Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@16:36:26 GMT

کشت کلزا در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی مهران

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۷۹۱۹

کشت کلزا در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی مهران

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،حشمت الله نظربیگی معاون جهاد کشاورزی مهران  گفت: کلزا محصولی مناسب برای تنوع کشت و اصلاح خاک است، این محصول به خاطر داشتن ریشه‌های راست که عمق خاک نفوذ می‌کنند عناصر غذایی را بالا آورده و در اختیار محصول بعدی قرار می‌دهد.

او افزود: شهرستان مهران با داشتن حدود ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و دیم این روز‌ها مهیای کشت کلزا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظربیگی عنوان کرد: بر اساس برنامه ابلاغی سازمان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان برای کشت کلزای آبی برای شهرستان در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: با توجه به کمبود منابع آبی به ویژه در دشت کنجانچم تاکنون ۲ هزار هکتار آن محقق شده است.

معاون جهاد کشاورزی مهران بیان کرد: این دانه روغنی مقرون به صرفه مدت هاست که مورد توجه کشاورزان مهرانی قرار گرفته است، با کاشتن دانه روغنی کلزا گام مهمی در راستای تولید و اشتغال صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی کشت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۷۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد

سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش را نشان دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهادهای دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهادها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد که ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

او با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور گفت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

او در مورد توزیع بذر کلزا گفت: امسال نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع ارقام داشته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد