Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@23:15:44 GMT

۸۵۰۰ خوراک ایرانی کجای سفره ایرانی‌هاست؟

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۲۹۴۹

۸۵۰۰ خوراک ایرانی کجای سفره ایرانی‌هاست؟

ایسنا/یزد مدیر مرکز اطلس خوراک ایرانی با اشاره به وجود بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نوع خوراکی مختص کشورمان، می‌گوید: مصرف یک ایرانی کمتر از ۵۰ نوع از این تنوع غذای ایرانی در طول عمرش است.

تنوع خوراک در ایران چنان گسترده است که امروزه ایران توانسته در کنار سه مکتب غذایی دنیا قرار گیرد؛ این موضوع نه تنها به خوراکی‌ها مربوط است بلکه به علم، تخصص، تنوع، زنجیره غذایی، جایگاه اجتماعی و سایر ظرفیت‌های این حوزه نیز ارتباط دارد اما شاید همه‌ی ما کمتر در طول زندگی‌مان به خوراک و تنوع غذایی به عنوان یک اولویت نگاه کرده باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند نمی‌توانیم از شرایط اقتصادی غافل شویم اما از سالیان گذشته تاکنون، بی‌توجهی و سهل‌انگاری ما ایرانیان نسبت به خوراک باعث شده تا ظرفیت‌های این حوزه خصوصاً در موضوع گردشگری مغفول بماند و در حوزه‌هایی مانند سلامت، اقتصاد و کشاورزی و همچنین گردشگری نتوانیم از این داشته‎ها استفاده کنیم.

برنامه‌ریزی و توجه به خوراک ایرانی و پرورش سفیران گردشگری خوراک، حرکت در مسیر اطلس خوراک ایران و به کارگیری ظرفیت‌های متنوع در این حوزه می‌تواند منجر به استفاده بیش از پیش از این حوزه در راستای توسعه و رونق کشورمان شود.

«ستار کیانپور» مدیر مرکز اطلس خوراک ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این که ایران صاحب برند و سبک در خوراک است، تصریح می‌کند: در کل دنیا، سه مکتب در حوزه‌ی خوراک شامل ایرانی، رومی و چینی وجود دارد ولی متاسفانه ما هنوز نتوانستیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

وی اضافه می‌کند: بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نوع خوراکی در ایران وجود دارد اما مصرف یک ایرانی کمتر از ۵۰ نوع آن در طول عمرش است و این نشان می‌دهد که ما در حوزه خوراک کار نکرده‌ایم.

وی با بیان این که برای فعالیت موثر و اقتصادی در حوزه خوراک باید یک بانک اطلاعاتی از خوراک‌ها تهیه کنیم، می‌گوید: باید بانکی اطلاعاتی از خوراک‌ها، دمنوش‌های گیاهی، گیاهان دارویی و انواع نوشیدنی‌ها، از مزرعه تا سفره تهیه شود که در همین راستا و برای اولین بار در حال شناسنامه‌دار کردن تمام خوراک‌های ایرانی هستیم.

کیانپور با بیان این که هر خوراکی بیش از ۶۲ آیتم دارد که سامانه‌ای جامع برای ثبت آنها تهیه شده است، اظهار می‌کند: در تلاش هستیم تا خوراکی‌هایی که ظرفیت ثبت جهانی دارند را شناسایی و در این زمینه اقدام کنیم و به نوعی هر منطقه را از نظر زیست بوم جغرافیایی مورد برنامه‌ریزی قرار دهیم.

وی با بیان این که گردشگری خوراک، فصل مشترک تمام انواع گردشگری است، عنوان می‌کند: خوراک درمانی و طب سنتی ما ظرفیتی است که باید بازنگری شود تا دوباره بتوانیم آن‌ها را احیا کنیم.

عضو کارگروه ملی گردشگری خوراک و عضو گردشگری خوراک اتاق بازرگانی ایران با بیان این که خوراک باید تبدیل به جاذبه شود، می‌گوید: در کشورهای مختلف دنیا، خیابان‌های خاص خوراک وجود دارد و مردم و گردشگران می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند اما در ایران هنوز این جاذبه وجود ندارد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی ۱۷ خیابان خوراک در کشورمان با همکاری وزارت کشور، تصریح می‌کند: خیابان غذا در ۱۷ کلانشهر کشور به عنوان جاذبه‌ای جدید تعریف می‎شود که می‌تواند برای خانواده ایرانی نه تنها منجر به ایجاد نشاط بلکه منجر به رونق اقتصادی شود.

مدیر مرکز نوآوری خوراک ایرانی با بیان این که خوراک درمانی، تورهای تخصصی خوراک و آیینی‌ها و مراسم‌ها، مناسبت‌های مختلف حتی خانوادگی همگی نشان‌دهنده ظرفیت گردشگری خوراک است، می‌گوید: خوراک ایرانی بسیار قوی است اما رویکرد ما به سمت فست‌فودها بسیار زیاد شده و این در حالی است که در خوراک ایرانی، بیشترین غذاهای فست‌فودی مانند کباب وجود دارد که کامل، جامع و سالم نیز هست.

وی از تلاش برای معرفی و شناسایی فست فودهای ایرانی خبر می‌دهد و می‌گوید: پویشی با عنوان «من ایرانی هستم و خوراک ایرانی را دوست دارم» راه‌اندازی کرده‌ایم که امروز در یزد آغاز به کار کرده است.

کیانپور با اشاره به این که در حوزه روانشناسی خوراک و خوراک‌های کودک نیز اقدام کرده‌ایم، بیان می‌کند: گردشگری خوراک سالمند و کودک و سایر گونه‌های مختلف گردشگری خوراک مانند خوراک آیینی با عنوان «نذورات» را نیز داریم که فصل مشترک همه گردشگری‌هاست و زیباترین صنعت خاطره به شمار می‌رود.

این مسئول در پایان با اعلام این که در راستای راه‌اندازی خانه خوراک ایران در یزد مذاکراتی انجام شده است، می‌گوید: معرفی ظرفیت‌های خوراک در استان یزد را در «هفته‌ی دی‌ماه جشنواره خوراک یزد» خواهیم داشت و از این طریق تلاش خواهیم کرد که ظرفیت‌ها و سایر جاذبه‌های خوراکی یزد مانند سوغات آن را به بقیه استان‌ها و دیگر نقاط دنیا معرفی کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری گردشگری خوراک خوراک ایرانی يزد گردشگری خوراک خوراک ایرانی خوراک ایران خوراک ها ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۲۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد؛ تهاتر نفت با چای و چوب سریلانکا

ماهیندا آماراویرا، وزیر کشاورزی سریلانکا که در راس هیاتی به ایران آمده بود؛ در حاشیه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران حاضر شد.

به گزارش اکوایران؛ ماهیندا آماراویرا، وزیر کشاورزی سریلانکا که در راس هیاتی به ایران آمده بود؛ در حاشیه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران حاضر شد.

در این گردهمایی، حسام الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران خواهان برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور شد و گفت: این اتفاق می‌تواند به تجار و گردشگران دو کشور کمک بسیاری کند. در عین حال لغو روادید میان دو کشور نیز برای افزایش همکاری‌ها میان بازرگانان راهگشا خواهد بود.

عطااله اشرفی اصفهانی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران نیز ابراز امیدواری کرد که این همایش منجر به تعمیم همکاری‌های‌های ایران و سریلانکا در حوزه‌های مختلف باشد.

از سال گذشته ایران در مقابل ۲۵۰ میلیون دلار نفت بلوکه شده خود که در سریلانکاست؛ از این کشور چای وارد می‌کند. البته در این نشست وزیر کشاورزی سریلانکا اعلام کرد که بخش‌خصوصی ایران نیز می‌تواند از محل این منابع کالا بخرد.

اشرفی اصفهانی هم خطاب به طرف سریلانکای گفت: ما آمادگی داریم در زمینه صادرات سوخت، محصولات خوراکی و آشامیدنی، محصولات لبنی، دارو و تجهزات پزشکی با این کشور همکاری کنیم. در عین حال امکان همکاری در حوزه تحقیق و توسعه، خدمات فنی و مهندسی و IT و کشت گلخانه‌ای با محوریت اتاق تهران نیز وجود دارد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه درخواست ایجاد یک کمیته اقتصادی و تجاری در زمینه‌های مختلف را مطرح کرد.

این درخواست را هادی طالبیان، مدیرکل شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد و بر شکل‌گیری کمیته مشترک برای برقراری هماهنگی‌های بیشتر تاکید کرد. او خواهان فعال‌سازی موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و سریلانکا شد. طالبیان پیشنهاد همکاری در بخش هوشمندسازی گلخانه‌ها و مکانیزه کردن کشاورزی را هم داد و گفت: با توجه به احصای نیازهای این کشور، صادرات خرما، گوجه فرنگی، شیلات و خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا دارای مزیت خواهد بود.

اجاره ۹۹ساله زمین در سریلانکا

در این گردهمایی وزیر کشاورزی سریلانکا به ضرورت تعیین یک استراتژی بلندمدت برای همکاری اشاره کرد و گفت: ایران یکی از مهمترین صادرکنندگان انرژی در جهان بوده و محصولات کشاورزی در سریلانکا نیز از تنوع بالایی برخوردار است. بنابراین فرصت‌های بسیاری برای همکاری وجود دارد.

آماراویرا همچنین از ضرورت همکاری در بخش‌های فناوری‌های پیشرفته در حوزه کشاورزی، دامداری، حمل و نقل و گردشگری نیز سخن گفت و در ادامه از تجار ایرانی برای بازدید و آشنایی با پتانسیل‌های این کشور دعوت کرد.

در این جلسه پاسان آماراویرا معاون وزیر کشاورزی سریلانکا به نمایندگی از وزیر به پرسش‌های فعالان اقتصادی هم پاسخ داد. او در واکنش به اینکه آیا تجار ایرانی می‌توانند از محل پول‌های بلوکه ایران واردات انجام دهند؟ اعلام کرد که تجار ایرانی می‌توانند برمبنای پول بلوکه شده ایران در سریلانکا کالا وارد کنند. پیش‌تر دولت ایران برمبنای پول نفتی که در سریلانکا بلوکه شده بود چای وارد می‌کرد. البته این روند امسال هم ادامه پیدا کند. آماراویرا ادامه داد تهاتر با هماهنگی بانک‌های مرکزی دو کشور انجام خواهد شد. در ضمن بزودی خبرهای خوبی در انتقال منابع مالی هم منتشر خواهد شد.

او در واکنش به درخواست‌های همکاری مشترک در سریلانکا اعلام کرد که از سرمایه‌گذاری ایرانیان در سریلانکا استقبال می‌کند. آماراویرا گفت: ما می‌توانیم همکاری مشترک درحوزه کشاورزی داشته باشیم. ما به شما زمین می‌دهیم در قالب اجاره ۹۹ ساله؛ البته قرارداد اجاره ابتدا ۳۰ساله است و درصوت تمایل شما امکان تمدید آن تا ۹۹ سال وجود دارد.

در پاسخ به اینکه آیا سریلانکا آماده همکاری در حوزه سلامت هست؟ او اعلام کرد که در حوزه گردشگری سلامت فرصت‌های زیادی در سریلانکا وجود دارد. درضمن این آمادگی هست که ما به سرمایه گذاران ایرانی زمین دولتی بدهیم. او افزود: ما حتما در این زمینه با وزیر بهداشت سریلانکا هم صحبت میکنیم و نتایج دقیق‌تر به ایران می‌دهیم.

آماراویرا با صادرات چوب به ایران هم موافقت کرد و گفت این موضوع امکان‌پذیری است. حتی امکان تهاتر آن با نفت هم وجود دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جشن ریواس در روستای راونج دلیجان برگزار شد
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد؛ تهاتر نفت با چای و چوب سریلانکا
  • ضرورت استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای معرفی ظرفیت های گردشگری
  • ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور