود دارد که با معرفی مناسب هرکدام به گردشگران، امکان جذب آنان فراهم شده و گسترش خواهد یافت؛ مساجدی نظیر وکیل و مشیر و همچنین بناهای فاخری که وجود دارد.

رئیس اوقاف منطقه سه شیراز اضافه کرد: مسیر گردشگری مذهبی، به عنوان یک امر لازم برای شیراز، باید تعریف شده و زیرساخت های گردشگری مذهبی توسعه یابد، در این زمینه مدیران شهری با برنامه ریزی و هدف گذاری باید به این روند را تسریع کنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سومین حرم اهل بیت مسجد نصیرالملک شیراز مسجد مشیرالسلطنه حرم مطهر حضرت شاهچراغ ع حرم سوم اهل بیت گردشگری مذهبی توسعه گردشگری شهر شیراز حرم مطهر حکمت نیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۵۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیراندونزی از غرفه استان فارس بازدید کرد

رونی یولیان تورو در جریان بازدید از غرفه استان فارس در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان فارس ضمن اذعان براینکه کشور ایران دارای توانمندی‌های قابل توجهی در حوزه صنعت، کشاورزی و تکنولوژی است، گفت: برای نخستین بار که در یک نمایشگاه بین المللی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان فارس آشنا شدم و از این بابت خرسندم.

او با اشاره به بازدیدی که طی روز‌های گذشته از شهر شیراز داشته، افزود: شیراز و زیبایی‌های آن واقعاً یک شگفتی است و امیدوارم در سفر‌های آتی برای یک رویداد تجاری به نتیجه برسیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز | یک پزشک زن فوت کرد و یک پزشک دیگر در کما
  • سفیراندونزی از غرفه استان فارس بازدید کرد
  • برنامه‌های گرامیداشت روز و هفته شیراز اعلام شد
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • میمند شهر ملی شیشه گری
  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد