Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهلول تکلوی، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از آماده باش کامل دامپزشکی و تجهیز تیم‌های واکنش سریع، پیشگیری، کنترل و مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در راستای رصد و پایش شبانه روزی این بیماری در استان خبر داد و گفت: با توجه به شروع فصول سرد سال و کاهش دمای هوا و آغاز مهاجرت و جابجایی پرندگان مهاجر احتمال شیوع این بیماری و ورود ویروس‌های جدید تحت تیپ‌های نا متعارف و ایجاد بیماریزایی در استان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: اکیپ‌های بیماری یاب دامپزشکی با اتخاذ تدابیر ویژه مراقبتی به طور شبانه روزی عملیات رصد و پایش بیماری در مزارع مختلف پرورش طیور را انجام می‌دهند که در این راستا از ابتدای سالجاری طی ۱۵۹ مورد بازدید از فارم‌های صنعتی پرورش طیور ۱۶ هزارو ۱۴۱ مورد نمونه برداری صرفا برای انجام بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اخذ و به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان تحویل شده است و در حال حاضر در حوزه حیات وحش نیز رصد و پایش وضعیت پرندگان مهاجر در زیستگاه‌های آبی و تالابها، سدها، دریاچه ها، رود خانه‌ها و مناطق زمستان گذرانی این پرندگان با همکاری محیط زیست و در قالب گشت‌های تیمی مشترک انجام می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در عین حال رصد و پایش شبانه روزی این بیماری، ابلاغ ضوابط بهداشتی، قرنطینه ای، به صاحبان مزارع پرورش طیور، الزام فعالان صنعت طیور به بیمه نمودن مزارع و نیز واکسینه کردن گله طیور بر علیه بیماری، نظارت کارشناسان دامپزشکی مستقر در واحد‌های پرورش، برگزاری جلسات متعدد با صاحبان مزارع پرورش و اتحادیه مرغداران، انجام مکاتبات لازم با دستگاه‌های مرتبط در راستای تعامل و همکاری بین بخشی و نیز همکاری مستمر با دهیاران و مراکز بهداشتی را از اهم اقدامات مجموعه دامپزشکی در راستای پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

تکلوی با هشدار جدی به تمامی فعالان صنعت طیور و پرورش دهندگان طیور سنتی و روستایی از آن‌ها خواست با تقویت و تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای و افزایش لایه‌های حفاظتی و امنیت زیستی از سهل انگاری و عادی انگاری بیماری اجتناب کرده و از هرگونه تردد غیر ضروری خودداری نمایند و در صورت مشاهده کوچکترین علایم مشکوک به آنفلوانزای پرندگان و به محض رویت تلفات غیر متعارف و یا افت معنی دار آب و دان و یا کاهش تولید مراتب را سریعا به نزدیکترین مرکز دامپزشکی در استان گزارش نمایند تا عملیات کنترل، مهار و مختومه کردن کانون بیماری در کمترین زمان ممکن انجام و از سرایت آن به دیگر واحد‌های پرورش جلوگیری بعمل آید.

او بر ضرورت تعامل و همکاری بین بخشی دستگاه‌ها در حمایت از دامپزشکی و بر تقویت اطلاع رسانی در خصوص شیوع احتمالی این بیماری تاکید کرد و گفت امکانات دامپزشکی بسیار کم و محدود است، ولی تعصب خدمت به مردم داریم و با همین امکانات برای کنترل بیماری در حال خدمت هستیم.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۷۳ واحد پرورش صنعتی طیور در استان اردبیل وجود دارد از توزیع ۱۰۰ میلیون ۳۵۴ هزارو ۶۴ دز واکسن طیور از ابتدای سالجاری در استان خبر داد و افزود: این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف و واگیردار طیور در بین فارم‌های پرورش طیور استان توزیع و مصرف شده است.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آنفولانزای فوق حاد پرندگان مهاجرت پرندگان دامپزشکی استان کاهش دمای هوا دامپزشکی استان استان اردبیل پرورش طیور رصد و پایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۵۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۵۷۴ واحد پرورش طیور از قزوین در سامانه سماصط

علی رمضانپور مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ۵۷۴ واحد پرورش طیور با ظرفیت ۲۵ میلیون قطعه به ثبت رسیده است که می‌تواند رصد دقیقی از وضعیت صنعت طیور استان را به ما نشان دهد.

وی اضافه کرد: واحد‌های ثبت شده شامل ۴۱۲ واحد نیمچه گوشتی، ۲۲ واحد مادر گوشتی، سه واحد اجداد گوشتی، ۲۴ واحد پولت تخم گذار، ۷۵ واحد تخمگذار، سه واحد مادر تخمگذار، ۲ واحد اجداد تخمگذار، ۲۵ واحد بوقلمون گوشتی، یک واحـد بوقلمون مادر، شش واحد شترمرغ و یک واحد بلدرچین است.

رمضانپور ادامه داد: این سامانه از سال ۹۷ به منظور ایجاد ساماندهی صنعت طیور در سطح استان‌های کشور و شناسایی و مدیریت این واحد‌ها راه‌اندازی شده که استان قزوین از همان ابتدا در این سامانه فعالیت مستمری داشته است.

این مسئول بیان کرد: مدیریت تولید، امکان جلوگیری از فعالیت واحد‌های غیرمجاز، قابلیت ردیابی و پیگیری و فعالیت حلقه‌های تولید، رصد میزان تولید و توزیع جوجه یک روزه، ردیابی محصول از مزارع مرغ اجداد تا مزرعه مرغ مادر، گوشتی و در نهایت کشتارگاه از مزایای این سامانه است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: واحد‌های مرغداری در استان که قصد جوجه ریزی دارند اطلاعات خود را در سامانه سماصط ثبت تا سازمان جهاد کشاورزی بتواند به آنها خدمات ارائه دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • ثبت ۵۷۴ واحد پرورش طیور از قزوین در سامانه سماصط
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور
  • پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل
  • تبدیل به ضایعات بیش از ۳ هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد