Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش شنبه شب ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی روسی زبان «میر» که در کشورهای همسود پخش می شود امروز  گفت که در جریان رزمایش «تعامل ۲۰۲۱» افدامات برای نابودی تروریست های مهاجم به تاجیکستان تمرین شد. 

این رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی امروز به پایان رسید. 

یوگنی پوپلاوسکی معاون فرمانده حوزه نظامی مرکزی روسیه نیز امروز به خبرنگاران افزود که رزمایش «تعامل ۲۰۲۱» ماهیت ضدتروریستی داشت و باتوجه به تاکتیک و سلاح های گروه های تروریستی بین المللی اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 به گزارش ریانووستی، پوپلاوسکی یادآورشد که این رزمایش برای نابودی تهدیدهای احتمالی در این منطقه  (تاجیکستان) برنامه ریزی شده بود. 

در جریان رزمایش «تعامل ۲۰۲۱»، نیروهای واکنش سریع سازمان پیمان امنیت جمعی برنامه سازماندهی و اجرای عملیات مشترک برای مهار درگیری مسلحانه مرزی در منطقه آسیای مرکزی را اجرا کردند.

 در این رزمایش بیش از ۵ هزار سرباز که بیش از نیمی از آن‌ها روس بودند، شرکت کردند.

  رزمایش  ۶ روزه «تعامل ۲۰۲۱» مکمل مجموعه‌ای از رزمایش‌های با مقیاس کوچک بود که در ماه‌های اوت و سپتامبر با مشارکت روسیه و متحدانش در نزدیکی مرز افغانستان برگزار شد.

افراد شرکت کننده در این رزمایش، عملیات مناقشات محلی مرزی در منطقه آسیای میانه را تمرین خواهند کرد. 

اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی ( سستو ) شامل کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان،روسیه و تاجیکستان  هستند. 

دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرد که  اقدام ها و همکاری های مشترک برای ضمانت امنیت در تاجیکستان در صورت تشدید مناقشات مرزی می باشد و در همین راستا عملیات نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی انجام خواهد شد. هدف اصلی سازمان، تامین امنیت کشورهای عضو است. 

در ماه اوت روسیه رزمایش نظامی مشترکی با نیروهای تاجیکستان و ازبکستان در نزدیکی مرزهای افغانستان انجام داد. این رزمایش ۶ روزه در ادامه همان برنامه و با هدف ایجاد امنیت در آسیای میانه است. 

  هیاتی بلندپایه از مقامات طالبان هفته گذشته به پایتخت روسیه سفر کرد و با مقامات روسیه درباره تحولات افغانستان گفت و گو کرد.

« ضمیر کابولوف » نماینده ویژه « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان اعلام کرد مقامات روسیه به طور جداگانه با مقامات آمریکا، چین و پاکستان درباره تحولات و شرایط افغانستان دیدار و گفت و گو می کنند. 

 برخلاف همسایگان شمالی دیگر افغانستان، تا کنون تاجیکستان دولت موقت طالبان را به رسمیت نشناخته است. گفتنی است که در میان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی، تاجیکستان طولانی‌ترین مرز مشترک با افغانستان را دارد و پیش تر «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان خواستار برگزاری این رزمایش شده بود.

سازمان پیمان امنیت جمعی یکی از سازمان‌های فعال رزمی و چندمنظوره در حوزه آسیای میانه و قفقاز است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه با هدف بالابردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو پیشین، چنین سازمانی را پایه‌ گذاری کرد.

یکی از دیگر اهداف عمده سازمان پیمان امنیت جمعی، محدود کردن زمینه گسترش «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) و نفوذ ایالات متحده آمریکا در حوزه کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ آن است. 

این پیمان در ۱۵ مه ۱۹۹۲ در شهر تاشکند ازبکستان امضا شد. امضاکنندگان این پیمان کشورهای ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و روسیه بودند. جمهوری آذربایجان در ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۳، گرجستان در ۹ دسامبر ۱۹۹۳ و بلاروس در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۳ این پیمان را امضا کردند و پیمان مذکور از ۲۰ آوریل ۱۹۹۴ رسماً فعالیتش را آغاز کرد.

برچسب‌ها روسیه تاجیکستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه تاجیکستان روسیه تاجیکستان سازمان پیمان امنیت جمعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۴۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست

وزیر دفاع حکومت طالبان در دیدار با هیئت مالزی اظهار داشت در افغانستان هیچ گروه تروریستی از جمله داعش فعال نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ملامحمد یعقوب» وزیر دفاع حکومت طالبان با هیئتی از مالزی شامل نمایندگان وزارت‌های خارجه، دفاع، کشور و نماینده ویژه نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وزیر دفاع حکومت طالبان در این دیدار گفت هیچ گروه تروریستی و مخربی از جمله داعش در افغانستان فعال نیست.

ملایعقوب همچنین تاکید کرد حکومت افغانستان به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک این کشور علیه دیگر کشورها استفاده شود.

وی با اشاره به برخورد خوب مردم و دولت مالزی با پناهجویان افغان گفت مالزی یک کشور قدرتمند و بزرگ اسلامی است و امیدواریم که روابط دو کشور بیش‌تر گسترش یابد.

وزارت دفاع حکومت طالبان در بیانیه‌ای اظهار داشت هیئت مالزی نیز ضمن قول همکاری همه جانبه با افغانستان، تصریح کرد که آنچه را از نزدیک مشاهده کرده‌اند به مقامات کشورشان انتقال می‌دهند.

طالبان: خاک افغانستان امن است و علیه کشوری استفاده نخواهد شدطالبان: اجازه تهدید از خاک افغانستان علیه همسایگان را نمی‌دهیمپاکستان: اولویت اسلام‌آباد مبارزه با تهدیدات تروریستی از خاک افغانستان است

«زلینا کوی» نماینده ویژه نخست‌وزیر مالزی برای افغانستان هفته گذشته در رأس هیئتی شامل نمایندگان دفتر نخست‌وزیری و وزرات‌های دفاع، امور داخلی و خارجه این کشور با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان دیدار کرد.

زلینا در این دیدار با اظهار اینکه هدف از این سفر گسترش مناسبات افغانستان و مالزی است، گفته بود: مقامات این کشور در رابطه با افغانستان نظر مثبت دارند و آماده همکاری با هیئت حاکمه در بخش‌های مختلف هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • فعال مطرح یهودی: ما به یک مهاجرت دسته جمعی از «صهیونیسم» نیاز داریم
  • پتانسیل چندجانبه گرایی شانگهای در برابر اسراییل
  • تهدید به بمب‌گذاری در سفارت روسیه در برزیل
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • دستگیری نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک
  • فوتبال دختران زیر ۱۸ سال کافا؛ اعلام ترکیب ایران برابر تاجیکستان
  • دستگیری یک نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست