Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهرنوش رضایی، بانوی جوان کارآفرین و فعال در حوزه اقتصاد، یکی از بانوان است که توانسته بدون استفاده از تسهیلات دولتی و بانکی، با ایده‌های نوآورانه و خلاقیت خود پنج معدن تعطیل شده و نیمه‌تعطیل مناطق محروم در استان‌های فارس و یزد را احیا و فعال کند.

نقش بانوان در فعالیت‌های اقتصادی مشهود است

این بانوی کارآفرین و فعال در حوزه صادرات سنگ‌های تزئینی گفت: نقش موثر بانوان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی دنیای کنونی، به‌طور کامل مشهود و انکارناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهرنوش رضایی با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: بانوان در جامعه امروز ایران در عرصه‌های مختلف، استعدادها، توان‌مندی‌ها، ‌پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را به اثبات رسانده‌اند.

رضایی انگیزه، توانایی، کارآیی، پشتکار و نوآوری در دنیای اقتصادی کنونی را به‌ عنوان ملاک‌های اصلی موفقیت افراد اعلام و تصریح کرد: امروزه دوران دیدگاه‌های تفکیک زنان و مردان در دنیای فعالیت‌های اقتصادی به پایان رسیده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های مجموعه معدنی خود و تصور انجام فعالیت‌هایی که بانوان کمتر در آن حضور دارند، یادآور شد: نیمی از شاغلان این مجموعه را بانوان تشکیل داده‌اند و این در حالی است که قبل از احیا و فعالیت دوباره این معادن تعطیل شده و نیمه‌تعطیل، کارخانه‌های سنگ‌بُری داخلی برای بُرش سنگ این معادن و صادرکنندگان به‌منظور صادرات چنین سنگ‌هایی، رغبت و تمایلی نداشتند و هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند روزی بتوان چنین سنگ‌هایی را از این معادن در صنعت ساختمان جهان مطرح کنند.

این بانوی کارآفرین اظهار داشت: با احیا و فعال شدن این معادن، علاوه بر اشتغال‌زایی برای ۵۰۰ نفر از افراد بومی و اهالی روستاهای اطراف، سنگ‌های تزئینی با نام همان مناطق ایران به کشورهای مختلف جهان صادر شده و این در حالی است که فعالان این حوزه، حاضر نبودند در چنین معادنی فعالیت کنند و بیشتر آنان به‌دنبال صادرات بهترین و لوکس‌ترین سنگ‌ها بودند.

وی سنگ این معادن را به‌شدت نیازمند بازاریابی و بازارسازی دانست و گفت: سنگ‌های بِرند، به بازاریابی نیاز ندارند و به‌طور معمول، مشتریان، تامین‌کنندگان این سنگ‌ها را به‌راحتی پیدا می‌کنند، اما در شرایط اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه ایران، سنگ این معادن به‌صورت تخصصی بازاریابی، بازارسازی و در عرصه جهانی مطرح شد.

رضایی برخورداری بانوان از نگاهی نو و خلاقانه را ضروری اعلام و تاکید کرد: در این مجموعه کاری، از فعالیت‌های نوین بازارسازی و بازایابی در عرصه سنگ ساختمانی بهره‌گیری شده که در حوزه این صنعت منحصربه‌فرد است.

وی با اشاره به فعالیت حوزه کاری خود در بخش صادرات سنگ افزود: این تولیدات به کشورهایی مانند چین، هند، ایتالیا، ترکیه، مصر، یونان، امارات متحده عربی، بُلغارستان، برزیل و رومانی صادر می‌شود.

رضایی مزیت کارآفرینی را در مجموعه‌های بازرگانی آن اعلام و تصریح کرد: در این حوزه، اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم قابل‌توجهی با کمترین میزان سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: تاکنون برای ۳۰ نفر به‌صورت اداری و حدود ۵۰۰ نفر به‌طور فعالیت در معادن سنگ اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

بانوی کارآفرین و صادرکننده فعال در حوزه سنگ‌های تزئینی اظهار داشت:‌ تاکنون در حوزه فعالیت اقتصادی و کارآفرینی از هیچ‌گونه تسهیلات دولتی استفاده نکرده و نیازی به دریافت چنین تسهیلاتی نداشته‌ام.

وی گفت: از ابتدای ایجاد این مجموعه اعتقاد داشتم اشتغال‌زایی، کارآفرینی و صادرات موفق، پایدار و مداوم در دنیای امروز، بیش از سرمایه مالی به ایده‌های جدید، خلاقیت و شناسایی دقیق و علمی نیازمندی‌ها و پتانسیل‌های بازار هدف نیاز است.

رضایی عامل اصلی موفقیت در مجموعه خود و توسعه آن را خلاقیت و نوآوری اعلام و تاکید کرد: بانوان به‌علت دقت بالا، قوه تمرکز مطلوب و صبر و حوصله زیاد می‌توانند در فعالیت‌های اقتصادی موفق‌تر باشند.

وی افزود: مشکلات فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی برای بانوان و آقایان تفاوت خاصی ندارد و هر دو گروه با معضلات مختلفی در روند فعالیت‌های خود مواجه هستند که البته بیشترین منشأ مشکلات و راه‌کارهای رفع آن یکسان است.

این بانوی صادرکننده تصریح کرد: برای کارآفرینی و فعالیت اقتصادی پایدار و موفق هیچ‌گاه نباید به مشکلات با نگاه معضل نگریسته شود بلکه باید هرگونه تهدید را در سریع‌ترین زمان ممکن از طریق یک برنامه‌ریزی حساب شده، به فرصت تبدیل کرد تا زمینه تسریع در روند موفقیت مجموعه نسبت به سایر مجموعه‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا یادآور شد: در این دوران توانستم مجموعه خود را با پیشرفت مواجه کنم و از حالت رکود در این مدت فاصله بگیرم.

رضایی اظهار داشت: اما در ساده‌ترین نگاه برای یک مجموعه بازرگانی، محدودیت سفر به کشورهای مورد نظر و حتی ورود مشتریان به کشور است که این مهم در دوران شیوع ویروس کرونا به یکی از معضل‌های فعالان اقتصادی تبدیل شد.

وی گفت: در این دوران توانستیم خود را با شرایط موجود تطبیق دهیم و با داشتن پیش‌زمینه لازم در به‌کارگیری ابزارآلات و روش‌های متفاوت، نه تنها با رکود مواجه نشدیم بلکه از رقبای خود سبقت گرفتیم.

این بانوی کارآفرین و فعال اقتصادی تاکید کرد: اما این در حالی است که روند اجرایی امور در دستگاه‌های اجرایی مختلف به‌طور کلی برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی، مشکل‌ساز، کُند و دارای کاغذبازی پیچیده است.

رضایی تصریح کرد: معضل مهمی که به‌ویژه در فرآیند فعالیت صادرات وجود دارد، نگاه معمولی دستگاه‌های اجرایی به مجموعه‌های ایده‌محور، خلاقانه و نوآورانه نسبت به سایر صنف‌ها است.

بانوی فعال در حوزه صادرات سنگ‌های تزئینی با اشاره به تاثیرگذاری بانوان در حوزه اقتصادی و کارآفرینی و همچنین افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی اظهار داشت: برای موفقیت در این حوزه پیشنهاد تشکیل کمیسیون‌ها، کارگروه‌ها، انجمن‌ها و گروه‌های مختلف ارائه می‌شود تا بتوان با هم‌افزایی، هم‌فکری و همکاری‌های لازم در این بخش به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یافت.

وی گفت: بانوان باید به کمیسیون‌ها و کارگروه‌های اصلی هر صنف راه یابند تا ضمن برخورداری از توانایی‌های آنان بتوان نسبت به شایسته‌محوری به‌دور از هرگونه تفکیک جنسیتی فعالیت کرد.

رضایی تاکید کرد: بانوان برای حضور موثر در فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی به دانش جدید، فراگیری علوم نُوین مربوط به حوزه فعالیت خود، سواد لازم اقتصادی و اجتماعی نیاز دارند.

وی خلاقیت و نوآوری را مهم‌ترین عامل ورود و پایداری در حوزه فعالیت‌های اقتصادی در دنیای کنونی دانست و افزود: این عامل باعث شد مجموعه ای که بنده در آن فعالیت می‌کنم در مقایسه با سایر مجموعه‌های مشابه به برتری‌های اقتصادی، کارآفرینی و صادراتی دست یابد.

این بانوی کارآفرین تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه کارآفرینی و اقتصادی به‌ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، انجمن‌های صنفی مربوطه برای رفع مشکلات سرمایه‌گذاران به‌خصوص مجموعه‌های ایده‌محور، خلاقانه و نوآورانه تلاش و اقدام جدی‌تری کنند.

وی یادآور شد: فعالان کارآفرین و اقتصادی در مجموعه‌های ایده‌محور، خلاقانه و نوآورانه به‌ویژه بانوان این حوزه، با تلاش خود قصد دارند ضمن محرومیت‌زدایی در نقاط مختلف کشور، برای احیای واحدهای تولیدی و معادن تعطیل، نیمه‌تعطیل و حتی متروکه مانند معادن اقدام و با صادرات محصولات خود بتوانند نسبت به اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری، رونق اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت خانوارها، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و مهاجرت برعکس آنان از شهر به روستا برنامه‌ریزی کنند.

رضایی اظهار داشت: البته بخشی از این صادرات مربوط به محصولاتی است که در سال‌های گذشته بازار داخلی نداشته و به‌علت رکود اقتصادی، صدها نفر بیکار و معادن تعطیل، نیمه‌تعطیل و متروکه شده بودند.

وی با اشاره به تلاش خود برای فعال‌سازی و احیای پنج معدن سنگ تزئینی در کشور گفت: در سیستم ارزش‌گذاری گمرک و براساس تعرفه اچ. اس. کد. (HS CODE)، چنین سنگ‌هایی هم‌تراز با نمونه‌های کیفی بالا، برند و دارای استاندارهای صادراتی، در نظر گرفته شده و تعرفه گمرکی برای این دو کالا با ارزش دلاری یکسان در نظر گرفته می‌شود.

صادرکننده سنگ‌های تزئینی تاکید کرد: با این اقدام نمی‌توان برای کالاهای دارای ارزش دلاری و قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به کالاهای کیفی، برند و برخوردار از استانداردهای صادراتی را با تعرفه مشابه اظهارنامه تنظیم کرد.

وی افزود: به‌عنوان نمونه نباید برای کالایی با ارزش ۳۰ تا ۴۰ دلار به‌ازای هر تُن، براساس تعرفه گمرک، ۷۰ دلار را به سامانه جامع تجارت ارز بازگشت داد.

رضایی تصریح کرد: همچنین سازمان امور مالیاتی به استناد چنین تعرفه‌هایی، مالیات مجموعه‌های کاری را محاسبه می‌کند و این در حالی است که بنده به‌عنوان یک بانوی کارآفرین با دغدغه محرومیت‌زدایی، اقدام به صادرات سنگ‌هایی کرده‌ام که هیچ‌کدام از کارخانه‌داران داخلی حاضر به بُرش آن نبودند اما توانستم از لحاظ اندازه، طرح و کیفیت، مرزهای استانداردهای رایج سنگ‌های صادراتی را بشکنم و چنین کالاهایی را به‌صورت بخش جذابی از طبیعت مناطق استان‌های فارس و یزد به دنیا عرضه کنم.

وی یادآور شد: با این حال چنین سنگی ارزش دلاری مشابه سنگ‌های کیفی، برند و برخوردار از استانداردهای صادراتی را ندارد و این ارزش‌گذاری غیراصولی و غیرکارشناسی در تمام زمینه‌ها مشکل‌ساز است.

این بانوی کارآفرین اظهار داشت: پرداخت عوارض گمرکی، بازگشت ارزی که دریافت نشده و پرداخت مالیات بر درآمدی که براساس واقعیت فروش مجموعه نیست، از مهم‌ترین مشکلات کارآفرینان، به‌خصوص بانوان فعال در حوزه اقتصاد به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به آغاز دولت سیزدهم با محوریت عدالت، کار و کرامت گفت: به‌منظور تشویق کارآفرینان برای ورود به حوزه‌های محرومیت‌زدایی و رونق معادن تعطیل شده همراه با ایجاد فرصت‌های صادراتی و ارزآوری، از دولت جدید انتظار می‌رود با اندیشیدن تدابیر لازم در راستای رفع چنین معضلاتی، اقدامات کاربردی و کارشناسی انجام دهد.

رضایی تاکید کرد: تشکیل و فعال کردن گروه‌های کارشناسی و تجدید نظر در ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی، راهکاری مناسب برای رفع معضلات و مشکلات فعالان حوزه‌های مختلف کارآفرینی و اقتصادی به‌ویژه بانوان این بخش است.

وی در پایان افزود:‌ به‌عنوان یک بانوی کارآفرین و صادرکننده، کارآفرینی صادرات محور را خط مقدم جبهه اقتصاد کشور می‌دانم و تلاش در این عرصه برای ارتقای اقتصاد و اشتغال ایران را وظیفه خود می‌دانم.

برچسب‌ها توسعه ایران توسعه اقتصادی رونق اقتصادی چهارمحال وبختیاری اشتغال زایی اقتصادی کارآفرینی بانوان صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه ایران توسعه اقتصادی رونق اقتصادی توسعه ایران توسعه اقتصادی رونق اقتصادی چهارمحال وبختیاری اشتغال زایی اقتصادی کارآفرینی بانوان صادرات غیر نفتی اقتصادی و کارآفرینی بانوی کارآفرین فعالیت های اقتصادی بانوی کارآفرین سنگ های تزئینی فعال در حوزه اشتغال زایی معادن تعطیل صادرات سنگ نیمه تعطیل یادآور شد مجموعه ها سنگ هایی چنین سنگ سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۳۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران سربازان بی‌ادعای جبهه اقتصادی‌اند

ایسنا/لرستان دبیر خانه کارگر لرستان گفت: کارگران در عین صداقت در گفتار و عمل به‌عنوان سربازان بی‌ادعای جبهه اقتصادی به‌شمار می‌روند.

محمدحسن موسیوند امروز (۱۲ اردیبهشت ماه) در آیین تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان که در استانداری لرستان برگزار شد، اظهار کرد: کارگران بیش از نیمی از جمعیت کشورند و همواره در انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و در دفاع از حرم، امنیت و سلامت و مهمتر از همه، ایثار در چرخه تولید و توسعه اقتصاد کشور در مقابله با دشمنان داخلی و خارجی نقشی بی‌بدیل ایفا کرده‌اند که تقدیم بیش از ۱۴ هزار شهید مصداق بارز آن است.

وی بیان کرد: کارگران در عین صداقت در گفتار و عمل به‌عنوان سربازان بی ادعای جبهه اقتصادی به‌شمار می‌روند.

موسیوند ادامه داد: کارگران باید قدر خود را بدانند، کارگران نجیب لرستان با وجود مشکلات شدید اقتصادی در پایبندی به نظام و ولایت استوار و ثابت قدم هستند. بنابراین از دولت انقلابی و حامی محرومان انتظار می‌رود، جوانان، بخصوص کارگران و بازنشستگان این خطه را مورد توجه ویژه قرار دهند.

دبیر خانه کارگر لرستان گفت: اگر کارفرمایی نباشد کارگری نیست و اگر کارگری نباشد کارفرمایی وجود نخواهد داشت و هر دو در کنار یکدیگر در توسعه اقتصاد و اشتغال نقش دارند. جا دارد دولتمردان از این قشر حمایت ویژه داشته باشند. از دولتمردان استدعا داریم واقع‌بینانه‌تر به کارگران و بازنشستگان بنگرند و در زمینه معیشت و زندگی کارگران کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز مراکز تولیدی ما به دلایل مختلف حال خوبی ندارند و به حمایت‌های جهادی شما نیاز دارند که به تعطیلی کشیده نشوند، بیان کرد: معیشت، امنیت شغلی، مسکن و حذف قراردادهای موقت اجرای طرح همسان‌سازی و جلوگیری از افزایش سن بازنشستگی و ... باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» در مجموعه دفاع مقدس سمنان
  • رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • رشد ۵۸۳ درصدی درآمد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • کارگران سربازان بی‌ادعای جبهه اقتصادی‌اند
  • دست آفریده های زنان شهرتهران، در راه صادرات
  • تمرکز ویژه استان اصفهان بر تکمیل زنجیره ارزشی صادرات‌ محور
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»