Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از اولویت‌های مهم وزارت نفت در دولت سیزدهم، توسعه صنعت CNG در کشور است، بر این اساس شورای عالی انرژی در سند «تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق 1420» به تمرکز سیاست‌های دولت بر توسعه CNG تاکید کرده است.

در این سند پیش‌بینی شده است که با اعمال حمایت‌های ویژه از صنعت CNG، میزان مصرف این سوخت پاک در خودروها از 27 میلیون متر مکعب در روز در سال 98، به 53.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 میلیون متر مکعب در روز در افق 1420 برسد
(جدول 1). اما دستیابی به این اهداف با چالش‌های فراوانی همراه بوده که نیازمند حمایت مجموعه دولت با راهبری وزارت نفت از صنعت CNG است.

 

جدول 1- سبد بهینه سوخت بخش حمل و نقل زمینی تا افق 1420 (واحد میلیارد لیتر بنزین)

 

خبرگزاری فارس در بخش اول پرونده «سوخت ملی» در گزارشی با عنوان «چرا توسعه صنعت CNG یک اولویت است؟/ 8 مزیت ایران برای ورود به عصر سوخت‌های پاک» به بررسی مزایای توسعه صنعت CNG در کشور پرداخته است. در ادامه گزارش‌های پرونده «سوخت ملی» به بررسی چالش‌های پیش روی توسعه CNG در کشور و راهکارهای حل این چالش‌ها پرداخته می‌شود.

*احیای CNG در سبد سوخت بعد از افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبان 98

با روی کار آمدن دولت یازدهم روند صعودی مصرف CNG در کشور متوقف شده و شیب نزولی گرفت که دلیل آن غفلت وزارت نفت از اعمال و تداوم سیاست‌های حمایتی از صنعت CNG بود، این غفلت، صنعت CNG را تا مرز ورشکستگی پیش برد.

بی‌توجهی دولت تدبیر و امید به صنعت CNG تا موعد افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبان‌ 98 ادامه پیدا کرد تا اینکه بعد از اقدام عجیب و ناگهانی دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین، وزارت نفت در یک اقدام درست (هر چند دیر) تصمیم به احیای سهم CNG در سبد سوخت کشور گرفت.

توسعه CNG در سبد سوخت موجب می‌شد که با شیفت مصرف مردم از بنزین به CNG، تبعات منفی ناشی از افزایش ناگهانی قیمت بنزین در سبد هزینه‌های خانوار تا حدی تعدیل شود و همزمان با افزایش قیمت بنزین، جایگزین ارزانی به نام CNG در اختیار آنها قرار گیرد.

* جزئیات مصوبه شورای اقتصاد برای توسعه صنعت CNG در کشور

بدین صورت اعضای شورای اقتصاد هیأت دولت درخواست وزارت نفت درباره حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی یک میلیون و ۴۶4 هزار خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز در سقف ۵۶۳ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار را تصویب کردند.

طبق مصوبه شورای اقتصاد قرار بود یک میلیون و 464 هزار خودرو از تک‌سوز به CNG سوز تبدیل شوند که این تبدیل نیز به صورت «رایگان» برای خودروهای دارای اولویت انجام می‌شد. جزئیات برنامه شورای اقتصاد برای CNGسوز کردن خودروها در جدول 2 قابل مشاهده است.

جدول 2

اما باوجود تصمیم درست دولت دوازدهم مبنی بر توسعه CNG در سبد سوخت خودروها، این برنامه به دلایل مختلفی با شکست مواجه شد که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.

 

*شکست عجیب طرح وزارت نفت برای دوگانه‌سوز کردن خودروها

شکست برنامه دولت برای توسعه CNG در ابتدا کمی عجیب به نظر می‌رسد، شما فرض کنید که دولت تسهیلاتی را برای خودروها فراهم کرده است که به صورت رایگان خودروی خود را CNGسوز کنند. از طرفی قیمت CNG متر مکعبی 450 تومان است درحالی که قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد به ترتیب لیتری 1500 و 3000 تومان می‌باشد. ولی با همه این اوصاف باز هم مردم تمایلی به استفاده از CNG به جای بنزین در خودروهای خود نشان ندهند.

طبق برنامه شورای اقتصاد از سال 98 تا کنون باید حدود 1 میلیون خودرو طبق برنامه جدول یک، CNGسوز می‌شدند ولی طبق آمار در حال حاضر باوجود حمایت‌های ویژه برای توسعه صنعت CNG کمتر از 200 هزار خودرو در چارچوب مصوبه شورای اقتصاد دوگانه‌سوز شده‌اند.

* چرا طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها از آبان 98 تا کنون به توفیق نرسیده است؟

ناکامی دولت دوازدهم در توسعه CNG دلایل متعددی دارد که دولت سیزدهم می‌تواند با اجرای راهکارهای مختلف دوباره در مسیر جایگزینی این سوخت پاک در سبد سوخت کشور اقدام کند. در این بین به نظر می‌رسد مهمترین مانع در مسیر توسعه صنعت CNG از آبان‌ماه 98 تا کنون، افزایش نرخ ارز و تورم و در نتیجه بی‌تفاوت شدن سبد هزینه مردم نسبت به اختلاف قیمت CNG و بنزین است.

‌اشاره شد که یکی از عواملی که باعث جذابیت استفاده از CNG به جای بنزین می‌شود اختلاف قیمت این دو سوخت در کشور است. در آبان‌ماه 98 با افزایش ناگهانی قیمت بنزین آزاد به 3000 تومان در هر لیتر، اختلاف قیمت بنزین و CNG در سبد هزینه مردم چشمگیر شد، در نتیجه برای مردم صرفه داشت که به جای بنزین از CNG در خودروهای خود استفاده کنند.

اما به تدریج با افزایش قیمت ارز و تورم در کشور، اختلاف چشمگیر قیمت این دو سوخت نسبت به سایر هزینه‌ها تعدیل شد و بدین صورت انگیزه مردم برای استفاده از CNG کاهش یافت.

محمدحسین باقری مدیر طرح سی.ان.جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این باره می‌گوید: «یکی از دلایل عدم استقبال مردم از مصوبه شورای اقتصاد شاید مربوط به قیمت بنزین باشد. زمانی که این مصوبه ابلاغ شد، قیمت بنزین یک هزار و ۵۰۰ تومان و گاز ۴۵۰ تومان بود و این اختلاف قیمت برای مردم معنادار بود، اما پس از افزایش قیمت بنزین، اکنون با این تورم قیمتی، دیگر کسی بنزین یک هزار و ۵۰۰ تومانی را احساس نمی‌کند».

البته کاهش نسبی اختلاف قیمت بنزین و CNG تحت تاثیر تورم تنها عامل شکست مصوبه شورای اقتصاد نبود بلکه عوامل دیگری نیز در این موضوع نقش داشتند که در گزارش‌های بعدی به آنها پرداخته می‌‌شود.

*دست و پا زدن صنعت CNG در باتلاق قیمت یارانه‌ای بنزین

حال سوال اساسی این است که دولت سیزدهم باید چه راهکاری را برای حل این مشکل اجرایی کند؟ بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی-اجتماعی، تنها راهکار پیش‌روی دولت، اصلاح و واقعی‌سازی قیمت سوخت است و تا زمانی که در قالب یک سیاست دقیق و کارشناسی، تصمیمی برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به صورت گام به گام و همراه به سیاست‌های حمایتی از اقشار طبقات پایین جامعه گرفته نشود، نه تنها حوزه مربوط به CNG بلکه کل اقتصاد کشور در باتلاق اقتصاد یارانه‌ای دست و پای بیهوده می‌زند.

روز گذشته مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که دولت در بودجه سال 1401 هیچ تصمیمی برای افزایش حامل‌های انرژی ندارد، در نتیجه به نظر می‌رسد سیاست اصلاح قیمت بنزین برای هدایت مردم به استفاده از CNG حداقل تا سال آینده منتفی خواهد بود.

 

* «تله سیاستی» پیش روی وزارت نفت برای توسعه صنعت CNG چیست؟

در واقع در این حوزه وزارت نفت با یک «تله سیاستی» مواجه است بدین معنا که از طرفی تا قیمت بنزین اصلاح نشود و فاصله قیمتی بنزین و CNG قابل ملاحظه نباشد، مردم به سمت استفاده از CNG حرکت نکرده و صنعت CNG توسعه پیدا نخواهد کرد. از طرف دیگر تا استفاده از CNG در خودروها به عنوان جایگزین بنزین افزایش نیابد و هزینه سوخت مصرفی مردم با جایگزینی CNG کاهش نیابد، امکان افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

به بیان دیگر توسعه CNG معطل افزایش قیمت بنزین برای ایجاد اختلاف قیمت محسوس بین این دو سوخت است و باز شدن دست دولت برای افزایش قیمت بنزین خود معطل توسعه CNG و کاهش هزینه‌های سوخت مردم است.

در نتیجه راهکار پیش‌روی دولت این است که ابتدا با استفاده از سایر ابزارهای موجود (غیر از افزایش قیمت بنزین) مردم را به سمت استفاده از CNG هدایت کند و سپس با اصلاح قیمت بنزین به صورت گام به گام مردم را به سمت جایگزینی هر چه بیشتر CNG در سبد سوخت خود تشویق کند.

در گزارش‌های بعدی درباره سایر گزینه‌های روی میز دولت سیزدهم برای توسعه صنعت CNG توضیح خواهیم داد. مطمئنا 1.5 سال باقیمانده تا شروع سال 1402 بهترین فرصت دولت برای هدایت مردم به استفاده از CNG به جای بنزین در سبد سوخت با استفاده از سایر راهکارهای موجود است تا زمینه برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال 1402 بدون وارد کردن کمترین آسیبی به معیشت مردم فراهم شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بنزین سوخت سوخت ملی دوگانه سوز افزایش ناگهانی قیمت بنزین مصوبه شورای اقتصاد افزایش قیمت بنزین برای توسعه صنعت CNG CNG در سبد سوخت استفاده از CNG جای بنزین دولت سیزدهم اختلاف قیمت اصلاح قیمت توسعه CNG دوگانه سوز CNG در کشور وزارت نفت صنعت CNG پیش روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۵۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش/ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خاندوزی وزیر اقتصاد در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی خواستار عدم‌تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتر شده است.

خاندوزی در این نامه به بذرپاش نوشته است:

ضمن تشکر و قدردانی از تلاش مستمر همکاران آن وزارتخانه شاغل در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در اجرایی نمودن مفاد ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و غیرفعال نمودن کارت سوخت خودروهای گازسوز فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث در فاز اول اجرای ماده قانونی یادشده، با توجه به نتایج مثبت حاصله از اجرای این ماده قانونی که منجر به افزایش پوشش بیمه‌ای وسایل نقلیه و همچنین صرفه‌جویی در مصرف روزانه میلیون‌ها لیتر نفت و گاز شده است خواهشمند است دستور فرمایید در گام بعدی اجرای طرح عدم‌تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتری در دستور کار قرار گیرد تا در آینده شاهد تداوم اثرات مثبت اجرای این ماده قانونی باشیم.

در پایان خاطرنشان می‌سازد همکاران این وزارت در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری و مساعدت می‌باشند تا این مرحله از اجرای قانون نیز با شایستگی عملیاتی گردد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901032

دیگر خبرها

  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • سهمیه سوخت این خودروها قطع می شود
  • نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش/ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید
  • کارت سوخت این خودروها باطل می‌شود
  • مولدسازی دارایی‌ها سیاستی کارآمد برای حل مشکلات محلات کم‌برخوردار ارومیه
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • (ویدئو) آتش‌سوزی قطار حمل بنزین در آمریکا
  • آتش‌سوزی مهیب قطار حامل بنزین در آمریکا (فیلم)
  • آتش‌سوزیِ مهیب قطار حامل بنزین در آمریکا | ویدئو
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین