Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،   ثبت چهار زلزله بالای سه ریشتر، ۲۴ مورد توفان و ۳۹ مورد سیل و آبگرفتگی را از مهمترین حوادث رخ داده این مدت در سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

وی افزود: در کنار این حوادث شاهد بروز خشکسالی و کم آبی مدام در سیستان و بلوچستان به عنوان بخش دیگری از حوادث طبیعی هستیم بطوریکه ۱۰۰ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی متوسط تا شدید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین در نتیجه خشکسالی‌های مداوم بیش از یک‌هزار روستای استان با تنش آبی رو به رو بوده بطوریکه به صورت سیار آبرسانی می‌شوند و بخشی از مناطق شهری و روستایی شمال استان به دلیل افت منابع آبی دچار این مشکل شده‌اند.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده در پنج سال گذشته در سیستان و بلوچستان ۴۱ درصد حوادث طبیعی رخ داده به توفان گرد و خاک و حدود ۳۷ درصد به سیل و آبرفتگی مربوط می‌شود.

شهرکی تصریح کرد: همچنین در این بررسی مشخص شد ۷۹ درصد خسارت‌های وارده به تاسیسات و زیربنا‌ها به بارندگی و سیلاب و ۱۷ درصد به توفان مربوط می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات امدادرسانی حوادث طبیعی در سیستان و بلوچستان گفت: با وجود همه اقدامات انجام شده به دلیل فاصله زیاد شهر‌های استان از یک سو و همزمانی چندین مخاطره طبیعی در طول سال از سوی دیگر ضروری است زیرساخت‌های امداد و نجات در استان بیش از پیش تقویت شود.

سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار بوده که در نقشه‌های هوایی بلندی‌های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیر‌ها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده، اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک توفان شن تبدیل شده است.

مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.

از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیر‌های عبور مرور و ویران کردن روستا‌های در حاشیه آبراه‌هاست.

در جنوب استان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته است که در شرایط توفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد و لنج‌های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا می‌دارد، توفان‌های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می‌شوند و از نمونه‌های آن می‌توان به توفان آشوبا اشاره کرد که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردد و تنها امداد الهی بود که مسیر آن کج شد.

زلزله از دیگر بلایای طبیعی این استان است که به دلیل واقع شدن آن در نزدیکی گسل‌ها همواره شاهد وقوع زلزله‌های مختلف هستیم.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدیریت بحران سیل و آبگرفتگی سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۱۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از دهه دوم فروردین امسال تاکنون بیش‌از ۳۰ هزار و ۲۴۶ تن گندم از کشاورزان استان به ارزش ۵۳۰ میلیارد تومان خریداری شده است.
عباس اشکانی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است افزود: کار برداشت حدود ۴۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان به اتمام رسیده است.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید برای تحویل این محصول استراتژیک در سطح استان پیش بینی شده است و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک میکنند.
اشکانی افزود: شهرستان‌های دلگان با ۱۵ هزار تن و بمپوربا هشت هزار تن بیشترین گندم تحویلی به مراکز خریدرا به خود اختصاص داده اند.

دیگر خبرها

  • شبکه آب ۲۸ روستای سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان متصل شد
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • وقوع ۵ حادثه رانندگی در استان سمنان/ یک نفر جان باخت
  • سیستان‌وبلوچستان، فارس و تهران رکوددار بیشترین تعداد حوادث ترافیکی در کشور
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • ثبت بیش از ۵۴۰ هزار تردد بین استانی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • ۴۰ درصد گندمزارهای سیستان و بلوچستان درو شد
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور