Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بسیاری از بزرگان و مشاهیر موفقیت‌های خود را مدیون همسران خویش هستند، بر نقش مهم بانوان در تربیت نسل آینده و هدایت همسران‌شان تأکید کرد و «مادری» و «همسری» را رسالت‌هایی سرنوشت ساز و تاریخ‌‍ساز بر دوش زنان جامعه اسلامی دانست.

حجت‌الاسلام‌ احمد مروی در مراسم اختتامیه فصل اول آموزش طرح تعالی خانواده که ویژه کارکنان آستان قدس رضوی در باغ اردوگاه خاتون برگزار شد، به ذکر نمونه‌هایی از بانوان با ایمانی که در طول تاریخ همسران خود را به قله‌های رفیع سعادت، عزت و افتخار هدایت کردند، پرداخت و اظهار کرد: یکی از بانوانی که موجب سعادتمندی شوهر خود شد، همسر جناب «زهیر» از یاران امام حسین(ع) و شهدای کربلا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا «زهیر» با تشویق همسرش به دیدار امام حسین(ع) رفت و پس از آن دیدار به جمع یاران اباعبدالله(ع) پیوست.

وی افزود: بسیاری از بزرگان و مشاهیر موفقیت‌های خود را مدیون همسران خویش هستند. به عنوان نمونه مرحوم علامه طباطبایی، آن عالم، عارف، فیلسوف، مفسر و نویسنده تفسیر المیزان می‌فرماید «توفیقات زندگی‌ام را مدیون همسرم هستم».

وی اضافه کرد: نقش مادران در تربیت فرزندان و آینده‌سازان جامعه بسیار مهم و اساسی است. متأسفانه رسوخ فرهنگ غربی در جوامع اسلامی در مواردی به رسالت مهم مادری خدشه وارد کرده و «خانه‌داری» را کسر شأن برای یک خانم معرفی می‎کند، در حالی که «خانه‌داری»، «رسالت مادری» و «شوهرداری» برای یک جامعه سرنوشت‌ساز و تاریخ‌ساز است.

مروی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح تعالی خانواده رضوی اشاره و با بیان اینکه این برنامه در راستای عمل به آیه شریفه «وَأَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ» در آستان قدس اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در این آیه به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید نقطه کانونی رسالت خود را خویشاوندان نزدیکت قرار بده و سپس رسالت خود را امتداد و گسترش ببخش. این نگاه یک آموزه برای هر دستگاهی است که می‌خواهد کار فرهنگی اثر بخش انجام دهد، یعنی تربیت، تعالی و رشد معنوی و اخلاقی را ابتدا باید از درون مجموعه آغاز کرد و سپس در جامعه تسری بخشید.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: کارکنان آستان قدس رضوی منتسب به دستگاه حضرت رضا(ع) هستند و همانگونه که امام صادق(ع) فرمود «کونوا لَنا زَیناً وَ لا تَکونوا عَلَینا شَیناً؛ برای ما زینت باشید، نه مایه رنجش»، کارکنان و خدام این دستگاه نورانی نیز باید مایه زینت و سربلندی حضرت رضا(ع) باشند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم مسیر رشد اخلاقی و معنوی را در آستان قدس بپیماییم، نمی‌توانیم از خانواده کارکنان غافل باشیم؛ بیان کرد: رفتار و کردار کارکنان و خدام آستان قدس باید متناسب با آموزه‌ها و فرهنگ رضوی باشد.

مروی تصریح کرد: رفتار، سلوک و زندگی خانواده‌ای که با دستگاه مقدس و معنوی حجت خدا در ارتباط است باید با دیگران متفاوت باشد و این توقع را امام رضا(ع) از ما دارند. 

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی مروی با طرح این سوال که منظور از کامل شدن دین با ازدواج چیست، توضیح داد: معنای این جمله آن است که با تشکیل کانون خانواده مسیر رشد و تعالی معنوی انسان به سوی کمال حقیقی هموارتر می‌شود. در ازدواج زن و مرد دو بال هستند که هر دو با هم مسیر کمال و تعالی زندگی را به پیش می‌برند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تولیت آستان قدس رضوی ع آستان قدس رضوی مادر نقش مادری همسران زنان جامعه اسلامی آستان قدس رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۳۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده

وقتی درباره فهرست منابع یک کتابخانه صحبت می‌کنیم، بیشتر ما درک اندکی از موضوع صحبتمان در این باره داریم و تقریباً می‌دانیم فهرست یک کتابخانه، لیست منظمی از کتاب‌ها و سایر مدارک موجود در آن است و همان‌طور که فهرست یک کتاب نشان‌دهنده محتویات داخل آن است، فهرست کتابخانه نیز منابع موجود در آن را معرفی می‌کند. این فهرست منظم در گذشته شبیه سیاهه‌ای بوده که ممکن است ما از وسایل داخل یک مکان بنویسیم، اما در حال حاضر این فهرست شامل اطلاعات متعدد و متنوعی از قبیل نام نویسنده، عنوان، ویرایش، ناشر، تاریخ انتشار، مشخصات ظاهری، موضوع و محل بایگانی مدرک مورد نظر است. اطلاعاتی که سهولت دسترسی مراجعان به یک اثر را نه تنها با نام کتاب که به کمک سایر اطلاعات آن مانند نام نویسنده یا موضوع، ممکن می‌کند. همان‌طور که گفته شد، از گذشته‌های دور، گردانندگان کتابخانه‌ها یا صاحبان آن‌ها فهرست‌هایی از منابع موجود در آن‌ها تهیه می‌کرده‌اند. عملی که در کتابخانه‌های کشورهای اسلامی نیز انجام شده است. از فهرست‌های گذشته مانند فهرست کتابخانه مأمون عباسی فقط نامی در متون آمده، اما اینکه این فهرست‌ها به چه شکل تهیه شده و یا شامل چه کتاب‌هایی بوده، مطلبی در اختیار پژوهشگران نیست.

کتابخانه مبارکه حضرت امام ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(ع)

ازجمله سیاهه‌هایی که باقی مانده، فهرست کتاب‌های کتابخانه آستان قدس رضوی است. کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است که آثار آن از گذشته مورد توجه دانشمندان و پژوهشگران بوده است.  بر کسی پوشیده نیست که این کتابخانه به دلیل همجواری با حرم مطهر امام رضا(ع) و موقوفات بسیار آن شکل گرفته و رشد کرده و به عظمت امروزش رسیده است. حضور همین کتب وقفی موجب شکل‌گیری فهرست‌های متعدد از منابع این کتابخانه شده است. اهمیت این فهرست‌ها از این نظر است که می‌توان گفت آن‌هاتنها فهرست‌های به‌جامانده از کتابخانه‌ها در ایران قدیم هستند. از کتابخانه‌های دوره صفویه فهرست‌هایی با این مشخصات فعلاً موجود نیست و از دوره قاجار نیز فقط چند فهرست داریم که قابل مقایسه با فهرست‌های کتابخانه آستان قدس هستند. الهه محبوب در مقاله «فهرست‌های کتابخانه آستان قدس رضوی از صفویه تا قاجار» فهرست‌های موجود از کتابخانه آستان قدس را به چند دسته تقسیم کرده و به ذکر موارد مهم این فهرست‌ها در سه دوره زمانی صفویه، افشاریه و قاجار پرداخته است.

قدیمی‌ترین سیاهه کتاب‌های کتابخانه رضوی

براساس این گزارش، قدیمی‌ترین فهرست این مجموعه متعلق به سال‌های 1007 تا 1010 هجری قمری است. در این فهرست که با عنوان «تفسیر تحویل صاحب جمعان بیوتات روضه منوره...» آغاز شده، موجودی کتابخانه به تفکیک آمده است. نویسنده فهرست گویی بیشتر به خصوصیات ظاهری کتاب‌ها توجه کرده و آن‌ها را به صورت قرآن‌های جلددار، بدون جلد، کتب جلددار، کتب بدون جلد، تفاسیر، سی‌پاره‌ها و مصاحف و سایر کتب دسته‌بندی کرده است. این فهرست همچنین صورتی از اموال کتابخانه شامل رحل‌های موجود در حرم مطهر و کتابخانه و سی‌پاره‌دان‌ها را در خود دارد. در هر مورد، قطع، تعداد سطور، خصوصیات خطی، نوع ،و نوع تذهیب و همچنین نام واقف آمده است. گاهی شروط وقف کتاب نیز در فهرست ذکر شده است. کتابدار غیر از این اطلاعات به شرح امانت نیز پرداخته است. این نشان می‌دهد کتابدار با توجه به این فهرست، کتاب را به امانت و یا از مکان مربوط تحویل می‌گرفته: «قرآن وقفی مسماه زهراباجی مشروط بر آنکه در شرفیه مخصوص سلطان حیدرمیرزا در حرم تلاوت نمایند».

فهرستی از علوم کثیره موجود و مخزون

فهرست متعلق به دوره افشاریه سندی است در 28صفحه که کاتب آن به ذکر تعداد کتب و خصوصیات آن‌ها پرداخته است. در این فهرست نام کتب قرآن، فهرست خطوط ائمه(ع) و کتب وقفی و امانی و همچنین فهرست کتب وقفی شاه‌عباس با عنوان «بندگان سکندر نشان» آمده است. دیگر فهرست مشهور کتابخانه آستان قدس رضوی فهرست‌های موجود در دوره قاجار است. برخی از این‌ها به دستور متولیان و به صورت کتابچه مستقل و یا همراه با سایر موجودی کل حرم (مثل فهرست دفتر عضدالملکی) تهیه شده و یا در کتب افرادی که از کتابخانه بازدید کرده‌اند به‌طور خلاصه (سفرنامه خانیکوف) و یا مفصل (مطلع‌الشمس) آمده‌اند. «مطلع‌الشمس» یکی از کتاب‌های نوشته شده توسط «محمدحسن اعتمادالسلطنه» ملقب به «صنیع‌الدوله» است. این کتاب در سه جلد نگاشته شده و موضوع آن، گزارش یکی از سفرهای ناصرالدین‌شاه قاجار به شهر مشهد است. اما جلد دوم این کتاب در این گزارش مورد توجه ماست که به مشهد و آستان مقدس علی بن موسی‌الرضا(ع) اختصاص دارد و در آن به مشهد، آثار و ابنیه حرم مطهر و کتیبه‌های آن و شرح حال بزرگان شهر می‌پردازد و در پایان، فهرست جامعی از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در آن گردآوری شده است. این فهرست در زمان تولیت میرزا سعیدخان مؤتمن الملک به سال 1296ه.ق تنظیم شده است. اعتماد السلطنه در مقدمه فهرست، چگونگی یافتن فهرست را شرح داده: «درحین تألیف جلد ثانی کتاب مطلع‌الشمس، فهرست جمیع نسخه‌ای که فعلاً در کتابخانه مبارکه حضرت امام ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا علیه الصلوةوالسلام از علوم کثیره موجود و مخزون است بدست آمده، اگر چه صورت آن فهرست چندان مصحح نبود ولی به قدر می‌شود منقح ساخته ثبت و الحاق آن پرداخته شد». البته نویسنده در این فهرست تنها نام و موضوع کتاب‌ها را آورده و ظاهراً آن را از روی فهرس‌تهای کتابخانه یادداشت‌برداری کرده است.

خدمتی به گذشته، امروز و آینده

 فهرست‌های فوق نشان می‌دهد کتابخانه آستان قدس رضوی از همان آغاز شکل‌گیری دارای نظمی خاص در ساماندهی بوده و افرادی آشنا به امور نسخه‌شناسی بوده‌اند که این فهرست‌ها را تهیه می‌کرده‌اند. جز این، فهرست کتب می‌توانند ما را به جهان اندیشه‌ای مردمان در گذشته برسانند. درواقع فهرست‌نویسان تنها به مردمان دوره خود خدمت نمی‌کنند و به نوعی به آیندگان نیز سود می‌رسانند. اینکه در آن روزگاران چه کتبی نوشته می‌شده و مورد توجه علما و اندیشمندان بوده و مردمان نیز بیشتر چه کتبی را اهدا و وقف می‌کرده‌اند. دیگر نکته مهم در این فهرست‌ها شرح ویژگی جلدها و تذهیب و خط کتب است که می‌تواند در خصوص هنر مجلدسازی و تذهیب اطلاعاتی را در اختیارمان بگذارد. نام و جایگاه واقفان نیز چهره اجتماعی مردمان آن روزگار را ترسیم می‌کند.

آزاده خلیلی

دیگر خبرها

  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد