Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان فیلم سینمایی «بوتاکس» با اشاره به اینکه حذف فیلم‌ها توسط دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران اتفاق تازه‌ای در این رویداد فرهنگی هنری به حساب نمی‌آید تأکید کرد سانسور در کشور ما هویتی مجهول دارد و هر مدیر با سلایق خود آثار را سانسور یا حذف می‌کند.

کاوه مظاهری، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: سانسور همیشه در سینمای ایران اتفاق رایجی بوده و همچنان نیز وجود دارد و اعمال سانسور در جشنواره فیلم کوتاه را اصلاً نمی‌توان پدیده‌ای جدید و عجیب دانست اما با ظهور شبکه‌های اجتماعی این پدیده عیان‌تر از همیشه به چشم می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مظاهری خاطرنشان کرد: سانسور از گذشته در جشنواره فیلم فجر بوده و در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز وجود داشت و همواره مورد انتقاد فیلمسازان بوده است اما آنچه که بیش از هر چیز آزاردهنده به نظر می‌رسد نبود یک چارچوب و معیار مشخص است. متأسفانه معیار مشخصی وجود ندارد که همه چیز شفاف باشد و فیلمسازان بدانند در چه شرایطی فیلم‌شان با مشکل مواجه می‌شود. در واقع ماهیت سانسور در سینمای ایران هویتی مجهول دارد و ما آئین‌نامه و قانونی نداریم که جلوی اعمال سلیقه‌های شخصی را بگیرد که البته به نظر می‌رسد رئیس جدید سازمان سینمایی درباره حل این مشکل اظهاراتی داشته که باید ببینیم چه اتفاقی در این زمینه رخ خواهد داد.

او افزود: مشکل اصلی که امروز سینماگران در جشنواره فیلم کوتاه به آن اعتراض دارند اعمال سلیقه‌ای است که از سوی دبیر جشنواره انجام شده و او فیلم‌هایی را که از سوی هیئت مشاور انتخاب شده‌اند به انتخاب خود از جشنواره حذف کرده است. البته باید صادقانه با این موضوع برخورد کنیم و بدانیم که دبیر حق حذف فیلم‌ را دارد اما نکته مهم این است که در جشنواره‌های مختلف دنیا دبیر اعمال نظر کیفی دارد و به دلیل مشکلات کیفی اثر را از جشنواره حذف می‌کند اما اتفاقی که در جشنواره فیلم کوتاه رخ داده اینگونه نیست و دبیر فیلمی که احتمالاً مجوز داشته را به لحاظ محتوایی دارای مشکل می‌داند و حذف کرده است. با این حال باید بدانیم این اتفاق نیز در جشنواره‌های ما سابقه داشته و جدید نیست که من به شخصه با چنین مسئله‌ای مواجه شده‌ام. حدود 14 سال پیش در زمان مدیریت آقای باکیده وقتی فیلم «موچین» را به جشنواره ارسال کردم به دلیل نظارت‌های محتوایی حذف شد و من آن زمان نتوانستم کاری برای فیلمم انجام دهم اما به یاد دارم که ایک فیلم به کارگردانی حامد خسروی توسط دبیر حذف شد که با پیگیری‌های آقای آفریده فیلم به جشنواره برگشت و حتی جایزه بین‌الملل را از آن خود کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «بوتاکس» در ادامه درباره حذف هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در جشنواره‌های معتبر جهانی که هیات انتخابی وجود ندارد افرادی به عنوان مشاور (Advisor) انتخاب می‌شوند که ثابت هستند و در طول سالیان سال که در سمت‌شان حضور دارند تجربه‌هایی کسب می‌کنند که به عنوان متخصص شناخته می‌شوند. به عنوان مثال جشنواره لوکارنو اگر یک فرد را مسئول نظارت بر آثار خاورمیانه قرار می‌دهد، این فرد پس از چند سال به عنوان کارشناس سینمای خاورمیانه شناخته می‌شود و می‌داند که در این منطقه چه آثاری ساخته می‌شوند و برای او پیدا کردن آثار با کیفیت بسیار آسان است و ارتباط‌هایی دارد که باعث می‌شود فیلم‌ها و فیلمسازان مهمی توسط او کشف شوند اما در جشنواره فیلم کوتاه تهران حذف هیئت انتخاب به هیچ‌وجه با این هدف و به این شکل صورت نگرفته است.

مظاهری در پایان درباره اعتراض سینماگران عضو آکادمی اسکار و تحریم فیلم معرفی شده از سوی جشنواره فیلم کوتاه تهران، گفت: من به شخصه از تصمیم علی عسگری و فرنوش صمدی حمایت می‌کنم. به هر حال همه می‌دانیم که نظر این افراد تأثیر چندانی ندارد چرا که راه‌یابی و جایزه گرفتن در آکادمی اسکار شرایط پیچیده‌ای دارد و هزینه‌ بالایی می‌طلبد که یک فیلمساز انجام دهد و بسیاری از فیلمسازان با کمپین‌های جدی که تشکیل می‌شود به این آکادمی راه پیدا می‌کنند که معمولاً فیلمسازان ایرانی این امکان را ندارند چرا که انجام آن هزینه سنگینی برایشان دارد. بنابراین این اعتراض را به شکل نمادین بسیار درست می‌دانم ولی با این حال همچنان هیچ امیدی به بهتر شدن وضعیت ندارم و فکر نمی‌کنم مشکل سانسور و اتفاقاتی از این دست در کشور ما حل شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سینمای ایران جشنواره فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم ایران مشکلات فیلم سینمایی خاورمیانه جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه خاورمیانه سینمای ایران مشکلات کاوه مظاهری جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره فیلم کوتاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۹۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سید نظام‌الدین موسوی، دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (امنا) از نهایی شدن لیست این ائتلاف برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس خبر داد.

موسوی گفت: از ۳۰ نامزد ائتلاف امنا در دور اول انتخابات ۷ نفر انتخاب و ۱۵ نفر نفر نیز به دور دوم راه پیدا کردند.

وی افزود: با تصویب شورای مرکزی ائتلاف تمامی ۱۵ نامزد راه یافته فهرست ائتلاف به دور دوم، در این مرحله نیز در لیست امنا قرار دارند.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه آقای مهدی شریفیان در اطلاعیه ای رسماً اعلام کرد که خود را متعهد به رویکردهای ائتلاف امنا در مجلس آینده می‌داند، با تصویب شورای مرکزی حضور وی به عنوان نفر شانزدهم فهرست امنا در دور دوم قطعی شد.

دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (امنا) در ادامه اسامی کامل ۱۶ نفر ائتلاف انتخاباتی امنا در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را به این شرح اعلام کرد:

۱- سید نظام الدین موسوی

۲- احمد نادری

۳- ابراهیم عزیزی

۴-پ یمان فلسفی

۵- سمیه رفیعی

۶- ابوالفضل ظهره وند

۷- محمد سراج

۸- ابوالقاسم جراره

۹- زینب قیصری

۱۰- ریحانه اخلاقی

۱۱- صالح اسکندری

۱۲- سید مرتضی محمودی

۱۳- بیژن نوباوه وطن

۱۴- حسین صمصامی

۱۵- مجتبی رحماندوست

۱۶- مهدی شریفیان

کد خبر 6095306 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران اعلام شد
  • اقامت حدود چهار هزار تبعه خارجی مجاز در استان کرمانشاه
  • ساماندهی اتباع مجاز در کرمانشاه
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • اتباع مجاز در کرمانشاه ساماندهی می‌شوند
  • راهیابی ۱۰ پویانمایی کوتاه ایرانی در جشنواره روسیه
  • تمام اتباع مجاز ساماندهی می‌شوند 
  • ۱۰ انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • ۱۰ انیمشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • راهیابی فیلم کوتاه مدرسه آنالوگ به جشنواره بین‌المللی رشد