Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان به میزبانی دانشگاه گیلان گفت: گستردگی فرهنگ و زبان‌های ایرانی فراتر از مرز‌های سیاسی کشور است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این پیام که توسط رئیس  دانشگاه گیلان قرائت شد، گفت: با توجه به گستردگی فرهنگ و زبان‌های ایرانی به فراتر از مرز‌های سیاسی و تلاش‌های کشور‌های مختلف برای بازشناسی فرهنگ ایرانی در گوشه و کنار دنیا، نتایج این تلاش‌ها موجب می‌شود تا زمینه‌ای مناسب برای درک متقابل و گفت و گوی فرهنگی و علمی بین ایران شناسان در چنین نشست‌های ارزشمندی فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اصالت و پیشینه فرهنگ و تمدن ایرانی در گسترش فرهنگ صلح و دوستی، سمینار‌های ایران شناسی می‌تواند زمینه‌های مهمی در راستای گفتگو‌های بین فرهنگی فراهم کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیام خود بیان کرد: ایران شناسی شامل مباحث مربوط به جلوه‌های گوناگون فرهنگ و تمدن ایرانی است و از دیربار تاکنون در باب تاریخ، زبان، تمدن و فرهنگ، هنر، چگونگی تفکر و همچنین آداب و رسوم ایران باستان و امروز، تحقیقات گسترده‌ای به همت و شیفتگی ایران شناسان برجسته صورت گرفته است.

در پیام زلفی‌گل همچنین بیان شده است: سال هاست که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه سایر مراکز ایران شناسی در کشور، برای شناختن و شناساندن این جلوه‌ها در بخش پرمایه تمدن و فرهنگ اسلامی و تاریخ آن کوشش می‌کند و در مرکز همکاری‌های علمی بین المللی این وزارت، معاونتی با مسئولیت گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان، بدین کار سترگ همت می‌گمارد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: هر چند برآیند کنفرانس‌های ایران شناسی با تکیه بر تحقیقات تاریخی، زبان شناسی، ترجمه متون کهن و سایر شاخه‌های میراث فرهنگی ایرانی است، تبادل فرهنگی از شرق آسیا تا قاره آمریکا می‌تواند پیام فرهنگی و تمدنی ایران را در سراسر جهان از طریق ایران شناسی به ملت‌های دیگر انتقال دهد؛ بنابراین عنایت ویژه به تحقیقات و کنفرانس‌های ایران شناسی در عرصه بین المللی می‌تواند پیامد‌های ارزنده‌ای برای اصحاب خرد، دانش و ادب و دیگر مشتاقان و پژوهندگان فرهمند به همراه داشته باشد.

زلفی‌گل در پیام خود بیان کرد: نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان، بررسی مسایل مربوط به ایران را در چهار مفهوم "ایران فرهنگی، تاریخی"، "ایران زبانی(زبان فارسی، زبان‌های ایرانی، گویش‌ها و لهجه ها) "، "ایران جغرافیایی"، "ایران در تعاملات جهانی" اساس کار خود قرار داده است.

وی افزود: با توجه با رشد سریع و هدفمند برنامه‌های مطالعات خاورمیانه و ایران شناسی در دانشگاه‌های جهان و برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های مطالعات ایران در سایر کشور‌ها با اهداف سیاسی و علمی متفاوت، برگزاری نخستین همایش دو سالانه بین المللی ایران شناسی در جهان با برنامه ریزی مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگاه علوم انسانی، مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی و دانشگاه‌های خارجی از جمله مرکز ایران شناسی دانشگاه صوفیه از اهمیت شایانی برخوردار است، زیرا امکان آشنایی، تبادل اطلاعات علمی و سفر بسیاری از ایران پژوهان را از سراسر جهان به ایران فراهم می‌سازد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه همایش ایرانشناسی امکان ارتباطات گسترده تری را بین ایران و محققان ایران شناس در سایر نقاط جهان فراهم می‌آورد و فرصتی را برای دسترسی مستقیم به منابع مطالعاتی دست اول ایجاد می‌کند، گفت: تنوع شرکت کنندگان در این همایش که از کشور‌های مختلف مشارکت داشته اند، نشان دهنده استقبال از باز شناسی ایران و مسایل مربوط به فرهنگ و تمدن آن در دنیای امروز است، همین مسئله باید به عنوان یک ضرورت مهم در برنامه‌های وزارت علوم و دیگر نهاد‌های وابسته به مسئله ایران شناسی در جهان در اولویت قرار گیرد.

در این پیام یادآور شده است: با توجه به پیشینه روابط تاریخی و تعاملات فرهنگی بین ایران و بسیاری از کشورها، لزوم تعمیق درک و دانش دو جانبه، در فضای دانشگاهی کشور‌های جهان، امری بدیهی و ضروری است، از طرفی شکل گیری مطالعات تطبیقی، ترجمه متون مختلف، ایجاد پایگاه منابع دیجیتال و نشریات دو یا چند زبانه ایران شناسی، موارد ضروری است که از طریق همایش و پژوهش‌های تطبیقی در حوزه ایران شناسی حاصل می‌شود.

زلفی‌گل افزود: بر این اساس به همت این همایش ارتباطات و تعاملات کشور‌های سراسر دنیا در سایه پژوهش‌های تاریخی و فرهنگی و فضای گفتمانی اهل علم عمق بیشتری می‌یابد و همچنین زمینه ساز ایجاد فرصت‌های همکاری علمی و فرهنگی برای دانشگاه، اعضای هیات علمی و دانشجویان و دانش پژوهان می‌شود.

وی اظهار کرد: در سایه این همایش و دیگر همایش‌ها می‌توان از دیدگاه‌های غالب در مکتب‌های مختلف ایران شناسی در جهان و ادوار مختلف تاریخی آشنا شد و مفهوم ایران، هویت ایرانی و جهان ایرانی و قلمرو‌های مطالعات ایرانی از گذشته تا دوران معاصر را در آثار شرق شناسان و ایران شناسان مکاتب مختلف بررسی و مقایسه کرد و با کسب این آگاهی ها، پیش داوری‌های رایج در مطالعات شرق شناسی و ایران شناسی درباره ایران، نقد و بررسی شده و کمبود‌های مطالعاتی این حوزه تعیین خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن قدردانی از برگزارکنندگان همایش ایران شناسی و تمام استادان، دانشجویان و پژوهشگران علاقمند به ایران و ایران شناسی شرکت کننده و ارایه دهنده مقاله علمی به این همایش ابراز امیدواری کرد تا این همایش انگیزه و امیدی برای برگزاری همایش‌های بعدی و ایجاد پیوند علمی بیشتر میان پژوهشگران و ایران شناسان در سراسر جهان باشد.

نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان از امروز (چهارشنبه) به صورت وبینار در دانشگاه گیلان گشایش یافت و تا فردا ادامه دارد.   برچسب ها: زبان فارسی ، زلفی گل وزیر علوم ، دانشگاه

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: زبان فارسی زلفی گل وزیر علوم دانشگاه بین المللی ایران شناسی در جهان تحقیقات و فناوری زبان های ایرانی دانشگاه گیلان ایران شناسی ایران شناسان نخستین همایش وزیر علوم زلفی گل کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۴۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، رئیس دانشگاه معارف اسلامی در نشست خبری گفت: همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب در سالن شهید سلیمانی این دانشگاه چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود. 

حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاکری بر وظیفه دانشگاه‌ها در تامین منابع جامع علمی برای دانشجویان و پژوهشگران تاکید کرد و گفت: به عنوان دانشگاه معارف اسلامی وظیفه داریم از ظرفیت اندیشمندان صاحب فکر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه نسبت به شخصیت علمی و قرآنی مقام معظم رهبری غفلت صورت گرفته است خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی از سال ۴۳ تفسیر قرآن را در سطوح بالا تدریس می‌کرده اند و در تبیین دین بسیار موفق بوده و قدرت ارتباط گیری بالایی خصوصا با جوانان دارند و نگاه دینی ایشان منبعی جامع برای جوانان و دانشگاهیان خواهد بود. 

رئیس دانشگاه معارف اسلامی از پذیرش ۱۴۶ مقاله در این همایش خبر داد و گفت: در کنار ارسال مقالات شاهد ارسال چکیده مقاله‌ها نیز بوده‌ایم که در پایان همایش یک جلد از آنها منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری با بیان اینکه این پژوهش‌ها می‌تواند نگرش‌های علمی و قرآنی رهبر انقلاب اسلامی را در فضای علمی و دانشگاهی کشور گسترش دهد، عنوان کرد: به همین منظور نشست‌های متعددی با مسئولین استانی برگزار شده است که حدود ۸۰ مقاله از این بستر دریافت شد.

دیگر خبرها

  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی و طلا و جواهر در یزد
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی