Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@13:45:19 GMT

فواید نوشیدن چای سیاه چیست؟

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۸۰۴۷

فواید نوشیدن چای سیاه چیست؟

اگرچه چای سیاه شاید به عنوان خواص غذایی اش شناخته شود، اما از این نوشیدنی برای درمان مو نیز استفاده می‌شود. بسیاری از طرفداران چای سیاه بیان می‌دارند مصرف این نوشیدنی به رشد مو، تقویت رنگ موها و درخشندگی آن کمک می‌کند.

به طور خاص قرن هاست که مردم با مالیدن مستقیم چای سیاه به موهای خود از آن به عنوان یک درمان استفاده می‌کنند؛ اما ممکن است شما برایتان این سؤال پیش آمده باشد که آیا مطالعات علمی از این ادعاها حمایت می‌کند یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش قصد داریم تا توضیح دهیم آیا چای سیاه برای سلامت موها تأثیرگذار است و نیز مشخص کنیم چطور می‌توانید از آن برای موهایتان استفاده کنید.

مزایای بالقوه چای سیاه برای سلامت موها

شستشوی موها با آب چای سیاه شامل استفاده از این مایع و اجازه دادن به نشستن چای به روی موها برای چند دقیقه تا مدت یک ساعت است. این درمان، برای قرن‌ها به عنوان راهی برای حفظ زیبایی موها مورد استفاده قرار گرفته است.

تقویت رنگ موها

چای سیاه دارای غلظت بالایی از تانین (جوهر مازو) است که نوعی آنتی اکسیدان پلی فنول محسوب می‌شود که ترکیبات آسیب رسان به سلول‌ها که رادیکال‌های آزاد نامیده می‌شود را خنثی می‌کند.

به طور ویژه چای سیاه دارای حاوی «تیافلاوین ها» و «تیاروبیگین ها» است که وجود همین‌ها نیز به این نوشیدنی، رنگ سیاه را بخشیده است.

به دلیل وجود این رنگدانه سیاه، شستشوی موها با چاه سیاه ممکن است به موها شکلی طبیعی رنگی تیره بخشیده و سبب تقویت رنگ و کمک به کاهش موهای خاکستری شود. با این حال، این راه حل موقتی جز پس از چند بار شستن موهایتان دوامی نخواهد داشت. همچنین این درمان بر روی افرادی که موهایی بلوند، قرمز و یا روشن دارند، جواب نمی‌دهد.

تقویت رشد مو

آب چای سیاه همچنین به شکلی گسترده برای تقویت رشد موها استفاده می‌شود؛ به طوری که آنتی اکسیدان چای و محتوای کافئین آن به نظر می‌رسد برای پوست سر و مو مفید باشد.

طرفداران چای سیاه مدعی هستند کافئین موجود در چای سیاه می‌تواند به فولیکول‌های مو برسد و سبب مسدود کردن «دی‌هیدروتستوسترون» (DHT) شود؛ هورمونی که با طاسی سر مردانه و یا «ریزش مو آندروژنیک» ارتباط دارد.

با این حال باید دانست که بسیاری از عوامل، سبب ریزش مو می‌شود که از جمله می‌توان به سوء تغذیه، استرس، هورمون‌ها، ژنتیک اشاره کرد؛ بنابراین اگر از ریزش مو رنج می‌برید، بهتر است حتما به متخصص پوست مراجعه کرده تا علت اصلی آن را در یابد.

آیا شستشو با چای سیاه عوارض جانبی دارد؟

استفاده از چای سیاه برای موهایتان اقدامی ایمن به شمار می‌رود. ممکن است گفته شود کافئین موجود در چای سیاه موجب خشک کردن ساقه موهای شما شود و به موهایتان آسیب رساند؛ بنابراین بهتر است از یک بطری اسپری برای استفاده مستقیم بر روی پوست سرتان استفاده کرده و پس از شستشو، از یک نرم کننده استفاده کنید.

باز هم باید گفته شود اگرچه هیچ عوارض جانبی برای استفاده موضعی چای سیاه شناخته نشده، اما بهتر است تا یک تست پوستی انجام دهید تا مشخص شود به چای سیاه حساسیتی ندارید. برای این کار مقدار کمی چای سیاه سرد را به بالای بازوی خود بمالید و پس از ۲۴ ساعت چک کنید آیا نشان‌های از قرمزی و یا تغییر رنگ پوست و یا سوزش را مشاهده می‌کنید یا خیر. در صورت وجود هرگونه از این علائم، از مصرف آب چای سیاه برای پوست و موهای خود خودداری کنید.

۴۷۲۳۳

کد خبر 1566897

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: چای سلامت تغذیه چای سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۸۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید و مضرات روغن حیوانی

تحقیقات اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن حیوانی با کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد.

به گزارش مشرق، روغن حیوانی یا گی (Ghee) در واقع شکلی از کره است که برای پخت‌وپز، طعم‌ دادن به غذا و همچنین به‌عنوان منبع چربی استفاده می‌شود.

این روغن قرن‌ها است که وجود دارد و در کشورهای مختلف از جمله ایران استفاده می‌شود. در طب سنتی هند هم به نام آیورودا ریشه دارد. در این سیستم پزشکی سنتی، روغن حیوانی ماده‌ای ارزشمند برای تقویت و ایجاد تعادل میان اجزای مختلف بدن به شمار می‌رود. با این حال برای اثبات فواید این ماده غذایی برای قلب، روده یا کنترل وزن، چنانچه امروز ادعا می‌شود، تحقیقات بالینی محدودی انجام شده است.

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی یا گی، نوعی کره تصفیه‌شده است که برای تهیه آن، کره را مدت زمان طولانی‌ حرارت می‌دهند تا مواد جامد شیر (پروتئین‌ و لاکتوز) از آن جدا و ته‌نشین شود و عطروطعمی شبیه آجیل بوداده پیدا کند.

گرما پروتئین‌های شیر مانند کازئین و نیز لاکتوز آن را تجزیه می‌کند و بر این اساس روغن مشخصه تغذیه‌ای منحصربه‌فرد به دست می‌آورد: کسانی که با تحمل لاکتوز مشکل دارند و نمی‌توانند کره بخورند، می‌توانند روغن حیوانی را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن در هند نیز یک عنصر کلیدی در آشپزی به شمار می‌رود. هندی‌ها روغن حیوانی را خالص و ناب می‌دانند و هرچیزی که با این روغن پخته شود هم خالص و ناب محسوب می‌شود.

در طب آیورودا، بر فواید درمانی روغن حیوانی یا گی، چه به صورت مجزا و چه همراه با سایر ترکیب‌های دارویی تاکید و حتی گفته می‌شود که مصرف روزانه و همیشگی این روغن ضرری ندارد.

ارزش غذایی روغن حیوان یا گی

مشخصات تغذیه‌ای این روغن شبیه کره است و هر یک قاشق چای‌خوری از آن ۱۲۳ کالری، ۱۴ گرم چربی، ۱۱۸ میکروگرم ویتامین آ و ۰.۴ میلی‌گرم ویتامین ئی دارد. روغن حیوانی تقریبا تماما چربی است (۹۵ درصد) و رطوبت آن به کمتر از ۰.۵ درصد می‌رسد.

این روغن منبع مهم اسید لینولئیک مزدوج یا سی‌ال‌ای (conjugated linoleic acid)، نوعی اسید چرب غیراشباع امگا ۶، است. سی‌ال‌ای به طور طبیعی در محصولات لبنی یافت می‌شود و برای سلامتی مزیت‌هایی دارد، از جمله در زمینه‌هایی مانند چاقی، سرطان، فشار خون (کاهنده فشار خون)، دیابت (تعدیل‌کننده قند خون) و تقویت‌کننده سیستم ایمنی.

در روغن حیوانی یا گی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین آ وهمچنین بسته به نشان تجاری این روغن، ویتامین‌های دی، ئی و کا وجود دارند. مصرف ویتامین‌های محلول در چربی همراه با منبع چربی مانند روغن حیوانی در جذب مواد مغذی موثر است.

تاثیر روغن گی بر سلامتی؛ مزایا و مضرات

تحقیقات اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن حیوانی یا گی با کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. با این حال به منظور اثبات فواید این روغن‌ برای سلامتی انسان‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه در پاکستان‌ نشان داد که این نوع روغن برخلاف تصور عمومی، بیماری عروق کرونر را در مصرف‌کنندگان کاهش داد نه افزایش. با این حال توصیه انجمن قلب آمریکا این است که پنج تا شش درصد کالری‌ مصرفی روزانه از چربی‌های اشباع‌شده باشد. زیرا ارتباط میان مصرف چربی اشباع‌شده با کلسترول بد (ال‌دی‌ال) و افزایش خطر بیماری قلبی پیش‌تر اثبات شده است.

از آنجا که روغن حیوانی یا گی، کره تصفیه‌ شده و فاقد کازئین یا لاکتوز است، افرادی که به بیماری عدم تحمل لاکتوز دچارند، می‌توانند این روغن را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن حاوی نوعی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ام‌سی‌تی (MCT) است؛ نوعی چربی که با سرعت بیشتری در بدن تجزیه و جذب می‌شود. طبق برخی پژوهش‌ها، ام‌تی‌سی‌ها مصرف انرژی را افزایش می‌دهند و بر احساس سیری تاثیر می‌گذارند و می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

به رغم فواید فراوان روغن حیوانی یا گی، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی به دلیل اینکه روغن یک چربی‌اشباع‌شده‌ محسوب می‌شود، باید در مصرف آن احتیاط کنند اما می‌توان از این روغن حیوانی به عنوان یکی از عناصر رژیم غذایی سالم بهره‌مند شد.

منبع:سلامت نیوز

دیگر خبرها

  • تقویت کننده موی مردانه
  • چند روش ساده برای تقویت مو
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • آموزش فر کردن مو با چنگال ؛ روشی فوری برای فر کردن موها | چگونه از موهای فر نگهداری کنیم؟
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • نوشیدن آب داغ باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • ببینید | مرگ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی پس از رفتار خشن پلیس اوهایو