Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- کامران وفا برگزیده چهارمین دوره جایزه مصطفی جایزه نقدی خود را به گروه‌های عامه المنفعه ایران در حوزه علوم بنیادی اهدا کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، این دانشمند برجسته ایرانی که جزو پنج دانشمند برجسته جهان اسلام از سوی بنیاد بین المللی جایزه مصطفی انتخاب شده است امشب در مراسم جایزه مصطفی گفت: همه قسمت نقدی جایزه خود را به عنوان سرمایه اولیه به بنیاد عامه المنفعه‌ای در ایران اهدا می‌کنم که در حوزه علوم بنیادین فعالیت می‌کنند تا بتواند به رشد علوم پایه در ایران و حتی کشور‌های همسایه کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: یک چهارم جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، اما در شرایط کنونی متاسفانه یک چهارم علم متعلق به مسلمانان نیست که امیدواریم با تلاش دانشمندان اسلامی این موضوع جبران شود.
کامران وفا یادآور شد: علم هیچگاه برای جامعه مسلمان غریبه نبوده و نیست چه بسا در گذشته نه چندان دور دوران طلایی علم در کشور‌های اسلامی گذرانده شده است و این نشان می‌دهد علم به جوامع اسلامی بسیار نزدیک بوده است هر چند اکنون کمی از آن دور شده ایم.
این دانشمند مسلمان گفت: در حوزه‌ای که من در آن کار می‌کنم یعنی نظریه ریسمان در حال حاضر تاثیری بر زندگی بشر ندارد، اما فهم ما را از جهان بیشتر می‌کند و در واقع اگر چه اکنون نمودی در جامعه و بشریت ندارد، اما یک سرمایه گذاری برای آینده بشر است.
در این مراسم علاوه بر کامران وفا چهار نفر دیگر از دانشمندان برجسته جهان اسلام به عنوان برگزیده جهان اسلام از کشور‌های لبنان، بنگلادش، مراکش و پاکستان تجلیل به عمل آمد.

معرفی برگزیدگان جایزه بین المللی مصطفی
برگزیدگان چهارمین دو سالانه جایزه بین المللی مصطفی موسوم به نوبل اسلامی معرفی و تجلیل شدند.
در این مراسم که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و جمعی از اندیشمندان، نخبگان، دانشمندان ایران و جهان اسلام حضور داشتند به پنج نفر از برگزیدگان این دو سالانه هدایا و لوح‌هایی اهدا شد.
این مراسم در تالار وحدت برگزار شد و دبیرخانه بنیاد مصطفی از 515 اثر ارسالی مجموعه‌های علمی پنج دانشمند را حائز برترین‌ها دانستند.
بر این اساس آقای کامران وفا از ایران، اقبال چودری از پاکستان، محمد صائغ از لبنان، یحیی تیعلاتی از مراکش و زاهد حسن از بنگلادش جایزه چهارمین دوره دو سالانه مصطفی را از آن خود کردند.

ستاری: جایزه مصطفی مولفه تقویت اخوت و مدارا در جوامع اسلامی
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: جایزه بین المللی مصطفی مولفه ای فرصت ساز برای تقویت رشته های اخوت و مدارا در جامعه اسلامی است.
سورنا ستاری در این مراسم افزود: به برکت این جایزه شبکه ای از دانشمندان جهان اسلام برای نگرش مسئله محور به علم و فناوری شکل گرفته است.
رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی ادامه داد: امروز کشورهای اسلامی با چالش های بزرگ اجتماعی روبرو هستند و این مسئولیت متوجه همه دانشمندان جهان اسلام است که به عنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی برای رفع چالش های جوامع اسلامی و همچنین دیگر جوامع جهانی بکار آید.
آقای ستاری تاکید کرد: کشورهای اسلامی به واسطه زمینه های مشترک فرهنگی از فرصت هایی بزرگ برای خلق اراده مشترک در مسیر اقدامات جمعی برخوردارند و باید از این فرصت و ظرفیت استفاده کرد.
وی در این مراسم که در هفته وحدت و همزمان با نزدیکی میلاد مبارک پیامبر اعظم (ص) برگزار شد از نیک اندیشی بزرگانی که با ابتکار هفته وحدت تفاوت در روایت ها را به فرصتی برای تحکیم پیوندها در جامعه اسلامی بدل کرده اند قدردانی کرد و افزود: وقتی چالش های مشترک جامعه بزرگ اسلامی را می بینیم اهمیت وحدت و همدلی را در برابر عوارض تفرقه و نفاق را بیش از هر زمانی مشاهده می کنیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با یادآوری دوران طلایی اسلام همزمان با شکوفایی عصر علم و هنر گفت: در کشورهای اسلامی صدا و لباس اسلام بر تن و زبان شخصیت های بزرگ علمی وفرهنگی همچون ابونصر فارابی ، مولانا جلال الدین ، عمرخیام، خوارزمی، ابن سینا، ابن هیثم و بسیاری دیگر از دانشمندان جلوه گر شده است و این شخصیت ها به اندازه ای فرامرزی بوده اند که آثار آنها گنجینه های فرهنگی بشریت بوده است.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به تجربه جمهوری اسلامی ایران برای گذر به یک جامعه خلاق و نوآور به این باور رسیده ایم که علم و فناوری به شرط وجود اراده مشترک بین المللی ظرفیت کافی برای همکاری به منظور رفع چالش های بزرگ جهانی را دارد .

معرفی برگزیدگان جایزه مصطفی (ص)
مراسم معرفی برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) در تالار وحدت برگزار شد.
در این مراسم که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی فناوری رئیس جمهور و جمعی از اساتید و دانشگاهیان و اندیشمندان در حال برگزاری است از پنج نفر از برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) تجلیل می شود.
جایزه مصطفی (ص) که موسوم به جایزه نوبل اسلامی است هر دو سال برگزار می‌شود و در آن به برترین دانشمندان و اندیشمندان جهان اسلام معرفی و تجلیل می‌شوند.
گفته می‌شود امسال از میان 500 اندیشمند جهان اسلام که به دبیرخانه بنیاد مصطفی (ص) معرفی شدند سوابق و فعالیت‌های علمی آن‌ها  بررسی شد و از از میان آن‌ها 5 نفر انتخاب شدند .

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: علوم بنیادی فناوری رئیس جمهور برگزیدگان جایزه جایزه مصطفی کامران وفا جهان اسلام بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۱۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است

آیت الله غلامعلی نعیم‌آبادی نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پرچم وحدت و مقاومت را در جهان بشریت به اهتزازدر آورده، اظهار داشت: ابتدا باید اشاره ای به تقریب در جمهوری اسلامی داشت، چرا که وحدت و تقریب سند بزرگی برای ایران اسلامی به عنوان پرچم دار تقریب و عمل کننده به حرف است و ما این مسئله را در وعده صادق مشاهده کردیم.

 امام جمعه سابق بندرعباس، افزود: نکته ای که جهان بشریت و مردم ایران اسلامی باید بدان توجه داشته باشند این است که تنها کشوری که تقریب را فریاد می زند جمهوری اسلامی است که بعد از امام عزیز، امروز به دست رهبر فرزانه انقلاب می باشد.

این عالم شیعه پیرامون مسئله فلسطین و اولویت اول جهان اسلام، اذعان داشت: امام راحل(ره) از ابتدا مسئله فلسطین را در اولویت جهان اسلام قرار داده است؛  بنده خدمت مرحوم آیت الله تسخیری(ره) سفری به کنیا داشتیم امام جمعه کنیا می گفت، ارادت ما به امام(ره) از آنجا بیشتر شد که فلسطین را مسئله اول جهان اسلام قرار دادند.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان، عنوان کرد: ملت های مسلمان با آمدن در خیابان ها و سردادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و زنده باد فلسطین موجب شدند تا اسلام در جهان امروزی به این نقطه برسد و فلسطین کنونی قدرتی بر علیه استکبار جهانی و غزه قهرمان افتخار آفرین شود.

 وی خاطر نشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: " إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا" تا سختی نباشد راحتی نیست؛ به طور قطع ملت مظلوم فلسطین و خصوصا غزه پیروز خواهند بود چراکه بعد از هر سختی و مقاومت، راحتی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: رهبر فرزانه انقلاب به طور مکرر حمایت های بی دریغ خویش را اعلام کرده اند، مردم غزه انشاالله راهشان را ادامه می دهند، چراکه پیروزی قطعا با آنها خواهد بود و امیدواریم فرزندان اسلام در اقصی نقاط عالم ریشه فساد را بخشکانند.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • برگزاری رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم برگزار می‌شود
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • کارگر خالق و محور در امر تولید است
  • امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • اهدای جایزه باران مسطورا در کرمان
  • امیردریادار ایرانی : آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم