Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@07:26:35 GMT

سگهایی که امنیت شهروندان را چنگ می زنند

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۵۰۴۰

سگهایی که امنیت شهروندان را چنگ می زنند

ایسنا/آذربایجان غربی یکی از مشکلاتی که مردم نقده این روزها با آن درگیر هستند، جولان دادن سگ‌های ولگرد یا بلاصاحب در سطح این شهر است. سگ‌ها به صورت گله‌ای آن قدر احساس قدرت می‌کنند که در مکان‌های پرجمعیت نیز به کودکان، نوجوانان، زنان و ... حمله‌ور شوند. هر روزه تصاویر و فیلم‌هایی از این اتفاقات ناشایست از سطح شهر، در فضای مجازی دست به دست می‌شود که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور گله‌ای سگ‌های ولگرد که بعضاً، بیمار و زخمی نیز هستند، موجب نگرانی و وحشت مردم از مورد حمله قرار گرفتن و ابتلاء به بیماری‌هایی چون هاری، تب مالت، سارقوپتیک، سالمونلوز و ... شده است.حساسیت موضوع و اهمیت سلامتی شهروندان در کنار توجه به حق زندگی برای حیوانات، سبب شد تا خبرنگار ایسنا، پای صحبت شهروندان بنشیند و موضوع را با شواری اسلامی شهر، مسئول خدمات شهری شهرداری و مدیر شبکه بهداشت و درمان نقده مطرح نماید.

حضور گله‌ای سگ‌های ولگرد قابل تحمل نیست
زهرا مظلومی، شهروند ۲۳ ساله نقده‌ای که شاهد حمله سگ‌های ولگرد به پسربچۀ همسایه‌شان بوده، به خبرنگار ایسنا گفت: این‌که هر روز ما شاهد حضور گله‌ای و پر تعداد سگ‌های ولگرد در کوچه و خیابان‌ها باشیم، غیرقابل تحمل است.

وی با بیان این‌که حضور سگ‌ها در سطح شهر، علاوه‌بر اینکه موجب ترس و وحشت کودکان و زنان می‌شود، غیربهداشتی نیز هست، ادامه داد: شاید جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر هزینه‌بر باشد، ولی با کم شدن تعداد سگ‌های ولگرد، یکی از معضلات و مشکلات اصلی مردم رفع خواهد شد.

سگ‌هایی که ابرو و کمر پسربچۀ ۱۰ ساله را زخمی کردند
علی نوبهار، نوجوان ۱۶ سالۀ اهل شهرستان نقده که پسرخاله ۱۰ساله‌اش توسط سگ‌های ولگرد زخمی شده بود به ایسنا گفت: پسرخاله‌ام که در کوچه دوچرخه‌سواری می‌کرد که سگی ولگرد به او حمله کرده و او را از ناحیه ابرو و کمر زخمی کرده‌اند.

وی افزود: خودم نیز یک روز صبح برای خرید نان از منزل خارج شده بودم که با گلۀ سگ‌های ولگرد گرسنه مواجه شدم و اگر پاکبان محله نبود نمی‌توانستم از دستشان فرار کنم.

نجات کودک از دست سگ‌های ولگرد، توسط مردم
امید حیدری که در میدان پاسداران نقده کتاب‌فروشی دارد، به ایسنا گفت: چند روز پیش طرف‌های صبح بود که در میدان پاسداران، حدود ۱۰ سگ‌ ولگرد به پسر بچه‌ای حدوداً ۱۰ ساله حمله کردند که مغازه‌داران میدان پاسداران با استفاده از چوب و سنگ، سگ‌ها را از بچه دور کردند و قضیه ختم به خیر شد.

جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد مهمترین راه برای رفع این مشکل
حامد اللهوردی‌پور، شهروند ۳۸ ساله محمدیاری به خبرنگار ایسنا گفت: چند روز پیش در چند تایم متفاوت داخل شهر را هم با ماشین، هم دوچرخه و هم به‌صورت پیاده گشتم که در تمام تایم‌ها متاسفانه با سگ‌های ولگرد روبه‌رو شدم، جالب این‌که در اصلی‌ترین خیابان شهر، یعنی خیابان امام (ره)، نیز پرسه زدن سگ‌های ولگرد قابل مشاهده هست.

وی با اشاره به این‌که جولان دادن سگ‌های ولگرد در سطح شهرهای نقده  و محمدیار تبدیل به یک معضل اساسی شده و همت همه‌جانبه از سوی تمام ادارات و ارگان‌های ذی‌ربط و خود مردم را می‌طلبد، ادامه داد: شهرداری به‌عنوان یک مجموعه که در زمینه خدمات شهری فعالیت می‌کند به مراتب نقش بیشتری را در رفع این مشکل باید ایفا کند.

اللهوردی‌پور مهم‌ترین راه‌حل برای مقابله با این معضل را مدیریت پسماند می‌داند که جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و عقیم‌سازی آن‌ها نیز می‌تواند مؤثر واقع شود.

مردم در خطر ابتلاء به بیماری‌های مشترک بین سگ و انسان هستند
دکتر علی کیانفر، رئیس شبکه بهداشت و درمان نقده، در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: از ابتدای سال جاری حدود ۳۰۰ مورد سگ‌گزیدگی گزارش شده است که این آمار در سال ۱۳۹۹، حدود ۴۰۰ مورد بوده است.

وی با اشاره به این‌که آمار ۳۰۰ مورد سگ گزیدگی در سال جاری، هم مربوط به سگ‌های ولگرد و هم سگ‌های صاحب‌دار هست، افزود: سگ‌های صاحب دار نیز متاسفانه با توجه به این که با معیارهای استاندارد نگهداری نمی‌شوند، موجب حمله و زخمی کردن افراد می‌شوند.

کیانفر با بیان این‌که جولان دادن و حضور گله‌ای سگ‌های ولگرد در سطح شهر، تاثیر نامطلوبی بر سلامت روحی، روانی و اجتماعی شهروندان دارد، تاکید کرد: بیماری‌هایی چون «هاری»، «کیست هیداتیک»، «تب مالت»، «استافیلوکوکوس اورئوس» و ... می‌توانند از سگ‌های ولگرد به انسان‌ منتقل و انسان‌ها را آلوده کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نقده تصریح کرد: علاوه‌بر این‌ها جولان دادن و رفت و آمد گله‌ای سگ‌های ولگرد در سطح شهر، معابر، کوچه‌ها، تفرجگاه‌ها و... باعث وحشت و آسیب روانی به شهروندان، به‌خصوص مادران باردار، دانش‌آموزان، نوجوانان و حتی همه مردم می‌شود که اندیشیدن راه‌حلی برای مقابله با این معضل را ضروری کرده است.

بابت جولان دادن سگ‌های ولگرد در سطح شهر از مردم عذرخواهی می‌کنیم

سعید دیلمقانی، سخنگوی شورای اسلامی نقده در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به این که متولی امر در رابطه با جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر، شهرداری است، گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری نقده، در جهت رفع این مشکل با کمپین حمایت از حیوانات بی‌سرپرست همکاری می‌کند و محل کشتارگاه سابق شهرداری را به این امر اختصاص داده و در اختیار کمپ قرار داده است و طبق قرارداد برای نگهداری هر سگ مبلغ ۲ میلیون ریال به این مجموعه پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های اعتباری، مالی و امکاناتی که شهرداری نقده با آن مواجه است، شهرداری به تنهایی نمی‌تواند با این معضل مقابله کند.

دیلمقانی گفت: با توجه به اطلاعات و اسنادی که در دست داریم، برخی از شهرهای همجوار اقدام به رهاسازی سگ‌های ولگرد در نزدیکی نقده کرده‌اند که از لحاظ اخلاقی حرکتی ناپسند و ناشایست است

سخنگوی شورای شهر نقده ادامه داد: نزدیکی محل دفن زباله شهرستان به محدوده شهری و نزدیکی روستاها به شهر نقده نیز از عوامل دیگری است که موجب افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر شده است.

وی اظهار کرد: سگ‌های ولگرد با توجه به این که موجود زنده هستند و نفس می‌کشند، مسلما حق حیات دارند و با کشتن آن‌ها به جدّ مخالف هستیم و باید به شیوۀ زنده‌گیری جمع‌آوری شوند.

وی اضافه کرد: در بُعد عقیم‌سازی و مداوای سگ‌های ولگرد نیز با همکاری کمپین حمایت از حیوانات بی‌سرپرست، کارهایی انجام می‌شود و با توجه به صحبت‌هایی که شده، احتمالاً سگ‌های ولگرد جمع‌آوری شده را به یک کمپ نگهداری در تبریز منتقل کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر نقده از اینکه چند بار شهروندان به‌خصوص کودکان توسط سگ‌های ولگرد مورد حمله قرار گرفته‌اند نیز از شهروندان عذرخواهی کرد و گفت: با توجه به اقداماتی که انجام می‌شود و همکاری‌هایی که با کمپ حمایت از حیوانات بی‌سرپرست داریم، در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر خواهیم بود.

شهرداری مسئول جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است
یعقوب حیدرپور، مسئول خدمات شهری شهرداری نقده در گفت و گو با ایسنا گفت: مسئولیت جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد برابر قانون و طبق دستورالعمل ابلاغی معاونت امور شهرداری‌ها، برعهده شهرداری است.

وی با اشاره به این‌که بارها شهرهای همجوار اقدام به رهاسازی سگ‌های ولگرد در محدوده نقده کرده‌اند، اظهار کرد: در گذشته سگ‌های ولگرد معدوم می‌شدند ولی در حال حاضر با توجه به این که کشتن حیوانات کاری غیرانسانی است، این عمل متوقف شده است.

وی افزود: با توجه به هزینه‌بر بودن نگهداری سگ‌های ولگرد و محدودیت‌های مالی و امکاناتی شهرداری نقده، این مجموعه توانایی نگهداری سگ‌های ولگرد به مدت طولانی را ندارد.

حیدرپور شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان، ایجاد رعب و وحشت، ایجاد مزاحمت و حمله به افراد و ... را مشکلات جولان دادن سگ‌های ولگرد در سطح شهر عنوان کرد و ادامه داد: بهترین راه‌حل زنده‌گیری سگ‌های ولگرد و ایجاد محیطی برای عقیم‌سازی و نگهداری است.

وی اظهار کرد: شهرداری نقده کشتارگاه سابق شهرداری را در اختیار کمپین حمایت از حیوانات بی‌سرپرست قرار داده و همکاری‌های لازم را نیز با سرپرست این مجموعه داشته است ولی به هر حال شهرداری نقده با محدودیت‌های مالی و امکاناتی نیز مواجه است.

مسئول خدمات شهری نقده با اشاره به این‌که در روزهای اخیر همکاری‌های خوبی با کمپ حمایت از حیوانات بی‌سرپرست که زیر نظر شهردای فعالیت می‌کنند داشته‌اند، ادامه داد: تا چند روز دیگر تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر بسیار کم خواهد شد و به احتمال زیاد دیگر شاهد جولان دادن گله‌ای سگ‌ها در سطح شهر نخواهیم بود.

حیدرپور ضمن این‌که جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد را وظیفه شهرداری دانست، افزود: از بخشداری محترم و سایر دستگاه‌های مربوطه انتظار داریم در این مورد همکاری‌های لازم را داشته باشند و دهیاری‌ها را در روستاها مجبور به پلاک‌کوبی سگ‌های صاحب‌دار کند تا سگ‌ها پس از اتمام فصل دام‌داری، رها و به سمت شهر روانه نشوند.

عقیم‌سازی، اصولی‌ترین راه جلوگیری از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد است
سمیه رستمی، سرپرست کمپین حمایت از حیوانات بی‌سرپرست در گفت و گو با ایسنا گفت: عقیم‌سازی اصولی‌ترین راه برای جلوگیری از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد از سطح شهر نقده است.

وی با اشاره به این‌که زنده‌گیری سگ‌های ولگرد از سطح شهر، سخت است، گفت: متاسفانه ما در این مورد با مشکل مواجه هستیم، برای این‌که کار جمع‌آوری با سرعت بیشتری انجام پذیرد، نیازمند امکانات و تجهیزاتی هستیم که متاسفانه برای تامین آن‌ها محدودیت مالی داریم. حدود ۳۰۰ میلیون ریال بودجه لازم هست تا ما بتوانیم امکانات لازم برای انجام این کار را تهیه کنیم.

وی با بیان این‌که حدود ۶۰۰ سگ ولگرد در سطح نقده جولان می‌دهند، مطرح کرد: ما در کمپین حمایت از حیوانات بی‌سرپرست که زیر نظر شهرداری نقده فعالیت می‌کنیم حدود ۱۷۰ سگ بلاصاحب را جمع‌آوری کردیم و نگهداری می‌کنیم.

رستمی با اشاره به این‌که جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهرستان نقده اصلاً کنترل نمی‌شود و چوپان‌ها پس از فصل دام‌داری، سگ‌های‌شان را رها می‌کنند، یا حتی شهرهای مجاور نیز سگ‌های‌شان را در نقده رها می‌کنند، گفت: علاوه‌بر عقیم‌سازی باید با دهیاران روستاها نیز جلسه‌ای در خصوص پلاک‌کوبی سگ‌های صاحب‌دار داشته باشیم تا چوپان‌ها بعد از اتمام فصل دامداری سگ‌های خود را رها نکند و سگ‌ها به سطح شهر نیایند.

وی افزود: برخی از سگ‌ها به بیماری‌هایی چون هاری و بیماری‌های پوستی مبتلا هستند که برای انسان‌ها مضرر و خطرناک هست.

وی در تشریح فعالیت‌های کمپین حمایت از حیوانات بی‌سرپرست گفت: ما ابتدا فقط به موارد اورژانسی، درمان و مداوای  حیوانات زخمی و بیمار و غذارسانی به آن‌ها اقدام می‌کردیم، بعد از این‌که با شهرداری نقده همکاری می‌کنیم، نسبت به جمع‌آوری و عقیم‌سازی و نگهداری سگ‌های بلاصاحب نیز شروع کرده‌ایم.

رستمی با بیان  این که شهرداری نقده، یک محلی را برای این کار به کمپین اجاره داده و ماهانه مقداری را به‌عنوان حق اجاره دریافت می‌کند، اضافه کرد: در این مدتی که اقدام به جمع‌آروی و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در شهر نقده کرده‌ایم، تنها از امکانات و نیروی انسانی که خودمان در اختیار داشتیم استفاده کردیم و هیچ مجموعه‌ای در این مورد به ما کمک نکرده است.

سرپرست کمپین حمایت از حیوانات بی‌سرپرست نقده هزینه زنده‌گیری، درمان و عقیم‌سازی هر سگ ولگرد را حدود ۱۵ میلیون ریال عنوان کرد و ادامه داد: طبق قراردادی که با شهردای و شورای اسلامی شهر داریم، این مجموعه برای هر سگ ۲ میلیون ریال به کمپ کمک می‌کند.
وی بیان کرد: ما بدون چشم‌داشت، در این کمپین فعالیت می‌کنیم و هدفمان فقط خدمت‌رسانی به همشهریان هست، امیدوارم با کمک مردم و مسئولین بتوانیم این معضل را رفع کنیم.

به گزارش ایسنا، مقابله با حضور گله‌ای و پرتعداد سگ‌های ولگرد در سطح نقده، مدیریت درست و علمی به دور از سوار شدن بر موج احساسات را می‌طلبد که با همکاری و همت مسئولین مربوطه و مجموعه‌های مردم‌نهاد می‌توانیم شاهد روند رو به کاهش تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سگ های ولگرد سگ های ولگرد از سطح شهر جمع آوری سگ های ولگرد گفت و گو با ایسنا گله ای سگ های ولگرد سازی سگ های ولگرد سگ های صاحب دار نگهداری سگ سگ های ولگرد شورای اسلامی شهرداری نقده گله ای سگ ها میلیون ریال حضور گله ای عقیم سازی خدمات شهری اسلامی شهر جمع آوری ایسنا گفت زنده گیری شهر نقده ترین راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۵۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، معاون خدمات شهری شهرداری کازرون گفت: ۲ واحد صنفی متخلف که با سد معبر برای شهروندان ایجاد مزاحمت کرده بودند پس از بی توجهی به اخطار‌های شهرداری، با حکم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و همکاری نیروی انتظامی پلمب شدند.
محمدعلی برزویی افزود : مراحل قانونی تعدادی دیگر از واحد‌های صنفی به دلیل تخلف سد معبر در حال پیگیری است.
وی از کسبه‌ها خواست برای رفاه حال شهروندان و با رعایت قوانین با نیرو‌های سد معبر شهرداری همکاری‌ کنند.
طبق تبصره یک بند ۲ ماده ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاریان  برعهده شهرداری بوده و سد معابر عمومی ، اشغال و استفاده غیر مجاز از پیاده روها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.

دیگر خبرها

  • عاملان درگیری در بیمارستان کاشانی اصفهان دستگیر شدند
  • ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل
  • دستور دادستان فردیس برای ساماندهی یک پارک
  • دستگیری عامل تیراندازی در گتوند
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‌گذاری را از بین می‌برد
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون