Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@03:25:30 GMT

حل چالش های بزرگ جهانی با همکاری علمی کشورهای اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۷۸۳۶

حل چالش های بزرگ جهانی با همکاری علمی کشورهای اسلامی

به گزارش خبرنگار مهر، سورنا ستاری امشب در مراسم برگزاری چهارمین دوره جایزه مصطفی ص که در تالار وحدت برگزار شد گفت: برای ما باعث افتخار است که در هفته مزین به نام پیامبر فرصت دیدار با جمعی از چهره های شامخ علمی در جهان اسلام را پیدا کرده ایم.

معاون علمی و فناوری با تبریک این ایام به جامعه اسلامی و به طور ویژه دوستداران پیامبر بزرگ اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص)، گفت: لازم می دانم نیک‌اندیشی بزرگانی که با ابتکار هفته وحدت، تفاوت در روایتها را به فرصتی برای تحکیم پیوندها در جامعه اسلامی تبدیل کرده است، ارج نهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: ما اکنون به واسطه چالشهای مشترکی که جامعه بزرگ اسلامی با آنها روبرو است، اهمیتِ وحدت و همدلی و در مقابل، عوارضِ تفرقه و نقار را به خوبی مشاهده می کنیم.

ستاری گفت: جامعه اسلامی همواره در معرض این انتخاب قرار دارد که چه نمایندگانی را برای ارائه تصویر و پیام اسلام به جهان معرفی کند؛ ما برای این پرسش، پاسخ تاریخی مناسبی را مبتنی بر میراث مشترک جهان اسلام می شناسیم.

به گفته وی، در قرن های مصطلح به دوران طلایی اسلام، همزمان با دوره شکوفایی علم و هنر در کشورهای اسلامی، صدا و لباس اسلام بر تن و زبان شخصیتهای بزرگ علمی و فرهنگی همچون حضرات ابونصر فارابی، مولانا جلال الدین، عمر خیام، محمد ابن موسی خوارزمی، ابن سینا، ابن هیثم و بسیاری دیگر از دانشمندان سرآمد اسلام بوده است.

وی ادامه داد: این شخصیتهای نام آور از یک سو در عالیترین مراتب علم و فرهنگ در زمانه خود قرار داشتند و از طرف دیگر شخصیتهایی فرامرزی بودند که اکنون آثار هر یک از آنها در شمار گنجینه‌های فرهنگی چند کشور اسلامی به حساب می آیند.

ستاری گفت: شکوفایی جامعه اسلامی مقارن با حضور چنین شخصیت‌هایی و در زمان و جایی روی داده که تصویر اسلام در قاب علم و فرهنگ ارائه شده است. به تعبیر پیامبر عظیم الشأن ما، «دانشمندان وارثان انبیا» هستند و بهترین نماینده برای رساندن پیام انبیا به ذهن‌های جستوجوگر هستند.

معاون علمی گفت: مبتنی بر این بینش، جامعه اسلامی در زمان حاضر می تواند بنا به اشتراک در دین، کتاب و رسول و گنجینه‌ای از میراث علمی و فرهنگی، زمینه ابتکارات جدید را برای برخورداری و پیشرفت مسلمانان جهان فراهم کند؛ در این رابطه، علم و فناوری به دلیل ماهیت فرافرهنگی خود، میتواند به عنوان چارچوبی برای همکاریهای نوع دوستانه بین کشورهای اسلامی عمل کند.

وی گفت: برای گذار به یک جامعه خلاق و نوآور به این باور دست یافته‌ایم که علم و فناوری به شرط وجود اراده مشترک بین‌المللی ظرفیت کافی برای همکاری در خصوص رفع چالشهای بزرگ جهانی را دارا است؛ این در حالی است که کشورهای اسلامی به واسطه زمینه‌هایی مشترک فرهنگی از فرصتهایی بزرگ برای خلق اراده مشترک در راستای اقدامات جمعی برخوردارند.

وی ادامه داد: لذا در شرایط کنونی که کشورهای اسلامی با چالشهای بزرگ اجتماعی روبرو هستند، این مسئولیت متوجه همه متفکران و دانشمندان بزرگ جهان اسلام است که به عنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل کنند.

وی گفت: جایزه مصطفی، معطوف به استفاده از علم و فناوری به عنوان یک مؤلفه فرصت ساز برای تقویت رشته‌های اخوت در جامعه اسلامی است.

وی تاکید کرد: بسیار خرسندم که به برکت این جایزه بین المللی شبکه‌ ای از دانشمندان جهان اسلام برای نگرش مسئله محور به علم و فناوری شکل گرفته است. همچنین امیدوارم با اتکال به وعده راستین خدا که «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» ، دانشمندان برگزیده در جایزه مصطفی و فرهیختگانی که با ما در برگزاری این جایزه همکاری می کنند، در عالیترین مراتب منزلت نزد خداوند بزرگ قرار گیرند.

وی خطاب به دانشمند برگزیده جایزه مصطفی؛ کامران وفا گفت: سخاوت ایشان را ستایش می کنم و بر هیچ کسی پوشیده نیست که اهدای جایزه پروفسور وفا برای توسعه علوم بنیادی ایران کار بزرگی بوده است این وظیفه معاونت علمی و وزارت علوم را سنگین تر می کند.

کد خبر 5333277 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جایزه مصطفی ص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان فیس بوک حاکمیت سایبری تحقیقات علمی جایزه مصطفی ص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی همراه اول ایالات متحده امریکا گوگل تولید دانش بنیان صنایع غذایی کسب و کار امنیت سایبری کشورهای اسلامی جامعه اسلامی علم و فناوری جایزه مصطفی جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۷۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکوت مسلمین در قبال جنایات صهیونیست‌ها زبانه‌های آتش را به جهان اسلام خواهد کشید

ماموستا ملامحمد محمودی در گفت وگو با خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب در سخنانی با اشاره به اینکه جهان اسلام و دولت‌های مسلمان در قبال مسئله غزه همچنان سکوت پیشه کرده‌اند، اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ روز از تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد و در این مدت مجامع حقوق بشری و کشورهای اسلامی سکوت خفت باری پیشه کرده‌اند.
 
امام جمعه شهرستان روانسر ادامه داد: بی‌گمان این سکوت و بی‌تفاوتی جهانیان به ویژه کشورهای اسلامی بر گستاخی رژیم صهیونیستی خواهد افزود و اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد در آینده‌ای نه چندان دور زبانه‌ها و شعله‌های این آتش و نسل کشی به دیگر کشورهای جهان اسلام کشیده خواهد شد.
 
این عالم اهل سنت در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: بی‌تفاوتی امروز مسلمین در برابر جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه دیر یا زور گریبان مسلمین را می‌گیرد بنابراین این بی‌تفاوتی نه تنها حاشیه امنی برای کشورهای مسلمان نخواهد بود بلکه خود می‌تواند آغازی بر شعله‌ورتر شدن آتش جنگ و خونریزی در منطقه گردد.
 
این عالم برجسته اهل سنت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجمعات دانشجویی در جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی و از سوی دیگر حمایت از مردم غزه، گفت: امروز صدای مظلومیت مردم غزه در دانشگاه‌های کشورهای اروپایی و غربی و آمریکایی شنیده می‌شود و به عینه شاهدیم که معترضان به این جنایات و نسل‌کشی‌ها چگونه توسط پلیس آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی و حامی حقوق بشر و آزادی بیان سرکوب می‌شوند.
 
امام جمعه شهرستان روانسر افزود: الهی محقق خواهد شد و بی‌گمان فلسطین از آن ملت فلسطین خواهد بود و این از وعده‌های خداوند متعال می‌باشد بنابراین بهتر است که جهان اسلام این واقعیت را بپذیرد و از پیله‌ای که به دور خود پیچیده است بیرون بیاید و در مقابل رژیم صهیونیستی عملاً وارد میدان مبارزه شود.
 
ماموستا محمودی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس آرمان‌های آزادی‌خواهانه خود از همان روزهای نخستین تجاوز صهیونیست‌ها به غزه، در عمل نشان داد که حامی ملت مظلوم غزه و فلسطین است بنابراین شایسته می‌باشد که دیگر دولت‌های اسلامی سیاست‌های آزادیخواهانه ایران اسلامی را برای خود سرمشق قرار دهند.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سکوت مسلمین در قبال جنایات صهیونیست‌ها زبانه‌های آتش را به جهان اسلام خواهد کشید
  • رژیم اسرائیل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا
  • امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است
  • جوان‌ها باعث پیشرفت‌های علمی بزرگ ایران هستند
  • تلاش دشمنان برای دین زدایی در جهان اسلام
  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • سکوت کشورهای اسلامی در برابر جنایات غزه ناشی از ترویج اومانیسم در مراکز آموزشی است
  • صهیونیست ها از اتحاد کشورهای اسلامی ترس دارند/ وحدت جهان اسلام از مهمات پیروزی بر صهیونیسم است