Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از خداآفرین، رشید نظمی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه پنبه که در جهان به آن طلای سفید نام نهاده اند از جمله محصولات استراتژیک و ارز آور می باشد که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی، در اشتغال زایی بخش کشاورزی، صنعت و بازرگانی نقش مهمی ایفا می کند، اظهار داشت: کمتر محصولی از نظر قابلیت اشتغال زایی، ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده‌ها با پنبه برابری می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سطح زیر کشت۹۰۰ هکتاری پنبه در شهرستان خداآفرین و میانگین تولید ۴.۳ تن در هکتار  و  تولید در ۷ تن در هکتار در مزارع شاخص گفت: پیش بینی می شود ۴ هزار تن پنبه از مزارع شهرستان خداآفرین برداشت شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین نرخ خرید هر کیلو پنبه توسط دو کارخانه پنبه پاک کنی را ۲۱ هزار تومان دانشت(از زمان شروع خرید، قیمت از ۲۰ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان متغیر بوده است) و با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی سال‌جاری ۷۵۰۰ تومان و برای سال آینده ۱۵ هزار تومان تعیین شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ بازار آزاد از نرخ تضمینی وش پنبه بیشتر می باشد پیش بینی می شود کشاورزان امسال نیز مثل سال گذشته محصول پنبه خود را در بازار آزاد بیش از نرخ تضمینی به فروش برسانند.

وی با اشاره به اینکه ۶۱۰ بهره بر دار بصورت مستقیم در کار تولید پنبه مشغول به کار هستند گفت: انواع ارقام پنبه همچون مای ترکیه(۸۵ درصد) ، ورامین( ۱۰درصد) و سایر ارقام  همچون خورشید ، ساجد و... (۵درصد) در این شهرستان کشت شده است.

نظمی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲ هزار تن وش پنبه برداشتی شهرستان خداآفرین بصورت آزاد توسط دو شرکت پنبه پاک کنی مستقر در شهرستان خریداری شده است ادامه داد: شهرستان خداآفرین براساس عملکرد و سطح زیر کشت محصول پنبه(95درصد)، رتبه نخست آذربایجان شرقی را دارا می باشد .

وی با بیان اینکه این محصول استراتژیک در حال حاضر عمدتاً در بخش گرمادوز این شهرستان تولید می شود و تاریخ برداشت همه ساله از اوایل مهر ماه لغایت آخر دی ماه اتفاق می افتد افزود: طرح انتخاب مشارکتی ارقام (pvs) در سطح یک هکتار توسط مدیریت جهادکشاورزی شهرستان با اعتبار ۱۹۰ میلیون تومان و پایلوت تغذیه در سطح پنج هکتار با اعتبار  ۳۲۰ میلیون ریال اجرا شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین تاکید کرد: از پنبه دانه نیز به عنوان خوراک دام در دامداری ها استفاده می گردد.

وی با بیان اینکه انار سرخ درختان باغ‌ های مینجوان واقع در بخش عاشیقلو شهرستان خداآفرین در حاشیه رود مرزی ارس از جمله محصولات ارگانیک و محصول سالم این منطقه به شمار می‌رود افزود: با توجه به اینکه بیشتر باغداران منطقه خداآفرین زنبوردار نیز می باشند لذا به دلیل عدم سم پاشی با توجه به صنعت زنبورداری ، انار تولید شده بصورت محصول سالم و ارگانیک می باشد.

وی با بیان اینکه شهرستان خداآفرین با میزان سطح زیر کشت ۱۸6 هکتار رتبه دوم تولید محصول انار را بعد از جلفا به خود اختصاص داده است گفت: در سالجاری با برداشت و تولید میانگین ۷.۵ تن انار در حدود ۱۴۰۰ تن انار ارگانیگ و محصول سالم از باغات شهرستان خداآفرین برداشت شده است.

نظمی با اشاره به بالا بودن  انبارداری رقم انار گلوشاه افزود: ارقام مختلف انار همچون گلوشاه یا بومی ملس، شیرین یزد، ملس و شیرین ساوه و خاتونی در این شهرستان کشت شده است.

گفتنی است شهرستان خداآفرین از شمال با کشور جمهوری آذربایجان، از شرق با شهرستان کلیبر، از جنوب با شهرستان ورزقان و از غرب با شهرستان جلفا همسایه است و در شمال‌شرقی استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان شرقی تولید بخش کشاورزی صنعت انار پنبه رودخانه ارس فارس تبریز ورزقان خداآفرین ترکیه ورامین صنایع نساجی روغن کشی شهرستان خداآفرین هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۴۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل لو رفت!

بر اساس شنیده‌ها شرکت بهمن دیزل برای تولید و عرضه یک کامیونت 3.8 تنی برنامه‌ریزی کرده و بنا دارد این بار به سراغ تولید و عرضه کامیونت 3.8 تن برود و با این اقدام عملا سبد محصولات تجاری نسبتا سبک، سنگین و کشنده در اختیار بهمن دیزل خواهد بود و چنانچه این پروژه با موفقیت انجام شود، بهمن دیزل قطعه‌ دیگری از پازل تناژ باربری ایران را کامل کرده است. این محصول می‌توان پاسخ مناسبی برای بازار بارهایی با تناژ سبک باشد.

اکنون قالب حمل‌و نقل تجاری نسبتا سبک با وانت‌های شهری که حداکثر توانایی حمل کمتر از 900 کیلو را دارند، انجام می‌شود و در مرتبه بعدی کامیونت های 6تن و 8 تن و کامیون‌های فورس F210 (بهمن دیزل) با توانایی حمل حدود 10 تن هستند که نیازهای این حوزه را برطرف می‌کنند اما در فاصله وانت‌های 1.8 تنی با بارهایی در محدوده 4 تن تمهیدی اندیشیده نشده که خلا موجود خسارات هنگفتی به منابع محیط زیست، سوخت کشور وارد می‌کند چرا که در شرایط فعلی مصرف کننده ناچار است کامیون‌های بازه‌ی 10 تن را ناقص بارگیری شود. به همین دلایل می‌تواند ورود بخش خصوصی به تولید کامیونتی 3.8 تنی هوشمندانه و متناسب با نیاز بازار است. مدیران بهمن دیزل با ورود به این قسمت از بازار، قدرت‌نمایی خوبی خواهند داشت و تا سالیان سال یکه تاز این حوزه خواهند بود. 

دلایل زیادی برای استقبال بازار این محصول وجود دارد که مهمترین آن فرسودگی در این رده باربری است. محصولاتی که به عنوان وانت شناخته می‌شوند اغلب از نظر شاخص‌های فناورانه عقب افتاده‌ هستند و ایمنی بسیار پایینی نسبت به سلامت راننده و حفظ بار دارند. لذا تولید محصولی در این رده با ایمنی بالا و تکنولوژی روز، می‌تواند تحول خوبی در حوزه تجاری ایران باشد.

کشورهای توسعه یافته نیز با تمرکز بر تولید کامیونت‌های 3.5 تا 4 تن تلاش کردند حمل و نقل بارهای کم حجم و سبک را مقرون به صرفه کنند. به واقع در کشورهای پیشرفته، خودروهای پرمصرفی مانند وانت‌های کنونی کشور ما اجازه تردد ندارند و برای شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری تردد این خودروها غیراقتصادی است.

شرکت بهمن دیزل با تمرکز بر خلا بازار حمل و نقل ایران نقش قابل توجهی در حفظ منابع سوختی، بهینه کردن اقتصاد حمل و نقل باری شرکت‌های تولید و رانندگان و همین‌طور حفاظت از محیط زیست برداشته است؛ محاسبات دقیق کارشناسان گواهی می‌دهد که خلاهای موجود در باربری ایران و همینطور عقب افتادگی فناورانه خسارات زیادی به اقتصاد، سلامت و محیط‌زیست وارد می‌کند و ورود بخش خصوصی برای جبران این خلاها می‌تواند در کاهش این زیان‌ موثر باشد.

در خصوص کامیونت 3.8 تن و با توجه به اهتمام بهمن دیزل در به بکارگیری فناوری‌های روز می‌توان انتظار داشت این خودروی تجاری نیز از فناوری هشدار دهنده‌ حرکت بین خطوط LDWS و ESC و هشدار برخورد از جلو FCWS و ترمز اضطراری هوشمند AEBS و... بهره ببرند.

همچنین اگر اطلاعات این پروژه دقیق باشد، رانندگان و خریداران این کامیون 3.8 تنی می‌توانند امیدوار باشند این محصول نیز همچون F210 از تهویه و امکانات رفاهی مولتی مدیا برای راننده بهره‌ ببرد.

طبق شنیده‌ها، بهمن دیزل تا نیمه اول سال 1403 محصول 3.8 تنی خود را معرفی خواهد کرد و این محصول عضو دیگری از خانواده فورس خواهد بود. این شرکت سال قبل کامیون 12 تن با نام F210 را تولید کرد که از نظر فناوری، ایمنی و امکانات رفاهی تحولی در این رده باری بود.

دیگر خبرها

  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل لو رفت!
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل
  • افزایش سلامت دام‌ها با تولید محصول ایرانی
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند