محوریت وحی نخستین رکن جامعه نبوی است
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۳۴۷۲
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، « امان الله علیمرادی» نماینده مجلس خبرگان رهبری در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در ارتباط با ضرورت پیروی از الگوی جامعه نبوی سخن گفت.
وی با بیان این که حاکمیت خصوصیات جامعه نبوی بر امروز جهان اسلام، امری ضروریست، چرا که این خصوصیات، برای ما هویت ساز، وحدت دهنده، نجات بخش و حیات آفرین است، هدف خداوند از بعثت رسول خدا(ص) را ارتقای بشر به معارف وحیانی، و تربیت توحیدی عنوان کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علیمرادی با اشاره به این که بعثت پیامبر(ص) جنبه اجتماعی نیز داشته، تاکید کرد: آیات کریمه قرآن، روایات اسلامی و سیره نبوی گویای این حقیت است که آن حضرت به دنبال ارتقا و تعالی جامعه نیز بوده است.
وی نامگذاری امت اسلامی به امت وسط را گواهی بر اجتماعی بودن بعثت پیامبر(ص) دانست و اظهار داشت: این امت وسط شدن برای امت اسلامی بیانگر یک هویت و سلوک اجتماعی است که حفظ آن مورد اهتمام اوصیای آن حضرت نیز بوده است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم حرکت جهان اسلام در مسیر مستقیم تصریح کرد: رسول خدا امت خود را بهترین امت نامید که برای بشریت برخواسته است و خیر او به همه انسانها میرسد.
وی در ادامه سخنان خود میانهروی و خیررساندن را از ویژگیهای حامعه نبوی برشمرد و آیه 29 سوره فتح را که میفرماید: « مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ: محمد (ص) پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير و با همديگر مهربانند » را معیاری برای جهان امروز ما برشمرد.
علیمرادی با استناد به این آیه شریفه محوریت وحی را نخستین رکن جامعه نبوی برشمرد و اظهار داشت: تعیین کننده حدود همه رفتارهای اجتماعی و بین المللی، وحی است و آحاد مردم و امت اسلامی باید حول محور رسالت و نبوت عمل کنند؛ یعنی باید دستورالعمل کشورداری، حکمرانی و روابط بین الملل و همه رفتارهای سیاسی، اجتماعی، مآخوذ از قرآن کریم، مبتنی بر وحی و مبتنی بر رسالت رسول خدا و پیروی از آن حضرت باشد.
علیمرادی افزود: اگر جامعه اسلامی در این روزگار و هر روزگار دیگری از این اصل اساسی و بنیادین، معیت با رسول خدا و اوصیای او تخطی کند، این جامعه به پوچی، سرگردانی و دنباله روی و نوکری مستکبران و سلطه گران عالم دچار میشود.
وی ادامه داد: زمانی که جامعه اسلامی هویت خود را خدایی کرد، دشمن دارد و قلدران و مستکبران در برابر او برمیخیزند. لذا قرآن کریم در همین آیه تعیین تکلیف آنها را مشخص کرده و فرموده است در برابر کفار اشداء باشید.
علیمرادی با استناد به آیات کریمه 8 و 9 سوره ممتحنه تاکیدکرد: همه کفار مراد این آیه نیست بلکه مقصود کفاری که یا جنگ سرزمینی با شما دارند یا جنگ دینی دارند.
وی در انفعال برخی از دولتمردان اسلامی در مقابل آمریکا، استکبار، زورگوهای عالم ابراز تاسف کرد و آن را موجب فساد و ذلت آنها خواند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کسانی که با آمریکا و صهیونیستها ساختند، خون فلسطینیها را لگدمال کردند، گفت: اینها به این خصوصیت بنیادین و رکن بنیادین جامعه نبوی یعنی اشداء علی الکفار توجه نکردند.
وی افزود: خصوصیت دیگر جامعه اسلامی، مربوط به پیوند درونی میان مومنان است که با تعبیر رحماء بینهم مشخص شده است لذا آحاد جامعه مومنین باید با هم پیوند رحمت داشته باشند.
علیمرادی در پایان سخنان خود تصریح کرد: خصوصیت بنیادین دیگر این است که جامعه نبوی، اهل عبادت و معنویت و خشوع و خضوع و پرستش در پیشگاه پروردگار است. تراهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: کنفرانس1400 جامعه نبوی رسول خدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۳۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مد خوب، مد بد!
«اینها الان مد شده» جملهای آشنا که ممکن است در طول روز بارها به گوشتان به عناوین مختلف رسیده باشد. اما آیا هر مدی قابل قبول است؟ تا چه جایی میتوان از آن پیروی کرد؟
به گزارش ایسنا، شاید کلمه حجاب و پوشش برای افراد در سنین بالاتر معنا و مفهوم بیشتری داشته باشد. کسانی که نوع لباس پوشیدن در خانه یا بیرون از آن، برایشان نوعی احترام به خانواده و جامعه بود. میتوان گفت پوشیدن لباسهای نامتعارف باب نبود. اگر کسی بر خلاف عرف آن دوره عمل میکرد به شدت مورد شماتت دوستان و اطرافیان خود قرار میگرفت. اما در دوره جدید عکس این قضیه در جریان است. به طوری که پوشیدن لباسهای پاره، کهنه، تنگ و کوتاه که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد، بسیار در بین جوانان باب شده است.
به راستی دلیل این که عدهای از افراد به بدون هیچ آگاهی، فقط به دلیل مد شدن این نوع پوشش را انتخاب میکنند چیست؟ لباسهایی که در بسیاری از مواقع نه تنها زیبایی ندارند، بلکه ممکن است در نگاه اول مضحک و خندهدار هم باشند.
مفهوم پوشش و لباس
لباس از گذشته، تاکنون گویای مفاهیم زیادی بوده است و سهمی بزرگ در فرهنگ ملتها دارد. نشاندهنده باورهای، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی مردمان یک جامعه است. اما در نگاه کلی لباس پاسخگوی نیازهایی مانند حفاظت از سرما و گرما، حفظ عفت و شرم است و در نهایت به انسان آراستگی، زیبایی میبخشد.
پوشش در گذشته
پیکرهها، نقاشیها، و نوشتههای باقیمانده از دوران باستان نشان میدهد که پوشش تمام بدن در دورههای مختلف تاریخی برای زنان و مردان ایرانی دارای اهمیت بوده است و ایرانیان به هیچ وجه در برهنگی به سر نمیبردهاند.
استرابون تاریخنگار و جغرافیدان معروف یونانی که کتاب جغرافیای او منبع گرانبها از دنیای قدیم از جمله فلات ایران، فرهنگ و تمدن مردمانی که در نواحی مختلف ایران ساکن بودهاند را در خود جای داده است، مینویسد: "ایرانیان اگر بخشی از بدنشان برهنه باشد آن را بی شرمی میدانند و همیشه بلند لباس میپوشند.
ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن مینویسد: "در زمان داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع جز در تخت روان و روپوشدار از خانه بیرون نمیآمدند. در نقشهایی که از ایران باستان بر جای مانده است هیچ صورت زن دیده نمیشود
در موزه لوور پاریس مُهر سنگی استوانهای مربوط به دوران هخامنشیان است که تعدادی با لباس و تاج و چادر زنان هخامنشی بر مسند شاهانهای تکیه زده است و ندیمههایش در مقابلش ایستادهاند و سرپوش به سر دارند. موارد نمونههایی از وجود فرهنگ پوشش و یکی از نشانههای ملیت ایرانی است.
پوشش فرهنگهای مختلف ایرانی
با این که استفاده از لباسهای سنتی و قدیمی دیگر نسبت به گذشته در بین اقوام ایرانی رایج نیست، اما هستند مردمانی که در استانهای مختلف هنوز از این سنت دیرین در نوع پوشش استفاده میکنند. پوشش اقوام مختلف در ایران برای بسیاری از گردشگران چه ایرانی یا خارجی بسیار جذاب و دیدنی است. شاید برای شما پیش آمده باشد که در سفر به نقطهای از کشور افرادی را با لباسی خاص و سنتی مخصوص همان منطقه ببینید. لباسهایی که در عین زیبایی، پوشیدگی را نیز به همراه دارد. به طوری که اکثر افراد را به گرفتن عکسهای یادگاری از این نوع پوشش ترغیب میکند. بر اساس شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و همچنین فرهنگهای مختلف اقوام ساکن، نوع پوشش و لباس در بین قومیتهای مختلف بسیار متنوع است.
مدگرایی
مدگرایی به این معنی است که فرد سبک زندگی، پوشش و رفتار خود را بر اساس آخرین الگوها تنظیم و به محض ورود الگوی جدید در جامعه، از آن پیروی میکند. این حس تنوعطلبی توأم با گرایش به خودنمایی در محیط اجتماعی، تغییرات چشمگیری در نوع پوشش، رفتار و آرایش افراد به همراه داشته است. مدگرایی منحصر به سن خاصی نیست، اما در بین جوانان جذابیت بیشتری دارد. عواملی چون تنوعطلبی و نوگرایی، همانندسازی، رقابت، چشم و همچشمی با دیگران، مدگرایی و التزام ناشی از دوستی، جلب توجه دیگران و تشخّصطلبی میتواند از عوامل گرایش جوانان به سوی این شیوه زندگی باشد.
مد پیامد دوره معاصر و مختص به جامعه و فرهنگی خاص نیست، اما در عصر حاضر با گسترش روز افزون شبکههای ارتباطی و ماهوارهای، سبک زندگی افراد جامعه مخصوصا نوع پوشش آنها را بسیار تحت تأثیر قرار داده است. این رسانهها با کمک تبلیغات و مدهای جدید، نیازها و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد میکنند که بعضی از این الگوها با فرهنگ و ارزشهای جامعه ما هیچ سنخیتی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی میشود.
اکثر افرادی که در پی مد روز هستند، به قول خودشان میخواهند باکلاس باشند. به عقیده آنها نحوه پوشش عامل مهمی برای شناخت طبقه اجتماعی، میزان رفاه، سلیقه و فرهنگ افراد است.
پیروی از مد همیشه بد نیست و میتواند جوانان را از لحاظ روحی ارضا کند و حتی در پیشرفت جامعه نیز مفید باشد. جامعهشناسان مد را یک پدیده اجتماعی میدانند که افراد را با یکدیکر همرنگ میکند. این به شرطی است که از افراد یا مدهایی که با جامعه هیچ سنخیتی ندارند پیروی نکنند. اما با این حال امروزه جوانان زیادی را میبینیم که درگیر آن شدهاند و مد به یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه تبدیل شده است. تقلید نسنجیدهای که وقت و هزینه زیادی برای آنها دارد. چراکه اکثرا وقتی از آن ها دلیل انتخابشان پرسیده میشود تنها کلمهای که میشنویم این است که مد شده است.
سخن آخر
با پیشرفت روزافزون، شبکههای ارتباطی و ماهوارهای در نیازهای اساسی مردم به خصوص جوانان تغییرات بزرگی را به وجود آوردهاند، رسانههایی که با تبلیغات، الگوهای جدیدی را وارد زندگی جوانان کردهاند. الگوهایی که در اکثر موارد سنخیتی با فرهنگ و ارزشهای جامعه ایرانی ندارد.
انتهای پیام