اولین شعار پیامبر اسلام (ص) وحدتآفرین بود
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۳۷۴۹۸
مدیر هسته مرکزی گزینش سازمان تبلیغات اسلامی گفت: توحید اولین شعار اسلام و پیامبر اکرم (ص) بود که بین مردم وحدتآفرین شد.
به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید محمدشریف حسینی کوهستانی در نشست مشترک علما، بزرگان و متنفذین تشیع و تسنن خراسان جنوبی که همزمان با آغاز هفته وحدت در شهر اسدیه برگزار شد، افزود: وقتی شعار اسلام و پیامبر (ص) توحید انتخاب شد، وحدت در جوامع رقم خورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت: در زمان حضرت محمد (ص) مرزهای جغرافیایی، زبانی، قومی و رنگی به هم ریخت و همه زیر پرچم توحید و حول محور خداوند متعال متحد شدند.
این مسوول در سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: معجزه پیامبر گرامی اسلام، قرآن کریم بوده که آیات آن برای عصرها معجزه است و اولین شعار نبی مکرم اسلام (ص) در رابطه با مردم شعار وحدتآفرین بود.
وی افزود: وحدت شعار پیامبر بود و امروز نیز برترین رکنی است که ما را در برابر توطئههای دشمنان بیمه میکند، پیامبر اسلام منادی وحدت بین مسلمانان است و همواره در راستای برقراری و اشاعه وحدت در دنیای شرک آن دوران تلاش میکرد.
حجت الاسلام حسینی کوهستانی گفت: پیامبر گرامی اسلام در جایی مبعوث به رسالت شد که جنگها، خونریزی و فرزندکشی در دل منطقه وجود داشت و دل مردمان منطقهای که پیامبر در آن مبعوث شد مانند سنگها سخت بود.
وی اظهار داشت: یک مورخ مسیحی میگوید بالاترین، بزرگترین و موفقترین شخصی که در تاریخ تمدنساز بود و مردم را منقلب کرد، پیامبر اسلام (ص) است.
مدیر هسته مرکزی گزینش سازمان تبلیغات اسلامی گفت: پیامبر به انسانهای عصر خود حیات تشریعی و انسانیت داد، مردمانی را زنده کرد که مسوولیت اجتماعی، ایثار و فداکاری نداشتند و حتی دختران خود را زنده به گور میکردند.
وی افزود: ما اگر به دنبال وحدت هستیم براساس آیات قرآن کریم باید "اشداء علی الکفار" باشیم و نفی کفر کرده و موضع خودمان را مشخص کنیم، همچنین براساس آیات قرآن کریم باید مسلمانان نسبت به هم مهربان باشند و عبادت خداوند را انجام دهند و به دنبال فضل خداوند باشند.
وی بیان کرد: اگر کسی فکر کند چون دشمن داریم باید وحدت داشته باشیم، اشتباه بزرگی است چرا که قرآن کریم میگوید باید امت واحده را تشکیل دهیم و خداوند را با اتحاد و وحدت عبادت کنیم زیرا عبادت خداوند برای نظم، انضباط و اقتدار و عزت مسلمین زمانی مفید است که در کنار هم قرار گیرد.
حجت الاسلام حسینی کوهستانی از امام راحل نیز به عنوان منادی اتحاد و وحدت مسلمانان در عصر حاضر یاد کرد و گفت: ما در عصر حاضر بیش از گذشته نیاز به وحدت و همدلی داریم و این امر مقطعی و صوری نیست بلکه باید به عنوان یک اعتقاد دینی و عبادی دنبال کنیم و در راستای تقویت وحدت گام برداریم.
وی افزود: هرچه داریم به برکت اتحاد و همدلی است و ما شیعه و سنی حول محور ولایت حرکت میکنیم، امروز دشمنان برای از بین بردن وحدت تلاش کنند و باید بصیرت و هوشیار باشیم.
این مسوول در سازمان تبلیغات اسلامی گفت: شما علمای شیعه و سنی در منطقه مرزی شهرستان درمیان دو مسوولیت برعهده دارید؛ هم مسوولیت مرزبانی از اعتقادات و فرهنگ کشور و هم دفاع از مرز جغرافیایی که باید زمانشناس باشیم چرا که اگر کسی زمان را بشناسد دچار مشکل نمیشود.
وی اضافه کرد: اگر مرگ بر آمریکا میگوییم باید با بصیرت باشد زیرا ما آمریکا را نه اینکه یک کشور غیرمسلمان است بلکه به عنوان یک ظالم لعن میکنیم.
حجت الاسلام حسینی کوهستانی گفت: استکبار جهانی با توطئههای مختلف خود در خاورمیانه و کشورهای سوریه، عراق، یمن، افغانستان، عراق و لبنان آتش به پا میکنند و خودشان کنار نشستند که باید هوشیار و بصیر باشیم.
وی افزود: براساس بیانات مقام معظم رهبری باید تقریب مذاهب اسلامی همراه با تبیین باشد و اگر مسائل تببین شود، تقریب هم محقق میشود.
مدیر هسته گزینش سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: باید مردم نسبت به مسائل مختلف جهان آگاه باشند و این برعهده افرادی است که اهل فکر، قلم و تریبون و از جمله علمای بزرگ شیعه و سنی است.
وی گفت: هیچ دورهای بعد از صدر اسلام برای علمای شیعه و سنی، مبلغان و عالمان دین مثل دوران انقلاب اسلامی شرایط تبلیغ کردن فراهم نبوده و امروز این شرایط فراهم شده که وظیفه همه ما سنگین است.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: پیامبر اسلام ص وحدت آفرین سازمان تبلیغات اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی حسینی کوهستانی حجت الاسلام شیعه و سنی قرآن کریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۷۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/